Plan gara si remiza CFR

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
O marunta completare.
Munca ta este minunata si merita respect, in toata puterea acestui cuvant.

Din pacate, hostul schitelor a facut un resize automat astfel ca anumite cote nu mai sunt vizibile. Aici intervina mana ta si ne salveaza !

traveia geam:



traveia usa:



si ceva care nu trebuie sa lipseasca la aceste gari, incepand cu epoca 2:



Asa cum vezi, a existat si solutia constructiva fara acele brauri orizontale. Nu stiu daca a fost o chestiune legata de reducerea costurilor, o simplificare a modelului initial sau alte considerente.

Unul din planurile personale in 2009 a fost tocmai imbogatirea acestor schite cu imagini de detaliul, cateva masuratori de confirmare a dimensiunilor si identificare a starii in care se afla aceste cladiri astazi.

Le-am vazut pe toate, si pot sa afirm cu toata puterea ca, in afara interventiilor neinspirate (usi termopan, redimensionari ferestre etc), toate arata impecabil dpdv al zidariei.
Am incercat sa adaug la schite fotografii ale modelelor reale si pot posta in masura in care se solicita anumite detalii.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Merci mult de completare si de aprecieri Catalin...

Poza aceea de detaliu cu fereastra si usa nu face decat sa-mi confirme ca am "ghicit" corect numarul randurilor de caramida dupa pozele tale, chiar daca in exemplul de la Odobesti asizele de caramida nu mai sunt vizibile.

Adaugirile ne-inspirate la cladiri de patrimoniu, nu numai la gari, sunt o "plaga" generala a civilizatiei romanesti. Pot spune ca ne aflam, din punct de vedere arhitectonic, intr-o epoca de "manelism stilistic" :roll:

Cat despre diferentele stilistice de la o gara la alta, aici probabil ca au intervenit factori multipli. Desigur ca piatra fasonata era mai scumpa decat zidaria de caramida aparenta, deci renuntarea la un sir de piatra a contribuit la reducerea costurilor. Dar mai importanta decat asta cred ca a fost ideea functionala, la care ma voi referi un pic mai jos, precum si ideea de a "personaliza" cladirile. Vei gasi cladiri asemanatoare, insa rareori identice! Pentru oamenii acelor vremuri ocazia de a lucra la o asemenea lucrare era prilej de mandrie, asa ca au pus cu totii suflet in ceea ce faceau, au incercat sa vina cu ideile lor, iar asta se vede pana in ziua de azi.

In privinta functionalitatii, e foarte interesant ce se vede in prima ta poza (cea cu detaliul de fereastra): bucata de piatra nu se termina la marginea stalpului sau a portiunii ingrosate de langa golul ferestrei, ci continua inca o jumatate de caramida in zidul mai subtire adiacent. Asta dovedeste ca piatra nu era pusa acolo numai din considerente pur estetice, anume pentru a obtine aceasta alternanta placuta alb-rosu. Daca ar fi fost asa, era simplu sa puna piatra pana la margine si sa nu se chinuie sa ciopleasca un colt lipsa la fiecare element. Dar piatra aceea avea inainte de toate un rol structural, anume acelasi rol pe care in ziua de azi il au stalpisorii din beton armat care se pun la colturile constructiilor moderne. Blocurile de piatra intaresc structura exact acolo unde este mai slaba: la marginea golurilor, la colturi, pe post de centura in partea superioara a constructiei. Nu m-ar mira ca unele dintre aceste blocuri de piatra sa fi fost legate intre ele prin agrafe de metal, care desigur nu se pot vedea fiind inglobate in interiorul zidului!
 

scristi

Well-Known Member
Trenulist
12 Sep 2016
382
16
Braila
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Braila
Victorian, ce ai reusit sa faci pana acum?
o astfel de gara nu e imposibil de realizat, ca macheta ma refer, numai ca necesita planuri bune, si mai ales sectiuni pt a vedea profilatura cat si dimensinule ei.
partea ce-a mai proasta e ca in Romania materialele necesare se gasesc foarte greu, iar la o astefl de gara intra ceva materiale de diferite dimensiuni.
ce e avantajos e ca pt profilatura se poate folosi si un router cu freza nu musai cu laser
oricum vedem pana la urma ce iese :D
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Catalin,

Ai cumva poze de detaliu cu elementele de la etajul corpului central? Ma intereseaza infloriturile de sub ferestrele etajului, cele de deasupra lor, precum si ferestruica de deasupra placii cu numele "Odobesci"!

Multumesc,
Dorin
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Ornamentele difera pe cele doua fete ale corpului central:
- spre linii apare inscriptia sculptata cu numele statiei (la unele statii pierduta si inlocuita cu una de tabla).
- spre "oras", in locul indicatorului cu numele statiei este un ornament care imbraca geamul central.

numele statiilor: placa originala:


corp central: vedere spre linii si detaliu corp central:


detaliu corp central, vedere spre oras, si detaliu fereastra pod:


La aceiasi statie, vedere de ansamblu a corpului central:




Dorin, ti-am lasat pozele brute, nemodificate sau lucrate in vreun fel, pentru a putea lua din ele ce detalii vrei, dar va trebui sa ierti aberatiile cromatice si optice. Sunt poze fara pretentii, luate doar cu scop functional.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Minunat, Catalin!

Exemplul de la Portaresti arata din nou ca insertia pietrei printre caramida nu are numai scop estetic, ci intai de toate unul functional: e intarit parterul in functie de datele geotehnice ale pamantului de fundatie. Ce scoala de arhitectura...

Aberatiile de care vorbesti tu nu-s la pozele tale. Nu sunt nici cromatice nici optice... le traim zi de zi ;-)
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Dorin,

un Domn, ramane un Domn si asta se "citeste" in tot ceea ce scrii. Sunt aberatii optice si cromatice dar am apreciat gluma, amara dar buna !

Cautand pozele facute acum ceva timp la Pietrosita, am gasit si cateva imagini cu gara Pucioasa, in care se vede bine corpul central-vedere spre linii. E adevarat ca e obturat putin de frema peronului. Pucioasa e sigura gara care a avut parte de o frema metalica usoara, construita cu bun gust in perioada interbelica, si care exista si acum in stare foarte buna. Frema de la Odobesti era putin diferita si era construita din lemn.

Se poate remarca pozitia ceasului Paul Garnier dar si cei doi suporti de felinar cu gaz....




PS: te rog salveaza pozele care iti trebuie. Nu am incredere in tot felul de hostinguri si limitarile lor de spatiu, trafic, etc....
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Multumesc mult Catalin!

Salvez toate imaginile tale frumos aranjate pe foldere, tocmai in ideea de care spuneai!
Ce este interesant la frema statiei Pucioasa este faptul ca nu "cuprinde" toata cladirea, ceea ce face posibil sa fie cum spune LDH mai sus, o "refolosire" a fremei de la Curtici. Oricum, alcatuirea metalica este superba si totodata... foarte greu de redat pe o macheta, in special la scara N, daca nu ai la dispozitie un laser care sa-ti taie dantelaria respectiva...

Alaturat, fatada corpului central, vedere dinspre linii. Lipseste, in mod evident, cartusul cu numele statiei!

 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
LDH, interesanta informatie, pe care nu o aveam !
Asa cum scriam anterior, fremele nu sunt regula acestor statii ci exceptia. Gasim asa ceva la Pucioasa si la Bailesti, doar ca cea de la Bailesti este din beton masiv si ascunde complet gara dupa ea....
Personal, o pot numi o idee cat se poate de nereusita.

Interesant e ca si la Odobesti frema a fost tot mai mica decat statia !
Acoperea doar 3 travei din cele 4 cate are o aripa laterala !
Si mi-ai dat astfel o noua tema de cercetare. Sa fi fost si aceasta din urma un import ?
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
La jumatatea anilor '30 a fost construita actuala statie Curtici, deci...se poate ca aceasta sa fie copertina vechii statii.
Ceasul arata curatat fata de cum il stiam eu. Se prea poate sa fi avut parte de curand de ceva tratament de restaurare. Daca ma intrebati pe mine, toate ceasurile ar trebui curatate si puse la punct pentru ca sunt adevarate bijuterii.
As fi interesat daca ai fotografiat si pendula aflata in interior si care de fapt gazduieste mecanismul ceasului. Este chiar in holul statiei.

Aici, incinta statiei Pucioasa, vazuta de pe dealul de vis-a-vis, probabil la inceputul anilor '30. Se observa magazia statiei, model realizat excelent de Cosmin78:




nu se vede in imagine vechea remiza Pucioasa, cu placa si cladirea remizei de locomotive, aceasta din urma exista si astazi, cu alta intrebuintare, dar foarte aproape de forma initiala.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
catalin a spus:
As fi interesat daca ai fotografiat si pendula aflata in interior si care de fapt gazduieste mecanismul ceasului. Este chiar in holul statiei.
Eu nu am fotografiat-o dar Lok a facut asta, ca de aceea mergem mai multi in "drumetii", ca sa ne completam.

Din pacate, la data aceea, arata jalnic

 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Buna LDH, multumesc pentru poza.

Din pacate e nevoie de ceva mai mult decat o curatire ca acest ceas sa mai functioneze pentru ca , asa cum mi-am confirmat astazi, mecanismul nu mai exista. Cele doua cadrane, cel extern si cel din pendula interioara, erau actionate de acelasi mecanism care era gazduit de pendula interioara.

Astazi am vizitat din nou gara Pucioasa pentru a-mi confirma ca nu mai exista decat cadranul exterior si acea cutie de lemn.

As fi tare curios unde au disparut atatea ceasuri de colectie din garile CFR...

Si, daca tot eram in zona, mi-am permis un mic exercitiu fotografic, in speranta de a capta atentia asupra acestor gari si de a le salva de la disparitia prin nepasare (boala grea si incurabila):





 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.851
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
dupa ce m-am uitat la poze, am bagat de seama ca asezarea caramizilor la Pucioasa este diferita de cea de la Portaresti,Segarcea sau Motatei.
iarasi am mai bagat de seama(cu mult timp in urma)ca acel brau ornamental de caramizi asezate oblic sau drept o sa dea multa bataie de cap...

catalin,

mai sus ziceai ceva de placa si remiza de locomotive de la Pucioasa...remiza este de 2 locuri sau de 5 in arc de cerc?in ambele cazuri,surorile se regasesc la Calafat,respectiv Jiblea?
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Oct 2007
2.229
3
Constanta
LOCATION
Constanta
Salut Cosmin,

Intr-adevar, asezarea caramizilor in zidarie difera in fiecare din cazuri,acesta fiind unul dintre modurile in care mesterul zidar isi poate pune "amprenta" asupra cladirii la care lucreaza. In privinta modului in care poti face caramizile alea in unghi... nu vad alta cale decat sa pui acolo o bagheta din material pilita individual, dinte cu dinte, sau -ca varianta mai usoara- un element taiat in felul asta cu laser. E intr-adevar o provocare!

Fiindca veni vorba de asa ceva, eu nu stiu cum arata remiza de la Pucioasa, dar o stiu pe cea de la Curtea de Arges.... uite aici un exemplu de plan de remiza tipica romaneasca, doua locuri, trei travei pe lateral. Desigur, desi e romaneasca, nu e cu mult diferita de cele nemtesti, unguresti, etc.

Plan:






Fatada principala:


Fatada laterala:


Uups... iar au iesit niste imagini foarte "mari"... dar daca le pun mai mici pe urma se pierde din claritatea imaginii. Ma poate ajuta cineva cu cont pe photobucket, sa transforme imaginile in mini-icons? Merci mult!
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2007
2.867
54
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Buna,

planul de mai sus a fost realizat extraordinar de Dorin dupa cateva schite sumare ale remizei Focsani, o alta realizare a echipei Ellie Radu.
La Curtea de Arges remiza are 4 travei, cea de la Focsani (una identica a existat la Targu Ocna dar a disparut in primul razboi mondial in urma bombardamentelor) avea 3 travei.

Inca un multumesc unui om care face enorm pentru mine traducand schite indescifrabile in planuri.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.851
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
aaaa...subiectul asta a devenit o adevarat comoara!va multumesc!

victorian,

braul se poate realiza si cu metode traditionale,insa exista laserul care il poate reproduce muult mai exact decat doua maini obosite la sfarsit de saptamana si in criza de timp.