Standarde module la scara 1:160

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.617
67
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Salutare tuturor pasionatilor de scara 1:160 (N).
In urma unor cuvinte simple spuse de colegul nostru Elef , am decis sa indraznesc sa deschid aceasta discutie, in speranta ca vom pune la punct impreuna standarde pentru module de scara N.

Ca o prima problema de inceput mi-am pus intrebarea in felul urmator: cine este dispus sa faca unul sau doua module la aceasta scara ?

A doua problema , in cazul in care pornim pe acest drum, sa alegem standarde internationale sau ne facem un standard propriu ?

Stiu ca nu sunt vremurile cele mai bune, insa cred ca nu e imposibil sa realizam ceva.
 
La clubul modular de la Kiev (Ukraina) eu cu un coleg deacuma aproape muntuim creatia unui standart compact de module pentru scara N (latimea modulelor 200 mm, sectie de curba R-600 mm).
Lucru aprooape este terminat. Speram ca am sa prezentam standartul nostru in timp de 2 saptamane maximum.

Standartul nostru a fost creat dupa analiza a toatelor standarte modulare principale din lume si a luat din fiecare tot cel mai bun din idei.

Toate illustratiile deja sunt facute. Acuma lucram asupra descriere (degraba muntuim).
Dupa finisarea, standartul nostru vor fi tradus si in limba Romana (rusa, engleza, ucraineana).

Daca sunteti nerabdatori - pot sa va prezint schite a modulelor cu dimensiuni.
 
Suna interesant. Astept sa dai detalii. In prezent eu nu ma gandesc la o posibila legare cu alte module straine. Motivele sunt mai multe.
 
Dimensiunele principale care nu pot fi schimbate.



Variante cu singura linie



Variante cu linia dubla

 
De acord, nu cred ca mai e cazul sa inventam noi apa calda!
Dragos, daca limba lui Dante Alighieri iti este familiara, poti de asemenea sa te inspiri de aici:
http://www.amiciscalan.it/home.php

Din meniul din stanga alege "Norme per moduli N" sau "Norme per moduli Nm" ;)

Ai normele complete pentru modulele de scara N ale asociatiei pasionatilor de scara respectiva din Italia, dupa care isi construiesc ei modulele. Au avut acum la sfarsitul lui septembrie o expozitie interesanta la Milano.
 
M-am uitat si eu la norme italiene. Pot spune ca sunt prea mari pentru folosirea lor zilnica.
 
Cred ca atunci cand luam in considerare problema stabilirii unui standard pentru module N ar trebui sa ne gandim la cateva lucruri:
-cum balansam cerintele modelistului individual in raport cu exigentele unei diorame compuse din module
-cum incurajam prin specificatii construirea de module care sa arate si sa functioneze realist, cat mai aproape de prototip;
-cum maximizam libertatea de proiectare a modulelor prin mutarea accentului pe standardele de interconectare si relaxarea cerintelor de forma si dimensiuni
-cum imbunatatim vizibilitatea detaliilor tinand cont de finetea scarii 1:160 (de exemplu prin definirea unor cote de inaltare mai apropiate de nivelul ochilor )
-cum standardizam vegetatia si decorurile la capetele modulului astfel incat sa existe o compatibilitatea vizuala cu modulele adiacente.
-ce fel de sine, ce curbe minime admitem si chiar cate macazuri permitem pe linie magistrala
-ce protocol de control al materialului rulant si al semnalizarii adoptam
-etc ... (mai las si pe altii sa adauge !)
 
-ce fel de sine
Voi sfatui sa luati ca standard sinele CODE 80 pentru ca sinele de acest cod a multimei producatorilor sunt compatibele unul cu altu.
Am sine de Code 55. Da, ele arata mai natural doar au o problema: numai modele americane (nu toate) pot merge pe ele. Asa ca codul 55 al folosesc numai pentru vitrine (mod decorativ).
 
Sunt de acord cu o cursivitate a marginilor machetei. Insa asta presupune o stabilire exacta a cotelor de latime pe modul. Italienii propun 400 de mm, sincer e cam mult. La telefon colegul nostru Elef propunea intre 250 si 300 de mm pentru trasee ceea ce mi se pare suficient.

Parerea mea este ca ar trebui sa stabilim in primul rand o latime standard. Eu propun 300 de mm pentru portiuni de traseu.
Daca se va pune in aplicare se pot face module trapezoidale de adaptare. Sa zicem ca faci o gara de 600 de mm iar spre capete se "subtiaza" pana la 300 de mm. Este un exemplu !

Cristi la capitolul adaptabilitate peisaje nu ma bag, am vazut si module care din punct de vedere al peisajului au o logica la imbinare dar am vazut si module cu peisaje de iarna intercalate intre module cu iarba verde proaspata. Nu cred ca asta ar trebui sa constituie un baraj in constructia modulelor. Eu asa vad lucrurile in momentul de fata. Gradul de detaliere depinde de buzunarul fiecaruia pana la urma.

Intai trebuie sa stabilim niste cote de la care sa pornim. Dupa asta imaginatia fiecaruia poate fi pusa in practica.
 
Asa, ca o curiositate va arat o poza de colegii nostri din Finlandia. Poate ati genera niste idei bune.
Scara Z (1/220).

7773797f03c6.jpg


De fapt din cauza aceasta noi si am hotarat ca pentru latimea 200 mm e destul. Cine vrea poate face si mai mult, doar reccomandate sunt 200 mm.
Al doilea moment este ca sa poti folosi fiecare modul aparte ca un fel de polita aranjata pentru vitrine pe care poti expona modele. Iar cand ai necesitatea - scoti politele din dulap si formezi din ele o macheta.
 
Da Code 80 trebuie sa fie. Interesante desenele, eu as fi de acord chiar cu acestea.
 
Cer scuza ca nu am facut traducerea pana acum.
Pur simplu facem niste correctari mici la standartul nostru si dupa ce a fi finisat o sa-l traducem in Romana Engleza si Germana.
 
Hello… Buna… Hallo…

I wanted to ask how the situation is for scale N in Romania. There are a few people who build modules or diorama. Have you already agreed on a standard?
I have decided to use FREMO modules. I know there are different norms. But FREMO modules are designed for the flexible design (symmetrical) and the possibility to shape the landscape (40cm width). There are groups in many countries. The Bulgarians also build according to FREMO standard. If you use a different standard, then you can still use adapter.
But it is more important to know who is building in N at all. There are already groups, or only individual persons. What is the interest? How many make scale N? How can we promote N in Romania? How is the situation?


Am vrut să întreb cum este situația pentru scara N din România. Există câțiva oameni care construiesc module sau diorame. Ați fost de acord deja cu un standard?
Am decis să folosesc modulele FREMO. Știu că există norme diferite. Modulele FREMO sunt proiectate pentru designul flexibil (simetric) și posibilitatea de a modela peisajul (lățimea de 40 cm). În multe țări există grupuri. Bulgarii construiesc, de asemenea, conform standardului FREMO. Dacă utilizați un standard diferit, puteți utiliza în continuare adaptorul.
Dar este mai important să știți cine construiește în N deloc. Există deja grupuri sau numai persoane individuale. Care este interesul? Cât de mulți fac scara N? Cum putem promova N în România? Cum este situația?

Ich wollte mal nachfragen, wie die Situation für Maßstab N in Rumänien ist. Gibt es ein paar Leute, die Module oder Anlagen bauen. Habt ihr euch schon auf einen Standard geeinigt?
Ich habe mich für FREMO-Module entschieden. Ich weiß, es gibt verschiedene Normen. Aber FREMO-Module sind für den flexiblen Aufbau angelegt (symmetrisch) und die Möglich etwas an der Landschaft zu gestalten (40cm Breite). Dabei gibt es Gruppen in vielen Ländern. Die Bulgaren bauen auch nach FREMO-Norm. Wenn man doch eine andere Norm nutz, dann kann man noch Adapter benutzen.
Aber wichtiger ist ja erst mal zu wissen, wer überhaupt in N baut. Gibt es schon Gruppen, oder nur einzelne Personen. Wie sieht das Interesse aus? Wie viele sind wir? Wie können wir N in Rumänien fördern? Wie ist die Situation?


Salut
Frank
 
Hi Frank,
For now i know the existence of 2 sets of module : mine and those of Dragos(Sogard_2003).
Dragos' modules are build according to Fremo standard.
My modules are not using Fremo standard because i wanted to have a modular layout which fits on my living room.
The modules are 40cm wide and 10 cm high with double track- 3cm between tracks- and the switches on main line have 457 mm radius (Peco tracks)
 
Salut Elef!

Your project looks good. It's good that you work with Peco. It is probably the most sensible production track what is currently. :aplauze:
https://forum.lokomotiv.ro/viewtopic.php?f=67&t=13571&start=15

I know the Sogard project. It looks very professional. :aplauze:
https://forum.lokomotiv.ro/viewtopic.php?f=67&t=13423&start=15

At the moment I have only 2 small modules finished. My station Cristian / Neustadt is under construction. Actually, I had intended that I get my station this year to drive finished. But building the CFR car costs a lot of time. And without CFR cars the station does not make much sense.
Cristian_i2.jpg

I know there are not so many people with scale N. Three N module stations here in the forum is not very many. But there are still more N-people here in the forum ?! What are they doing?

What is the supply of material (railways, cars, locomotives) in Romania?



Proiectul dvs. arată bine. E bine că lucrezi cu Peco. Este probabil cea mai sensibilă piesă de producție ceea ce este în prezent.
Știu proiectul Sogard. Arată foarte profesional.
În acest moment am terminat doar 2 module mici. Stația mea Cristian / Neustadt este în construcție. De fapt, mi-am dorit să-mi iau postul în acest an pentru a conduce mașina. Dar construirea mașinii CFR costă mult timp. Și fără vagoane CFR, stația nu are prea mult sens.
Știu că nu sunt atât de mulți oameni cu scară N. Trei stații de module N aici pe forum nu sunt foarte multe. Dar există încă mai mulți oameni N aici pe forum? Ce fac ei?
Care este oferta de materiale (căi ferate, mașini, locomotive) în România?


Dein Projekt sieht doch schon einmal gut aus. Es ist gut, dass Du mit Peco arbeitest. Es ist das wohl sinnvollste Produktions-Gleis was es momentan gibt.
Das Projekt von Sogard kenne ich auch. Es sieht sehr professionell aus.
Im Moment habe ich nur 2 kleine Module fertig. Mein Bahnhof Cristian/Neustadt ist in Arbeit. Eigentlich hatte ich mir vorgenommen, dass ich meinen Bahnhof dieses Jahr zum Fahren fertig bekomme. Aber das CFR-Wagen bauen kostet viel Zeit. Und ohne CFR-Wagen macht der Bahnhof nicht so viel Sinn.
Ich weiß, dass es nicht so viele Leute mit Maßstab N gibt. Drei N Modul-Bahnhöfe hier im Forum ist nicht sehr viele. Aber es gibt doch noch mehr N-Bahner hier im Forum?! Was machen die?
Wie sieht eigentlich die Versorgung mit Material (Gleise, Wagen, Loks) in Rumänien aus?
 
Hi Frank,
There are other people interested in N scale, but they are not active or they are no longer active on the forum.
I buy mostly from ebay.de or shops in Germany - for me it's ok as my rolling stock is split between 2 railway administrations DB III and DR IV -, there are also some shops in Romania which have N scale products - all the tracks i used on my layout are bought from Romania , also some scenery material.