O locomotiva misterioasa

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

romrail

Active Member
Trenulist
11 Aprilie 2016
183
2
Bucuresti
YAHOO
romrail
LOCATION
Bucuresti
Poza de mai jos s-a vandut azi pe un site de licitatii online. Neputand identifica exact daca este vorba de o locomotiva din Romania, am ezitat s-o cumpar, iar acum parca imi pare rau ca n-am riscat.

1354779cu4.jpg


Poate "cunoscatorii" ma pot ajuta sa rezolv misterul acestei imagini. E o locomotiva de ecartament normal? E ingusta? Stie cineva unde ar fi putut opera?
 
Salut Andrei,
e de cale normala, construita cel mai probabil de Borsig in jurul lui 1910. La CFR nu a existat o serie de locomotive de acest fel, dar au existat asemenea exemplare la caile ferate private din Vechiul Regat. O locomotiva aproape identica a fost comandata de antrepriza Negroponte pentru Fabrica de Zahar de la Marasesti (complet distrusa in 1917). Locomotiva circula prin anii '20 ca masina de manevra pe liniile CFPV in zona Ploiesti.

Subliniez ca in lipsa oricarui indiciu de inmatriculare sau proveninenta (pe ea nu se vede nici o placa de producator) ceea ce am expus mai sus este doar o parere personala.
 
catalin, iti amintesti de Pr. T0? era o Bn2t sin aceasta, produsa spre 1890 si care seamana mult cu cea din poza...

imbracamintea celor de pe locomotiva este rezolument central-europeana ca sa nu spun germana (ceea-ce pare sa indice si clopotul cu aburi); dupa mine, ar putea fi o T0 vanduta de K.P.E.V. la o linie industrala sau privata sau o locomotiva asemanatoare construita de la inceput in acest scop!

ma voi documenta mai temeinic!
 
Buna Horia,
documentarea suplimentara nu stiu daca ne va ajuta prea mult pentru simplul motiv ca imaginea si mai ales lipsa oricarui element de identificare face ca locomotiva sa fie un John Doe.
Locomotive din aceste serii au fost produse si de Krauss si o parte din ele au ajuns si prin tara noastra. Cele ajunse la noi au facut parte exclusiv din parcul antreprizelor particulare, despre care in Romania s-au scris rauri de cerneala si sunt tone de poze...
Uniformele sunt singurul element care ne ajuta cu ceva, sunt clar de inspiratie germana.
 
eu zic ca locomnotiva asta seamana prea bine cu Etelka..de la buzias http://www.dampflokomotiven.net/Html/1.html si daca va uitati mai bine prin meniu...e o poza in care sunt aceeasi mecanici...din prima poza
 
Claudiu,

Nu te lasa inselat de o asemanare aproximativa! Oamenii perioadei sunt ciudat de asemanatori, mai ales daca ii compari in doua poze cu rezolutie slaba!

"Etelka":

B-n2 construita de Krauss/Linz cu numarul de fabricatie 1598/1885 (conform cartii "Buzias, nostalgii feroviare" de Valentin Ivanescu, Ottmar Loefler, Alfred Martini, pagina 26). Te rog sa observi ca nu are dom de aburi, iar cutia de fum este de forma cilindrica in continuarea cazanului, in buna traditie austriaca!

Locomotiva misterioasa, desi are aceeasi formula a osiilor (B-n2) pare mai degraba o constructie Borsig/Berlin, cu o cutie de fum de forma trapezoidala asemanatoare celei de la locomotivele prusace T3, cu dom de aburi si dom de nisip. De asemenea, difera pozitia distributiei: sertar plan la amandoua, insa la locomotiva misterioasa e foarte inclinat, realizand o continuare vizuala a cutiei de fum, la Etelka e orizontal deasupra cilindrului.

In plus, locomotiva misterioasa are si clopot, un element care mai degraba pare sa conduca la presupunerea ca a fost construita pentru a fi utilizata in Germania decat in Romania! Concluzia este ca sunt doar doua locomotive asemanatoare!
 
graba strica treaba...vezi ca unele deosebiri acum le vad...la inceput ma uitam la distributie...dar sunt deosebiri intre ele...dar si asemanari...cine stie
 
aici zice ca asta-i o surioara de-a ei (Etelka) http://www.dampflokomotiven.net/Html/Abstammung.htm si asta are mai multe deosebiri decat etelka...
 
Cautand pe net cu totul altceva, asa cum se intampla de obicei, am dat peste ceva interesant, de data asta era vorba despre asta:

http://www.bvm-berlin.de/streckenlauf/Bilder/Galerie/lhb-lok2539-2001-03-30gal1.jpg

Este o locomotiva din muzeul firmei ALSTOM-LHB GmbH din Salzgitter
(ex Linke-Hofmann-Busch GmbH)

de la adresa:
http://www.bvm-berlin.de/streckenlauf/Galerie/gal10_2001salzgitter.html

Mi-a atras atentia faptul ca este o locomotiva B -n2 foarte asemanatoare, dar nu identica celei necunoscute, ce se afla in muzeu, si care este facuta de Linke-Hofmann-Werke Breslau AG, Werknummer 2539. Dupa cum vezi, locomotiva asta industriala este de fapt un soi de "proiect refolosibil", locomotive asemanatoare au fost facute de mai multe fabrici germane si austriece in perioada respectiva, si cam seamana intre ele...

Oricum, merita sa va clatiti un pic ochii cu exponatele muzeului, care merita tot respectul, si pentru ce sunt, si pentru felul cum sunt restaurate!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
Dorin, mai arunca o privire la reportajul meu cu IC Frankfurt-Ka si retur...

acea Bn2t de la Weinheim e si ea o ruda nu foarte indepartata... :D