Tendere locomotive cu abur

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.127
2.793
Iași
LOCATION
Iași
Daca poze cu locomotive cu abur complete sunt destule, poze cu detalii nu prea sunt. In timp am facut cateva poze pe la tendere asa ca le pun aici ca sa ajute.

Incep cu tenderul locomotivei 230.113.












 
Pentru informatie, este vorba de un tender clasic prusac "cu cutie" ("Kastentender") pe boghiuri tip 2'2'T21,5.

Ca "accesorii" romanesti el a primit bineinteles rezervor de pacura standardizat CFR si forma partii superioare a cutiei de combustibil solid a fost suprainaltata si modificata.
 
E putin mai mult de atat... E singurul tender care a fost cat de cat standardizat si e specific exclusiv masinilor CFR 230 produse in Romania.

Nu e cazanul de pacura standard, acesta e un fel de T, si intre buncarul de carbune si cel de pacura este un fel de paravant suprainaltat care proteja marchiza deschisa la mers inapoi si apoi pentru dispersia fumului la mersul cu cosul inainte. De asemenea tenderul venea si cu o contracabina, atat de utila pana in anii '50 cand s-au inchis marchizele.

Scriam, este singurul tip de tender standardizat la noi si a fost folosit doar la 230 produse in Romania. Nu puteti sa-l agatati dupa alte masini, nici macar dupa P8-urile importate.

Aici un tender identic dar la care se vede si platforma de prindere cu masina (mai greu de observat cand cele doua vehicule sunt cuplate) :

 
Razvan, de la PZA 201 CFR a plecat ideea de a face acest subiect, am vazut cat de greu e sa gasesti poze cu detalii.

231.085 cuplat cu locomotiva 231.065.












Foto F.V. si B.I.
 
Gam3 a spus:
Daca poze cu locomotive cu abur complete sunt destule, poze cu detalii nu prea sunt. In timp am facut cateva poze pe la tendere asa ca le pun aici ca sa ajute.

Incep cu tenderul locomotivei 230.113.

mi se pare mie sau pe fiecare boghiu al tenderului prima osie de pe boghiu era cu roti spitate si a doua cu roti pline? care ar fi explicatia?
 
Au pus ce au gasit, asta e explicatia. Mai sunt exemplare care la finalul vietii lor active au primit ce osii se mai gaseau prin depou, nu neaparat cu spite.
 
Buna,

La belgieni era o adevarata traditie ca vagoanele de marfa sa se "plimbe" cu o osie cu roti cu spite si una cu roti cu disc, inclusiv vagoane cu RIV. Chiar eu am fotografiat asa ceva impreuna cu un prieten in gara din Sourbrodt in 2009 sau 2010.

La CFR am gasit un vagon ex-KPEV de calatori pe 4 osii (un fost B4 sau BC4 de prin 1910) care a iesit din revizia efectuata la Ringhoffer sau Staudinger la jumatatea anilor 1920 cu boghiuri "americane" ("gat de lebada", Pennsylvannia) si roti cu spite, combinatie care in tara de origine nu a existat niciodata (plus ca niciodata vagoanele cu compartimente prusace nu au avut nici la KPEV si nici la DRG "luxul" de a primi boghiuri mai confortabile decat cele prusace de tabla presata (asa numitul "boghiu prusac" la CFR).

Cel mai interesant vagon gasit pana acum l-a reprezentat Brawa de curand la scara H0 - este un prusac pe 3 osii care are pe una din ele o roata cu spite si una cu disc. Situatia este cat se poate de autentica intrucat e documentata de o fotografie din epoca... :lol:
 
Buna,

Nu, bineinteles ca nu. Exemplele mele de mai sus sunt date doar cu caracter general, pentru ca oamenii sa inteleaga ca prezenta unor osii cu tipuri de roti diferite la acelasi boghiu sau pe acelasi vagon este ceva destul de curent in exploatare.

Alt exemplu: nenumarate BR 01.0-2, 03.0-2, 01.10, 03.10, 50 si 52 care au circulat atat la DB cat si la DR (Ost) sau ÖBB cu una sau mai multe roti alergatoare cu disc plin in loc de roti cu spite, la unele bineinteles la acelasi boghiu.
 
Horia_Radulescu a spus:
Buna,

Cel mai interesant vagon gasit pana acum l-a reprezentat Brawa de curand la scara H0 - este un prusac pe 3 osii care are pe una din ele o roata cu spite si una cu disc. Situatia este cat se poate de autentica intrucat e documentata de o fotografie din epoca... :lol:

Ce surpriza am avut cand am scos vagonul din cutie si am vazut 5 roti cu spite si una plina, imi ziceam ca nici Brawa nu mai e ce a fost, ca nu e de parte de FLH. Pacat ca nu il pot lasa asa inmatriculat CFR, e aparte.
 
Cu scuzele de rigoare ca nu sunt la topicul potrivit...de ce la majoritatea vagoanelor Brawa de epoci mici I-II, furcile osiilor nu sunt furci cu brate, ci furci ambutisate?
 
B74MRV a spus:
Sal H
Sa inteleg ca 230.113 asa a circulat de cand a fost fabricata?

Intrebarea ii era adresa lui Horia si nu am vrut sa intervin, dar merita explicate cateva lucruri:
osiile LA sunt un fel de consumabile. Se scot de pe masina, se verifica, se strunjesc bandajele, se remonteaza la fiecare revizie generala, care la o locomotiva 230 in trafic insemna cel putin o data pe an. Osiile "originale" puteau sa fie inlocuite de pe masina la prima revizie...
In 50/60 de ani de serviciu, cine stie unde mai sunt cele originale cu care masinaria a iesit din fabrica...

Acum, in anii 70, 80 cand aceste masini erau deja la manevra sau la mijlocul anilor '80 cand s-a reincercat punerea lor in trafic pentru a realiza economie la motorina, au montat ce osii mai erau disponibile (evident cu aceiasi parametrii) si care indeplineau conditiile de siguranta. Motiv pentru care, in special la tenderele standardizate de origine prusaca se mai practica montarea unor osii pline langa cele spitate, daca acestea din urma nu erau disponibile.
 
Sal
@Horia si @Catalin, multumesc de completare, am banuit ca rotile pline sunt o solutie, nu un standard.
Dar la modelele nostre parca ar fi pacat sa montezi roti pline pe acet tip de boghiu.