Tipuri de boghiuri pentru vagoane de calatori istorice.
La vagoanele de calatori sunt folosite urmatoarele constructii de boghiuri:
- boghiuri cu arcuri mijloace eliptice duble si arcuri eliptice simple,montate deasupra cutiilor de grasime;
- boghiuri cu grinda cotita (balansier) si resorturi elicoidale;
- boghiuri cu arcuri mijloace longitudinale;
- boghiuri cu brate radiale si resorturi elicoidale.
Boghiul tip prusian, cehoslovac, ungar (CSD - Ringhoffer).
Boghiu cu arcuri mijloace eliptice duble si arcuri eliptice simple (tip prusian,cehoslovac, ungar). Boghiurile folosite la vagoanele de calatori construite inainte de 1939 si utilizate la C.F.R. sint asemanatoare in alcatuirea lor de baza cu boghiul cu doua osii de constructie prusiana, cehoslovaca sau ungara.
Ampatamentul boghiului este de 2,5 m.

La vagon de posta:

La vagon de dormit:

Boghiul tip Pennsylvania, "gat de labada"

Boghiul cu balansier si arcuri elicoidale. Boghiul tip prusian a fost inlocuit printr-o constructie care s-a standardizat prin STAS 5150-56 (tipul CA)
De la exterior se poate recunoaste prin faptul ca pe fiecare parte se afla o grinda cotita. Intre ele si lonjeronul boghiului sint fixate resorturi elicoidale care preiau aici locul arcurilor laterale la boghiul tip prusian.
Ampatamentul boghiului este de 2,15 m
In general aceste boghiuri se gaseau la vagoanele Hecht, CIWL, O.E.

Boghiu fabricat de Van den Zypen & Charlier, Köln (DE), 1925:

Bohiul tip Gorlitz
Boghiul cu arcuri mijloace longitudinale. Dezavantajele celor doua constructii au dus la praiectarea unui boghiu nou la care traversa superioara (traversa dansanta) este suspendata intr-un mod deosebit fata de cele descrise anterior. Ampatamentul boghiului este de. 3,6 m (tip greu) sau de 3 m (tip usor).
Gorlitz III usor:

Folosit la vagoanele exDRG.
Gorlitz III usor:

Folosit la vagoanele Dimitrov.
Gorlitz III greu:

Folosit la vagoanele Astra cl 1:

Cu toate ca cele 102 vagoane Astra de cl a 3 a au fost echipate cu boghiuri prusace, am vazut si Astra cl 3 cu boghiuri Gorlitz III greu.
La vagoanele cu boghiuri de acest tip inaltimea tamponului se regleaza
prin ajustarea suspensoarelor de la arcul de mijloc. Trebuie sa se observe ca legaturile arcului de la acelasi boghiu sa fie la aceeasi inaltime pentru ca arcul de mijloc sa ramina in pozitie orizontala.
Boghiu tip ABM folosit la vagoanele de calatori Breda, clasa si restaurant:
http://www.rotaie.it/Rotaie.it.data/Disegni/CarrelliABM-ABM_m-ABM_mr.jpg

Boghiu tip MAV:

In 2010 pe linia Oravita - Anina inca mai circula vagonul 50 53 29-21 452-0 cu astfel de boghiuri.
Vagoane de marfa.
Boghiul tip Diamond executat din laminate de otel.
Boghiul consta din 2 rame laterale , executate din profile de otel laminat 1, 2, 3 ce se fixeza rapid cu cate 2 buloane puternice 4, 5.
La partea inferioara ramele sunt legate intre ele printr-o traversa de legatura usoara 6 din tablla ambutisata. (Exista constructii si fara aceasta traversa.) Pe aceasta traversa se aseaza la capetele ei, cate o garnitura de arcuri,iar peste aceasta se monteaza leaganul, care prin crapodina se imbina cu traversa consolidata a sasiului si primeste greutatea acesteia.
La un vagon din trenul de ajutor nr 13 (dep.Ploiesti)
La un vagon magazie:

Boghiul tip Diamond executat din otel turnat.
Cele 2 rame laterale impreuna cu cutiile de unsoare, pe de o parte, si traversa impreuna cu crapodina, pe de alta parte, sunt turnate fiecare dintr-o singura piesa.

Boghiu Diamond fabricat la uzina "23 August" Bucuresti la un vagon cisterna CFR:

Boghiu Diamond RZD:

Sursa schitelor, diverse manuale CFR.
La vagoanele de calatori sunt folosite urmatoarele constructii de boghiuri:
- boghiuri cu arcuri mijloace eliptice duble si arcuri eliptice simple,montate deasupra cutiilor de grasime;
- boghiuri cu grinda cotita (balansier) si resorturi elicoidale;
- boghiuri cu arcuri mijloace longitudinale;
- boghiuri cu brate radiale si resorturi elicoidale.
Boghiul tip prusian, cehoslovac, ungar (CSD - Ringhoffer).
Boghiu cu arcuri mijloace eliptice duble si arcuri eliptice simple (tip prusian,cehoslovac, ungar). Boghiurile folosite la vagoanele de calatori construite inainte de 1939 si utilizate la C.F.R. sint asemanatoare in alcatuirea lor de baza cu boghiul cu doua osii de constructie prusiana, cehoslovaca sau ungara.
Ampatamentul boghiului este de 2,5 m.

La vagon de posta:

La vagon de dormit:

Boghiul tip Pennsylvania, "gat de labada"

Boghiul cu balansier si arcuri elicoidale. Boghiul tip prusian a fost inlocuit printr-o constructie care s-a standardizat prin STAS 5150-56 (tipul CA)
De la exterior se poate recunoaste prin faptul ca pe fiecare parte se afla o grinda cotita. Intre ele si lonjeronul boghiului sint fixate resorturi elicoidale care preiau aici locul arcurilor laterale la boghiul tip prusian.
Ampatamentul boghiului este de 2,15 m
In general aceste boghiuri se gaseau la vagoanele Hecht, CIWL, O.E.


Boghiu fabricat de Van den Zypen & Charlier, Köln (DE), 1925:


Bohiul tip Gorlitz
Boghiul cu arcuri mijloace longitudinale. Dezavantajele celor doua constructii au dus la praiectarea unui boghiu nou la care traversa superioara (traversa dansanta) este suspendata intr-un mod deosebit fata de cele descrise anterior. Ampatamentul boghiului este de. 3,6 m (tip greu) sau de 3 m (tip usor).
Gorlitz III usor:

Folosit la vagoanele exDRG.
Gorlitz III usor:

Folosit la vagoanele Dimitrov.
Gorlitz III greu:


Folosit la vagoanele Astra cl 1:

Cu toate ca cele 102 vagoane Astra de cl a 3 a au fost echipate cu boghiuri prusace, am vazut si Astra cl 3 cu boghiuri Gorlitz III greu.
La vagoanele cu boghiuri de acest tip inaltimea tamponului se regleaza
prin ajustarea suspensoarelor de la arcul de mijloc. Trebuie sa se observe ca legaturile arcului de la acelasi boghiu sa fie la aceeasi inaltime pentru ca arcul de mijloc sa ramina in pozitie orizontala.
Boghiu tip ABM folosit la vagoanele de calatori Breda, clasa si restaurant:
http://www.rotaie.it/Rotaie.it.data/Disegni/CarrelliABM-ABM_m-ABM_mr.jpg


Boghiu tip MAV:

In 2010 pe linia Oravita - Anina inca mai circula vagonul 50 53 29-21 452-0 cu astfel de boghiuri.
Vagoane de marfa.
Boghiul tip Diamond executat din laminate de otel.
Boghiul consta din 2 rame laterale , executate din profile de otel laminat 1, 2, 3 ce se fixeza rapid cu cate 2 buloane puternice 4, 5.

La partea inferioara ramele sunt legate intre ele printr-o traversa de legatura usoara 6 din tablla ambutisata. (Exista constructii si fara aceasta traversa.) Pe aceasta traversa se aseaza la capetele ei, cate o garnitura de arcuri,iar peste aceasta se monteaza leaganul, care prin crapodina se imbina cu traversa consolidata a sasiului si primeste greutatea acesteia.
La un vagon din trenul de ajutor nr 13 (dep.Ploiesti)

La un vagon magazie:

Boghiul tip Diamond executat din otel turnat.
Cele 2 rame laterale impreuna cu cutiile de unsoare, pe de o parte, si traversa impreuna cu crapodina, pe de alta parte, sunt turnate fiecare dintr-o singura piesa.

Boghiu Diamond fabricat la uzina "23 August" Bucuresti la un vagon cisterna CFR:

Boghiu Diamond RZD:

Sursa schitelor, diverse manuale CFR.