Locomotivele Shay sunt unele dintre foarte putinele locomotive americane care imi plac si pentru care am un interes deosebit. Proiectate de Ephraim Shay, un numar de 2767 locomotive au fost construite intre 1880 si 1947. Doar doua dintre acestea au ajuns in Europa: una in Marea Britanie si o a doua in Imperiul Austro-Ungar, ajungand mai apoi la Torda (Turda dupa 1 Decembrie 1918).
Aceasta din urma a fost construita in 20 Martie 1912, avand numarul de fabricatie 2504. Conform clasificarii fabricantului (Lima Locomotive Works, Lima, Ohio) locomotiva ajunsa in Romania apartinea clasei A (Able), avand 18 tone, doua truck-uri (boghiuri) si doua pistoane. Alte detalii tehnice pot fi gasite pe ShayLocomotives.com.
Locomotiva a fost expediata in Europa folosind serviciile "The Cunard S. S. Co.", New York City, NY. Din informatiile pe care le-am gasit, "Cunard Steamship Company, Ltd," este o companie britanica infiintata in 1839 care, incepand cu 1840, opera curse pe relatia Liverpool - Halifax - Boston. Cum nu am gasit informatii despre vreo companie cu nume asemanator care sa fi fost inregistrata la New York, am ajuns la concluzia ca transportatorul locomotivei Shay este unul si acelasi cu compania britanica care, probablil in anul 1912 oera si curse cu plecare din New York.
Proprietarul initial al locomotivei a fost Karl Petrachek din Vienna care a sperat sa repete succesul acestora din America si in Europa; clientul initial a fost Lokomotivfabrik Krauss & Co. (D), Linz, Austria. In Noiembrie 1912 locomotiva a fost depozitata, nevanduta, in Linz, Austria. Dupa aproape cinci ani (August 1917) a fost inregistrata ca fiind la fabrica de ciment din Torda (numele Turdei in perioada cand Transilvania era parte a imperiului Austro-Ungar). In Octombrie acelasi an aparea ca fiind depozitata, nefolosita. Incepand cu 1 Decembrie 1918, Transilvania a devenit parte integranta a Romaniei, iar numele oraslui Torda a fost schibar in Turda.
O locatie ulterioara a locomotivei ar fi fost si Bosna Forestry RY, Begov Han, Bosnia-Hercegovina, in fost Iugoslavie.
Toate informatiile de mai sus au fost colectate de pe site-ul sus-mentionat. O alta sursa specifica ca 2504 a rulat in teste pe mai multe linii: Salzkammergut Lokalbahn, Cisna-Kalnica, si Steyrtalbahn dar nu a reusit sa impresioneze (prbabil din cauza vitezei foarte mici (11.4 mph sau 18.3 km/h). Toate aceste teste au avut loc, probabil, in perioada 1912 - 1917.
Se pare ca locomotiva a fost casata inainte de 1940.
Dintr-o corespondenta purtata cu unul din membrii ShayLocomotives.com (George R. Kadelak) am mai aflat ca 2504 a fost expediata in Austria in sase cutii separate, astfel:
1) tancul de apa, cutiile de nisip din fata si din spate, scaunele din cabina, cadrul de protectie a cilindrilor
2) cabina, invelisul boilerului si invelisul cilindrilor
3) cadrul cu accesoriile, "running boards", teava de evacuare, treptele, mana-curenta, cilindrii de frana cu accesoriile
4) cilindrii, bielele, axele cu came
5) cenusarul, gratarele, sinele laterale, placile de expansiune, accesorile boilerului, teava de abur
6) cadre de fixare, came, clopot, injectoare, parghii, inele de cuplare, mansete de cuplare, grilaj de protectie din lemn, trepte, felinar, palnie de apa
7) boilerul si truck-urile (boghiurile) expediate fara a fi in cutii
Locomotiva din Romania a fost construita fara echipament de franare cu aer, prin urmare, compresourl de aer si tancul de aer nu au fost expediate.
Shay-urile erau dotate cu o pompa cu abur (steam syphon) cu ajutorul careia se putea face umplerea rezervorului de apa dintr-un curs de apa sau lac din apropiere (la fel cum se face si azi aprovizionarea cu apa a locomotivelor de la Viseu de Sus).
Acum mai bine de trei ani am promis ca nu voi mai contribui cu nicio informatie la acest forum dar astazi trebuie sa las orgoliul la o parte; am si un motiv pentru care am adus aici toate informatiile de mai sus: ii rog pe cei care detin sau pot sa ajute in identificare unor alte surse de informatii sa contribuie la acest subiect. Eu am trimis un email la libraria dn Turda la care am primit un raspuns sec cum ca ei nu detin niciun fel de informatie din arhiva Fabricii de Ciment din Turda. As fi intrebat direct la departamentul de relatii cu presa de la Fabrica de Ciment dar, din pacate, formularul lor de contact este de fapt un formular destinat celor care vor sa se angajeze la ei!!! Cum nu mai locuiesc in Romania, imi este greu sa vizitez arhive sau fabrici in cautare de informatii.
Multumesc,
Aceasta din urma a fost construita in 20 Martie 1912, avand numarul de fabricatie 2504. Conform clasificarii fabricantului (Lima Locomotive Works, Lima, Ohio) locomotiva ajunsa in Romania apartinea clasei A (Able), avand 18 tone, doua truck-uri (boghiuri) si doua pistoane. Alte detalii tehnice pot fi gasite pe ShayLocomotives.com.
Locomotiva a fost expediata in Europa folosind serviciile "The Cunard S. S. Co.", New York City, NY. Din informatiile pe care le-am gasit, "Cunard Steamship Company, Ltd," este o companie britanica infiintata in 1839 care, incepand cu 1840, opera curse pe relatia Liverpool - Halifax - Boston. Cum nu am gasit informatii despre vreo companie cu nume asemanator care sa fi fost inregistrata la New York, am ajuns la concluzia ca transportatorul locomotivei Shay este unul si acelasi cu compania britanica care, probablil in anul 1912 oera si curse cu plecare din New York.
Proprietarul initial al locomotivei a fost Karl Petrachek din Vienna care a sperat sa repete succesul acestora din America si in Europa; clientul initial a fost Lokomotivfabrik Krauss & Co. (D), Linz, Austria. In Noiembrie 1912 locomotiva a fost depozitata, nevanduta, in Linz, Austria. Dupa aproape cinci ani (August 1917) a fost inregistrata ca fiind la fabrica de ciment din Torda (numele Turdei in perioada cand Transilvania era parte a imperiului Austro-Ungar). In Octombrie acelasi an aparea ca fiind depozitata, nefolosita. Incepand cu 1 Decembrie 1918, Transilvania a devenit parte integranta a Romaniei, iar numele oraslui Torda a fost schibar in Turda.
O locatie ulterioara a locomotivei ar fi fost si Bosna Forestry RY, Begov Han, Bosnia-Hercegovina, in fost Iugoslavie.
Toate informatiile de mai sus au fost colectate de pe site-ul sus-mentionat. O alta sursa specifica ca 2504 a rulat in teste pe mai multe linii: Salzkammergut Lokalbahn, Cisna-Kalnica, si Steyrtalbahn dar nu a reusit sa impresioneze (prbabil din cauza vitezei foarte mici (11.4 mph sau 18.3 km/h). Toate aceste teste au avut loc, probabil, in perioada 1912 - 1917.
Se pare ca locomotiva a fost casata inainte de 1940.
Dintr-o corespondenta purtata cu unul din membrii ShayLocomotives.com (George R. Kadelak) am mai aflat ca 2504 a fost expediata in Austria in sase cutii separate, astfel:
1) tancul de apa, cutiile de nisip din fata si din spate, scaunele din cabina, cadrul de protectie a cilindrilor
2) cabina, invelisul boilerului si invelisul cilindrilor
3) cadrul cu accesoriile, "running boards", teava de evacuare, treptele, mana-curenta, cilindrii de frana cu accesoriile
4) cilindrii, bielele, axele cu came
5) cenusarul, gratarele, sinele laterale, placile de expansiune, accesorile boilerului, teava de abur
6) cadre de fixare, came, clopot, injectoare, parghii, inele de cuplare, mansete de cuplare, grilaj de protectie din lemn, trepte, felinar, palnie de apa
7) boilerul si truck-urile (boghiurile) expediate fara a fi in cutii
Locomotiva din Romania a fost construita fara echipament de franare cu aer, prin urmare, compresourl de aer si tancul de aer nu au fost expediate.
Shay-urile erau dotate cu o pompa cu abur (steam syphon) cu ajutorul careia se putea face umplerea rezervorului de apa dintr-un curs de apa sau lac din apropiere (la fel cum se face si azi aprovizionarea cu apa a locomotivelor de la Viseu de Sus).
Acum mai bine de trei ani am promis ca nu voi mai contribui cu nicio informatie la acest forum dar astazi trebuie sa las orgoliul la o parte; am si un motiv pentru care am adus aici toate informatiile de mai sus: ii rog pe cei care detin sau pot sa ajute in identificare unor alte surse de informatii sa contribuie la acest subiect. Eu am trimis un email la libraria dn Turda la care am primit un raspuns sec cum ca ei nu detin niciun fel de informatie din arhiva Fabricii de Ciment din Turda. As fi intrebat direct la departamentul de relatii cu presa de la Fabrica de Ciment dar, din pacate, formularul lor de contact este de fapt un formular destinat celor care vor sa se angajeze la ei!!! Cum nu mai locuiesc in Romania, imi este greu sa vizitez arhive sau fabrici in cautare de informatii.
Multumesc,