Ma gandesc ca n-ar strica prezentarea si a unei statii digitale de peste ocean, nu numai a trenuletelor.
Este vorba de o statie Prodigy Express de la MRC (Model Rectifier Corporation - http://www.modelrec.com/) care se situeaza din punct de vedere al preturilor in gama low-entry dar care tinteste ceva mai sus prin dotarile pe care le ofera.
Inainte de vorbe, ceva imagini.
Elementele componente ale statiei: adaptorul de retea, unitatea de comanda sau baza si consola sau telecomanda + manualul utilizatorului

Telecomanda

Un mod "smart" de plasare a instructiunilor - pe spatele telecomenzii

LCD-ul telecomenzii

Acum, despre ce este vorba - asa cum am zis, Prodigy Express este o statie digitala low-entry cumva, din punct de vedere al pretului, dar care ofera toate facilitatile (aproape) de care are nevoie un layout obisnuit si nu deosebit de mare. Asa cum se vede si in poze, statia vine completa cu adaptorul de retea, unitatea de comanda sau baza si consola sau telecomanda si un manual de utilizare. Prodigy Express este fratele mai mic al Prodigy Advance, produsul de top al liniei DCC produse de MRC. Diferentele intre cele 2 le voi prezenta ceva mai incolo.
Evident, tot ansamblul este facut in China, insa produsul se bucura de o calitate destul de buna.
Adaptorul de retea
Ceea ce m-a surpins placut la el este faptul ca suporta o tensiune de intrare intre 100V pana la 240V (desi este destinat pietei nord-americane, unde tensiunea uzuala este de 110V) iar la iesire furnizeaza 15V la 1,6Amp. Asta face statia utilizabila oriunde in lume, inclusiv in Romania.
Unitatea de comanda
Are rol si de booster si poate alimenta pana la 6 telecomenzi. Tensiunile de iesire sunt identice cu ale transformatorului, si anume 15V la 1,6Amp. Oricare din telecomenzile Express sau Advance poate fi utilizata cu unitatea de comanda. Unitatea suporta adrese pe 2 digiti (1-127) sau 4 digiti (1-9,999) si consisting (unitati multiple sau MU). Partea proasta (sau nu ? ) este ca sistemul nu suporta deloc modul de lucru in analog. Am pus o locomotiva DC pe linie ca sa verific si tot ce am obtinut a fost un bazait, evident!
Tot aici sunt prezente 2 LED-uri pentru monitorizarea activitatii (unul pentru alimentarea cu energie electrica si celalalt pentru activitatea telecomenzii) precum si un conector (care mi s-a parut cam fragil) care serveste pentru conectarea unitatii de comanda la sine, respectiv la linia pentru programarea decodoarelor, unitatea fiind echipata cu un conector care permite programarea locomotivelor pe o linie separata fata de linia principala.
Am gasit destul de neplacut faptul ca unitatea de comanda nu este prevazuta cu un buton ON/OFF. Lipsa acestuia presupune scoaterea din priza a adaptorului ori de cate ori se doreste ââŹĹincetareaââŹÂ activitatii, lucru oarecum nepalcut (sau folosirea unei extensii prevazuta cu un astfel de switch) sau lasarea permaneta sub tensiune a unitatii. Tensiunea liniei se poate ââŹĹtaiaââŹÂ cu ajutorul butonului STOP de pe telecomanda. Astfel, o apasare scurta pe STOP opreste locomotiva "activa" iar o apasare mai lunga de 2 secunde are rolul de ALL STOP, in acelasi timp deconectandu-se si alimentarea cu energie electrica a sistemului.
Telecomanda
Este identica (aproape) cu telecomanda sistemului Advance (ma refer la forma fizica si la dispunerea butoanelor), cu singura diferenta ca sistemul Express are cateva functii in minus. Maparea functiilor pe telecomnda Advance este un pic diferita. Numarul functiilor telecomenzii Express este de 16 (F0-F15).
Ofera: posibilitatea selectiei a 14, 28, sau 128 speed steps, programare pe linia principala sau pe o linie dedicata acestui scop, programarea tuturor CV-urilor, posibiliatea formarii de unitati multiple (MU), suporta upgrade software pentru eventualele protocoale NMRA, oprire de urgenta a sistemului sau a locomotivelor, suporta adresare in stiva pana la 25 de locomotive cu functie de ââŹĹrecallââŹÂ (adica o adresa odata memorata este tinuta activa pe toata durata sesiunii de lucru ââŹâ cu mentiunea ca la oprirea energiei electrice, doar ultimele 5 adrese sunt ââŹĹtinute minteââŹÂ). Ecranul LCD este mare si clar, pe al aflandu-se toate informatiile despre starea unui locomotive (adresa, functii, directia de mers, viteza, lumini on/off). Functiile F13-F15 nu au afista starea pe ecran.
Telecomanda se conecteaza la unitatea de comanda prin intermediul unui cablu cu o mufa RJ-45 (cei care stiu ceva retelistica stiu despre ce e vorba) identica cu cea folosita la placile nostre de retea. Cablul este destul de lung, masurat are 1,80 metri. Am fost curios daca cumva se respecta vreunul din codurile de cablare Straight Through sau Cross Over si am conectat cablul la testerul meu de retea, care insa a indicat ca habar nu are despre ce e vorbaââŹÂŚdeci cablul nu poate fi folosit pentru placa de retea si nici inversââŹÂŚ
O alta facilitate interesanta a telecomenzii si care usureaza exploatarea sa este data de faptul ca pe spatele telecomanzii se gasesc tiparite toate informatiile de care ai nevoie pentru a o utiliza, ceea ce elimina necesitatea de a sta mereu cu manualul lanaga tine (insa cum mi-a luat ceva timp sa ma obisnuiesc cu asta, recunosc ca am recurs de mai multe ori la manual cand puteam sa intorc telecomada si sa aflu ce-mi trebuie).
La orice locomotiva noua care este adaugata, viteza prestabilita este de 28 pasi. Daca se doreste operarea ei in 14 respectiv 128 pasi se poate selecta acesta cu ajutorul unui alt buton dedicat.
Controlul vitezei locomotivei se poate face fie prin intermediul potentiometrului central, care insa functioneaza fara punct de 0, sau cu ajutorul a doua butoane separate de + si -.
In caz de urgenta, butonul STOP opreste imediat locomotiva care este selectata in acel moment, sau daca este tinut apasat 2 secunde sau mai mult tot sistemul.
Vorbeam mai sus de diferentele intre sistemul Prodigy Express si Advance. Ce are in plus cel din urma este o putere mai mare 3,5 Amp si in primul si in primul rand este posibilitatea de a citi CV-urile pe linia de programare, ofera 3 functii in plus (F0-F19), apoi suporta ââŹĹUniversal ConsistingââŹÂ si mai are si posibilitatea de a seta decodoare pentru accesorii (macaze, etc).
O alta diferenta este posibilitatea folosirii potentiometrului in functie de "Yard", caz in care potentiometrul are un punct de viteza 0, urmat de schimbarea sensului de mers al locomotivei.
Este vorba de o statie Prodigy Express de la MRC (Model Rectifier Corporation - http://www.modelrec.com/) care se situeaza din punct de vedere al preturilor in gama low-entry dar care tinteste ceva mai sus prin dotarile pe care le ofera.
Inainte de vorbe, ceva imagini.
Elementele componente ale statiei: adaptorul de retea, unitatea de comanda sau baza si consola sau telecomanda + manualul utilizatorului


Telecomanda

Un mod "smart" de plasare a instructiunilor - pe spatele telecomenzii

LCD-ul telecomenzii

Acum, despre ce este vorba - asa cum am zis, Prodigy Express este o statie digitala low-entry cumva, din punct de vedere al pretului, dar care ofera toate facilitatile (aproape) de care are nevoie un layout obisnuit si nu deosebit de mare. Asa cum se vede si in poze, statia vine completa cu adaptorul de retea, unitatea de comanda sau baza si consola sau telecomanda si un manual de utilizare. Prodigy Express este fratele mai mic al Prodigy Advance, produsul de top al liniei DCC produse de MRC. Diferentele intre cele 2 le voi prezenta ceva mai incolo.
Evident, tot ansamblul este facut in China, insa produsul se bucura de o calitate destul de buna.
Adaptorul de retea
Ceea ce m-a surpins placut la el este faptul ca suporta o tensiune de intrare intre 100V pana la 240V (desi este destinat pietei nord-americane, unde tensiunea uzuala este de 110V) iar la iesire furnizeaza 15V la 1,6Amp. Asta face statia utilizabila oriunde in lume, inclusiv in Romania.
Unitatea de comanda
Are rol si de booster si poate alimenta pana la 6 telecomenzi. Tensiunile de iesire sunt identice cu ale transformatorului, si anume 15V la 1,6Amp. Oricare din telecomenzile Express sau Advance poate fi utilizata cu unitatea de comanda. Unitatea suporta adrese pe 2 digiti (1-127) sau 4 digiti (1-9,999) si consisting (unitati multiple sau MU). Partea proasta (sau nu ? ) este ca sistemul nu suporta deloc modul de lucru in analog. Am pus o locomotiva DC pe linie ca sa verific si tot ce am obtinut a fost un bazait, evident!
Tot aici sunt prezente 2 LED-uri pentru monitorizarea activitatii (unul pentru alimentarea cu energie electrica si celalalt pentru activitatea telecomenzii) precum si un conector (care mi s-a parut cam fragil) care serveste pentru conectarea unitatii de comanda la sine, respectiv la linia pentru programarea decodoarelor, unitatea fiind echipata cu un conector care permite programarea locomotivelor pe o linie separata fata de linia principala.
Am gasit destul de neplacut faptul ca unitatea de comanda nu este prevazuta cu un buton ON/OFF. Lipsa acestuia presupune scoaterea din priza a adaptorului ori de cate ori se doreste ââŹĹincetareaââŹÂ activitatii, lucru oarecum nepalcut (sau folosirea unei extensii prevazuta cu un astfel de switch) sau lasarea permaneta sub tensiune a unitatii. Tensiunea liniei se poate ââŹĹtaiaââŹÂ cu ajutorul butonului STOP de pe telecomanda. Astfel, o apasare scurta pe STOP opreste locomotiva "activa" iar o apasare mai lunga de 2 secunde are rolul de ALL STOP, in acelasi timp deconectandu-se si alimentarea cu energie electrica a sistemului.
Telecomanda
Este identica (aproape) cu telecomanda sistemului Advance (ma refer la forma fizica si la dispunerea butoanelor), cu singura diferenta ca sistemul Express are cateva functii in minus. Maparea functiilor pe telecomnda Advance este un pic diferita. Numarul functiilor telecomenzii Express este de 16 (F0-F15).
Ofera: posibilitatea selectiei a 14, 28, sau 128 speed steps, programare pe linia principala sau pe o linie dedicata acestui scop, programarea tuturor CV-urilor, posibiliatea formarii de unitati multiple (MU), suporta upgrade software pentru eventualele protocoale NMRA, oprire de urgenta a sistemului sau a locomotivelor, suporta adresare in stiva pana la 25 de locomotive cu functie de ââŹĹrecallââŹÂ (adica o adresa odata memorata este tinuta activa pe toata durata sesiunii de lucru ââŹâ cu mentiunea ca la oprirea energiei electrice, doar ultimele 5 adrese sunt ââŹĹtinute minteââŹÂ). Ecranul LCD este mare si clar, pe al aflandu-se toate informatiile despre starea unui locomotive (adresa, functii, directia de mers, viteza, lumini on/off). Functiile F13-F15 nu au afista starea pe ecran.
Telecomanda se conecteaza la unitatea de comanda prin intermediul unui cablu cu o mufa RJ-45 (cei care stiu ceva retelistica stiu despre ce e vorba) identica cu cea folosita la placile nostre de retea. Cablul este destul de lung, masurat are 1,80 metri. Am fost curios daca cumva se respecta vreunul din codurile de cablare Straight Through sau Cross Over si am conectat cablul la testerul meu de retea, care insa a indicat ca habar nu are despre ce e vorbaââŹÂŚdeci cablul nu poate fi folosit pentru placa de retea si nici inversââŹÂŚ

O alta facilitate interesanta a telecomenzii si care usureaza exploatarea sa este data de faptul ca pe spatele telecomanzii se gasesc tiparite toate informatiile de care ai nevoie pentru a o utiliza, ceea ce elimina necesitatea de a sta mereu cu manualul lanaga tine (insa cum mi-a luat ceva timp sa ma obisnuiesc cu asta, recunosc ca am recurs de mai multe ori la manual cand puteam sa intorc telecomada si sa aflu ce-mi trebuie).
La orice locomotiva noua care este adaugata, viteza prestabilita este de 28 pasi. Daca se doreste operarea ei in 14 respectiv 128 pasi se poate selecta acesta cu ajutorul unui alt buton dedicat.
Controlul vitezei locomotivei se poate face fie prin intermediul potentiometrului central, care insa functioneaza fara punct de 0, sau cu ajutorul a doua butoane separate de + si -.
In caz de urgenta, butonul STOP opreste imediat locomotiva care este selectata in acel moment, sau daca este tinut apasat 2 secunde sau mai mult tot sistemul.
Vorbeam mai sus de diferentele intre sistemul Prodigy Express si Advance. Ce are in plus cel din urma este o putere mai mare 3,5 Amp si in primul si in primul rand este posibilitatea de a citi CV-urile pe linia de programare, ofera 3 functii in plus (F0-F19), apoi suporta ââŹĹUniversal ConsistingââŹÂ si mai are si posibilitatea de a seta decodoare pentru accesorii (macaze, etc).
O alta diferenta este posibilitatea folosirii potentiometrului in functie de "Yard", caz in care potentiometrul are un punct de viteza 0, urmat de schimbarea sensului de mers al locomotivei.