Reparatii BR189

Calin_CBR

Active Member
22 Decembrie 2016
192
0
Hunedoara
YAHOO
bebe7400
LOCATION
Hunedoara
Pentru cei care nu stiu despre ce este vorba, voi prezenta aici reparatia facuta cu manutele mele la o locomotiva electrica BR189.
Locomotiva avea un zgomot suparator, un barait cand rula intr-un anumit sens, viteza neobisnuit de mare astfel incat deraia in curbele R2, iar variatorul de viteza si sens se incalzea excesiv pana emana miros de componente aproape arse...dar se pare ca a scapat. Urmeaza pasii pe care i-am facut....
 
Asadar, in primiul rand am desfacut locomotiva, scotandu-i carcasa prin desurubarea surubului de sub burta. Apoi, am scos axele cardanice, demontand boghiurile de pe sasiu. Urmatorul lucru a fost sa dezlipesc cu un letcon cele doua fire ale bobinelor de pe placuta pentru decodor si sa scot placuta ce e fixata de sasiu cu un surubel.
Astfel, am putut extrage motorul cu ajutorul a doua surubelnite mici introduse in locasurile de plastic ale cardanelor. ATENTIE, manevrati cu finete si rabdare surubelnitele pentru a nu deforma axul motorului (cel putin eu am fost atent 8) )
Dupa ce am extras de pe ax cuplajul cardanului dinspre capatul cu periile, am decapsulat motorul, tot cu ATENTIE, pentru a nu deteriora carcasa. Deasemeni, atat decapsularea cat si re-capsularea motorasului executata in graba si cu scule neadecvate poate produce rani urate la maini :-( :-( :-( .
Iata acum cateva fotografii:





Se pot observa pe marginile carbunilor bavuri ramase in urma procesului de NE-finisare, bavuri care produceau un contact defectuos intre carbuni si colectorul motorului.
 
Problema am rezolvat-o cu o pila de unghii cu diamant, FOARTE FINA (a sotiei, care inca nu stie ce alte intrebuintari mai are pila ei :grin: :-P ). Trebuie ajustati carbunii cu multa atentie, altfel exista riscul de a ramane cu doar un sfert din marimea lor :grin: .
Aici puteti vedea si cum arata colectorul motorului, datorita contactului imperfect cu periile:



Va recomand sa nu capsulati motorul pana nu ii faceti un mic rodaj cu periile montate pe colector, dupa care scoateti din nou capacul de plastic alb si suflati cu grija eventualele particule de grafit din interior. Puteti sterge cu un betisor cu vata (ptr urechi) si colectorul, in special spatiile dintre poli.
In final am montat cu atentie motorul, am aranjat periile pe colector cu un ac de cusut prin fereastra special facuta in capacul de plastic ce sustine periile si l-am capsulat la loc cu mare ATENTIE!!

Acum BR189 este mai silentiosa decat americana CSX-ului si spre surprinderea mea, nu mai deraiaza la viteza maxima, aceasta scazand la normal in urma contactului bun intre perii si colector. Deasemenea, nici variatorul de viteza nu se mai incalzeste, chiar daca rulez doua locomotive pe acelasi circuit.
Cam asta a fost....sper sa nu aveti nevoie de "lectia" mea, dar daca totusi se intampla.....spor!!