- ghid de plimbare şi nu numai -
sau mai corect
- un provincial la capitală -
Se dă ca temă de lucru o călătorie de motivare la Paris, programată cu luni înainte....
Precum am anunţat şi pe forum, am plecat la începutul lui april spre Paris cu autoturisul, urmând ca acolo să mă întâlnesc cu persoanele ce mergeau cu avionul. Pentru a nu mă plictisi pe drum am luat un autostopist ca să mai am cu cine schimba o vorbă, dar am nimerit prost, deoarece era un student în calatorie de studiu, şi acum se întorcea acasa la Passau, şi mi-a dormit 98,5% din drum. Deci tot singur...
Scurt popas în Germania
Ungaria, Austria la drum de noapte, să mă prindă zorii în Passau, să dau piept cu Germania de bună dimineaţă. Imediat după vamă rămân singur şi hai la drum încă 1000 km. Primul popas la Nurnberg. Ca şi pasionat al căilor ferate caut gara, pe care o nimeresc foarte uşor fiind amplasate bine şi suficiente indicatoare rutiere.
Gara, o clădire veche reconstruită din temelii după cel de-al doilea război, de o curăţenie exemplară, luminoasă, aerisită, tot o dată plină de pasageri. Fiind dimneaţa în jurul orei locale 10.00 într-o zi de joi, vuia de lume. Localnici navetişti, grupuri de elevi, turişti cu zeci de valize şi cu IO, căutând şi minunându-mă de ordinea cu care se mişcau toţi. Curăţenia din gară cu tot acel trafic era exemplară, (nu există termen de comparaţie cu ceva gări de pe la noi, că n-are rost. Suntem şi la acest capitol mult în urmă). Era curat nu pentru că era plin de personal de curăţenie, ci pentru că pasagerii, călătorii menţineau curăţenia. Simplu, nu? E chestie de civilizaţie care prin balcani lipseşte. Călătorii mai tineri stăteau de-a dreptul pe jos.
Din păcate fiind contra timp nu am putut vizita celebrul muzeu feroviar din Nurnberg, care se află la 200 de m de gară, rămânând pe data viitoare, cândva...
După ce am servit un ââŹÂFrühstückââŹÂ la una din multele brutării din gară, am pornit la un tur rapid al centrului.
M-a dezamăgit mult, deoarece era ca o dioramă de la ââŹÂaşa nuââŹÂ. Totul nou, renovat, curat, iarba creştea nemţeşte, cerând voie dacă să iasă în evidenţă cu un fir sau nu. Era diorama perfectă.
Din păcate tot aerul de nou al unui oraş vechi se datorează războiului, când a fost demolat în întregime de către aliaţi. Reconstrucţia lui, ca a marii majorităţi a oraşelor nemţeşti s-a făcut cu fotografia în mână, respectându-se în mare parte străzile şi volumetria clădirilor. Dar se cu toate eforturile constructorilor se vede şi se simte ca un oraş nou.
Bahn, Bahn, Bahn, Autobahn (Kraftwerk)
Am purces mai departe la drum către Mannheim - Saarbruken - Franţa
O fi nemţii fani ââŹÂAutobahnââŹÂ, dar nici cu trenurile nu mi-e ruşine. Plin de camioane şi maşini pe autostradă, zi-noapte, dar pe porţiunile pe unde vedeam calea ferată de pe autostradă la fieşce 5 minute câte un mărfar sau un tren de călători într-un sens sau altul... Nu-ş ce-o face CFR, dar mai au 231 de ani să ajungă la nivelul actual al traficului din Germania.
Peisajul de pe autostradă destul de monoton, dar frumos prin ordinea din jur.
Discutând despre trafic... ehe... Nu e nimic de discutat. N-are rost şi n-are rost. Dacă vrei să te simţi confortabil, şi în siguranţă în trafic mută-te de pe la noi. Scurt şi gata. Un claxon n-am auzit, nu ştiu dacă şoferii nemţi au dejetul mijlociu sau nu că n-am văzut, iar mimilţieni pe la colţuri nu ştiu dacă au.
Bizoni în trafic? Ce-s ăia?
Mă târâiam pe autostradă cu 140 la oră. Atât poate căruţa me şi cu asta basta. Dar şi la viteza aceasta mai aveam câte ceva de depăşit. Mă asiguram, mă uitam de 5 ori în spate şi mă angajam în depăşire. Da nu-ş de unde când eram la jumatea depăşirii se lipeau de mine nişte faruri de nişte ââŹÂMerţanuriââŹÂ, ba un Maybach (nu a lu nea Jiji), ba ceva ââŹÂPorşanuriââŹÂ Deh... Maşini. dar ficiorii ăia nu făcea ca şi cocalarii noştri să mă semnalizeze cu farurile până-şi rup maneta. Aşteptau să mă retrag şi să le las cale liberă. Un stop mai civilizat ca pe A-urile de pe la noi din ţară.
Benzină lesne
Gândisem io, că dacă tot ajung pe colo pe la Saarbruken să fac un ocol să intru prin Luxebourg cu o abatere de 30 de km.
Gândit şi făcut. Intrarea în Luxembrug e spectaculoasă, pe nişte viaducte lungi. Primul sat în care am intrat a fost SCHENGEN (io am intrat în Schengen, de restul.. nu-mi mai pasă )
Pe acolo m-a izbit un iz de anii Ăâ˘80 de pe la noi, când stăteai la benziă cu orele la coadă.
La un ESSO coadă de cel puţin 150 de maşini. Ce pana me? în Germania benzinăriile aproape goale, la ei coadă. Ce nu pot merge în Germania să se alimenteze?
Abia pe urmă am observat că erau maşin înmatriculate în Belgia, Franţa şi Germania la coadă. Explicaţia cât se poate de simplă. 1,2 euro litru de diesel, pe cand la nemţi era 1,48 iar la franţuji 1,53.
Am băgat şi eu un plin, parându-mi rău că nu mi-am luat impermeabilul cu mine ca să-mi bag şi în buzunare.
Coada era mare dar erau şi 40 de pompe, aşa că mai mult de 10 minute n-am stat la rând. Mai întârzia lumea la magazinul benzinăriie, deoarece era cu produse fără taxe.
ââŹÂVive le FranceââŹÂ
Unul din ţelurile călătoriei prin Franţa era să-mi demonstrez că se poate şi fără ââŹÂAutorouteââŹÂ
La ieşire din scurtul tranzit al Belgiei (1,4 km) am dat piept cu Champagne Ardennes. Ca la ţară, am purces pe drum pe şosele naţionale şi regionale. Franţa rurală e o bijuterie. O adevărată bijuterie.
Primul sat, prima ââŹÂboulangerieââŹÂ - ţapă. Credeam că se dau bulane de gagici, când colo ceva ââŹÂPanne au ViandeââŹÂ (pâine cu carne) Croissant (corn de-a lor) şi încă 435 de sortimente... Buna şi ăle că oricum îmi era foame.
ĂËi plăcerea de a şofa printre colinele Ardenilor pe panglici înguste dar perfecte de asfalt, sus jos, sate, cătune, tractoare. Mai mare plăcerea. Am trecut şi prin câteva păduri pe unde mai apărea o cruce, un indicator ââŹÂVerdunââŹÂ în liniştea înserării, oprind lângă un monument funerar dedicat celor căzuţi în primul război mondial am auzit pădurea încă ţipând de durere, iar pământul, după scurta ploaie parcă era îmbibat cu sânge, nu cu lut roşu. Ardenii au fost o adevărată măcelărie în anii primului război modial. Al doilea nu a mai produs atâtea victime în zonă, nemţii trecând ca prin brânză, după refugierea aliaţilor de la Dunkerque. Parcă şi acum se simţea în aer tristeţea şi durerea acelor zile.
Dar Ardenii şi oamenii au rezistat, sunt acolo şi au ââŹÂBoulangerieââŹÂ bestiale. Viaţa mere înainte, depinzând ce tine cum îţi trăieşti momentul.
La ceas de seara se văd ââŹÂluminile ParisuluiââŹÂ. Nu chiar, era vorba de Beauvais (60 km nord de Paris, dar pe aproape.
Pentru cine poposeşte sau trece pe la Beauvais îi recomand o incursiune în centru oraşului unde se află o catedrală gotică cu cea mai înaltă navă din lume (57m). în anii `80 un arhitect tânăr a încept să dea jos tiranţii de metal ce ancorau coloanele şi mare a fost norocul lor că nu s-a prăbuşit. Acum catedrala e împânzită de tiranţi de sprijin din lemn, iar coloanele stau să cadă. Se vede că sunt strâmbe cu ochiul liber. ĂËi pe la ei mai sunt ââŹÂartiştiââŹÂ! încă se caută soluţii pentru consolidarea catedralei, care e în mare pericol de prăbuşire.
Pe drum spre Paris, recomnad o scurtă oprire la Chantilly unde se află un castel a ducelor de l`Orleans. O mare pepinieră de regi ai Franţei. Merită vizitat (18 euro/adult, 14 euro/copil). Opulenţa şi bunăstarea sunt la ordinea zilei. Grădina este superbă în primăvară, mii şi milioane de flori, şi gâze.
Paris
După ce am recuperat pasagerii care au venit cu avionul hai în I-le de France regiunea centrală a Franţei unde se află marele şi originalul Paris (de ce i-o zice la Bucureşti astăzi ââŹÂmicul ParisââŹÂ nu ştiu, dar nu mai are nicio legătură cu marele Paris aşa cum a avut acum 70 de ani)
Mizerie, mizerie şi iar mizerie. Prima impresie a fost că am nimerit într-un oraş murdar, aglomerat, plin de haos. Peste asfalt, pe trotuare, pentru protecţie au adăugat un start de gumă de mestecat. Nu-i înţeleg rostul acestei protecţii, dar există şi o simţi din plin. Un oraş cosmopolit, plin de caucazieni, africani, magrebieni, indieni, chinezi, coreeni. Parcă e noul turn babel. Oriunde întorceai capul auzeai o altă limbă. Am avut impresia că acolo sunt adunate toate limbile pământului la un loc, iar zgomotul de fond era ca al unui stup mărit de un miliard de ori.
Parisul Boem
Mai pe scurt, datorită unor comisari europeni Parisul, şi întreaga Franţă şi-a pierdut aerul boem al secolului trecut. în 2005 s-a interzis total fumatul în locuri publice. în precedenta vizită în Paris din 2002 am gustat din plin aerul boem de toată ziua al Parisului al secolului trecut.
Dimieaţa (inspirat am fost să renunţ la micul dejun de la hotel) dădeam o fugă în primul Bistro, unde savuram o cafea alături de un Croissant la tejgeaua barului. Lângă mine francezi sadea, cu ceafe şi croissant, cu Gauloise în colţul gurii, cu ziarul în faţă de vorbă cu amicii. într-un colţ se vindea bilete la loterie, în alt colţ se putea servi un mic dejun mai bogat, altul servea un pahar de rosé. Totul acoperit de un miros fin de tutun. Monsieur scruma pe jos, arunca mucurile pejos, şi pălăvrăgea în gura mare.
Astăzi, toate au rămas mai puţin aroma de tutun, şi parcă şi viaţa a mai scăzut din intensitate.
Cozi, dar nu de animale
Intr-o zi mă duc şi io la Disneyland. WRONG. Trebuia să o ascult pe bunică-mea care mi-a spus să nu mă duc la pomu` lăudat căi nu-i bine.
Pe lângă faptul că o zi la Disneyland costă cât 2 salarii minime de la noi (300 euro) observi ştiinţa şi apetenţa francezilor în a organiza cozi. în tot parcul sunt vreo 15 tiribombe în care merită să te dai. Partea sexi este următoarea: Vezi coada, ocheşti capatul cozii şi răsufli uşurat că e aprope de intrare. ĂĹĄAPĂ. Mergi un metru în faţă, faci la stanga 3, la drepat 3, iar la stanga, de 30 de ori, te apropii de intrare, te depărtezi de intrare, şi cel mai important lucru: îţi blestemi clipa când ţi-a venit ideea să mergi la Disneyland Paris. După prima coadă am observat un indicator discret care îţi indica timpul de aşteptare. Nu am vazut nici unul sub 50 de minute, ba chiar am văzut unul de 95 de minute.
Dar măcar sunt bine organizaţi la coadă. Nu numai la Disneyland, ci în tot Parisul, şi cred că în toată Franţa. Bariere, lanţuri, panglici, scânduri, te miri ce inventaseră pentru a-ţi ordona statul la coadă.
La crâşmă coadă, la WC, coadă, la ţâşnitoare coadă, la coşul de gunoi coadă, la intrare coadă, la ieşire coadă. Să nu uităm de suveniruiri, unde tot coadă era.
Dar a fost şi grămadă, nu aşa bine organizată ca şi coada, dar mare şi îngrămădită.
La orele 22.00 se închide minunea de Disneyland. ĂËi atunci un mare spectacol de lumină, artificii, sunete. Spectaculos, într-adevăr. dar faza cu organizatul grămezii le-a scăpat la franţuji. E o posibilă idee de bişnită. Claie peste grămadă se înghesuia lumea să vadă care mai de care mai bine spectacolul. Dar ce mi-a lipsit de pe acolo din grămadă au fost zgomotul de fond: seminţe crăpate şi scuipate care mai de care mai artistic, şi propoziţii urlate de genul: ââŹÂDă-te boule în a mătii să vază şi puradeii mei!ââŹÂ, ââŹÂDă-ţi mă pălăria jos să mă c..c în ea!ââŹÂ şi alte alte propoziţii de acest gen. Obişnuiţa cu traiul de pe la noi nu se uită aşa de repede.
După grămada dezorganizată, am purces la drum în coadă organizată spre ieşire, unde maşinile stăteau tot ăn coadă organizată la ieşirea din parcare, iar pe şosea tot coadă organizată era.
Le au franţujii cu cozile, parol.
Dedesupt, înăuntru, afară, sus, jos
Pe lângă cozi, Parizienii şi-au mai organizat foarte bine transportul în comun. Având experienţa vizitei precedente cu parcarea am renunţat şi am apelat la servciul public de transport la fel de bine organizat ca şi cozile.
Hotelul meu se afla la mitiza zonei 3 de transport în comun. Fiind o poartă de intrare importantă în Paris, staţia RER avea o parcare generoasă.
Pe urmă, în orice punct al Parisului pui dejetul ai transport în comun. Inclusiv funicular.
Totul luat pe un abonament de 5 zile de 24 euro/persoană, zona 1-3.
Organizat, dar murdar. Sentimentul că totul este murdar era accentuat datorită faptului că peste tot erau scrijelituri, grafitti.
Ceea ce am observat că Parisul a devenit unul din oraşele în acre poţi trăi, locui în reţeua de transport în comun. Ai magazine, acces direct la muzee, spitale, aeroprot, oriunde.
Legăturile între diversele trasee de transport se fac prin tunele incomensurabil de lungi, scări rulante, benzi transportoare, porţi automate, un adevărat furnicar. Hărţile actuale, trebuie numai să ştii să citeşti.
Bineînţeles că din peisajul parizian nu puteau lipsi cerşetorii. Sunt menţionaţi şi în cărţi istorice. Vezi ââŹÂCocoşatul de la Notre DameââŹÂ. Timpurile au trecut şi în locul cocoşaţilor autohtoni au apărut piarndele noastre. Mi-era dor de aerul de acasa, dar parca mai estompat. ââŹÂDonne un euro!ââŹÂ dacă mă auzeau că vorbes româneşte spuneau între ele (era în cârd): ââŹÂĂsta-i găinar de-a nostru!ââŹÂ Mai încolo ţâganii stăteau la pândă să intervină dacă se iveau probleme. Tot din timp în timp dădeau o tură pe la ţâgănci ca să colecteze banii.
Dar, duminică seara în câteva staţii de metro circulate au apărut mici orchestre, una chiar cu pian care cântau arii din diverse opere de sezon, cel mai dea auzită fiind ââŹÂPrimăvaraââŹÂ a lu` Vivaldi A. Pe câte un peron, un student la conservator exersa acordurile de vioară, sau chiar de contrabas. Ehhh... în micul Paris sunt cam moarte momentele acesta. Totul ţine de cultură şi civilizaţie. Ghici cine e mai civilizat şi mai cult? Ală care dă foc la Moara Assan sau care converteşte gara dââŹÂOrsay în muzeu?
Iar am avut durere de urechi, datorită liniştii survenite prin lipsa manelelor. Inculţi franţujii ăştia. N-au descoperit manele şi pe ââŹÂAdi de VităââŹÂ şi al său ââŹÂSalamââŹÂ. înapoiaţi rău. Au rămas ancoraţi la Edith Piaf şi Richard Galliano. Se mai auzeau prin câte o staţie.
Pe un tren care mergea spre Versailles am văzut singurul ţâgan cu tupeu care cerşea printre călători. Nu era bulgar, ungur sau polonez, ci român. L-am întrebat cât în ceasul şi mi-a răspuns: ââŹÂChiorule! Nu vezi că ai ceas pe mână?ââŹÂ
Trenul, tarmvaiul, autobuzul.
Mă urcai pe metro linia 1. M-am pus în primul vagon, la prima uşă. Pleacă frumos mă uit pe parbriz, şi după ceva timp încremenesc. Da şăfu de tren unde-i? Adică, io stăteam chiar în faţă, iar intre tampoane şi mine era numai parbrizul şi nici urmă de mecanic! No să fie.... cu emoţie şi transpirat mă dau jos la destinaţia şi acolo citesc că am avut ocazia să călătoresc cu prima linie de metro complet automată din Paris.
Pe urmă, poate explică cineva ce n-am înţeles io bine. Mai toate liniile de metrou aveau garnituri care rulau şi pe şine combinat cu roţi pe cauciuc, anvelope ca şi la camioane. Io cred că au făcut această combinaţie pentru a reduce vibraţiile şi a face transportul cu metroul mai silenţios.
Alt mijloc de transport utilizat de mine a fost RER. Adică cam ceea ce vizează pe la noi nea Oprescu sa facă pe calea ferată de centură a ââŹÂmicului ParisââŹÂ Ei, Parisienii au făcut o reţea combinată care foloseşte linii SNCF, pe care circulă RER (cred că aceeaşi tensiune de lucru). Circulă cu o precizie de ceasornic. pe sus, pe jos, prin subteran cu viteze mari.
Faţă de metro staţiile sunt la mulţi kilometri distanţă, pe când la metro nu cred că sunt tronsoane unde să depăşească un kilometru între staţii.
pentru cine n-a fost de mult (de anul trecut) s-au pus în funcţiune câteva linii de tramvai foarte moderne dar prin periferia Parisului.
O altă năzbâtie care am văzut-oi la franţuji a fost o struţo-cămilă întra tramvai şi troleibus. în Paris era în construcţie, în Nancy circula. O sină de tramvai (adică duar unu, nu două cum are tramvaiul tradiţional) pe care circula un trole-tram cu roţi de cauciuc.
Explicaţia dată de Horea e că au inventat ceva care să poată fi folosit şi ca tramvai dar si ca troleibuz. OK, dar nu-i înţeleg logica. Poate mă dumireşte careva. Vagoanele sunt Alstom.
Autobuzele sunt ca şi ale noastre, de diferite mărimi. Cel care urcă la Sacre Coeur era o jucărie de autobuz scurt, adaptat pentru străzile înguste din Montparnasse.
De la Sacre Couer se poate coborâ cu funicularul până aproape de Pigalle (cartierul roşu, plin de africani)
VA URMA - Spitalul Pitie-Salpetriere, o gară, Louvre, Freiburg, Lindau, München pe retur
Secrete
Planifică-ţi din timp călătoria. Am găsit hotel achitat cu 6 luni înainte fără mic dejun (nu merită) la 35 de euro camera cu 3 paturi (pe bune că e mocangeală)
La Eurodisney am luat bilete de pe net cu 20% mai lesne decât la poartă. 72 de euro faţă de 90.
Pentru Tour Eifell, ca să eviţi coada îţi poţi lua bilete de pe net cu dată şi oră. Acum până în septembrie nu mai sunt locuri pe net, ci doar la Fortuna la poartă (Fortuna - zeiţa norocului)
Duminica la Muzeul Louvre este intrare liberă (parcă altfel e 18 euro de persoană)
Recomand cu căldură a se servi prânzul şi cina la Bistrouri. E marfă.
A se avea pantofi adecvaţi pentru frecare....
Poze.... mai încolo.... Am de sortat 2500 de fotografii.[/b]
sau mai corect
- un provincial la capitală -
Se dă ca temă de lucru o călătorie de motivare la Paris, programată cu luni înainte....
Precum am anunţat şi pe forum, am plecat la începutul lui april spre Paris cu autoturisul, urmând ca acolo să mă întâlnesc cu persoanele ce mergeau cu avionul. Pentru a nu mă plictisi pe drum am luat un autostopist ca să mai am cu cine schimba o vorbă, dar am nimerit prost, deoarece era un student în calatorie de studiu, şi acum se întorcea acasa la Passau, şi mi-a dormit 98,5% din drum. Deci tot singur...
Scurt popas în Germania
Ungaria, Austria la drum de noapte, să mă prindă zorii în Passau, să dau piept cu Germania de bună dimineaţă. Imediat după vamă rămân singur şi hai la drum încă 1000 km. Primul popas la Nurnberg. Ca şi pasionat al căilor ferate caut gara, pe care o nimeresc foarte uşor fiind amplasate bine şi suficiente indicatoare rutiere.
Gara, o clădire veche reconstruită din temelii după cel de-al doilea război, de o curăţenie exemplară, luminoasă, aerisită, tot o dată plină de pasageri. Fiind dimneaţa în jurul orei locale 10.00 într-o zi de joi, vuia de lume. Localnici navetişti, grupuri de elevi, turişti cu zeci de valize şi cu IO, căutând şi minunându-mă de ordinea cu care se mişcau toţi. Curăţenia din gară cu tot acel trafic era exemplară, (nu există termen de comparaţie cu ceva gări de pe la noi, că n-are rost. Suntem şi la acest capitol mult în urmă). Era curat nu pentru că era plin de personal de curăţenie, ci pentru că pasagerii, călătorii menţineau curăţenia. Simplu, nu? E chestie de civilizaţie care prin balcani lipseşte. Călătorii mai tineri stăteau de-a dreptul pe jos.
Din păcate fiind contra timp nu am putut vizita celebrul muzeu feroviar din Nurnberg, care se află la 200 de m de gară, rămânând pe data viitoare, cândva...
După ce am servit un ââŹÂFrühstückââŹÂ la una din multele brutării din gară, am pornit la un tur rapid al centrului.
M-a dezamăgit mult, deoarece era ca o dioramă de la ââŹÂaşa nuââŹÂ. Totul nou, renovat, curat, iarba creştea nemţeşte, cerând voie dacă să iasă în evidenţă cu un fir sau nu. Era diorama perfectă.
Din păcate tot aerul de nou al unui oraş vechi se datorează războiului, când a fost demolat în întregime de către aliaţi. Reconstrucţia lui, ca a marii majorităţi a oraşelor nemţeşti s-a făcut cu fotografia în mână, respectându-se în mare parte străzile şi volumetria clădirilor. Dar se cu toate eforturile constructorilor se vede şi se simte ca un oraş nou.
Bahn, Bahn, Bahn, Autobahn (Kraftwerk)
Am purces mai departe la drum către Mannheim - Saarbruken - Franţa
O fi nemţii fani ââŹÂAutobahnââŹÂ, dar nici cu trenurile nu mi-e ruşine. Plin de camioane şi maşini pe autostradă, zi-noapte, dar pe porţiunile pe unde vedeam calea ferată de pe autostradă la fieşce 5 minute câte un mărfar sau un tren de călători într-un sens sau altul... Nu-ş ce-o face CFR, dar mai au 231 de ani să ajungă la nivelul actual al traficului din Germania.
Peisajul de pe autostradă destul de monoton, dar frumos prin ordinea din jur.
Discutând despre trafic... ehe... Nu e nimic de discutat. N-are rost şi n-are rost. Dacă vrei să te simţi confortabil, şi în siguranţă în trafic mută-te de pe la noi. Scurt şi gata. Un claxon n-am auzit, nu ştiu dacă şoferii nemţi au dejetul mijlociu sau nu că n-am văzut, iar mimilţieni pe la colţuri nu ştiu dacă au.
Bizoni în trafic? Ce-s ăia?
Mă târâiam pe autostradă cu 140 la oră. Atât poate căruţa me şi cu asta basta. Dar şi la viteza aceasta mai aveam câte ceva de depăşit. Mă asiguram, mă uitam de 5 ori în spate şi mă angajam în depăşire. Da nu-ş de unde când eram la jumatea depăşirii se lipeau de mine nişte faruri de nişte ââŹÂMerţanuriââŹÂ, ba un Maybach (nu a lu nea Jiji), ba ceva ââŹÂPorşanuriââŹÂ Deh... Maşini. dar ficiorii ăia nu făcea ca şi cocalarii noştri să mă semnalizeze cu farurile până-şi rup maneta. Aşteptau să mă retrag şi să le las cale liberă. Un stop mai civilizat ca pe A-urile de pe la noi din ţară.
Benzină lesne
Gândisem io, că dacă tot ajung pe colo pe la Saarbruken să fac un ocol să intru prin Luxebourg cu o abatere de 30 de km.
Gândit şi făcut. Intrarea în Luxembrug e spectaculoasă, pe nişte viaducte lungi. Primul sat în care am intrat a fost SCHENGEN (io am intrat în Schengen, de restul.. nu-mi mai pasă )
Pe acolo m-a izbit un iz de anii Ăâ˘80 de pe la noi, când stăteai la benziă cu orele la coadă.
La un ESSO coadă de cel puţin 150 de maşini. Ce pana me? în Germania benzinăriile aproape goale, la ei coadă. Ce nu pot merge în Germania să se alimenteze?
Abia pe urmă am observat că erau maşin înmatriculate în Belgia, Franţa şi Germania la coadă. Explicaţia cât se poate de simplă. 1,2 euro litru de diesel, pe cand la nemţi era 1,48 iar la franţuji 1,53.
Am băgat şi eu un plin, parându-mi rău că nu mi-am luat impermeabilul cu mine ca să-mi bag şi în buzunare.
Coada era mare dar erau şi 40 de pompe, aşa că mai mult de 10 minute n-am stat la rând. Mai întârzia lumea la magazinul benzinăriie, deoarece era cu produse fără taxe.
ââŹÂVive le FranceââŹÂ
Unul din ţelurile călătoriei prin Franţa era să-mi demonstrez că se poate şi fără ââŹÂAutorouteââŹÂ
La ieşire din scurtul tranzit al Belgiei (1,4 km) am dat piept cu Champagne Ardennes. Ca la ţară, am purces pe drum pe şosele naţionale şi regionale. Franţa rurală e o bijuterie. O adevărată bijuterie.
Primul sat, prima ââŹÂboulangerieââŹÂ - ţapă. Credeam că se dau bulane de gagici, când colo ceva ââŹÂPanne au ViandeââŹÂ (pâine cu carne) Croissant (corn de-a lor) şi încă 435 de sortimente... Buna şi ăle că oricum îmi era foame.
ĂËi plăcerea de a şofa printre colinele Ardenilor pe panglici înguste dar perfecte de asfalt, sus jos, sate, cătune, tractoare. Mai mare plăcerea. Am trecut şi prin câteva păduri pe unde mai apărea o cruce, un indicator ââŹÂVerdunââŹÂ în liniştea înserării, oprind lângă un monument funerar dedicat celor căzuţi în primul război mondial am auzit pădurea încă ţipând de durere, iar pământul, după scurta ploaie parcă era îmbibat cu sânge, nu cu lut roşu. Ardenii au fost o adevărată măcelărie în anii primului război modial. Al doilea nu a mai produs atâtea victime în zonă, nemţii trecând ca prin brânză, după refugierea aliaţilor de la Dunkerque. Parcă şi acum se simţea în aer tristeţea şi durerea acelor zile.
Dar Ardenii şi oamenii au rezistat, sunt acolo şi au ââŹÂBoulangerieââŹÂ bestiale. Viaţa mere înainte, depinzând ce tine cum îţi trăieşti momentul.
La ceas de seara se văd ââŹÂluminile ParisuluiââŹÂ. Nu chiar, era vorba de Beauvais (60 km nord de Paris, dar pe aproape.
Pentru cine poposeşte sau trece pe la Beauvais îi recomand o incursiune în centru oraşului unde se află o catedrală gotică cu cea mai înaltă navă din lume (57m). în anii `80 un arhitect tânăr a încept să dea jos tiranţii de metal ce ancorau coloanele şi mare a fost norocul lor că nu s-a prăbuşit. Acum catedrala e împânzită de tiranţi de sprijin din lemn, iar coloanele stau să cadă. Se vede că sunt strâmbe cu ochiul liber. ĂËi pe la ei mai sunt ââŹÂartiştiââŹÂ! încă se caută soluţii pentru consolidarea catedralei, care e în mare pericol de prăbuşire.
Pe drum spre Paris, recomnad o scurtă oprire la Chantilly unde se află un castel a ducelor de l`Orleans. O mare pepinieră de regi ai Franţei. Merită vizitat (18 euro/adult, 14 euro/copil). Opulenţa şi bunăstarea sunt la ordinea zilei. Grădina este superbă în primăvară, mii şi milioane de flori, şi gâze.
Paris
După ce am recuperat pasagerii care au venit cu avionul hai în I-le de France regiunea centrală a Franţei unde se află marele şi originalul Paris (de ce i-o zice la Bucureşti astăzi ââŹÂmicul ParisââŹÂ nu ştiu, dar nu mai are nicio legătură cu marele Paris aşa cum a avut acum 70 de ani)
Mizerie, mizerie şi iar mizerie. Prima impresie a fost că am nimerit într-un oraş murdar, aglomerat, plin de haos. Peste asfalt, pe trotuare, pentru protecţie au adăugat un start de gumă de mestecat. Nu-i înţeleg rostul acestei protecţii, dar există şi o simţi din plin. Un oraş cosmopolit, plin de caucazieni, africani, magrebieni, indieni, chinezi, coreeni. Parcă e noul turn babel. Oriunde întorceai capul auzeai o altă limbă. Am avut impresia că acolo sunt adunate toate limbile pământului la un loc, iar zgomotul de fond era ca al unui stup mărit de un miliard de ori.
Parisul Boem
Mai pe scurt, datorită unor comisari europeni Parisul, şi întreaga Franţă şi-a pierdut aerul boem al secolului trecut. în 2005 s-a interzis total fumatul în locuri publice. în precedenta vizită în Paris din 2002 am gustat din plin aerul boem de toată ziua al Parisului al secolului trecut.
Dimieaţa (inspirat am fost să renunţ la micul dejun de la hotel) dădeam o fugă în primul Bistro, unde savuram o cafea alături de un Croissant la tejgeaua barului. Lângă mine francezi sadea, cu ceafe şi croissant, cu Gauloise în colţul gurii, cu ziarul în faţă de vorbă cu amicii. într-un colţ se vindea bilete la loterie, în alt colţ se putea servi un mic dejun mai bogat, altul servea un pahar de rosé. Totul acoperit de un miros fin de tutun. Monsieur scruma pe jos, arunca mucurile pejos, şi pălăvrăgea în gura mare.
Astăzi, toate au rămas mai puţin aroma de tutun, şi parcă şi viaţa a mai scăzut din intensitate.
Cozi, dar nu de animale
Intr-o zi mă duc şi io la Disneyland. WRONG. Trebuia să o ascult pe bunică-mea care mi-a spus să nu mă duc la pomu` lăudat căi nu-i bine.
Pe lângă faptul că o zi la Disneyland costă cât 2 salarii minime de la noi (300 euro) observi ştiinţa şi apetenţa francezilor în a organiza cozi. în tot parcul sunt vreo 15 tiribombe în care merită să te dai. Partea sexi este următoarea: Vezi coada, ocheşti capatul cozii şi răsufli uşurat că e aprope de intrare. ĂĹĄAPĂ. Mergi un metru în faţă, faci la stanga 3, la drepat 3, iar la stanga, de 30 de ori, te apropii de intrare, te depărtezi de intrare, şi cel mai important lucru: îţi blestemi clipa când ţi-a venit ideea să mergi la Disneyland Paris. După prima coadă am observat un indicator discret care îţi indica timpul de aşteptare. Nu am vazut nici unul sub 50 de minute, ba chiar am văzut unul de 95 de minute.
Dar măcar sunt bine organizaţi la coadă. Nu numai la Disneyland, ci în tot Parisul, şi cred că în toată Franţa. Bariere, lanţuri, panglici, scânduri, te miri ce inventaseră pentru a-ţi ordona statul la coadă.
La crâşmă coadă, la WC, coadă, la ţâşnitoare coadă, la coşul de gunoi coadă, la intrare coadă, la ieşire coadă. Să nu uităm de suveniruiri, unde tot coadă era.
Dar a fost şi grămadă, nu aşa bine organizată ca şi coada, dar mare şi îngrămădită.
La orele 22.00 se închide minunea de Disneyland. ĂËi atunci un mare spectacol de lumină, artificii, sunete. Spectaculos, într-adevăr. dar faza cu organizatul grămezii le-a scăpat la franţuji. E o posibilă idee de bişnită. Claie peste grămadă se înghesuia lumea să vadă care mai de care mai bine spectacolul. Dar ce mi-a lipsit de pe acolo din grămadă au fost zgomotul de fond: seminţe crăpate şi scuipate care mai de care mai artistic, şi propoziţii urlate de genul: ââŹÂDă-te boule în a mătii să vază şi puradeii mei!ââŹÂ, ââŹÂDă-ţi mă pălăria jos să mă c..c în ea!ââŹÂ şi alte alte propoziţii de acest gen. Obişnuiţa cu traiul de pe la noi nu se uită aşa de repede.
După grămada dezorganizată, am purces la drum în coadă organizată spre ieşire, unde maşinile stăteau tot ăn coadă organizată la ieşirea din parcare, iar pe şosea tot coadă organizată era.
Le au franţujii cu cozile, parol.
Dedesupt, înăuntru, afară, sus, jos
Pe lângă cozi, Parizienii şi-au mai organizat foarte bine transportul în comun. Având experienţa vizitei precedente cu parcarea am renunţat şi am apelat la servciul public de transport la fel de bine organizat ca şi cozile.
Hotelul meu se afla la mitiza zonei 3 de transport în comun. Fiind o poartă de intrare importantă în Paris, staţia RER avea o parcare generoasă.
Pe urmă, în orice punct al Parisului pui dejetul ai transport în comun. Inclusiv funicular.
Totul luat pe un abonament de 5 zile de 24 euro/persoană, zona 1-3.
Organizat, dar murdar. Sentimentul că totul este murdar era accentuat datorită faptului că peste tot erau scrijelituri, grafitti.
Ceea ce am observat că Parisul a devenit unul din oraşele în acre poţi trăi, locui în reţeua de transport în comun. Ai magazine, acces direct la muzee, spitale, aeroprot, oriunde.
Legăturile între diversele trasee de transport se fac prin tunele incomensurabil de lungi, scări rulante, benzi transportoare, porţi automate, un adevărat furnicar. Hărţile actuale, trebuie numai să ştii să citeşti.
Bineînţeles că din peisajul parizian nu puteau lipsi cerşetorii. Sunt menţionaţi şi în cărţi istorice. Vezi ââŹÂCocoşatul de la Notre DameââŹÂ. Timpurile au trecut şi în locul cocoşaţilor autohtoni au apărut piarndele noastre. Mi-era dor de aerul de acasa, dar parca mai estompat. ââŹÂDonne un euro!ââŹÂ dacă mă auzeau că vorbes româneşte spuneau între ele (era în cârd): ââŹÂĂsta-i găinar de-a nostru!ââŹÂ Mai încolo ţâganii stăteau la pândă să intervină dacă se iveau probleme. Tot din timp în timp dădeau o tură pe la ţâgănci ca să colecteze banii.
Dar, duminică seara în câteva staţii de metro circulate au apărut mici orchestre, una chiar cu pian care cântau arii din diverse opere de sezon, cel mai dea auzită fiind ââŹÂPrimăvaraââŹÂ a lu` Vivaldi A. Pe câte un peron, un student la conservator exersa acordurile de vioară, sau chiar de contrabas. Ehhh... în micul Paris sunt cam moarte momentele acesta. Totul ţine de cultură şi civilizaţie. Ghici cine e mai civilizat şi mai cult? Ală care dă foc la Moara Assan sau care converteşte gara dââŹÂOrsay în muzeu?
Iar am avut durere de urechi, datorită liniştii survenite prin lipsa manelelor. Inculţi franţujii ăştia. N-au descoperit manele şi pe ââŹÂAdi de VităââŹÂ şi al său ââŹÂSalamââŹÂ. înapoiaţi rău. Au rămas ancoraţi la Edith Piaf şi Richard Galliano. Se mai auzeau prin câte o staţie.
Pe un tren care mergea spre Versailles am văzut singurul ţâgan cu tupeu care cerşea printre călători. Nu era bulgar, ungur sau polonez, ci român. L-am întrebat cât în ceasul şi mi-a răspuns: ââŹÂChiorule! Nu vezi că ai ceas pe mână?ââŹÂ
Trenul, tarmvaiul, autobuzul.
Mă urcai pe metro linia 1. M-am pus în primul vagon, la prima uşă. Pleacă frumos mă uit pe parbriz, şi după ceva timp încremenesc. Da şăfu de tren unde-i? Adică, io stăteam chiar în faţă, iar intre tampoane şi mine era numai parbrizul şi nici urmă de mecanic! No să fie.... cu emoţie şi transpirat mă dau jos la destinaţia şi acolo citesc că am avut ocazia să călătoresc cu prima linie de metro complet automată din Paris.
Pe urmă, poate explică cineva ce n-am înţeles io bine. Mai toate liniile de metrou aveau garnituri care rulau şi pe şine combinat cu roţi pe cauciuc, anvelope ca şi la camioane. Io cred că au făcut această combinaţie pentru a reduce vibraţiile şi a face transportul cu metroul mai silenţios.
Alt mijloc de transport utilizat de mine a fost RER. Adică cam ceea ce vizează pe la noi nea Oprescu sa facă pe calea ferată de centură a ââŹÂmicului ParisââŹÂ Ei, Parisienii au făcut o reţea combinată care foloseşte linii SNCF, pe care circulă RER (cred că aceeaşi tensiune de lucru). Circulă cu o precizie de ceasornic. pe sus, pe jos, prin subteran cu viteze mari.
Faţă de metro staţiile sunt la mulţi kilometri distanţă, pe când la metro nu cred că sunt tronsoane unde să depăşească un kilometru între staţii.
pentru cine n-a fost de mult (de anul trecut) s-au pus în funcţiune câteva linii de tramvai foarte moderne dar prin periferia Parisului.
O altă năzbâtie care am văzut-oi la franţuji a fost o struţo-cămilă întra tramvai şi troleibus. în Paris era în construcţie, în Nancy circula. O sină de tramvai (adică duar unu, nu două cum are tramvaiul tradiţional) pe care circula un trole-tram cu roţi de cauciuc.
Explicaţia dată de Horea e că au inventat ceva care să poată fi folosit şi ca tramvai dar si ca troleibuz. OK, dar nu-i înţeleg logica. Poate mă dumireşte careva. Vagoanele sunt Alstom.
Autobuzele sunt ca şi ale noastre, de diferite mărimi. Cel care urcă la Sacre Coeur era o jucărie de autobuz scurt, adaptat pentru străzile înguste din Montparnasse.
De la Sacre Couer se poate coborâ cu funicularul până aproape de Pigalle (cartierul roşu, plin de africani)
VA URMA - Spitalul Pitie-Salpetriere, o gară, Louvre, Freiburg, Lindau, München pe retur
Secrete
Planifică-ţi din timp călătoria. Am găsit hotel achitat cu 6 luni înainte fără mic dejun (nu merită) la 35 de euro camera cu 3 paturi (pe bune că e mocangeală)
La Eurodisney am luat bilete de pe net cu 20% mai lesne decât la poartă. 72 de euro faţă de 90.
Pentru Tour Eifell, ca să eviţi coada îţi poţi lua bilete de pe net cu dată şi oră. Acum până în septembrie nu mai sunt locuri pe net, ci doar la Fortuna la poartă (Fortuna - zeiţa norocului)
Duminica la Muzeul Louvre este intrare liberă (parcă altfel e 18 euro de persoană)
Recomand cu căldură a se servi prânzul şi cina la Bistrouri. E marfă.
A se avea pantofi adecvaţi pentru frecare....
Poze.... mai încolo.... Am de sortat 2500 de fotografii.[/b]