Stiu ca ma repet, insa tot aici se potriveste perfect si tematica iluminarii farurilor directionale ale locomotivelor analogice. De exemplu, iata aici schema pentru farurile laterale fatza/spate:
Aceasta modalitate de iluminare a farurilor functioneaza perfect pe caile ferate analogice, unde sensul de deplasare este dat pur si simplu de polaritatea tensiunii de la sine. Astfel, la mers inainte, sina din dreapta este pozitiva si cea din stanga negativa, deci lumineaza chip-urile galbene ale LED-urilor din fata si chip-urile rosii ale LED-urilor din spate; la mers inapoi, sina din dreapta este negativa si cea din stanga pozitiva, deci lumineaza chip-urile rosii ale LED-urilor din fata si chip-urile galbene ale LED-urilor din spate. Exact la fel arata farurile MPU din componenta locomotivelor BR64 si BR55 de la Caile Ferate "La Ursu".
Din pacate, aceasta configuratie nu se preteaza la caile ferate in sistem digital, fiindca tensiunea de la sine este alternativa si, deci, in semialternanta "pozitiva" se aprind chip-urile galbene din fatza si cele rosii din spate, iar pe semialternanta "negativa" se aprind chip-urile rosii din fatza si cele galbene din spate; astfel ceea ce vedem este o culoare orange la toate 4atru farurile - am incercat efectiv
asa ca vorbesc in cunostinta de cauza
. In plus, sensul de deplasare este dat de decodorul montat in locomotiva, care primeste & executa comenzile lansate de statia digitala, deci concordanta sens/culoare nu mai poate fi respectata de aceasta schema simpla.
Totusi, am si vesti bune
. Au inceput sa apara LED-uri galbene bipolare, adica ambele chip-uri aflate in antiparalel sunt galbene. Aceasta inseamna ca aceste LED-uri vor lumina galben indiferent de polaritatea tensiunii aplicate si, deci, ele pot fi folosite in exact aceeasi schema de mai sus pentru a ilumina permanent farurile unei locomotive sau, de ce nu, interiorul unui vagon, atat in sistem analogic, cat si in sistem digital.