Nu stiu daca noi romanii ne putem mandri cu prea multe inventii in domeniul feroviar si auto. Cateva exemple care ne arata ca mai tot ce circula ( si inca mai circula) pe soselele si caile noastre ferate sunt fie fabricate la noi dupa licente, fie importate:
feroviare:
DA-ul : dupa licenta elvetiana (Sulzer)
EA-ul : dupa licenta suedeza (ASEA)
Y-urile tip Bautzen, cele mai bune vagoane ale CFR inainte de 1989, importate din RDG, etc
auto:
Dacia + Oltcit-ul :dupa licenta franceza
Roman Diesel : dupa licenta Man, etc
Astfel stand lucrurile mi-am pus intrebarea daca vagoanele 19-57 si 20-57 sau 19-47 si 20-57 nu sunt si ele facute dupa un model existent in strainatate pe baza unei licente. Sau reprezinta ele un proiect romanesc? Care este asadar originea vagoanelor 19-57 si 20-57 ; 19-47 si 20-57 fabricate la Arad sau Drobeta Turnu Severin ?
Au existat si tipuri AB din aceste game de Y-uri fabricate la noi: adica seriile 39-47 si 39-57?
20-47


19-47

20-57

feroviare:
DA-ul : dupa licenta elvetiana (Sulzer)
EA-ul : dupa licenta suedeza (ASEA)
Y-urile tip Bautzen, cele mai bune vagoane ale CFR inainte de 1989, importate din RDG, etc
auto:
Dacia + Oltcit-ul :dupa licenta franceza
Roman Diesel : dupa licenta Man, etc
Astfel stand lucrurile mi-am pus intrebarea daca vagoanele 19-57 si 20-57 sau 19-47 si 20-57 nu sunt si ele facute dupa un model existent in strainatate pe baza unei licente. Sau reprezinta ele un proiect romanesc? Care este asadar originea vagoanelor 19-57 si 20-57 ; 19-47 si 20-57 fabricate la Arad sau Drobeta Turnu Severin ?
Au existat si tipuri AB din aceste game de Y-uri fabricate la noi: adica seriile 39-47 si 39-57?
20-47


19-47

20-57
