Salut,
scuzaţi intarzierea
linia 925 "Oravita-Anina".
Cu masina de la Muzeului locomotivelor cu abur Resita spre Oravita prin Anina . Un drum frumos, o placere sa conduci.
Eu cu Bogdan inca aveam diorama de la Brasov in cap, aşa ca se pozeaza tot:
Ajungem la Anina:
O pauza de ţigara pentru fumatori, mai avem 40 minute sa ajungem la Oraviţa. Ne facem griji ca nu ştim cum e drumul in continuare.
Am ajuns si in orasul Oraviţa. Gasim gara cu uşurinţa, parcam maşinile şi la casa de bilete cu noi.
Linia de cale ferată Oraviţa ââŹâ Anina - este prima cale ferată montană din România, fiind construită la mijlocul secolului 19 şi dată în folosinţă la 1863.
Gara CFR Oraviţa , prima cladire cu aceasta destinaţie din Romania, este şi prima gara cu lift-pasaj pentru accesul la peronul situat mai sus de nivelul accesului din strada.
La inaugurerea tronsonului Oravita-Buzias (62.5 km) , la data de 20 august 1854, in gara Oraviţa a avut loc slujba de sfintenie oficiata de Karl Wittahorszky, arhidecan de Oraviţa. Calatoria inaugurala, pe traseul Lisava-Oravita-Buziaş, a durat 7 ore.
In 1869, calatoria de la Oraviţa la Budapesta dura 26 de ore, iar de la Oraviţa la Viena, 36 ore. Treseul era cunoscut sub denumirea de "lunga linie orientala".
Linia montana Oraviţa-Anina (33.4 km,diferenta de nivel de 339 m) construita intre anii 1861- 1863, sub conducerea ing. Karl Dulnig, completeaza tronsonul Oraviţa-Buzias ( in functiune astazi, pe distanta Oravita-Iam). Traseul, inaugurat la 25 noiembrie 1863 pentru transport de marfa şi la 18 noiembrie 1869 pentru transport de calatori, cuprinde lucrari de arta inginereasca deosebite: 14 tuneluri ( lungimea totala, 2.084 m), 10 viaducte (lungimea totala, 843 m), 10 km de ziduri de sprijin, 21.2 km taietura in munte. cel mai mare viaduct: Racovita (115 m lungime, 26.5 m inaltime, 11 m deschidere; cel mai lung tunel: Maniel 928 m lungime; cea mai mica deschidere la portalul de la intrare (3.76 m), tunelul de langa statia Garlişte.
Linia este in functiune şi, datorita razelor mici , unele de numai 114 m si a rampelor mari, ramane cea mai dificila linie de cale ferata din Romania, comparabila cu linia Austriaca din pasul Semmering (1854).
Ansamblul caii ferate Anina-Oraviţa-Buziaş este inscris in Lista Monumentelor Istorice din Romania.
Seby a spus:
Vin si eu cu cateva date despre una din cele mai frumoase linii din tara, linia 925 "Oravita-Anina".
Poate multi dintre voi stiu ca traficul pe aceasta linie este special reglementat de catre: ORDINUL NR. 539/22.03.2004 (Reglementari pentru circulatia trenurilor si manevra vehiculelor feroviare pe sectia de circulatie
Oravita-Anina) publicat in "Foaia oficiala CFR" nr 5/2004.
Acest ordin inlocuia vechea "Instructie de miscare nr. 104-5e din editia 1979" care continea "Reglementarile privind modul de lucru pe sectia
Oravita-Anina", precum si orice alta dispozitie contrara.
Aceasta linie are ecartament normal şi o lungime de 33 km şi cuprinde urmatoarele staţii:
Oravita(km 0)-Bradisoru de Jos h. (km 6)-Dobrei hcv (km 12)-Lişava Hm (km 16)-Ciudanovita Pam. (km. 18. )-Garlişte Hm.(km 25)-Anina (km 33).
Caracteristiicile linii:
- intre statia Oravita si km 9 +000 are curbe cu raza minima de 190 m si declivitate pana la 8 la mie.
- intre km 9+000 si statia Garliste Hm are curbe cu raza minima de 102 m si declivitatea pana la 21 la mie
-intre Garliste Hm si statia Anina are curbe cu raza minima de 102 m si declivitatea de 2 la mie.
Pe aceasta linie pot circula trenuri de calatori, trenuri de marfa sau trenuri mixte, iar toate trenurile trebuiesc deservite de revizor tehnic de vagoane.
Aceasta instructiune nu se aplica convoaielor si plugurilor de zapada care circula intre statia Oravita si km 9+000.
Tipurile de locomotive admise pe aceasta linie:
- locomotive cu abur, seria 50000
- locomotive diesel, seria 69000 cu transmisie electrica.
Alte locomotive pot circula doar cu avizul Autoritatii Feroviare Romane (AFER).
Se admite remorcarea trenului cu dubla tractiune cu locomotive diesel in ambele sensuri de mers iar tractiunea mixta (locomotiva diesel si locmotiva cu abur) este permisa doar de la Oravita catre Anina cu dieselul asezat in capul trenului.
Pe linia Oravita-Anina sunt admise sa circule vagoane de marfa si de calatori pe 2 osii cu distanta intre osii de maxim 7m, precum si toate vagoanele de marfa pe 4 osii. Vagoanele de calatori pe 4 osii care circula trebuie sa aiba distanta intre pivotii boghiurilor de 9.30 m.
Pe aceasta linie este interzisa circulatia vagoanelor cu gabarit 0-VM sau mai mare.
Exista o serie de reglementari referitoare la vagoanele de calatori care prevad printre altele ca ferestrele sa nu se deschida mai mult de 250 mm fata de rama superioara pentru a impiedica aplecarea calatorilor in afara vagonului precum si faptul ca aceste vagoane trebuiesc sa fie prevazute cu inscriptii de avertizare asupra pericolului pe care il reprezinta aplecarea in afara pe ferestre si usi.
Compunerea trenurilor:
Primul vagon de dupa locomotiva trebuie prevazut cu frana automata + frana de mana activa.
In trenurile mixte (nu stiu daca acum mai e cazul) primele sunt asezate vagoanele de calatori urmate de cele de marfa.
Daca exista vagon de bagaje/serviciu acesta se ataseaza imediat dupa locomotiva.
Vagoanele de marfa pe 4 osii se aseaza in prima grupa a vagoanelor de marfa dupa vagonul de bagaje/serviciu (daca exista), iar in cazul trenurilor mixte se aseaza in prima grupa a trenurilor de marfa, imediat dupa vagoanele de calatori.
Masa trenului trebuie stabilita in asa fel incat sa permita demararea lui din orice punct al statiei.
Franarea trenului se face cu frana automata. Se foloseste si franarea manuala pentru mentinerea trenului intins (se foloseste frana de mana a vagoanelor atasate pentru a nu se depasi viteza la coborare cat si pentru a tine trenul pe loc in statii).
Viteza admisa pe aceasta sectie este de 30 km/h intre Oravita si km 9+000 si de 20 km/h intre km 9+000 si Anina pentru trenuri si 20 km/h pe toata sectia pentru drezinele motor.
Alte reglemetari:
Revizorul tehnic de vagoane deserveste intotdeauna ultimul vagon, manipuland ultima frana de mana activa concomitent cu ceilalti agenti care deservesc franele de mana.
Trenul trebuie prevazut totdeauna cu 2 saboti de mana in vagonul de serviciu pentru asigurarea vagoanelor in caz de necesitate si cu un sabot de mana in fiecare ghereta a vagoanelor de marfa.
Trebuie sa existe statii portabile de comunicare in dotarea sefului de tren si a revizorului tehnic, precum si calibru pentru verificarea distantei intre tampoane si manometru (pentru verificarea presiunii aerului din conducta generala)
Personalul care deserveste linia trebuie sa fie instruit si autorizat special.
Mecanicii care au o intrerupere de 6 luni pe aceasta sectie trebuiesc sa fie insotiti si supravegheati de un instructor cel putin 2 drumuri dus-intors pe intreaga sectie.
Starea vagoanelor trebuie verificata in toate statiile de seful de tren si de revizorul tehnic.
Deszapezirea se face cu locomotiva iar in cazul in care ea nu poate face fata deszapezirea se face cu plugul de zapada + echipe de muncitori intre Oravita si km 9+000 si NUMAI cu echipe de muncitori intre km 9+000 si Anina.
Garliste Hm este prevazuta cu semnale luminoase in ambele directii de mers.
In tunelul Garliste este prevazut un semnal pitic de manevra.
Trenurile de marfa nu sunt obligate sa regareze in statia Garliste Hm (din tunel)
Regararea se va face pe linia de manevra in statia Garliste Hm.
multumesc Seby.
Mai avem cateva minute la dispoziţie pana plecam, asa ca pozam tot la foc automat:
Un vagon proaspat sosit de la Pascani cu revizia pe 06.04.2009 :
Vagoanele cu care vom calatori:
Poza la cei ce il pozeaza pe cel ce ii filmeaza:
Esteeeee..ne miscam
Am fost luat prin surprindere de carcasa unui vagon HECHT:
Incepe nebunia, un traseu superb.