Scheme vopsire vagoane FS din 1945 si pana astazi

Horia_Radulescu

Mecanic de locomotiva
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
5.365
19
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Trenurile din Italia se asemanau mult cu cele din Romania prin aspectul lor exterior ; rar se intampla in trecut ca intr-o garnitura sa nu existe vagoane in cel putin 3-4 scheme de culoare diferite si numai privatizarea companiei ca FS Trenitalia in 1997 a reusit sa schimbe acest lucru.

Pana dupa cel de-al doilea razboi mondial vagoanele italiene de pasageri erau vopsite maroniu, fie ca era vorba de o singura nuanta (Isabella) sau de una mai deschisa si una mai inchisa (Castano-Isabella) si vagoane RIC Breda in aceste culori mai supravietuiesc izolat pana in anii 1970.

La inceputul anilor 1960 conducerea FS hotaraste ca toate vagoanele noi sa fie livrate in gri verzui (Grigio Ardesia), o culoare neutra care se murdareste greu. Asa a fost cazul diferitelor serii de vagoane UIC-X, livrate incepand cu 1964, precum acest Bm cu boghiuri MD din seria a II-a din 1968, aici deja cu numere UIC :

(model Arnold din 2000, pe baza Rivarossi / Atlas, KKK)

In anii urmatori Grigio Ardesia se va combina cu benzi rosii inchis orizontale si multe vagoane UIC-X vor primi cu timpul usi din aliaje usoare nevopsite (argintii sau cu o tenta aurie).

Prima serie de vagoane tip Z1 din 1984, la acea vreme cele mai moderne vagoane din Europa de Sud a fost vopsita in Grigio Ardezia cu o banda bej intre geamuri, asemanatoare cu cea a vagoanelor GranConfort (TEE intern) din 1972-73, diferenta constand in micile benzi albastre de sub si de deasupra ferestrelor (rosii la GC/TEE). Iata un Z1 B original din 1984 din prima serie:

(model Arnold din 2001, KKK)

La inceputul anilor 1990, vagoanele dupa UIC Z (Eurofimele originale din 1978 si Z1 din anii 1980) au fost revopsite intr-o schema pe baza de doua nuante de gri (de unde si numele de Bigrigio) cu benzi de acompaniere galbene. Iata aici un Z1 A din seria a doua in aceste culori :

(model Arnold din 2001-2002, KKK)

Odata cu privatizarea FS in FS Trenitalia s-a introdus o noua Corporate Identity cu scheme pe baza de nuante de gri si de verde si albastru. Iata aici un Eurofima A original din 1978 revopsit in asa numita schema XMPR 1 pentru trenuri EC :

(model Roco din 2006, KKK)