Plan statiune intermediara CFR

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Scurta descriere:

Linia Buzau-Marasesti a fost prima linie proiectata si construita de inginerii romani. Mai multe date gasiti aici:

http://www.railwayfan.ro/liniavinului/html/inceputul.html

pe aceasta linie, si din considerente legate de costuri, s-a optat pentru standardizarea cladirilor. Pentru calatori au existat:

-2 cladiri principale gemene : Focsani si Ramnicul Sarat
-5 cladiri de tip secundar identie, la Putna Seaca, Cotesti, Gugesti, Sihlea si Zoita.

Mai jos gasiti planurile dupa care s-au construit cele 5 cladiri enumerate mai sus intre anii 1879-1881. Putem afirma fara sa gresim ca sunt primele cladiri de calatori standard realizate de tinerii ingineri ai CFR. Desi modeste dpdv al volumelor, mi se par cochete si nu lipsite de bun gust. Planurile sunt interesante si pentru ca arata organizarea interioarelor (cladirile avand dubla functionalitate: trafic de calatori/locuinta personal CFR).

Azi, niciuna din aceste cladiri nu stiu sa mai existe.

Ca sa nu existe discutii, planurile nu se pot scana (datorita starii lor). Desi au fost consultate de 3 oameni in ultimii 50 de ani (aici ma includ si pe mine) sunt destul de fragile. Tot ce am putut face a fost sa fac fotografii la rezolutii mari.

Sunt total nestiutor in a transpune aceste planuri in formate digitale, autocad etc...asa ca daca cineva vrea sa faca asta, sa se foloseasca de planuri si intreaga comunitate modelistica ii va fi recunoscatoare. Cred.

vedere dinspre linii:



lateral:



sectiune:



sectiune 2:



detaliu frema:



plan parter:



plan etaj:



Mai sunt si detalii de tipul: asezarea grinzilor dintre etaje sau asezarea grinzilor de la toaleta. Daca sunt doritori prelucrez si postez si aceste imagini.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut Catalin,

Merci frumos pentru postarea planurilor cladirilor de tip secundar de pe linia Buzau-Marasesti. Iti inteleg dezamagirea ca nu exista si Focsani / Ramnicu Sarat dar din fericire mai avem cladirea veche, deci lucrurile nu-s cu totul pierdute, ppoate zeii pasiunilor feroviare vor fi binevoitori si ma vor ajuta cumva sa ajung la Ramnic sa masur un pic cladirea si iti promit ca reconstituim planurile!

In completare la ce spui tu as adauga ca sistemul impartirii cladirilor feroviare in clase prevazuta fiecare cu o constructie standard se practica pe scara larga in secolul al 19-lea in toata Europa si s-a folosit in egala masura la toate concesiunile de inceput din Romania.

Din pacate nu am avut acces la planurile concesiunilor DBSR si Bucuresti-Giurgiu, nici la planurile liniilor StEG din Banat ca sa vad in ce fel erau impartite aceste statii, insa am vazut clasele respective in documentele de arhiva referitoare la lucrarile liniei Bucuresti-Galati si legatura cu Moldova precum si la linia Ploiesti-Predeal (frontiera).

Linia de care spui tu, Buzau-Marasesti, este prima realizata de statul roman, cu ingineri romani, iar ce este interesant este ca acesti ingineri si arhitecti care le-au elaborat nu s-au multumit sa copieze pur si simplu niste planuri realizate de concesionari mai devreme, ceea ce le-ar fi fost foarte simplu, ci au venit cu proiecte imbunatatite si adaptate situatiei din Romania.

Asta trebuie mentionat fiindca am observat si aceasta rezolvare, una din statiile de pe linia Bucuresti-Craiova (din pacate nu am acces acum la folderele mele cu poze ca sa spun care acum, dar daca nu ma insel e acea statie devenita celebra datorita unui incident din timpul razboiului din Serbia), reia aproape identic o cladire de rangul III de pe linia Ploiesti-Predeal, vizibila spre exemplu si la statia Telega.

Ei bine, pe linia Buzau-Marasesti exista proiecte refolosibile specific romanesti, adaptate situatiei din tara.

Este excelent ca s-au pastrat macar planurile cladirilor de tip secundar de pe aceasta linie si regret ca eu unul cel putin n-am vazut pana acum nici macar o poza a vreuneia dintre aceste cladiri de la Putna Seaca, Cotesti, Gugesti, Sihlea sau Zoita. Catalin, ai cumva vreo poza?
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
mai am urmatoarele planuri. Fundatie, dispunere grinzi intre etaje, dispunere grinzi latrina, prindere grinzi.

Dorin, nu am vazut niciodata o imagine cu aceste cladiri. Nu cred ca au "trait" mult timp ca si cladiri de calatori, linia intrand in planul de modernizare de dupa 1885 si cladirile inlocuite cu modelul 1C al CFR sau model "Pntelimon" cum l-a denumit frumos un coleg de forum (cele care exista si azi). Posibil ca cele vechi sa nu fi fost demolate ci pastrate ca anexe, poate mai exista vreuna tranformata in ...ceva...

Pur si simplu nu am avut timp sa studiez problema, ar trebui sa merg pe teren dar cred ca mai am nevoie de 20 de ore zilnic sa fac tot ce imi pun in cap.

Planurile:









si la final, genul de schita pe care il consider mereu un deliciu: amplasarea elementelor statiei. De ce ? Pentru ca acest tip de planuri imi arata mereu cum era organizata o statie la un moment dat in timp, care erau nevoile de trafic atunci, etc....parfum veritabil de epoca 1 autohtona.