Primul start-set. De care si de ce?

BazsoDombiAndras

Active Member
21 August 2009
163
0
Cluj-Napoca
bda-train-blog.blogspot.com
WEBSITE
http://bda-train-blog.blogspot.com/
LOCATION
Cluj-Napoca
Salut!

Sunt cat se poate de incepator in lumea modelismului feroviar. Nu detin niciun trenulet, nici macar o sina. Dar am citit multe despre ele in ultimele luni, mai ales pe acest forum. Si candva anul asta as vrea sa incep si eu un mic circuit. Mi-se pare firesc sa incep cu un start-set. Contine tot ce e nevoie, ceea ce e bine, pana invat pe pielea mea cam ce pentru ce se foloseste.

Dar, am niste intrebari la care inca n-am gasit raspuns.

Banuiesc ca daca omul incepe sa-si cumpere de la un producator, e indicat sa ramana la acel producator din motive de compatibilitate. Un lucru e sigur, scara care ma atrage e H0. Si pana acum ma inclinam spre Piko, din cauza ca pare a fi raspandit (asadar gasesti usor componente). Dar recent mi-am dat seama ca start-set-urile Piko sunt Piko Hobby, adica nu sunt de calitate foarte buna. Pe de alta parte am gasit pe un site un start-set foarte simpatic de la Roco ( ). Mi-e simpatic din cauza detaliilor de pe locomotiva si vagoane, dar poate nu e chiar asa bun.

Asadar interbarile mele:

1. Voi ce producator ati recomanda (stiu, totul e relativ, depinde de pret, preferinte, etc., dar totusi, voua care va place cel mai mult?)
2. Care producator cu care e compatibil? De exemplu pot sa-mi iau un start-set Roco si mai tarziu sa schimb locomotiva si vagoanele cu Piko, sinele Roco se pot combina cu Piko? N-am gasit pe forum asa ceva, dar cred ca ar fi tare folositor un tabel cu compatibilitatea dintre producatori, din punct de vedere sina cu sina, sina cu material rulant, etc.
3. Analog sau digital? Evident, daca banii curg in rauri, digital. Dar daca nu, poate analog pt. inceput. Cat e de grea trecerea de la analog la digital? Cam ce trebuie schimbat? Din cate am inteles pana acum, trebuie pus decodor la locomotiva. Dar sinele de exemplu pot ramane?

Probabil as mai putea formula o groaza de intrebari, dar deocamdata astea mi-se par cele mai importante.
 

Montalbano

Well-Known Member
Trenulist
3 Martie 2008
529
0
Timisoara
montalbano.nasol.ro
WEBSITE
http://montalbano.nasol.ro
YAHOO
mihaipetrescu2008
LOCATION
Timisoara
Salut Andras, noroc in achizitii
S-a discutat pe larg aici :




http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6616

Dar sunt si variante pe scara N sau TT

http://www.trenulete.ro/index.php?ml=4&srchc=ITEMS&sfcn=10&sf2=1&sf3=22&sf1=&sr=&stoc=-r&pg=1&lrc=10&vc=0
Pretul e foarte bun, depinde de tine ce hotarasti.
Daca ramai la scara HO cum doresti, uite aici unde s-a discutat pe larg


http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3640
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.505
256
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Atata timp cat modul de alimentare este acelasi, orice tren H0 poate circula pe orice sine H0. Mai precis, toate trenurile DC (de curent continuu analogic/digital) pot circula pe orice linii ferate H0 cu doua sine, dar trenurile Maerklin H0 (de curent alternativ analogic/digital) pot circula numai pe liniile ferate H0 dedicate, cu celebrul sir de "bumbi" pe mijlocul traverselor.
Cat despre sine... asa cum tot spuneam, toti producatorii se lauda ca sinele lor se potrivesc perfect cu toate sinele celorlalti, insa "micile" diferente de geometrie si de proiectare a liniilor ferate pot ridica mari probleme la asamblare.
Deci parerea mea este sa-ti alegi un singur producator de linii ferate H0, astfel incat sa-ti poti extinde caile ferate oricand fara probleme de compatibilitate intre sine, iar trenurile pot veni de la orice producator H0 adecvat, cu mentiunea de mai sus: DC la DC sau Maerklin la Maerklin.
Ambele sisteme au avantajele si dezavantajele lor, deci pana sa ajungi la o alegere ferma este bine sa te interesezi cat poti de precis ce & cum.
Mult succes!
 

BazsoDombiAndras

Active Member
21 August 2009
163
0
Cluj-Napoca
bda-train-blog.blogspot.com
WEBSITE
http://bda-train-blog.blogspot.com/
LOCATION
Cluj-Napoca
Merci, Montalbano!

Am citit, dar raspuns la intrebarea cumcompatibilitatea dintre producatori tot n-am gasit.

In ceea ce priveste trecerea de la analog la digital, ei discuta acolo despre combinarea celor doua, pe mine m-ar interesa mai mult ce implica trecerea completa de la analog la digital. Adica ce poti pastra din circuitul analog si ce nu.

Am invatat insa ceva nou din linkul dat de tine: ca exista mari diferente intre controloarele digitale. Scria cineva ca un Piko Digi 1 suporta doar 2-3 locomotive. Trist.
 

BazsoDombiAndras

Active Member
21 August 2009
163
0
Cluj-Napoca
bda-train-blog.blogspot.com
WEBSITE
http://bda-train-blog.blogspot.com/
LOCATION
Cluj-Napoca
mpursu, cred ca m-ai lamurit. Deci teoretic e bine sa cumperi sinele de la un singur producator, insa materialul rulant poate veni de la oricare (mai putin Maerklin), atat timp cat atat sistemul cat si locomotivele sunt DC.

Si daca am inteles bine de prin alte locuri, digitalizarea unei locomotive consta in montarea unui decodor.
 

Montalbano

Well-Known Member
Trenulist
3 Martie 2008
529
0
Timisoara
montalbano.nasol.ro
WEBSITE
http://montalbano.nasol.ro
YAHOO
mihaipetrescu2008
LOCATION
Timisoara
@andras:
Salut.
Uite aici la domnul Rally un produs:


http://www.jucarii.com.ro/produs.php?prodcod=1004
Adica tu poti trece din sinele sa zic Piko pe sine Mehano cu produsul acela
Deci este o compatibilitate intre producatori, dupa buget cum spunea LDH odata, te extinzi cat consideri.Sunt si chestiuni mai complexe, s-a discutat multisor pe forum in cazuri de conversii de locomotive cu aburi Rivarossi ce sine pot sau nu sa fie compatibile in cazul conversiilor din AC in DC, trebuie sa frunzaresti un pic in urma.Sau cum bine zice @mpursu mai sus, o singura marca de producator.Mingea la tine.
Spoor.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.505
256
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Corect! 8)
Daca locomotiva este pregatita din fabrica pentru montarea decodorului, adica are interfatza digitala, atunci digitalizarea este FOARTE simpla. Anume, se scoate conectorul "dummy" din mufa de pe interfatza digitala, iar in locul lui se monteaza conectorul decodorului, conform instructiunilor acestuia.
Daca locomotiva NU are interfatza digitala, atunci digitalizarea este putin mai complicata, dar nu imposibila :D
 

BazsoDombiAndras

Active Member
21 August 2009
163
0
Cluj-Napoca
bda-train-blog.blogspot.com
WEBSITE
http://bda-train-blog.blogspot.com/
LOCATION
Cluj-Napoca
Si despre start-set-ul care mi-e simpatic ( ) stiti ceva?
Neavand deloc experienta, nu prea stiu la ce trebuie sa ma uit. Adica, la exterior imi place, locomotiva are interfata pt. decodor, asta e bine. Dar oare cate vagoane poate trage, poate urca rampe, cat e de rezistenta, etc.
 

BazsoDombiAndras

Active Member
21 August 2009
163
0
Cluj-Napoca
bda-train-blog.blogspot.com
WEBSITE
http://bda-train-blog.blogspot.com/
LOCATION
Cluj-Napoca
Inca ceva (ma iertati ca va bombardez cu intrebari la care probabil exista raspunsuri pe undeva dar nu le-am gasit inca):

Din cate am inteles conteaza destul de mult motorul locomotivei. Am vazut ca unii pun importanta pe faptul ca motorul are volanta. Pana la urma ce e volanta aia si la ce foloseste? Sau am vazut expresii de genul "in 5 poli". Asta ce inseamna?
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
sa-ti dau si eu un sfat asa mai de fost incepator, ca am trecut si eu prin astea nu de multa vreme; ai mare grija ce achizitii faci la inceput, pentru ca dupa aia ajungi ca mine si ca multi dintre noi, care si-au luat tot ce au gasit asa mai la super oferta si dupa aia nu stiau cum sa mai scape de ele (ce-i drept, la mine n-au fost prea multe, dar au fost totusi achizitii aiurea); acum am ajuns sa ma uit foarte atent la ce inmatriculare are o locomotiva sau un vagon, din ce epoca este, ba chiar ce cu ce se combina (un profan ar rade de s-ar prapadi daca aude asa ceva - si am patit-o cu niste prieteni de ai mei care s-au uitat destul de ciudat la mine, dar ca sa-ti dau un exemplu nu poti pune o locomotiva ldh sa traga un ditamai carnatu de vagoane de calatori sau un marfar kilometric; sau o locomotiva cu aburi sa traga un tgv - ce am zis eu sunt chestii flagrante si poate multa lume isi da seama intuitiv, dar cand intri in fineturi, nu mai e chiar asa de simplu)
legat de start-setul zis de tine, e chiar ok pentru inceput, DAR, asa dupa cum ziceam, daca te uiti mai bine are inmatricularea CSD (adica cehia daca nu ma insel) si cred ca este epoca IV; bun, si ce daca, ar fi o intrebare pertinenta ? well, dupa ceva timp daca te axezi spre exemplu spre germania, nu prea se potriveste
bine ca de fapt si aici e cu doua taisuri; daca te axezi la o tara, nu inseamna neaparat ca trebuie obligatoriu sa iei garnituri doar din tara respectiva; spre exemplu, daca acum cativa ani o locomotiva taurus ar fi fost cam sf pe o diorama exclusiv romaneasca, iata ca astazi e cat se poate de naturala (de cand respectivele locomotivele austriece au oficial dreptul de a merge si prin romania)

dar de fapt si de drept, la fel cum prima dragoste nu se uita asa usor, la fel cred ca si primul start set, oricat de troaca ar fi el, o sa-ti ramana macar asa de amintire; astfel incat nu stiu cat de mult se merita sa-ti bati capul cu probleme multe; daca e roco e chiar ok, e un pret bun as zice, te joci cu el, vezi daca-ti place si de abia apoi incepi sa te gandesti la lucruri serioase; ca vorba aceea, joaca e prima metoda de invatare a noastra ca oameni; deci eventual tine minte sfaturile mele de mai sus, dar ca prima mutare, poate sa fie orice, ca oricum si daca te gandesti prea mult dupa aia nu mai ramane timp de actiune ...
 

BazsoDombiAndras

Active Member
21 August 2009
163
0
Cluj-Napoca
bda-train-blog.blogspot.com
WEBSITE
http://bda-train-blog.blogspot.com/
LOCATION
Cluj-Napoca
Hmm, buna perspectiva, macleod.

Cu timpul de actiune nu e asa mare problema, din motive financiare achizitionarea start-set-ului s-ar putea amana inca multe luni (dar nu mai mult de sfarsitul anului). Totusi imi place sa adun informatii, sa ma uit ce si cum chiar daca mai am mult timp la dispozitie.

In legatura cu epocile, iarasi ceva de investigat. Stiu ca sunt 5 epoci dar va trebui sa caut care de unde pana unde se intinde (banuiesc ca e pe Wikipedia). Mie imi plac foarte mult aburoasele insa nici diesel-urile nu le exclud. Asadar cred ca as vrea ceva intre anii 1900-1970. In legatura cu tara, ma inclin spre Europa, dar nu spre vreo tara anume. Nu m-ar deranja sa fie si din Cehia si din Germania.

Judecand dupa pret, cred ca start-set-ul asta e realizat integral din plastic (clar imi place metalul mai mult), dar totusi arata bine.
 

BazsoDombiAndras

Active Member
21 August 2009
163
0
Cluj-Napoca
bda-train-blog.blogspot.com
WEBSITE
http://bda-train-blog.blogspot.com/
LOCATION
Cluj-Napoca
LDH a spus:
BazsoDombiAndras a spus:
Scria cineva ca un Piko Digi 1 suporta doar 2-3 locomotive. Trist.
Si celelalte, de start set, cate locomotive suporta?
Pai asta zic, ca nu aveam habar. Banuiesc ca toate suporta cam 2-3 care sunt de start. Dar inainte sa vad asta negru pe alb, eu eram cu ideea ca 10-20 n-ar fi problema :p
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
Si la analog exista limite, care cred ca sunt chiar mai jos decat la digital. Spre exemplu un alimentator mehano scoate maxim 4-500 mA (asta e trecut pe el). Practic o locomotiva cam atata consuma (desi sincer am rulat cu siguranta doua, nu stiu daca si 3 si a fost ok).
Reversul la analog este ca toate locomotivele merg teoretic cu aceeasi viteza si in acelasi sens (de fapt si mai rau, merge fiecare garnitura cu viteza ei stabilita, si singurele optiuni pe care le ai ar fi sa maresti/micsorezi viteza tuturor garniturilor aflate pe traseu; din ratiunea asta normal ca daca ai mai multe trenuri pe acelasi circuit vor ajunge sa se tamponeze unele de altele si nu-i frumos de loc).
Iarasi, alt impediment ar fi ca pe un circuit toate trenurile vor circula in acelasi sens. Sa zicem ca merge pentru inceput, dar nu e prea frumos, chiar plictisitor as putea spune. Chiar si considerand ca izolezi portiuni de circuit (sa imparti pe jumatate si sa ai 2 alimentari analogice), daca nu faci izolatia ca lumea intre ele o sa vezi ca au un comportament destul de nashpa atunci cand o locomotiva trece peste izolatie, producand un mic scurt si accelerand/decelerand celelalte locomotive aflate pe traseu (pentru ca practic se combina tensiunile din alimentatoare).
Poti sa faci si o alta schmekerie. Vezi ca la rally sunt niste start-set-uri foarte ieftine (era pe la 250 ron) de la piko, trenul e destul de praf dar ideea este ca sinele de la piko sunt destul de ok si cu siguranta iti vor ramane. Eu nu pot sa ma pronunt, dar am vazut ca profesionistii cand aud de geoline isi pun mana in cap. Sau vorba aia, nu-ti mai bate capul prea tare ca e primul trenulet. In cel mai rau caz ajunge la ala micu, poate prinde si el microbul :D
 

manlif2_0

Well-Known Member
Trenulist
30 Octombrie 2009
548
0
Craiova
LOCATION
Craiova
analogul are o problema legata de comoditatea in comanda trenuletelor. daca te apuci sa faci o diorama, si vrei sa ruleze mai multe trenulete in acelasi timp, mergi pe digital de la inceput. eu am inceput cu start seturi analog si acum cand imi fac calcule cat m-ar costa sa le digitalizez (4 locomotive, centrala, etc) imi cam iam lumea'n cap. asa ai centrala pentru cateva locomotive (maxim 4 parca) inca de la inceput, si ti-e mai usor dupa, decat sa pleci pe analogic si sa te treci pe digital.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Discutiile despre epoci s-au mai purtat, dar, ca sa-ti fie mai usor, reiau si sintetizez aici ideile cele mai importante. In primul rand, iti prezint epocile din modelismul german, care sunt foarte importante pentru noi deoarece majoritatea producatorilor de modele la care avem acces sunt cei germani.

Epoca I: 1830-1925:

Aceasta epoca a fost epoca infiintarii Cailor Ferate ale Landurilor Germane.
Pe vremea aceea Germania nu era inca o entitate statala distincta, ci un conglomerat de Landuri (tari) initial independente, care treptat, mai de voie de ne-voie au fost "unite" sub sceptrul Kaiserului Prusiei. Epoca I-a cuprinde de asemenea o serie de cai ferate private sau regionale. De regula este un material rulant foarte variat si diferit colorat, de-a dreptul pestrit! E o perioada in care caile ferate detineau un monopol asupra transporturilor in general. Daca te hotarasti asupra acestei epoci, este bine sa studiezi foarte bine, sa inveti sa deosebesti caracteristicele diverselor cai ferate inainte de a te concentra asupra landului care te intereseaza, fiindca in general nu este potrivit sa amesteci lucrurile, spre exemplu sa agati dupa o locomotiva expres prusaca niste vagoane de scurt parcurs bavareze.

Epoca II: 1925-1945:
Este epoca in care s-a cristalizat entitatea care s-ar putea traduce prin "Caile Ferate Germane", initial o societate comerciala (Deutsche Reichsbahn Gesselschaft, pe scurt DRG), care a unificat toate caile ferate de landuri. Este epoca in care a aparut modul de vopsire pe care il recunoastem noi azi ca fiind "standard" pentru locomotivele cu aburi, fiindca a fost adoptat si pentru CFR in jurul anilor 1930: (roti si sasiu rosu aprins, livrea neagra, inscriptii din alama lustruita)

Aceasta epoca se sub-imparte la randul ei in mai multe sub-epoci, dupa cum urmeaza:

Epoca IIa: (1920-1925) inaintea creearea DRG
Epoca IIb: (1925-1935) Deutsche Reichsbahn (DRG), ca societate comerciala
Epoca IIc: (1935-1945) Deutsche Reichsbahn (DRB), ca societate de stat, caracterizata prin aparitia unui logo diferit, unde apare un vultur ce tine in gheare cunoscuta zvastica. Un logo care, din motive lesne de inteles, este de regula stilizat, iar in locul zvasticei se reprezinta un patratel asezat cu o diagonala verticala.

Epoca IId: (1945-1949) Deutsche Reichsbahn (DR) faramitata conform celor patru zone de ocupatie germana, respectiv:
DR din zona americana si britanica
DR din Zona Franceza
DR din zona sovietica.


Epoca III: 1950-1970

Incepand din aceasta perioada si pana in epoca V vor exista doua entitati nationale
germane distincte: Republica Federala Germana (RFG sau Deutschland), entitate statala creata prin unificarea zonelor de ocupatie americana, britanica si franceza, si Republica Democrata Germana (RDG sau DDR=Deutsche Democratische Republik).

Fiecare va avea propriile cai ferate cu o dezvoltare istorica diferita, cu material rulant din ce in ce mai diferit pe masura trecerii timpului, care pentru RFG se vor chema "DB", iar pentru RDG vor continua sa se cheme "DR".

Deci in aceasta perioada se va vorbi despre "epoca III-a vest" sau epoca a III-a est"

Dincolo de aceste aspecte, epoca III este o epoca interesanta in care coexista locomotivele vechi cu aburi alaturi de noi locomotive Diesel. Apare o schema noua de inscriptionare si noi modele de semnale. Vechile locomotive cu aburi au aceasta noua numerotare si inscriptionare diferita de perioada precedenta, pe care dupa ce le inveti o sa-ti fie foarte usor sa le ghicesti!


Epoca IV: 1970-1990
Locomotivele cu aburi dispar aproape in totalitate din parcul de tractiune, cu exceptia trenurilor nostalgice si a parcului feroviar muzeistic. O epoca de uniformizare feroviara, in care trenurile devin mai "standard" alcatuite indiferent de zona de provenienta.

Epoca V: 1990-2007
Odata cu caderea zidului Berlinului, cele doua cai ferate -vest si est- incep sa functioneze impreuna si odata cu reunificarea Germaniei devin o singura entitate cu
numele DB.

Epoca VI: 2008-....
Epoca incepand din care unificarea retelei europene devine, incetul cu incetul un fapt implinit si, desi e inca un fapt rar, nu mai e cu totul ne-lalocul lui sa vezi o locomotiva cu inmatriculare austriaca operand pe liniile din Romania de exemplu, la fel dupa cum devine normal sa vezi vagoane cu inmatriculare astriaca, olandeza sau elvetiana ruland prin Germania sau invers. Este o epoca pe care abia incepem s-o cunoastem...

Iata si o scurta aplicare a sistemului de epoci la modelismul romanesc, dupa cum l-a definit prietenul nostru Horia Radulescu intr-o discutie in urma cu catva timp. Dupa cum vei vedea, desi discutia a fost acum vreo doi ani, isi pastreaza actualitatea si in ziua de azi:


Epoca I: 1856-1918:
De la primele cai ferate de pe teritoriul Romaniei de azi (vechiul Regat si celelalte provincii istorice) cu 2 subepoci:

Ia: 1856-1880 (creearea CFR... unii ar zice 1872 sau 1888)
Ib: 1880-1918 (pana la sfarsitul primului razboi mondial)

Epoca II: 1918-1947, epoca "Romaniei Mari", alipirea Transilvaniei si aparitia la CFR a numeroase exemple de material rulant de origine austro-ungara si germana, cu 3 subepoci:

IIa: 1918-1924 (centralizarea CFR la Bucuresti, crearea unei administratii unice)
IIb: 1924-1944 (pana la instaurarea primului guvern comunist, nou sistem de numerotare la CFR)
IIc: 1944-1947 (schimbarea administratiei CFR)

Epoca III: 1947-1968, epoca innoirii la CFR
IIIa: 1947-1960 (tractiune exclusiva cu aburi)
IIIb: 1960-1968 (aparitia tractiunii diesel si apoi electrice)

Epoca IV: 1968-1990 (aparitia numerelor de control)
IVa: 1968-1984 (asimilarea productiei de material rulant in RO)
IVb: 1984-1989 (aparitia de noi concepte de culoare, de exemplu albastru)

Epoca V: 1990-2007 cu subepoci
Va: 1990-1996, (perioada de tranzitie, material rulant in culori vechi)
Vb: 1996-2007 (privatizare feroviara, noi concepte de culori, innoirea parcului feroviar etc)

Epoca VI: 2008-prezent (dupa integrarea Romaniei in UE)