o posibila problema in digital?

MARIANRAHOVA

Active Member
13 Septembrie 2008
151
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
Cum zilele acestea am achizitionat un multimetru , am inceput sa ma ,,joc, cu el si sa masor tot ce se poate masura ajungand astfel sa masor si tensiunea care ajunge pe circuitul de pe diorama.Aici am avut o surpriza si am constatat ca pe sina ajungea pe circuitul digi 1: 20 v iar pe circuitul digi 2 : 22v. Crezand ca aparatul nu masora corect am incercat cu alte 2 aparate si am obtinut aceleasi valori. Mentionez ca am masurat si alimentatoarele T3 care alimenteaza cele 2 centrale digi si ele scoteau 16,5 v. Diorama este deservita de un sitem digital Piko compus din digi 1 si ajutat de digi 2, ambele fiind alimentate cu cate un alimentator T3. Eu am observat ca atunci cand intrau pe traseul alimentat de digi 2 locomotivele accelerau putin dar am crezut ca asai normal.Acum ,cred, ca acesta accelerare se datoreaza tensiuni mai mare care ajunge pa acest traseu.
Si acum urmeaza intrebarile:
1. ce tensiune trebuie sa am pe sine. eu stiam ca trebuie sa fei 16 v.
2. daca tensiunea este mare ,ce se poate face ca aceasta sa revina la normal.(precizez ca diorama este asa de circa 2 ani ,nu stiu daca tensiunea aceasta a fost de la inceput. Pana acum am rulat multe garnituri inclusiv vagoane cu lumini si locomotive in analog si nu s-a intamplat nimic neplacut cu acestea).
Toate cele bune, Marian
 

hgdan

Well-Known Member
Trenulist
14 Martie 2008
929
0
Cluj Napoca
www.hgd.ro
WEBSITE
http://www.hgd.ro
LOCATION
Cluj Napoca
Toate centralele digitale moderne folosesc alimentatoate stabilizate, asa ca sugerez sa renunti la transformatoarele Piko sa folosesti surse stabilizate, o tensiune de 18V pe linie este OK mai ales daca ai si loco cu generator de fum sau doresti sa actionezi si ceva macaze.
 

Myrcea

Member
4 Septembrie 2009
38
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Salut! Am sa iti raspund foarte scurt, probabil altii iti vor detalia mai pe larg.
1) Pe cutiile locomotivelor echipate digital scrie tensiunea de lucru 20 V, la care mai intervine si toleranta. Se poate verifica in standardul NMRA (lucru care nu il pot face acum) dar nu cred ca este nici o problema daca exista pana la 24 de V pe linie...
2) Transformatoarele care le folosesti nu scot 16,5V ci mai mult. Ele banuiesc ca sunt simple si trebuie sa asigure cei 16,5 V si cand este consumul maxim pe linie, astfel ca atunci cand sunt putini consumatori tensiunea reala este pe la 20 de V. Daca chiar vrei 16 V, foloseste o sursa pentru laptop (sau orice are sursa stabilizata) care iti va asigura mereu aceeasi tensiune. Eu personal am o sursa cu tensiune reglabila, pentru ca am observat acelasi lucru ca tine la un transformator Roco.
 

LiviuM

Well-Known Member
Trenulist
11 Martie 2011
397
0
In cazul DCC, in sine e semnal alternativ cu frecventa de ordinul kHz. Masurarea cu un multimetru normal e (aproximativ) valoarea medie a semnalului alternativ.
Semnalul DCC are amplitudinea de ~14..16V (16.5 in cazul tau) fata de masa. Fiind semnal alternativ, tensiunea varf-varf (tensiunea intre sine) e dubla. Diferenta intre cei 28-33 V din sine si masuratorile tale e generata de aparatul de masura.
 

Myrcea

Member
4 Septembrie 2009
38
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Liviu, sincer, nu cred ca ai dreptate... Diferenta e data de faptul ca se foloseste un transformator fara sursa stabilizata... Poti incerca sa masori in curent alternativ si vei vedea ca tot aprox 20 de V se gasesc pe linii...
Specificatiile NMRA spun clar ca voltajul maxim vf la vf trebuie sa fie 22 de V, dar decodoarele trebuie construite in asa fel incat sa suporte 24 V (la scara N) si 27 de volti (la scari mai mari)...

L.E. mai e o chestie... amplitudinea de care vorbesti tu e varf la varf, nu varf la masa...
 

Elef

Well-Known Member
Trenulist
18 Mai 2007
437
15
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Pt un semnal periodic ori dai amplitudinea(modulul tensiunii de la varf la masa) ori tensiunea varf la varf care e de 2 ori amplitudinea .

O chestie importanta: de obicei multimetrul digital este facut pt a masura niste valori efective pt o tensiune sinusoidala cu frecventa de 50Hz(asta ar trebui sa faca da' daca e ceva mai ieftin nu e sigur ca o face bine).Ceea ce semnalul din sina sigur nu e, asa ca e posibil ca rezultatul unei masuratori intre sine sa fie complet eronat.

Daca vrei sa masori precis : osciloscopul .

Se poate face si o estimare pornind de la tensiunea de alimentare.
Ai spus ca traful scoate 16.5V.Tensiunea redresata este de vreo 22V (in mare e Uef th_ 1.41 din care poti scadea ceea ce pica pe diode la redresare 1.2V sa zicem). Mai scazi sa zicem vreo 1-2-3 volti pt ceea ce pica pe restul electronicii si iesi pe undeva pe la o amplitudine de 20V prin sina.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Se pot folosi multimetre simple pt. masurarea tensiunii DCC astfel: se masoara pe scala de CURENT CONTINUU intre masa sursei de alimentare (sau a centralei) si fiecare dintre cele 2 sine.
Suma celor 2 tensiuni este foarte aproape de valoarea masurata cu un multimetru pt. frecvente inalte.

Pt. scara H0, valoarea tensiunii DCC la sine trebuie sa fie 14,5V (-0, +2V). http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/S-91-2004-07.pdf alin.65.
De aceea, o sursa stabilizata gen laptop, de 16V si amperaj superior capacitatii centralei (3-4A) este ideala !
 

MARIANRAHOVA

Active Member
13 Septembrie 2008
151
0
bucuresti
LOCATION
bucuresti
V-a multumesc tuturor pentru raspunsuri.Din cate inteleg ,din ce raspunsuri am primit tensiunile specificate de mine nu sunt chiar asa de mari si impicit periculoase pentru sistemul digital. In privinta locomotivelor nu prea i-mi faceam probleme ca acestea avand decodor practic ar limita el curentul care ar intra in ele.Problema este la vagoanele iluminate(eu am pus lumina la toate vagoanele pe carec le am)deoarece o tensiune mai mare (ma gandesc eu) ar putea arde smd-urile. Si ar mai fi si rularea locomotivelor analog .
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Problema nu este atat la leduri, unde nu tensiunea ci curentul prea mare le arde sau scurteaza durata de viata, cat mai ales la decodoare unde voltii in plus se traduc in grade Celsius in plus, uneori destul de multe.

Dramatica este problema la decodoarele ESU LokSound 3.5 la care incalzirea este semnificativa la tensiuni DCC >16V. In plus, unele difuzoare de 100ohm se ard relativ usor la aceste tensiuni.

Urmeaza apoi becurile din locomotive sau vagoane, in marea lor majoritate fiind de 14 sau 16 V. Nici motoarele nu cred ca se simt prea bine cu pulsuri de +20V. Si asa, regimul de PWM este solicitant, mai ales la turatii mici.
 

LiviuM

Well-Known Member
Trenulist
11 Martie 2011
397
0
Myrcea a spus:
Liviu, sincer, nu cred ca ai dreptate...
N-am dreptate, probabil Elef are dreptate. E probabil semnalul DCC redresat. Dupa cum are dreptate si cu valoarea efectiva, nu valoarea medie cum am scris eu pe acolo.
Si tot tampenii am scris si cu "tensiune 33 v intre sine" Sunt 33V varf-varf. Fiind semnal alternativ, intre sine sunt +16.5 V o semiperioada si -16.5 V cealalta (ma rog, tensiunea livrata de sursa). Am mai postat o data o
Poate ar trebui sa nu mai scriu pe forumuri inainte sa ma trezesc de tot. :(
Myrcea a spus:
Poti incerca sa masori in curent alternativ
Pot incerca, da' nu merita, diferenta intre cei 50Hz la care masoara bine un multimetru si frecventa semnalului DCC e prea mare. Pe de alta parte, nu numai ca am vazut semnalul DCC cu osciloscopul, dar chiar mi-am construit o centrala DCC. Care, culmea, a functionat cu cateva decodoare din comert.