Proiect Diorama tematica USA

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Norian

Member
11 Mai 2009
15
0
Bucuresti-Brasov
LOCATION
Bucuresti-Brasov
Salutare !

De vreo cateva zile imi omor neuronii in cautarea unui model de diorama.
In sfarsit, am gasit ceva ce mi-ar placea mult de tot si as vrea sa o realizez, eventual cu mici modificari.

Am mare nevoie de sfaturile voastre !

Tematica acestei diorame vreau sa fie 100% USA.
Visez sa rulez un marfar cu o aburoasa digitala BigBoy si inca un marfar multitractiune digitala diesel SantaFe (ma gandesc la doar 2 locomotive, din motive de spatiu).
Mai vreau 1 loco diesel de manevra si cam atat.

Spatiul meu de manevra in apartament este de max 2,7 lungime pe 1,4 latime. (Trebuie sa desfiintez un geam termopan intre o camera si balcon caci am doar 2,4lungime acum, deci sunt la negocieri cu sotia :lautar: )

Ce parere aveti? In spatiul asta reusesc visul meu la HO ?
Am marcat pe planuri si lungimile dorite.

Va trebui ca peisajul sa-l adaptez, adica sa-l fac mai sterp si cu vegetatie adecvata

Ma gandesc ca marfarele sa nu aibe mai mult de 10 vagoane fiecare pentru a nu incarca vizual. Ce ziceti ?

Apreciez orice sfat, critica si mai ales daca imi puteti puncta pe desen si alte elemente la care va ganditi.

 
Imi pare rau ca te dezamagesc, insa schema aia de la care ai pus poza n-o poti face in dimensiunile date de tine nici macar la scara N, care e practic mai mica la jumatate fata de scara H0. Daca latura de sus este 1.4 m, inseamna ca bucla de intoarcere din stanga ar trebui sa aiba un diametru cam de 46 de cm, prea putin chiar si pentru modele N mici!

Pentru diorama "americana" ar fi necesara cel putin o linie dreapta mare, unde sa poti etala in voie un tren din acela american interminabil cu dubla tractiune. Este, dintre toate, subiectul cel mai "sensibil" la dimensiunile mici ale dioramei. Vezi pozele prietenului nostru Rudi in "Diorama mea Santa Fe". El are la dispozitie un spatiu relativ generos prin comparatie cu altii si totusi nu poate "etala" un tren american foarte lung.

Mai gandeste-te, poate in loc de o SUPRAFATA de 2.7 pe 1.4 poti gasi undeva in apartamentul tau un loc mai ingust , insa MAI LUNG, ceva de 3-4 metri unde sa poti plimba in voie o garnitura americana. E suficienta o scandura de 15-20 cm latime, fixata in perete la o inaltime convenabila. Spre exemplu, sa treaca pe deasupra unei canapele in asa fel incat sa nu dai cu capul de ea si nici sa nu o atingi accidental. Iar la capete linia ta face o curba frumoasa pe peretele urmator si isi continua drumul... Poate chiar sa treaca prin spatele unui dulap, unde dispare ca si cum ar fi intrat in tunel!

Aici nu exista limite in ingeniozitate! Locul unde e necesara o intrerupere datorata unei usi poate fi "continuat" printr-o punte mobila, care se pune in opera doar cand diorama este "in actiune". (cu masuri suplimentare de precautie ca nu cumva cineva sa-ti deschida usa si sa-ti darame bunatate de locomotiva...)

Ba chiar, daca structura apartamentului ti-o permite, poti da si o gaura intre doua incaperi ale lui (o gaura de cinci centimetri diametru este suficient!) pentru a permite trenului sa-si continue calatoria in camera vecina!

Am vazut undeva o linie in forma de "U" care mergea pe trei din cei patru pereti ai unei camere mari, fiind instalata comod pe partea superioara a rafturilor unei biblioteci. Nota bene: era vorba despre un tren la scara G, deci ceva mai mare decat scara pe care ai de gand s-o "practici"

Spor mult!
 
buna,

Dorin are dreptate... hai sa ne gandim cum arata un tren american cu un Big Boy UP, redus rau de tot pana la "schmerzgrenze":

locomotiva (Big Boy, F7 A si B Unit sau mai multe, 2 GP9 sau SD40 sau mai stim noi ce...) plus vagoane, minim 25 (trenul adevarat are uneori si peste 100) adica o lungime de macar 2-2,5m...

diorama pe care ne-ai pus-o in schimb ar putea sa fie cadrul ideal pentru ceva european, central-european cu trafic de pasageri si marfuri sau chiar ceva american insa nu o tema Midwest cu linii mari (in general linia dubla e exceptia in America) ci Eastern Corridor, cu F40PH Amtrak sau NJTransit si 3-4 vagoane Budd, dau Doodlebugs, sau loco AEM7 sau echivalente ASEA cu vagoane Metroliner Budd... trenuri de marfa scurte de 7-8 vagoane...
 
@Norian : Salutare si felicitarile mele de idei. :lol:
Ei sa nu fim asa de categorici , e adevarat, spatiul e minimalist,
eu cred ca intra un oval simplu si doar o bretea laterala cu doua macaze.Asta incape la datele date.
Sau multe linii paralele de depou legate intre ele , nu stiu daca agreezi ideea unui astfel de depou, este exemplu pus parca de Victorian ,daca gresesc scuzele mele,
in fine , este pe forum ceva postat pe N,
dar sunt variante ,care merg si pe HO si la orice scara...
Chestia e ca ai multiple alegeri la material rulant cu buget mai prietenos buzunarului. :D
Poti face in schimb cladiri si peisaje cu specific , ceea ce e o provocare,
sa ne spui ce faci in continuare.
 
Pe spatiul descris, parerea mea este ca ar intra doar partea de sus a machetei descrise, si intr-o forma inghesuita, dar ar fi ok o linie dubla oval, cu linii interioare, dar nu in numarul de pe desen.

O desfasurare de forte de tipul celei descrise, necesita din pacate foarte mult spatiu, caruia toti ii simtim lipsa la scara H0.

Dar, mergand pe tema respectiva, se pot creea unele variatiuni, specifice reliefului american, sau se poate concepe o exploatare industriala sau forestiera.

Macheta prezentata cred ca fost destinata a ocupa spatiul unei camere intregi, dar, daca pleci de la ea si selectezi cam ceea ce se preteaza spatiului tau, o sa obtii ceva utilizabil.
Foloseste hartie si creion, sau winrail, pentru a vedea cam ce incape pe o suprafata de tipul celei de care dispui. Nu aglomera foarte tare macheta cu linii, deoarece va capata un aspect artificial, oricat de mare ar fi tentatia, si spun asta din experienta proprie :D .
Daca obtii un oval dublu cu una sau doua intrari intr-o zona muntoasa sau industriala, cred ca vei fi multumit de rezultatul final.
 
Salut ,
trebuie sa dau dreptate celor spuse mai sus ....spatiul este mic pentru un BigBoy ......iata doua poze cu un tren american ,care este inca prea scurt (24 de vagoane cu tractiune AlcoFA-FB) si (28 vagoane cu cele doua Dash8 SantaFe ).Mai mult nu incape pe nivelul de jos .....

Pe nivelul de sus voi face asa :traseul va fi si pe peretele opus.....deci voi avea peste 14m lungime vizibila....Spatiul meu este de peste 6m lungime ...
Ce ai tu acolo ca sptiu poti face ceva pe N ....sau un "branch line" (linie secundara ) pe HO .Si in SUA au fost trenuri scurte cu cateva vagoane (pasageri sau marfa) .Dar un BigBoy tracta cel putin 50-60 vagoane (singur) iar in dubla tractiune peste 100 (dar aveau pante serioase de urcat....)
Daca poti folosi toti cei 4 pereti pentru a face ceva in jurul camerei ,ar fi mult mai bine !!!
 
Salut,
Merge si ceva mic cu tematica SUA :

Dar aici nu are ce cauta un BigBoy sau locomotive in tractiune multipla .Dar pentru manevra este OK ....dimensiune 1,30m x 1,35m si este pe HO
 
Va multumesc tuturor pentru sfaturi.

Probabil ca din lipsa experientei mele in acest domeniu mi se parea ca la 2,7m lungime pot alerga un tren american pe acolo.
Totusi, am vazut pozele lui Rudi si m-am potolit. Exact la Santa Fe A si B ma gandeam si eu, dar daca la 24 de vagoane e scurt, ma las pagubas. Vazusem pe Discovery ce inseamna la americani "freigther" , dar ma gandeam ca poate il inghesui, dar acum imi dau seama ca nu ar respecta realitatea si ar aparea penibil.

O sa imi reanalizez optiunile si vad ce pot face.
Mi-a placut mult planul ala de diorama, dar aveti dreptate, merita facuta doar daca ai spatiu cu adevarat. Mi-ar trebui o camera intreaga, dar logistic, nu se poate.

Tocmai am refacut niste masuratori:

Latimea - Latura de sus cum ne uitam la poza mea as putea sa o duc la 1.8m

Ma gandesc sa modific oarecum diorama, sa pastrez ideea [partii de sus, care imi place foarte mult, iar dupa ce plec din gara in sensul acelor de ceasornic, intru in tunel, ajung in dambleul cu luminis frumos montan (linie dubla), iar apoi intru iarasi intr-un tunel care ma intoarce 180grade pana la linia dubla din partea inferioara a pozei mele. Patrez partea de relief montan pe linie dubla, dar cu S micsorat ca unghiuri si apoi coborarea, curba stanga, linia dreapta de 1.8m, bucla la 180grade si m-am intors in gara.

Acum ar fi realizabil ?
Daca da, ce as putea sa alerg pe acolo? Macar un marfar european 8-10 cisterne OMV-Shell cu loco simplatractiune diesel Nohab al MAV sa simt ca seamana ceva cu americancele ? :D

Scuze ca sunt sacaitor, dar sunteti singurii care imi puteti spune daca am sanse de ceva bun, inainte de a ma apuca :roll:
 
Salut, m-am intalnit si eu cu problema dimensiunilor necesare inainte de a ma apuca de diorama si tocmai de aceea mi-as permite niste sugestii, daca e posibil...
[1]- dimensiunea laturii orizontale de sus, unde ai pus tu 1.4 m, iti trebuie minim 2.5m daca vrei sa realizezi o asa gara cu atatea anexe si inca sint destul de reticent in privinta dimensiunii aleia, pt ca nici aia nu cred ca iti va ajunge, ca sa iasa totusi ceva real si frumos.
[2]- dimensiunea laturii superioare din stg,unde ai pus tu doar un "?", iti trebuie minim 1.4 m ca sa poti intoarce un H0 pe linie dubla si sa nu ajungi cu liniile apropae de marginea blatului, ceea ce este cu adevarat inestetic,(ca sa nu mai mentionez ca vad acolo si o linie moarta in curba, care ar reprezenta o a treia linie motiv pt care subliniez din nou acei 1.4 m care cred eu ca vor ajunge la limita...) DAR si aici, doar vagoane scurte, cum sint cele de marfa de ex. , fiindca cele lungi cum sint si cele de calatori nu prea arata bine cand le vezi luand curbele strans, parca nici nu se apropie de un cadru real.
[3]- dimensiunile laturii inferioare verticale, unde ai pus tu, la fel, doar un "?", e cam aceasi poveste, 1.4 minim !
[4]- acum, dimensiunile laturii verticale din dreapta, vor trebui aduse la asemenea valori incat sa poata incadra in ele si remiza pe care ziceai ca o vrei acolo in mijloc cat si placa turnanta, care cer isi si ele un spatiu ca sa poata arata bine. Pt asta zic ca 3.0 m ti-ar ajunge.
[5]- si daca imi mai permiti ... ti-as sugera sa folosesti/realizezi un cadru al anilor`70-`80 cu niste locmotive cu abur nu prea mari, cu vagoane scurte, specifice si va iesi ceva spectaculos. SAU un cadru al anilor nostrii in care poti folosi/realiza niste garnituri de marfa, din nou, vagoane scurte, locomotive de manevra gen LDH sau MAK, ca tot vroiai o asemanare cu modelele americane, toate intr-un cadru plin de vegetatie si sint sigur ca rezultatul va fi unul senzational.
[6]- sa incerci sa-i dai o tema dioramei... cum ar fi o exploatare miniera sau ... forestiera, sau ... petroliera de ce nu..., ceva care sa-i dea un sens... nu doar sa pui acolo la intamplare niste garnituri 10 cladiri si gata, si parca nu se intampla nimic acolo, in cadru ala

...ar mai fi multe de spus si detaliat, da` de asta te vei ocupa tu :p

Salut !
 
Apropo, daca problema spatiului devine atat de grava, de ce nu te re-orientezi spre N, unde ai nevoie doar de 50% din spatiul necesar la H0? ;-)
 
Multumesc inca o data pentru sfaturi.

Cred ca renunt la folosirea aburoaselor, voi merge doar pe dieseluri si in felul asta renunt la placa turnanta (cu regret, evident)

Probabil ca voi merge pe 2 garnituri de marfare cu vagoane scurte.
Ideea cu LDH si MAK e excelenta, chiar imi plac mult dieselele astea. Le pot folosi ca si solutie pentru manevra. Mai ramane sa vad ce diesel principal pot folosi, poate voi merge pe un 060, ca sa respect o tematica CFR

O sa ma gandesc mult la o tema cu relief muntos pre alpin, care sa presupuna atat foioase cat si conifere

@victorian: N este o varianta care devine din ce in ce mai evidenta, dar trebuie sa sap pe la comercianti sa vad daca imi pot gasi acolo materialul rulant dorit

Va tin la curent. Multumesc inca o data
 
Salut

Big boy are nevoie de spatiu mare din cata germana stiu cei de la Athearn dau ca raza minima la Ho 457 mm iar raza recomandata 558 mm iar la N minim 248 recomandat 279mm , de aici poti face singur calcule.
Datele sunt luate din catalogul noch.
 
Salut ,
Nu toti modelistii care au loc putin trec neaparat la N (sorry Horia :D ).In SUA (si nu numai....) sunt multe diorame mici de manevra .Acolo nu poti invarti un BigBoy cu 60 de vagoane ,dar poti face manevre pana la loc comanda .Mai ales ca cuplele americane Kadee sunt perfecte !!!pentru manevre ,cine a facut manevre cu Kadee ,stie ce vorbesc....
Iata o diorama mica a unui olandez....
http://www.ronaldhalma.nl/html/galerie_mj.html
http://www.ronaldhalma.nl/html/galerie_ts.html
De ce nu faci un yard (ceva cu remiza etc ) sau un "industrial district" cu cu cateva locomotive de manevra (care pot fi si aburoase mici ).
Daca vrei peisaje mari si trenuri lungi atunci trebuie sa treci la N ....Dar modelism american ,nu inseamna neaparat gigantism (ceea ce multi cred ).
poate gasesti aici ceva:
http://www.cke1st.com/m_train2.htm
 
buna,

@Nicu: cunosti pe multi care fac N si folosesc R1 sau R2, adica sub 250mm? in general cei care fac N o fac tocmai pentru a evita curbele tip "linie de tramvai interurban" :D si a avea un minim de realism, un BigBoy sau Challenger pe o curba chiar de 280mm arata... chiar hidos! :(

@Rudi, Norian: Midwest este interesant, insa daca vrei ceva cu manevra si mai mic (atat pe N cat si pe H0) Eastern Corridor reprezinta o alternativa interesanta... nu neaparat electrificat, F40PH cu 3 Budd Metroliner si manevra cu diferite SD... exista, doar am avut ocazia sa merg cu ele in realitate...

OMV, Shell si Nohab al MAV nu prea avem cum, Nohaburile MAV erau de mult topite sau puse de muzeu cand a ajuns OMV peste granita :)
 
Multumesc mult Horia, recunosc ca infrmatiile tale au dus la multe "google-iri" si ale linkuri, un fel de "gimnastica" pe Net :D

M-am intalnit azi cu Bogdan la expozitia din Brasov de pe Republicii si l-am "tocat" si pe el cu toate nebuniile mele. :?:

Am primit o basca de sfaturi si sugestii...

Weekendul asta masor, iar marti cumpar OSB-ul. Deci...IT BEGINS ! :twisted:

Topicul asta se poate inchide, ideea cu diorama tematica USA a cazut.

Va urma un alt topic cu...The Project :|
 
Norian a spus:
Topicul asta se poate inchide, ideea cu diorama tematica USA a cazut.

Va urma un alt topic cu...The Project :|

Pai atunci se vede ca nu ai fost american adevarat :D .....eu nu m-as fi lasat asa usor invins..... :-?
Mult succes la projectul viitor .
 
@Horia: eu am vrut sa scriu: "informatiile", dar uite ce a iesit :(
Sa stii ca si "infirmarile" si "afirmatiile" au fost foarte folositoare.
Voi face un alt topic si vin cu poze si tot tacamul

@Rudi: sa stii ca in adancul sufletului, tot american raman. M-am lasat invins de problemele logistice si acei 2,5 x 1,8m care imi toaca nervii si mai ales ideile si visurile.
Cand voi avea o incinta pe masura (a se citi hala, garaj, etc), promit ca las sa alerge libere vreo 2-3multitractiuni SantaFe si vreo 2 aburoase BigBoy si Challenger. Totul, numai "freight". Cu remiza, placa turnanta si acareturile de rigoare.

Pana atunci...back to the drawing board !
 
Pai proiectul poate foarte bine sa se greveze pe material american.
Un spatiu pe masura cred ca nu poate nimeni gasi, cu exceptia nemtilor la care am vazut hale imense acoperite de machete feroviare, de accea se fac compromisurile de rigoare in modelismul feroviar.

Altfel, pentru iubitorii de vagoane de calatori, sunt necesari cativa m doar pentru gara.
Oricum, spor, si asteptam continuarea :D .