Scara N, un HO de apartament

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Myrcea

Member
4 Septembrie 2009
38
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Salutari,

dupa mai mult de 3 ani de zile in care am fost membru al forumului si am citit mai mult decat m-am exprimat, m-am decis sa imi prezint si eu mica colectie de modele la scara N.

La inceput a fost o lunga perioada de timp in care am visat la trenulete la scara HO si o diorama dar, neavand spatiu destul, am ramas doar la vise. Bineinteles ca in copilarie am avut si eu setul de pasageri de la Lugoj (loco galbena+vagoane verzi), apoi am primit in dar un BR 80 cu un vagon de pasageri si un oval de linii de la PIKO. De fiecare data cand voiam sa ma joc cu trenurile, trebuia sa fac curat in camera pentru a putea intinde liniile, apoi trebuia sa le strang din nou. Nu prea ma incanta "transhumanta" asta... Timpul si-a spus cuvantul, trenuletele s-au stricat si am ramas doar cu o dorinta difuza, in amintirea vremurilor trecute...

Asta pana in momentul in care m-am decis ca daca e sa astept pana imi voi face casa si voi putea sa incep sa construiesc diorama mult visata voi imbatrani si nu ma va mai captiva fenomenul, sau ma voi casatori, voi avea copii si nu voi mai avea timp sau tragere de inima pentru asa ceva.

Am inceput sa ma orientez spre ceva mai mic, poate TT sau... N ? Decizia nu a fost prea grea, la TT era oferta de modele mica, iar la N... acolo chiar aveai de unde alege. Stiu ca am descoperit forumul asta, am vazut ca erau cativa, putini, cu modele la N, am vazut ca este un domn, adevarata enciclopedie, care colectioneaza trenuri la N si chiar le ceferizeaza si mi-am zis ca daca persoana respectiva, care stie atatea despre trenuri poate trai cu N-ul, pot incerca si eu. Da, poate sunt mici, poate la batrenete nu voi mai vedea detaliile, sau poate ca nu toate detaliile sunt prezente, dar... spatiul era cea mai mare constrangere pe care trebuia sa o impac...

Intai voi prezenta putin traseul pe care alerg trenurile. E de fapt a doua diorama a mea, prima a sfarsit prin a fi neterminata si, pot spune ca si la asta mai e muuult de lucru. Stiu ca traseul este simplist (mi-as fi dorit sa am si un 8, dar e prea ingust), stiu ca nu e realist deloc (am o multime de cladiri care, in ciuda faptului ca am incercat sa le ingramadesc, tot nu au incaput pe diorama), stiu ca are unele mici probleme si te plictisesti de el (din cauza asta am proiectat deja altul, iar asta e intr-o stare de "conservare" de aproximativ un an) dar parca totusi l-as finaliza... cel putin asa m-a sfatuit si prietena. Poate daca am inceput sa il prezint aici voi mai avansa cu lucrul la el :))))



De la inceput am pornit cu ideea de a rula mai multe locomotive deodata si de a le controla luminile sau sunetele (ah, cat am avut de asteptat pentru asta) deci la mine totul este DCC (nostim este ca primele locomotive nu au fost, initial, cu decodor, din cauza unei tzepe pe care o voi prezenta mai incolo).



Cu toate ca am zis ca functioneaza in DCC, macazele sunt actionate manual cu ajutorul tastaturilor. La fel si semafoarele si luminile.



De ce manual? Pentru ca a fost mai ieftin decat sa achizitionez decodoare si, in plus, te face sa te implici mai mult in controlul trenurilor.



Marea majoritate a liniilor si cladirilor sunt luate de pe ebay.co.uk (transport ff ieftin) sau ebay.de (oferta imeeeensaaa), fiind "gebraucht". Asta pentru ca a iesit mai ieftin :)

In postul urmator voi povesti despre cum am facut primul pas...
 
Buna,

In masura in care scopul declarat este sa "invarti" cat mai multe trenuri pe o suprafata redusa, rezultatul mi se pare acceptabil. La mine pe suprafata asta ar incape un segment cu linie unica si probabil una sau doua cladiri :lol:

Controlul digital asupra mijloacelor de tractiune, cu control analog al macazelor este o solutie des intalnita si ieftina; asa se economisesc banii de decodor pentru macaze si oricum numarul acestora este destul de limitat.
 
Si pentru ca inca nu mi-e somn... voi continua cu povestirea....
Am gasit un magazin on-line romanesc care vindea si trenulete (-jucarii) la scara N si, mai mult de atat, avea un start-set digital de la Fleischmann la un pret incredibil de bun. Am "rupt" tot internetul si nu l-am gasit niciunde la un pret mai mic. Era de necrezut! Si daca tot am facut o afacere cu setul, mi-am mai comandat si o locomotiva cu aburi (BR 01.10) care mi-a placut foarte mult. Nu stiam codul si nu era afisat, dar arata foarte bine!



Dupa ce am trimis comanda, m-a sunat o doamna si m-a anuntat ca setul nu este pe stoc, dar il vor aduce cat de curand. Locomotiva o au, dar nu au ambalajul original la ea, in schimb au o cutie de sticla pentru display, facuta special la comanda pentru locomotiva, insa costa in plus 30 de lei (era undeva in 2008-2009, nu mai stiu sigur...). Trebuia sa platesc un avans pentru set si il voi primi si pe ala!



Am primit locomotiva, care s-a dovedit a nu fi noua, cum credeam eu, pentru ca se vedeau urmele la roti... Nu aveam nici sine, sa o testez, dar am alimentat-o eu cumva si... totusi mergea! In fine, eram dezamagit ca, la pretul pe care l-am dat pe ea, am fost convins ca era noua...



Nu stiam sigur nici ce cod de producator era, dar, in timp, am descoperit ca era 7171 de la Fleischmann, cum scria pe ea. Nu eram sigur de inscris pentru ca 7171 arata diferit, dar am reusit sa sap pe net si am descoperit ca intr-adevar, intr-o perioada, Fleischmann a scos un 7171 carosat (streamlined).



Am primit si setul intr-un final, bineinteles ca varianta analogica (un BR 218 + 2 doppelstockwagen de epoca V) si la un pret mai mare decat era pe site pentru ca, ca sa vezi, pana a reusit sa imi faca rost de set s-a marit pretul la producator. In fine, dadusem un avans consistent si n-am avut chef de recuperat banii cu certuri. Cert e ca nu am mai cumparat de acolo si nu voi mai cupara de acolo niciodata.



Totusi, eu voiam DCC asa ca, pana la urma, am gasit un start-set ROCO la un pret decent, cu o gramada de linii, la un alt magazin romanesc, de data asta din Cluj. L-am comandat de acolo si l-am primit fara probleme. Drept urmare n-a fost singura achizitie facuta de acolo.



Am transformat locomotiva, montandu-i un decodor achizitionat din... Bucuresti, cred? Oricum, sigur nu primul magazin :) A fost prima si singura mea operatie efectuata unei locomotive fara "Schnittstelle". De atunci am ajuns la concluzia ca e mult mai sigur fie sa cumperi direct locomotiva echipata cu decodor sau, macar, cu mufa pentru decodor. Te scuteste de bataie de cap si, mai presus de toate, diferenta de pret nu este atat de mare pe cat ar fi o gaura in buget din cauza ca nu esti atent la manevrarea locomotivei pe masa de operatie.

Stiti cum e, sunt prea sarac ca sa imi permit sa cumpar ieftin...
 
Salut.
Legat de magazinul de care spui pot sa iti explic ca exista OPC, exista legi si pana acum de mine nimeni nu a scapat sa faca invarteli. Nu erau banii de recuperat, ci de obtinut piesa la pretul afisat.

In rest ce sa spun: avand in vedere ca te intereseaza sa rulezi modele alegerea catre N este buna. Intr-adevar varietatea este mare.

Ca si frumusete in apartament as fi mers pe TT...

O diorama FOARTE FRUMOASA de apartament este a lui gamitzu. Este si rabatabila!!!! ceea ce inseamna ca iti ocupa foarte putin loc:)))

Felicitari pt carosata
 
Salutari din nou,

@Horia: eu doream o diorama cu 3 trasee independente si, pana sa incep sa o construiesc, m-am trezit cu prea multe cladiri, astfel incat a trebuit sa gasesc un loc si pentru ele. Plus ca imi doream un mic tunel si un lac :). Stiu ca "less is more", dar pentru ce idei aveam la inceput, pot spune ca acum deja e "less"...

@Bogdan: intr-adevar, exista legi... dar atunci mi s-a parut complicat si "time consuming". La TT nu prea se gaseste material si, chiar daca se gaseste, e mai greu sa gasesti preturi bune. Ar mai fi o solutie de compromis cu HOe, la care cred ca daca faci ceva simplu il poti inghesui in 1,45mx0,75m dar l-am descoperit prea tarziu :).
Diorama lui gamitzu si inca vreo 2 de aici le-am urmarit cu mare interes. Pot sa zic ca din cauza lui mi-a venit ideea cu lacul, dar nici pana in ziua de azi nu am avut curajul sa torn "apa" in spatiul dedicat lacului.

In fine, sa revin. Cum spuneam, am primit start-set-ul de la Fleischmann, cod 9367:



Era un set Regio, alcatuit din o BR218 plus 2 vagoane etajate (spre deosebire de cel initial care trebuia sa contina si un vagon de capat).



Locomotiva avea mufa pentru decodor si, dupa ceva timp si dupa ce mi-am cumparat start-set-ul Roco digital, am convertit-o fara probleme, folosind un decodor LokPilot



Vagoanele, desi cred ca nu sunt tocmai la scara, ruleaza fara probleme inclusiv pe curbe cu raze mici. Spun ca nu cred ca sunt tocmai la scara pentru ca mai am 2 seturi de vagoane etajate de la Minitrix care sunt putin mai joase si uneori se mai agata de motorasele macazelor, in curbe.



Locomotiva reprezinta modelul care imi place cel mai mult si, poate din cauza asta, a rulat cel mai mult la mine. Inclusiv cand voiam sa testez sau sa curat traseul o foloseam. Fiind o locomotiva de start-set, nu are toate detaliile, dar este fiabila si pana acum nu am avut nici o problema cu ea.



Ba nu, mint! Am avut o data o problema. Prima diorama o tineam pe niste suporti, la o inaltime de aproximativ 1,6m (deasupra unui birou). In timpul curatirii liniilor (locomotiva impingea un vagon Roco abraziv) din cauza vitezei si a faptului ca aveam linia foarte aproape de margine, la niste macaze vagonul Roco s-a impiedicat, si-a luat avant si a tras si locomotiva dupa el pe parchet. Mi s-a rupt sufletul, am crezut ca o voi aduna bucati de jos. Din fericire, nu s-a rupt decat o mica scarita (sau ce o fi) din cele 4 aflate in colturile locomotivei. Am lipit-o si acum cu greu mai poti distinge urmarile.



Asta insa nu m-a impiedicat sa imi cumpar, in timp, varianta digitala de la Fleischmann, cu mai multe detalii decat cea din start-set si modelul "City-Bahn" aparut la sfarsitul anului trecut, care are si lumini rosii. Iar pe lista mea de dorinte este BR 218 cu sunet de la Minitrix, care trebuie in curand sa apara pe piata :)
 
Wow! Arata foarte bine tot ce ai facut. Sunt frumusele si vagoanele, locomotivele. Din ce spui tu, ai trecut prin multe. Imi place povestea ta.

Spor la colectionat si construit. La multi ani si la cat mai multe lucruri bune! (printre care si BR218 pe care o astepti :p )
 
Ai facut o alegere buna!Spor la colectionat.Cea ce ai realizat este super si poti si mai mult.Un sfat, evita magazinele din ROMANIA ( nu toate creaza proble ,ai chiar pe acest forum unele dintre ele care sunt OK!)Si eu am avut probleme prin 2008 cu un magazin de la noi. Am achitat 100% comanda si am asteptat 7 luni ,dupa care am apelat la OPC.Atentie mare la modelele pregatite digital,nu te aventura la tot ce este foarte ieftin ( stiu ca este foarte greu sa platestisti pt. o locomotiva 100 euro).Bafta pe 2013! si LA MULTI ANI!
 
Multumesc mult pentru aprecieri si cuvintele frumoase!

@Sklaus: s-ar putea sa fie vorba de acelasi magazin, eu tot prin aceeasi perioada am avut probleme :) In principal, cand imi cumpar un model nu il cumpar din cauza pretului, ci daca imi place sau nu. Desigur, daca gasesc ceva ce imi place prin cataloage, il caut pe net la toate magazinele de incredere (din DE) sau astept dupa el pana apar ceva reduceri. Cand consider ca pretul "se merita" (undeva la 50%-70% din UVP) il cumpar...

Iar acum, ca sa continui povestea... Fiindca ramasesem la BR218, voi continua cu aceasta serie. Va amintiti ca am zis ca mi-a zburat pe parchet ? Ei bine, accidentul asta si dorinta arzatoare da a vedea diferentele dintre o locomotiva de start-set si una vanduta separat, echipata digital, m-au determinat sa vanez o BR218 Fleischmann gata echipata cu decodor. Dupa cateva saptamani bune de scanat ebay.de si asteptat momentul prielnic, am reusit sa castig la licitatie un Fleischmann 67236. Cred ca am dat pe ea undeva la 70 - 80 de euro, locomotiva fiind noua.



Era tot epoca V, ca locomotiva de start-set, iar fata de aceasta avea cateva mici detalii in plus si alte boghiuri (din ce stiu au fost parca 3 tipuri de boghiuri folosite pe locomotiva reala, dar nu vreau sa induc lumea in eroare)



Chederele de la geamuri sunt vopsite in negru, la fel si stergatoarele (facute in relief pe geam si la varianta de start-set) sunt vopsite in negru si, bineinteles, mult mai usor vizibile



Barile de la usi, clantele, ramele laterale si de la geamurile laterale sunt vopsite in argintiu



Bineinteles, alt numar de inmatriculare, dar aceeasi matrita folosita. In plus, ambele au iluminarea pe becuri. A meritat banii ? Nu stiu sa zic, a fost un capriciu si o curiozitate...



Catalogul Fleischmann de noutati pentru 2010/2011 anunta o serie noua de BR218 cu iluminare pe LED-uri si lumini rosii de capat. Erau 3 scheme de vopsire, epoca IV albastru cu crem, epoca IV portocaliu-alb (City-Bahn) si rosu Regio epoca V-VI.



Am tot cochetat cu ele si cu ideea de a avea lumini de capat rosii pana cand... am prins o promotie, 129 de euro varianta echipata cu decodor (fata de 219 UVP) vopsita in schema City-Bahn, la modellbahnshop-lippe, magazinul meu preferat din DE si care reprezinta pentru mine una din referinte in materie de preturi pentru modele noi. Bineinteles, daca mai asteptam cateva saptamani, modelul a intrat la lichidare de stoc la pretul de 119 euro dar ... nu aveam de unde sa stiu ca va mai scadea pretul. Anul achizitiei ? Undeva in primavara lui 2012, pentru un model anuntat in 2010. Codul este Fleischmann 723682.



Cum spuneam, singura diferenta majora este lumina pe LED-uri, matrita folosita fiind aceeasi ca la celelalte 2 modele. Inscriptiile sunt "sharp", rulajul este bun, silentios, decodorul nu a avut niciodata probleme, imi place ca stie si faza lunga si faza scurta la iluminare, iar luminile de capat rosii, pur si simple le ador :)



Ce puncte slabe am gasit? La postul de conducere 1, ghidul de lumina transfera putina lumina rosie la proiectorul de sus si, desi in prospect scrie ca lumina proiectorului superior poate fi stinsa si aprinsa din decodor, in realitate este tot timpul aprinsa, doar intensitatea difera, in functie de comanda data pentru faza lunga, faza scurta. Nu stiu daca modelul meu e cu probleme sau asa sunt toate... Nu mai sunt nici nemtii ce au fost o data :)

Bineinteles ca aceasta achizitie trebuia sa fie urmata de un set de vagoane City-Bahn, dar asta e alta poveste...

Va doresc tuturor un 2013 mai bun decat anul care tocmai se incheie, sa petreceti alaturi de cei dragi noaptea dintre ani si nu uitati ca fiecare bucurie daruita celorlalti se intoarce la voi in momentele in care aveti nevoie!
 
Buna,
Bineinteles ca aceasta achizitie trebuia sa fie urmata de un set de vagoane City-Bahn, dar asta e alta poveste...

Nu neaparat, pentru ca locomotivele in schema CB erau toate domiciliate pe Köln-Deutz si nu faceau numai Köln-Gummersbach (adica prima linie de CB) ci cam toate trenurile cu tractiune Diesel din regiune. Deci o locomotiva in schema de vopsire CB cu cateva "Silberlinge" sau "Minzlinge" si un vagon-pilot dupa este ceva cat se poate de autentic.

218 cu vopsirea simplificata (fara rame de geamuri vopsite, fara alte detalii) se gaseau doar in start set si sunt acompaniate de vagoane etajate cu vopsirea de asemenea simplificata.