Probabil cei care ma cunosc vor rade de mine cand vor citi ce voi scrie si vor gandi ca mi s-au tocit coltii si nu mai pot musca. Dar de data asta nu prea am ce sa comentez: vagoanele sunt OK si doar faptul ca le cunoastem foarte bine si putem pune mana imediat pe original ne ajuta sa cautam bubele. Din ce am putut observa, vorbim de o constructie noua, desi ma asteptam sa se foloseasca matritele ACME si LS Models cu care s-au scos vagoane DB. Si boghiul este nou, cu prindere cu pivot cu cleme - in sfarsit s-a renuntat la grosolania aia de holzsurub iar boghiul a capatat ceva mai multa libertate, foarte importanta la intrarea sau iesirea din rampe si pante!
Dar... ei bine, exista un "dar": cateva bube tot exista.
In primul rand boghiul: parca nu mai e atat de fin ca cel vechi iar cablurile dispozitivului antipatinaj sunt doar niste caricaturi, fara clemele de prindere care se gaseau frumos lucrate la cele vechi. Din cate spunea Horia, boghiul vechi era facut pe matrita lui LS Models, ceea ce spune totul. Acum vorbim, din pacate, de un boghiu ACME. Iar cablurile alea sunt gri, usor translucide, si nu negre, ca in realitate. Vagonul real are aceste cabluri doar pe partea cu toaletele (deci 4 bucati), in timp ce jucaria are 8 bucati, la fiecare cutie de osie si par a fi lipite, ceea ce face inlaturarea mai greoaie. Se insista in continuare si in mod stupid la realizarea burdufului de protectie a arcului elicoidal al suspensiei secundare din plastic gri, in timp ce in realitate este negru semi-mat (cauciuc). Mare noroc e ca se poate vopsi usor, avand in vedere ca e piesa separata de cadrul boghiului. O alta mare lipsa - nu s-a prevazut un montaj facil pentru amortizorul longitudinal, care ar da bine daca ar fi fix pe boghiu si s-ar roti o data cu el! Pentru un boghiu de constructie noua, asta e o mare, mare lipsa! Un plus la boghiu: inscriptionarea ampatamentului.
Tampoanele sunt functionale si placa de intercomunicatie mobila - stiu ca multi dintre voi se vor bucura de aceste mici detalii, dar eu nu vad un prea mare folos din asta. Dar talerele n-ar trebui sa fie gri, ca si traversa frontala si corpurile? Burdufele de intercomunicatie sunt reconstruite, sunt mate, ceea ce e foarte bine! As cumpara 6 seturi de burdufe cu placi de intercomunicatie ca sa le schimb pe cele de la vechile AVA200 rosii!
La indicatorul de traseu este vopsit numarul de vagon, ceea ce e putin cam aiurea - adica vagoanele astea ar trebui sa stea strict in ordinea 1, 2 si 3 dupa locomotiva! De ce?
Cutia are la partea inferioara, in zona culiselor usilor, niste tuturoaie ar caror rol marturisesc ca nu il stiu (poate ma ajuta cineva) care au fost corect executate si la model, doar ca sunt mult prea firave si nu s-a prevazut pe fata interioara niste intarituri, care ar putea servi si la clipsarea sasiului! Sunt sigur ca astea se vor rupe primele, mai ales ca si chinezul a facut-o! Reparatia in schimb pare a fi dificila datorita suprafetei mici de lipire in cazul ruperii (nici chinezului nu i-a reusit bine).
Cablurile de incalzire sunt la fel de proaste!
Boghiurile au lamele de culegere a curentului (o singura polaritate pe boghiu) - astept teste de iluminare - nu stiu daca carcasa este transparenta ca la versiunea rosie sau nu! Nu exista lamele alunecatoare intre sasiu si boghiu, asa cum sunt cele de la Roco, Tillig, sau, mai nou, Trains Addicted. Deci tragi un fir care va ramane ca un cordon ombilical intre vagon si boghiu.
O sa le bibilesc cu atentie in perioada imediat urmatoare, si daca e cazul, voi reveni!
Pentru ACME / AF: se pot remedia usor detaliile mult prea sensibile la atingere, burdufurile de protectie a arcurilor si cablurile de la antipatinaj se pot face negre, se poate renunta la montarea nejustificata a 4 dintre cablurile de la antipatinaj si se poate gasi o solutie de montare a amortizorului longitudinal pe lonjeronul boghiului, cu scurtarea suportului care il fixeaza pe cutia vagonului pentru a asigura un spatiu de lucru pentru boghiu. Ce am scris aici sunt interventii minore, realizabile fara costuri suplimentare mari! Totul tine de interesul de a perfectiona jucaria.