Cui nu i-ar placea un model facut fix la scara 1:87, cu toate detaliile & functiile trenului real? 8)
Insa micro-miniaturizarea duce inevitabil si la aparitia unor compromisuri, mai ales daca modelul trebuie sa fie si functional. De exemplu, se mai trec cu vederea unele detalii de mare finete de pe trenul real, care ar deveni greu de observat pe model in urma reducerii la scara. Spitele locomotivelor cu aburi, in urma miniaturizarii, ar ajunge la grosimi de ordinul firelor de par, ceea ce este practic imposibil de obtinut dpdv tehnologic. Bielele ar fi subtiri ca foaia de hartie, articulatiile ar fi demne de Cartea Recordurilor datorita finetzei executiei, iar... preturile unor astfel de bijuterii ar intrece orice inchipuire.
Dpdv functional, alte compromisuri se refera la razele de curbura ale mini-cailor ferate. Ca sa respectam realitatea, cele mai stranse curbe H0 ar trebui sa aiba raze de circa 2m, care ar face imposibila constructia celui mai simplu cerc sau oval intr-o camera de dimensiuni obisnuite. De asemenea, unghiurile macazurilor ar trebui sa fie de cateva grade maximum, ceea ce le-ar lungi foarte mult. Deci... cu totii acceptam si recunoastem tacit compromisurile privitoare la mini-caile noastre ferate, cu raze mult mai stranse si unghiuri mult mai mari decat versiunile 1:87 ale componentelor reale.
Din cauza acestor compromisuri referitoare la calea ferata, acceptam tacit latimea marita a rotilor si buzele bandajelor mai proeminente, ceea ce ofera o mai mare siguranta la rularea mini-trenului pe sinele noastre non-ideale.
Desigur, pe niste sine ideale, ca si cele descrise mai sus, trenurile dotate cu roti RP25 ar rula in conditii ideale, insa... pentru noi, cei care nu dispunem de spatii si posibilitati materiale nelimitate, sunt foarte OK rotile standard. Dupa cum bine spunea Sesamcave, la trenul in deplasare nu se mai observa (ne)respectarea miniaturizarii fix 1:87, ci ne cucereste imaginea intregului in miscare :aplauze:
De asemenea, rotile RP25 se justifica in cazul unui model static, de la care nu mai pretindem sa ruleze impecabil pe curbe R2 sau chiar R1, pe macazuri cu unghiuri de 24 grade etc.
De aceea, cu un scor de 51% fatza de 49%, pentru mine sunt castigatoare rotile standard.