Schimbare de macaz (sau un altfel de 'N')

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Cosmin a explicat foarte bine. Oricum, am masurat cat se poate de precis distanta sarmei de otel (de la gaura din comutator si pana la cea din "tie bar") asa ca bucla preia doar diferenta dintre cursa comutatorului si cea a tie bar-ului (care este de max 1 mm).

In ce priveste comutatoarele, ele nu vor fi vizibile din partea cealalta a dioramei. Sincer sa fiu, nu m-am gandit niciun moment ca ar fi insestetice. Oricum, sistemul ales se poarta destul de des pe-aici; este descris ca atare chiar si in carti.
 
Salut Vali si Cosmin,

Multumesc de lamuriri. La "V"ul acela ma refeream si eu cand spuneam ca se preia prin elasticitatea sarmei. In privinta faptului ca sunt inestetice, indiferent de faptul ca se poarta si ca a fost descris ca atare in carti, uita-te si tu: no offence, dar arata ca un lucru arhitectural facut de ingineri! Cu un pic de careful planning, ai putea fie sa muti comutatorul in interiorul dreptunghiului care reprezinta diorama, fie sa largesti acest dreptunghi cu o bucata de lemn fixata pe lateralul ei ca sa cuprinda si extensia care sustine comutatorul. Daca nu pe toata lungimea, macar ca un segment de cerc cuprinzand zona de comanda! Desigur ca functional ar fi acelasi lucru, dar estetic ar fi un urias pas inainte! Te rog sa n-o iei ca o critica, ci doar ca un sfat prietenesc, macar ca sa elimini posibilitatea de a-ti zgaria mana in colturile fierului ala care iese din lateralul dioramei! :-|
 
Am "plantat" ceva mai mult de jumatate din sine si mai sunt inca doua macaze pe care trebuie sa le construiesc.

Doua poze cu "procesul de productie" :D



Si inca doua cu starea actuala:

 
Ca si schimbare, azi am construit unul din cele 3 capete de linie planificate pentru diorama.

Kitul este Nickel-Silver (calitate mai buna decat alama) si a costat £1.50.

Poze

Urmeaza vopsirea si imbatranirea.
 
Intre timp au sosit si "ajutoarele" pentru construirea mai usoara a componentelor pentru macaze.

Primul sablon este pentru construirea nasului (V-ul) macazului:



Si aici un V gata construit:



Al doilea sablon este pentru construrea completa a inimii macazului. In poza sablonul este deja "incarcat" cu V-ul si cele doua wing-check rails:



Inima gata construita (fata/verso); sinele au fost asamblate prin cositorirea de scaune (chairs) pe partea inferioara, acestea urmand a fi cositorite apoi pe traverse de PCB:



Verificarea prin suprapunerea cu sablonul facut in Templot; cu "x" sunt marcate traversele ale caror sisteme de prindere a sinei sunt deja cositorite pe inima:

 
Super acel sablon metalic pentru pozitionarea si sudarea liniilor am incercat sa il reproduc si eu din duraluminiu insa nu am gasit pe nimeni care sa il poata face. Sunt inca in cautari de posesor freza respectiva cap de lucru capabil sa faca santurile acelea mici. Sunt cu ochii pe ce faci , astept evolutia lucrarilor tale cu mult interes.

Spor la treaba !
 
Intre timp am incercat si o alta varianta de construire a macazelor, si anume Easitrac. In loc de traverse din PCB se folosesc traverse din ABS (un soi de plastic).

In mare, procedeul de constructie consta in insirarea scaunelor din plastic pe sina si apoi lipirea acestora de traverse folosind un adeziv specific.

Traversele din ABS:



In timpul constructiei:



Se folosesc si cateva traverse din PCB, in zone clar determinate, in scopul intaririi constructiei si al alimentarii cu tensiune si polarizare.

Si macazul inainte de montarea mecanismului de actionare:



Oricum, am ajuns la concluzia ca Easitrac nu este metoda mea preferata de construire a macazelor.
 
Am ales la final sa construiesc macazele prin metoda clasica (sinele lipite direct de traversele din PCB).

Doua imagini cu montarea acelor macazelor si uneltele ajutatoare:



Si macazele terminate, in faza de dinaintea montarii sistemelor de actionare a acelor:



 
Multumesc, Dorin.

Ce-mi place mult la aceste macaze, este ca, fiind construite toate in acelasi timp si fara intreruperi in sinele comune, ele "curg" lin si arata intr-un fel care nu va putea fi niciodata "atins" prin cuplarea de macaze standardizate.

Ce am construit aici este o formatiune simpla dar, in acelasi mod se pot construi formatiuni complexe, imposibil de realizat altfel.

Urmeaza si continuarea, cat de curand...
 
Sistemele de actionare a macazelor

Asa cum am prezentat deja, sistemul de actionare a macazelor este de tipul "wire-in-tube".

Am taiat in placaj santurile in care va fi plasat trece tubul de cupru:




La marginea blatului, utilizand coltare metalice, sunt fixate comutatoarele care vor actiona macazele:



Sarma de otel trece printr-o gaura facuta cu un spiral de 0.7 mm in parghia de actionare a comutatorului apoi prin, tubul de cupru, va fi fixata de tie-bar, la macaz.


Am montat toate cele patru comutatoare. Din pacate, am ramas fara sarma pentru actionarea ultimului macaz:



Sarma de otel nu este inca fixata de tie-bar. In pozele a doua si a treia, ansamblul de macaze este doar asezat pe blat, nefiind inca fixat definitiv. Montarea definitiva o voi face dupa ce termin si cu al patrulea sistem de actionare.

Si un detaliu cu tie-bar montat la macaz:

 
Acum vreo saptamana am dat o mana de lac pe blat. Nu de alta, dar daca voi reusi candva sa ies cu diorama la vreo expozitie, conditiile de transport si prezentare nu sunt intotdeauna cele mai prielnice.



O singura mana de lac, dupa ce zonele in care sarmele ies din teava de cupru au fost protejate cu masking-tape.


A urmat fixarea ansamblul de macaze pe blat, folosind aractet si, pentru pastrarea pe pozitie pana la uscarea aracetului, cuisoare pentru sine.

 
Liniile arata demential, nici n-ai zica ca sunt scara 1:152! Dar.. ciudat, ai lipit linia direct pe placaj, fara o izolatie fonica pe dedesubt, macar o folie de pluta? Si inca o intrebare... tine lipitul cu aracet pe placajul lacuit in prealabil?
 
In ceea ce ma priveste, nu e nevoie de izolare fonica din vreo doua motive: primul, materialul rulant va rula la viteze mici sau foarte mici, diorama replicand un Shunting Yard, si in al doilea rand, fiind prima mea incercare in 2mm, nu am vrut complicatii.

Apoi, in cazul participarii la expozitii, zgomotul ambiant este atat de mare incat nimeni nu-l mai aude pe cel provenind de la rezonanta baseboard-ului.
[...]tine lipitul cu aracet pe placajul lacuit in prealabil?

Deocamdata, da :) Oricum, suprafata lacuita nu este foarte lucioasa, avand in vedere ca nu am aplicat decat o singura mana de lac, mare parte a acestuia fiind absorbit in placaj. Apoi, lacul este de tipul satinat si nu lucios.