Set Minitrix "EN Venezia 3" cu WLABmee 71-31 si Bcm 50-30 CFR Calatori

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.552
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut,

Asa cum s-a anuntat aici acum cateva luni, cel de-al treilea set din EN Venezia de la Minitrix a fost livrat magazinelor.

Dat fiind ca am participat la creearea acestor seturi vreau sa aduc cateva precizari. Seturile sunt destinate pietei din Europa Centrala, celor care doresc pe diorama un tren cat mai colorat (ceea-ce EuroNight "Venezia" din anii 2000 era) care sa semene cu originalul, cu compromisurile specifice scarii N si nu reprezinta 100% trenul asa cum a circulat in 2007-2009, cel putin sub aspectul materialului CFR Calatori folosit. Seturile 1, 2 si 4 cu vagoanele RZD, MAV-START si FS Trenitalia sunt sub acest aspect mai autentice.

Ce inseamna "mai autentice"? Vagoanele CFR Calatori din Setul 3 reprezinta cat se poate de corect un WLABmee 71-31 si un Bcm 50-30 folosind matritele existente Minitrix. Prin "mai autentice" inteleg faptul ca cele doua tipuri enumerate mai sus nu au fost intrebuintate pe "Venezia". Aici circula un WLABmee, e drept, insa fie 71-80 sau mai tarziu 71-70 modernizat tip DWA (model care nu exista pentru moment nici pe H0 si nici pe N) si un B11 AVA 200 compartimentat 21-90 (care exista pe scara N corect de la Fleischmann). Ulterior a circulat si o cuseta AcBcmee 40-70 (model pe N de la RSM sau de la colegul nostru de forum @Frank_L).

Iata si vagoanele:

NBM_2022_06_Neuheiten_Mtx_EN_Venezia_Set3_CFR_Bcm_WLABmee_1_lt.jpg


Cu alte cuvinte avem un set cu doua modele atat de corecte cat se poate (voi reveni mai jos asupra acestui aspect) insa care n-au circulat pe trenul respectiv. Pentru parcul de material rulant CFR Calatori la scara N existenta lor este in orice caz o veste care nu poate decat sa ma bucure.
 
Hai sa vorbim mai in detaliu de vagoane.

Incep cu WLABmee 71-31. Asa cum s-a mai scris e vorba de foste WLABmh 174/175 ale DB, construite intre anii 1959 si 1971. Am ales vagonul 50 53 71-31 049-9 in vopsirea rosu rubin, asa cum arata de la modernizarea la Atelierele Grivita de la inceputul anilor 2000 si pana acum nu foarte multa vreme. 049 a fost unul din cele mai "longevive" 71-31 in schema originala - si de aceea l-am si ales. ;) Poate ne pune @Gam3 o poza cu vagonul real, daca l-a prins undeva pe traseu.

Iata partea cu compartimentele:

NBM_2022_06_Neuheiten_Mtx_EN_Venezia_Set3_CFR_WLABmee_1_lt.jpg


si cea cu culoarul:

NBM_2022_06_Neuheiten_Mtx_EN_Venezia_Set3_CFR_WLABmee_2_lt.jpg


Modelul Minitrix este singura reprezentare a acestui tip la scara N (cel de la Fleischmann are versiunea mai veche cu usi pivotante) si nu dateaza de ieri ci mai degraba de alaltaieri, insa e unul de buna factura. Matrita a fost modificata in 2022 si are acum treptele de la usile de acces laterale corect reprezentate ca parte din sasiu si nu ca inainte incorect pe boghiuri.

Vopsirea si inscriptionarea sunt corect executate si de foarte buna calitate. Ma bucura ca fata de seturile 1, 2 si 4, unde s-a folosit si imprimare digitala, cel cu vagoanele CFR Calatori a fost decorat exclusiv prin tampografiere (multumita schemei de vopsire mai simple). Sunt prezente si tipicile "hartii DIN A4" din fereastra cu traseul trenului.

La capitolul defecte trebuie mentionat ca vagonul sufera de aceeasi problema ca si "fratii" sai pe H0 de la Roco si anume usile de la unul din capete nu sunt inchise ca la prototipul real CFR Calatori. Evident, fiind vorba de o modificare specifica vagoanelor din Romania, o modificare de matrita nu se justifica la o asemenea serie limitata. Aici modelistii care vor un vagon 100% corect trebuie sa treaca singuri la modificarea cutiei vagonului.
 
Cel de-al doilea vagon este o cuseta UIC-X tot de origine DB si anume un Bcm 50-30 (fost Bcm 243), fabricat incepand cu 1963.

Am ales vagonul Bcm 51 53 50-30 001-5, modenizat la Grivita in 2001-2002, tot in schema rosu rubin. Aceasta a fost inlocuita la vagonul original de cea gri-albastra dupa 2010.

Iata partea cu compartimentele:

NBM_2022_06_Neuheiten_Mtx_EN_Venezia_Set3_CFR_Bcm_1_lt.jpg


Si de asemenea cea cu culoarul:

NBM_2022_06_Neuheiten_Mtx_EN_Venezia_Set3_CFR_Bcm_2_lt.jpg


Si aici inscriptiile realizate prin tampografiere sunt deosebit de fine, inclusiv indicatoarele de parcurs. Grila laterala de ventilatie de pe partea culoarului, specifica vagoanelor modernizate la Grivita, a fost imitata si ea prin tampografiere.

Matrita vagonului e de asemenea destul de veche insa corecta. Si ea a primit in 2021-2022 trepte corecte pe sasiul vagonului.

Din pacate si la acest model a trebuit sa facem un compromis. Este vorba de aparatul de rulare. Vagoanele CFR au fost echipate cu boghiuri vechi tip Görlitz Va. provenite de la Y/B-uri modernizate in locul celor de tip Minden-Deutz MD-33 originale. La model a trebuit sa le intrebuintam pe acestea, ca la vagonul german original. Din fericire cele doua tipuri de boghiuri nu sunt extrem de diferite d.p.d.v. optic.

Sper ca acest set sa imbogateasca cat mai multe colectii cu tematica CFR pe scara N. In decursul timpului s-au strans suficiente modele in serie mare (AVA 200 A10 10-90.0 si B11 21-90 de la Fleischmann, WLA(B)mee T2s de la Fleischmann in doua variante, WLABmee MU de la Arnold cu sorturi si de la ACME fara, WLABmee AB33 si Bcm de la Minitrix, B 20-50 si WLAB 70-50 de la Minitrix) plus multe in serie mica de la RSM, KiskuN, colegul Frank :) incat sa se poata alcatui garnituri daca nu perfect autentice macar realiste.
 
Si ca sa fie treaba facuta corect pana la capat, iata si cele patru seturi "EN Venezia" de la Minitrix impreuna. :)

Setul 1, cu doua WLABm62 RZD in doua scheme de vopsire diferite:

NBM_2022_01_Neuheiten_Minitrix_RZD_WLAB62_Venezia_HR_lt.jpg


Setul doi, cu un WLAB UIC-Y si un Bc Y/B-70 ale MAV-START:

NBM_2022_02_Neuheiten_Minitrix_MAV-START_WLAB_Bc_EN_Venezia_lt.jpg


Setul trei, cu WLABmee si Bcm CFR Calatori:

NBM_2022_06_Neuheiten_Mtx_EN_Venezia_Set3_CFR_Bcm_WLABmee_1_lt.jpg


Si setul patru, cu doua Bm UIC-X modernizate ale FS Trenitalia:

NBM_2022_06_Neuheiten_Mtx_EN_Venezia_Set4_FS_Bm_lt.jpg


Pentru un "Venezia" complet ar mai trebui un WRm al MAV-START (disponibil la Arnold/DM-Toys):

NH_DM_Ar_MAV-START_WRm_lt.jpg


DM-Toys a realizat doua WRm MAV, unul de epoca IV cu inscriptii albe si cel de mai sus, de epoca VI. Asa a circulat pe "Venezia".

Ar mai trebui de asemenea cateva vagoane de intern pe parcursul maghiar (de exemplu AByee sau Byee de la Brawa), vreo doua Bmz (Fleischmann), o cuseta ZS (de exemplu de la KiskuN). Insa un tren cu opt vagoane e suficient pentru o diorama de dimensiuni medii, chiar si pe scara N. :)
 
Salut

Mi se par foarte reusite, mai ales pentru scara N si o garnitura "diversificata" da foarte bine pe diorama,
Ma uitam la WLABmee 71-31, in comparatie cu modelul Roco, si mi se pare o solutie mult mai buna micul compromis de a scurta un pic fusta (asa cum au facut la N), fata de a taia din boghiu, cum a facut Roco.
 
Buna Radu,

si mi se pare o solutie mult mai buna micul compromis de a scurta un pic fusta (asa cum au facut la N), fata de a taia din boghiu, cum a facut Roco.

Si pe mine ma cam dor ochii cand ma uit la modelul Roco de WLABmh 174 din acest punct de vedere.

Singurul lucru care nu-mi place la WLABmee si Bcm Minitrix e ca sunt un pic prea inalte pe boghiuri, ceva mai inalte decat nivelul Roco/Fleischmann ex-Roco/LSM/ACME etc. Insa asta se poate rezolva.
 
  • Like
Reacții: mrpuf și Radu161