Roco Geoline

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
4
46
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
O mare trilema ... uitandu-ma prin goagal dupa geometrii de geoline nu gasesc decat chestii simple (nu ca asta ar fi problema), dar care nu cuprind nici macar toate modelele de sina existente.

Asa ca am cel putin 2 intrebari:

1. cum se poate realiza o 'insula' de peron ? (pentru a intelege mai bine, la piko avem distanta normala intre sine de cca 65 mm parca - sau cat o fi ca nu-mi mai aduc aminte momentan, dar folosind anumite geometrii se poate ajunge la 95 mm, adica exact cat sa intre un peron); am rascolit peste tot si nu am gasit decat modele unde distanta intre sine e cea clasica de cca 7 cm si jumatate; si atunci unde intra un posibil peron ?

2. la ce folosesc sinele G76 ? Daca la G185 am inteles clar cu sinele de compensare macaz, iar G100 normal pentru combinatii eventuale cu G100 cu decuplator, in schimb nu cred ca am vazut pana acum vreun rost pentru G76; are vreo legatura cu prima intrebare ?

ps: niste scheme cu geoline (altele decat cele oficiale, care nu raspund la cele 2 intrebari ale mele) ar fi perfecte ...
 
G76 corespunde distantei dintre axele a doua linii paralele (76,5 mm). Este diferenta de raza intre R2 si R3 si R3 si R4.
Iti dau un exemplu de utilizare: 3 linii paralele in curba de 90 de grade: poti sa folosesti R3 la interior(pentru ca R2 e prea mica), apoi R4 si... R4 cu cate un G76 la intrare si iesire din curba.
Referitor la insula, habar n-am, poti sa te joci cu curbele alea mici de 7,5 grade.
 
Am vazut ca e fix distanta intre doua axe paralele, dar nu reuseam sa-mi dau seama cum pana mea sa pui sina perpendicular pe axe.
Intr-adevar, se pot folosi la o emulare de R5 folosind R4 si G76, dar sincer mi se pare o maaaaaaare ciolaneala. Mai faceam asa ceva cu sinele mehano pe vremuri, unde in afara de R2 nu gaseai altceva. Dar sa zicem ca cu ceva mai multa imaginatie si dibacie pe diorama se poate masca cumva gainaria asta astfel incat sa arate cat de cat acceptabil. Pe mine oricum ma zgarie pe ochi, dar gusturile nu se discuta.
Legat de ideea de 'insula', mersi de ideea cu curbele mici, am testat in Raily si intr-adevar cu un 7.5grR2 urmat de 30grR2 urmat de G185 de compensare pe abatuta se ajunge cam la aceeasi dimensiune cu 2 x G200 pe directa. E o abatere de vreo 2-3 mm in program, dar s-ar putea in realitate sa fie ok (ca am mai vazut destule cazuri de astea). Iar distanta intre mijlocul sinelor ajunge la 10.5mm, deci ar cam intra un peron de 6-7 cm intre ele. Nu stiu cat de recomandat ar fi pentru locomotive schimbarile de raze de curbura (si faptul ca se foloseste R2), dar asta se poate vedea doar la fata locului. Sa vad ce idei mai imi vin sa testez in Raily & friends, poate iese ceva si folosind R3 (desi la prima vedere nu prea se pupa dupa aia directa cu abatuta la macazul din partea cealalta a garii).
Oricum, nu o sa zic nu la niste poze/scheme de circuite de astea mai ciudate (altfel decat schemele standard) folosind geoline.
 
Eu imi instalez circuitul pe covor (inca nu ma incearca nici un gand de diorama) si folosesc exclusiv GeoLine pentru ca izoleaza mai bine de praful si scamele din covor.
Cel mai mare necaz il vad in zgomotul produs la trecerea trenului, generat de joantele foarte dese si amplificat ca o cutie de rezonanta de prisma de plastic. In rest, sunt multumit de combinatii, chiar daca imi lipsesc cateva variante.
Iti mai dau un motiv de a folosi G76 (chiar in momentul asta am asa ceva pe jos): in cazul unui oval, cu o abatere pe una din laturi in interior, cu macaz drept, si urmaresti ca in capatul celalalt sa te inchizi cu un macaz in curba. Macazul in curba se va integra cu ramura in abatere intr-o curba R3 pana in latura opusa a ovalului, in timp ce in partea cealalta trebuie sa te departezi exact cu 76,5 mm ca sa compensezi distanta dintre linia "principala" si abatere. Sper sa poti intelege ceva din cea am scris, pentru ca in momentul asta nu am posibilitatea sa pun vreo schita.
Schema asta am facut-o din cauza ca am dorit sa obtin un traseu compact iar macazele in curba nu "intrau" oriunde mi-as fi dorit.
O alta intrebuintare pentru G76, intr-un joc de combinatii cu G185 si G100 sau G200 te poate ajuta sa faci diverse compensari necesare daca ondulezi prea mult (si neregulat) traseul.
Nu am folosit niciodata curbele de 7,5 grade pentru ca dupa cateva calcule mi-am dat seama ca nu ma ajuta sa integrez abaterea unui macaz drept intr-o curba R3 sau R4, fara sa stric geometria curbei. M-am gandit ca nu sunt bune decat pentru "cracanarea" liniilor, ceea ce nu am avut inca nevoie.
 
Cam greu dar m-am prins de ce voiai sa zici (de aia se spune ca o imagine face cat 1000 de cuvinte). Intr-adevar, din ce ai descris tu mai sus reiese clar ca este o sina care chiar iti foloseste la nevoie, nu doar sa fie acolo la numar.
Mai ramane 'cracanarea' liniilor cu un peron la mijloc, sa vad daca gasesc ceva oficial in acest sens.
 
@aquino: partea de jos daca nu ma insel e fix poza standard de la geometria geoline (ma rog, facuta in anyrail); pe aia o cunosc clar si bine
iar pentru poza de sus ... daca folosesti flexibile se poate orice, ca le tai la orice dimensiune
eu ma refeream la un scenariu strict cu sine 'normale' (adica alea de masura fixa din pachetul geoline), si o constructie de genul abatuta completa (adica macaz si in stanga, si in dreapta)
jucandu-ma cu raily (chiar, sa testez si anyrailul), am gasit o aproximare destul de apropiata (tot cu mici erori, dar posibil in realitate sa mearga) dar e scarpinat rau pe dupa ureche
recte:
1. directa: WL - 5XG200 - WR (totul ok)
2. abatuta: WL - G76 - GB2 - 3 x G76 - G185 - GB2 - G76 - WR
ceea ce mi se pare o risipa de sine mici, plus ca nu sunt sigur ca pe abatuta capetele se pupa asa cum trebuie (dupa cum ziceam programul arata ca nu se pupa chiar la milimetru dar le leaga, ceea ce inseamna ca in realitate s-ar putea ca totusi sa fie ok)
ce-i drept, poate daca mai strofoc mintea iese o alta combinatie de sine mai cu cap, dar de aia preferam scenarii standard direct de la roco, ca sa nu ma apuc sa reinventez roata
la piko spre exemplu iti zice clar ca daca vrei peron trebuie sa folosesti sinele X,Y,Z in combinatia asta (cu desen ca la prosti) ... asta incerc sa gasesc la roco, dar in afara de cele 2 desene de baza - drept si curbe (niciunul cu peron) - nu am gasit altceva ... in fine mai sapam
 
Poti dubla foarte usor distanta dintre directa si abatuta, daca imediat dupa macaz bagi in abatere cate un G200 (pe directa iti vor trebui 4 x G185).
E ca si cum ai face schema standard cu macaze drepte, pentru doua linii in abatere, pe aceeasi parte, dar suprimi linia din mijloc. Vei avea un spatiu de 153 mm intre axele celor doua linii unde te poti zbengui linistit iar schema se inchide garantat.

Chiar acum am calculat o varianta cu distanta mai mica intre axele liniilor:
directa: WL - G185 - G185 - G185 - WR
abatere: WL - G100 - GB2 - GB2 - G100 - WR
Calculul este facut in Excel, tinand cont ca SIN (22,5) = 0,38268 si COS (22,5) = 0,92388. Asta inseamna ca G100, orientat la 22,5 grade fata de directa te departeaza de macaz, in lungul directei cu 92,388 mm si te arunca in abatere cu 38,268 mm fata de directa. Diferenta intre directa si abatere va fi de 0,224 mm, ceea ce e acceptabil lejer! Distanta intre axele liniilor va fi de 76,5 x 1,5 = 114.75 mm. Acum vad ca nu aveam nevoie de calcul! Folosesc jumate din G200 pentru departare si jumate din compensare (0,5 x 2 x G185) pentru a drege busuiocul!
 
Aia cu dublatul intr-adevar ar fi o idee, dar totusi spatiul parca este prea mare. Clar insa se va pupa, pentru ca se respecta perfect geometria de baza geoline.
Ideea ta cu G100 e insa chiar interesanta, ar fi 12 cm intre mijloacele de linie, deci raman cam 7-8 pentru peronul efectiv (cel putin asa arata softul).
Insa ai gresit sinele, corect este in felul urmator:
- direct: WL - G185 - G185 - XXX - G185 - WR
- abatere: WL - G100 - GB2 - XXX - GB2 - G100 - WR
Unde la x se poate pune orice chestie dreapta, atata timp cat se pune si pe directa si pe abatere, dupa lungime si dupa gust.
Si aici se pupa aproape perfect, mult mai bine decat ce gasisem eu mai inainte.
Oricum daca reducem G185 cu GB2-ul, ca asa zice standardul de sine, ramane ca un G100 pus la 22.5 grade acopera jumatate dintr-un G185 (sau cu alte cuvinte 2 de G100 puse oblic au nevoie de o compensare de G185).
De fapt vorba ta, asa cum un G200 oblic la 22.5gr se compenseaza cu un G185 drept, mai departe e aritmetica pura ...
Acuma ca sa fiu cu adevarat rau, eu speram sa gasesc o metoda de compensare pe abatere (ca sunt mai putine abateri intr-un circuit 'circular', poate si dublu), dar sincer cred ca umblu dupa cai verzi pe pereti :p.