Mai jos va prezint metoda de realizare a pavajelor pe care le puteti vedea in imaginile urmatoare (diorama la scara N):
Metoda de realizare prezinta urmatoarele avantaje:
- se poate aplica si in curbe oricat de stranse, ceea ce este posibil doar partial sau deloc cu filme autoadezive, cartoane stantate sau alte materiale prefabricate de modelism de la producatorii consacrati;
- data fiind libertatea deplina a metodei, se pot realiza modele dispunere a pietrelor dupa cum vedem si in realitate (concentrice, zig-zag), si se pot realiza usor efecte de uzura cum ar fi: piatra cubica tocita sau asfalt cu piatra cubica, piatra cubica cu gradient de culoare, etc.
Aici veti gasi informatiile de la care am plecat si eu la prima incercare de pavare "manuala" a strazilor de pe diorama mea.
1. PREGATIRE SUBSTRAT
In primul rand turnam un strat uniform de glet pe toata suprafata de pavat. Stratul nu trebuie sa fie mai subtire de 4mm, altminteri exista riscul sa fie prea fragil. Se netezeste partea superioara si se lasa sa se usuce bine, de pe o zi pe alta. Atentie: veti da gres daca nu veti avea rabdare ca stratul sa devina dur!
2. CONFECTIONARE POANSOANE
Intre timp confectionam poansoanele pe care le vom utiliza la stantarea pietrelor de pavaj. Materialul il reprezinta cativa centimetri de teava din alama pentru modelism. Diametrul tevii va determina marimea amprentei lasate de poanson, asadar va depide de scara: pentru H0 diametrul tevii = cca 3.7mm, pentru TT = 2.7mm iar pentru N = 2.0mm.
Prin aplatizare cu un patent si pilire corespunzatoare la unul dintre capete vom modela sectiunea tevii la forma patrata a unei pavele, ceva de genul 2.9x2.9mm pentru H0, 2.1x2.1mm pentru TT si 1.6x1.6mm pentru N.
Vom confectiona si un al doilea poanson pentru borduri, care sa aibe o sectiune alungita si mai ingusta, din acelasi tip de teava pe care o vom taia in sectiune inclinata fata de ax.
Pentru a evita incarcarea, interiorul poansoanelor il cositorim urmarind formarea unei mici bolte concave la capatul de lucru.
3. PAVARE
In continuare exemplific cu lucrarea pe care am facut-o la scara N (1:160)
In primul rand am trasat cu un creion limitele pavajului, bordurile, trotuarele etc. apoi am trecut la stantarea pavelelor incepand cu bordurile. Operatia consta in apasarea moderata pe poanson la suprafata stratului de glet, concomitent cu o miscare usoara de balans inainte-inapoi si stanga-dreapta, repetata de cateva ori pentru rotunjirea suprafetei pavelei.
Am pavat strada incepand de la bordura catre ax. In zonele de curba am pavat lucrand pe siruri de-a lungul bordurilor incepand de la bordura interioara a curbei. In zonele de racord drept am pavat in siruri perpendiculare pe axul strazii. In mijlocul unei parcari am desenat un cerc de pavele dispuse concentric.
4. VOPSIRE
Dupa incheierea pavarii propriu-zise am trecut la etapa de vopsire (cu vopsele acrilice).
Prima faza: conturarea pavelelor prin accentuarea rosturilor cu o culoare inchisa. Pentru aceasta am folosit o cerneala neagra foarte diluata (o picatura de vopsea neagra intr-o ceasca cu apa), pe care am intins-o cu pensula pe toata suprafata strazii. Am avut grija sa accentuez in special zonele laterale si bordurile ( si in realitate sunt zone mai expuse mizeriei ).
Dupa uscarea acesteia am trecut la nuantarea finala. Pentru oras este potrivita o culoare a pavimentelor gri inchis spre negru. Insa pentru diorama mea alpina cu asezare turistica am preferat o nuanta mult mai deschisa, pavelele fiind vechi, spalate de intemperii si tocite de trafic.
Asadar am amestecat intr-un mic recipient diverse nuante de ocru, maro si roscat, pana am obtinut exact culoarea cafelei cu (mult) lapte. Cu aceasta am pensulat strada in lungul axului, lasand in urma mici pete, dare sau, dimpotiva, stergand vopseaua in zonele mai circulate.
Dupa uscare nuantele s-au atenuat si s-au uniformizat strada capatand un aspect destul de natural.
Ultima faza a constat in vopsirea trotuarelor intr-o nuanta de gri si aplicarea de mici retusuri in zona rigolelor.
Daca doriti sa incercati, va trebui sa va asteptati la o munca destul de migaloasa si consumatoare de timp. Insa pana la urma aceasta este modelismul iar rezultatele care se pot obtine cred ca merita efortul! Va urez mult succes
Metoda de realizare prezinta urmatoarele avantaje:
- se poate aplica si in curbe oricat de stranse, ceea ce este posibil doar partial sau deloc cu filme autoadezive, cartoane stantate sau alte materiale prefabricate de modelism de la producatorii consacrati;
- data fiind libertatea deplina a metodei, se pot realiza modele dispunere a pietrelor dupa cum vedem si in realitate (concentrice, zig-zag), si se pot realiza usor efecte de uzura cum ar fi: piatra cubica tocita sau asfalt cu piatra cubica, piatra cubica cu gradient de culoare, etc.
Aici veti gasi informatiile de la care am plecat si eu la prima incercare de pavare "manuala" a strazilor de pe diorama mea.
1. PREGATIRE SUBSTRAT
In primul rand turnam un strat uniform de glet pe toata suprafata de pavat. Stratul nu trebuie sa fie mai subtire de 4mm, altminteri exista riscul sa fie prea fragil. Se netezeste partea superioara si se lasa sa se usuce bine, de pe o zi pe alta. Atentie: veti da gres daca nu veti avea rabdare ca stratul sa devina dur!
2. CONFECTIONARE POANSOANE
Intre timp confectionam poansoanele pe care le vom utiliza la stantarea pietrelor de pavaj. Materialul il reprezinta cativa centimetri de teava din alama pentru modelism. Diametrul tevii va determina marimea amprentei lasate de poanson, asadar va depide de scara: pentru H0 diametrul tevii = cca 3.7mm, pentru TT = 2.7mm iar pentru N = 2.0mm.
Prin aplatizare cu un patent si pilire corespunzatoare la unul dintre capete vom modela sectiunea tevii la forma patrata a unei pavele, ceva de genul 2.9x2.9mm pentru H0, 2.1x2.1mm pentru TT si 1.6x1.6mm pentru N.
Vom confectiona si un al doilea poanson pentru borduri, care sa aibe o sectiune alungita si mai ingusta, din acelasi tip de teava pe care o vom taia in sectiune inclinata fata de ax.
Pentru a evita incarcarea, interiorul poansoanelor il cositorim urmarind formarea unei mici bolte concave la capatul de lucru.
3. PAVARE
In continuare exemplific cu lucrarea pe care am facut-o la scara N (1:160)
In primul rand am trasat cu un creion limitele pavajului, bordurile, trotuarele etc. apoi am trecut la stantarea pavelelor incepand cu bordurile. Operatia consta in apasarea moderata pe poanson la suprafata stratului de glet, concomitent cu o miscare usoara de balans inainte-inapoi si stanga-dreapta, repetata de cateva ori pentru rotunjirea suprafetei pavelei.
Am pavat strada incepand de la bordura catre ax. In zonele de curba am pavat lucrand pe siruri de-a lungul bordurilor incepand de la bordura interioara a curbei. In zonele de racord drept am pavat in siruri perpendiculare pe axul strazii. In mijlocul unei parcari am desenat un cerc de pavele dispuse concentric.
4. VOPSIRE
Dupa incheierea pavarii propriu-zise am trecut la etapa de vopsire (cu vopsele acrilice).
Prima faza: conturarea pavelelor prin accentuarea rosturilor cu o culoare inchisa. Pentru aceasta am folosit o cerneala neagra foarte diluata (o picatura de vopsea neagra intr-o ceasca cu apa), pe care am intins-o cu pensula pe toata suprafata strazii. Am avut grija sa accentuez in special zonele laterale si bordurile ( si in realitate sunt zone mai expuse mizeriei ).
Dupa uscarea acesteia am trecut la nuantarea finala. Pentru oras este potrivita o culoare a pavimentelor gri inchis spre negru. Insa pentru diorama mea alpina cu asezare turistica am preferat o nuanta mult mai deschisa, pavelele fiind vechi, spalate de intemperii si tocite de trafic.
Asadar am amestecat intr-un mic recipient diverse nuante de ocru, maro si roscat, pana am obtinut exact culoarea cafelei cu (mult) lapte. Cu aceasta am pensulat strada in lungul axului, lasand in urma mici pete, dare sau, dimpotiva, stergand vopseaua in zonele mai circulate.
Dupa uscare nuantele s-au atenuat si s-au uniformizat strada capatand un aspect destul de natural.
Ultima faza a constat in vopsirea trotuarelor intr-o nuanta de gri si aplicarea de mici retusuri in zona rigolelor.
Daca doriti sa incercati, va trebui sa va asteptati la o munca destul de migaloasa si consumatoare de timp. Insa pana la urma aceasta este modelismul iar rezultatele care se pot obtine cred ca merita efortul! Va urez mult succes