Până acum nu m-am gândit a-mi prezenta colecţia de trenuri. Am considerat că orice model poate fi găsit pe net, pe situ-rile firmelor sau dealerilor. Dar apariţia în umila mea colecţie de Ep.II a unor modele destul de rare astăzi, mă face să doresc să-mi împart bucuria cu voi. Mai rar să vezi 4 (patru) BR214/BR12 alăturate!
Drăguţe, nu?
BR214 şi BR12 Liliput! Ăla adevărat, austriac!
Spre sfârşitul anilor ââŹâ˘20, căile ferate austriece (BBĂâ ) şi-au dorit o locomotivă puternică pentru tractarea trenurilor de călători între Viena şi Salzburg. Au fost realizate două prototipuri: 114.01 în 1929, o locomotiva cu trei cilindri ââŹâ 1ââŹâ˘D2ââŹâ˘h3 şi 214.01 în 1928, cu doi cilindri ââŹâ 1ââŹâ˘D2ââŹâ˘h2. Mai uşor de intreţinut, locomotivele cu doi cilindri s-au impus, aşa că uzinele vieneze Florisdorf au livrat primul lot de şase locomotive în 1931 (214.02 Ă¡ 214.07) şi încă şase în 1936 (214.08 Ă¡ 214.13). La acea vreme, locomotivele erau cele mai puternice din Europa.
După Anschluss locomotivele, preluate de DRB, au fost reînmatriculate în seria BR12; 12.001 Ă¡ 12.013. La sfârsitul războiului acestea aveau să păstreze şi la ÖBB seria 12, dar pierzând un zero ââŹâ 12.01 Ă¡ 12.13.
Ca exponat static se mai pastrează doar 12.10 (Fl 3101/1936) care până în 1992 a fost expusă în aer liber la Muzeul tehnic din Viena iar acum se află garată la Muzeul locomotivelor Strasshof-Viena.
ââŹÂŚîntr-o stare cam jalnicaââŹÂŚ.
Doar fosta 142.063 CFR (Malaxa ââŹâ 401/1939) ajunsă în administrarea lui ĂâGEG (Ăâsterreichische Gessellschaft für Eisenbahngeschichte) şi redenumită 12.14 (numar fictiv) mai poate fi văzută remorcând trenuri nostalgice pe liniile austriece.
Ă Ĺži acum să revin la modelele Liliput.
214 04 ââŹâ face parte din primul lot livrat şi nu are carenajul caracteristic celei de a doua serii.
12 006 ââŹâ tot o reprezentantă a primului lot, dar de această dată ââŹĹDRB-izatăââŹÂ
12 008 ââŹâ prima din al doilea lot (1936)
Locomotiva a intrat în colecţia mea în feb.2004, înlocuind-o (la un schimb) pe 214 10 (achiziţionată prin 1986, deci o veche liliputană). 12 008 este din noua producţie Liliput by Bachmann, adaptată pentru ââŹĹcipizareââŹÂ. Nu mai are însă suspensie pe toate cele patru osii motoare, cum au cele din producţia Liliput Austria.
12 010 ââŹâ sau altfel spus, până la urmă 214 10 tot a revenit în colecţia mea! :wink:
Sincer, din vechea 214 10 doream s-o fac pe asta;
E deosebită de restul maşinilor, are ecrane mari, Wagnere adevarate, ca la 50 şi, foarte intersant, are pe marchiză atât placa cu numerotarea BBĂâ cât şi cea germană, vopsită cu şablonul. Dar, cineva care-şi dorea spre CFR-izare un 214 mi-a propus schimbul. îmi cer scuze pentru calitatea imaginii, făcută dupa o copie a paginii de carte (pe un Xerox nu prea bunââŹÂŚ)
Cu noile intrate aş putea să-mi alcătuiesc o mini-colecţie, ââŹĹLOCOMOTIVELE ANSCHLUSS-uluiââŹÂ alături de E94.001 (RBD München ââŹâ Bw Innsbruck);
E98.1, ex. BBĂâ 1198;
şi 93.1355, ex. BBĂâ 378.55.
în ââŹĹceataââŹÂ de locomotive ale Reich-ului a mai intrat, pe lângă cele de mai sus şi una pe care mi-o doream taaaaare de mult! BR05! DRB! Adică ecrane mari (Wagner), vulturi,ââŹÂŚ.
Maşina nu numai arată dar se şi mişcă superb. La 2V rulează încet şi lin, se comportă bine în curbe, deşi auzisem că noul model cu fum, zgomot, cip (astea erau nişte bombone, nu?) are probleme. Posibil, vechitura mea are o cuplă simplă între maşină şi tender, cea nouă o placă imprimata cu arcuri, contacte,ââŹÂŚ..probleeeemeee! Nu am încercat-o pe raze sub 440mm, nici nââŹâ˘are rost, deşi constructorul garantează înscrierea în curbe de 360mm ) ,
Cum se vede şi din poze, locomotivele nu au (toate) accesoriile montate. Deşi SH-uri, zurussteilele erau în plicurile originale, sigilate.
Aoleuuuu! Era să uit şi precis eram întrebat! Da, Mircea, TOATE au manivela distribuţiei montată CORECT!
Un singur defect aveau TOATE!
Legătura între motor şi angrenaj se face printr-un cuplaj, astfel încât motorul e uşor detaşabil şi universal utilizabil: toate au acelaşi motor, pe angrenaj având însă spre exemplu BR05 are un alt volant, mult mai mare faţă e BR12. Axul volantului are lagare de bronz, zdravene, şi datorită acestui cuplaj nu stă ca o greutate pe axul motorului.
Daaaar, ca intotdeauna există un dar! Piesa de cuplare e din aluminiu iar motorul are un ax dintr-un oţel lucios ca oglinda! Evident ca aceasta va aluneca cu timpul pe ax. Noroc că niemtzii nu prea pun mâna la reparat, că nu mai pupam eu trei 214/12! La preţ de una!
Reparaţia dureaza 10 min, asta pentru că sunt de desfăcut şi strâns la loc şase şuruburi: două care ţin carcasa pe şasiu, două ce fixează placa de circuit imprimat desupra motorului şi în fine, cele două ce susţin motorul.
Dacă axul motorului ar fi fost randalinat, defectul nu ar mai fi apărut. Aşa că frezarea axului pentru a crea o şicană între cele două piese şi o piiiiicătura de raşină sau superglue care să umple frezarea făcută, va crea legătura indisolubilă dintre partid şi clasa.. (pardon, iar am visat urât )... ax şi cuplaj.
Susţinerea carcasei, metalice, în două puncte prin cele două şuruburi, face ca aceasta să se comporte ca o cutie de rezonanţă. Zomotul cuplajului (metal pe metal) este amplificat, aşa că vechea 214/12 Liliput nu e prea silenţioasă. Dar şi pentru asta gasesc eu o soluţie!
Aşa că, la bună ââŹĹrecitireââŹÂ!
PDI
Drăguţe, nu?
BR214 şi BR12 Liliput! Ăla adevărat, austriac!
Spre sfârşitul anilor ââŹâ˘20, căile ferate austriece (BBĂâ ) şi-au dorit o locomotivă puternică pentru tractarea trenurilor de călători între Viena şi Salzburg. Au fost realizate două prototipuri: 114.01 în 1929, o locomotiva cu trei cilindri ââŹâ 1ââŹâ˘D2ââŹâ˘h3 şi 214.01 în 1928, cu doi cilindri ââŹâ 1ââŹâ˘D2ââŹâ˘h2. Mai uşor de intreţinut, locomotivele cu doi cilindri s-au impus, aşa că uzinele vieneze Florisdorf au livrat primul lot de şase locomotive în 1931 (214.02 Ă¡ 214.07) şi încă şase în 1936 (214.08 Ă¡ 214.13). La acea vreme, locomotivele erau cele mai puternice din Europa.
După Anschluss locomotivele, preluate de DRB, au fost reînmatriculate în seria BR12; 12.001 Ă¡ 12.013. La sfârsitul războiului acestea aveau să păstreze şi la ÖBB seria 12, dar pierzând un zero ââŹâ 12.01 Ă¡ 12.13.
Ca exponat static se mai pastrează doar 12.10 (Fl 3101/1936) care până în 1992 a fost expusă în aer liber la Muzeul tehnic din Viena iar acum se află garată la Muzeul locomotivelor Strasshof-Viena.
ââŹÂŚîntr-o stare cam jalnicaââŹÂŚ.
Doar fosta 142.063 CFR (Malaxa ââŹâ 401/1939) ajunsă în administrarea lui ĂâGEG (Ăâsterreichische Gessellschaft für Eisenbahngeschichte) şi redenumită 12.14 (numar fictiv) mai poate fi văzută remorcând trenuri nostalgice pe liniile austriece.
Ă Ĺži acum să revin la modelele Liliput.
214 04 ââŹâ face parte din primul lot livrat şi nu are carenajul caracteristic celei de a doua serii.
12 006 ââŹâ tot o reprezentantă a primului lot, dar de această dată ââŹĹDRB-izatăââŹÂ
12 008 ââŹâ prima din al doilea lot (1936)
Locomotiva a intrat în colecţia mea în feb.2004, înlocuind-o (la un schimb) pe 214 10 (achiziţionată prin 1986, deci o veche liliputană). 12 008 este din noua producţie Liliput by Bachmann, adaptată pentru ââŹĹcipizareââŹÂ. Nu mai are însă suspensie pe toate cele patru osii motoare, cum au cele din producţia Liliput Austria.
12 010 ââŹâ sau altfel spus, până la urmă 214 10 tot a revenit în colecţia mea! :wink:
Sincer, din vechea 214 10 doream s-o fac pe asta;
E deosebită de restul maşinilor, are ecrane mari, Wagnere adevarate, ca la 50 şi, foarte intersant, are pe marchiză atât placa cu numerotarea BBĂâ cât şi cea germană, vopsită cu şablonul. Dar, cineva care-şi dorea spre CFR-izare un 214 mi-a propus schimbul. îmi cer scuze pentru calitatea imaginii, făcută dupa o copie a paginii de carte (pe un Xerox nu prea bunââŹÂŚ)
Cu noile intrate aş putea să-mi alcătuiesc o mini-colecţie, ââŹĹLOCOMOTIVELE ANSCHLUSS-uluiââŹÂ alături de E94.001 (RBD München ââŹâ Bw Innsbruck);
E98.1, ex. BBĂâ 1198;
şi 93.1355, ex. BBĂâ 378.55.
în ââŹĹceataââŹÂ de locomotive ale Reich-ului a mai intrat, pe lângă cele de mai sus şi una pe care mi-o doream taaaaare de mult! BR05! DRB! Adică ecrane mari (Wagner), vulturi,ââŹÂŚ.
Maşina nu numai arată dar se şi mişcă superb. La 2V rulează încet şi lin, se comportă bine în curbe, deşi auzisem că noul model cu fum, zgomot, cip (astea erau nişte bombone, nu?) are probleme. Posibil, vechitura mea are o cuplă simplă între maşină şi tender, cea nouă o placă imprimata cu arcuri, contacte,ââŹÂŚ..probleeeemeee! Nu am încercat-o pe raze sub 440mm, nici nââŹâ˘are rost, deşi constructorul garantează înscrierea în curbe de 360mm ) ,
Cum se vede şi din poze, locomotivele nu au (toate) accesoriile montate. Deşi SH-uri, zurussteilele erau în plicurile originale, sigilate.
Aoleuuuu! Era să uit şi precis eram întrebat! Da, Mircea, TOATE au manivela distribuţiei montată CORECT!
Un singur defect aveau TOATE!
Legătura între motor şi angrenaj se face printr-un cuplaj, astfel încât motorul e uşor detaşabil şi universal utilizabil: toate au acelaşi motor, pe angrenaj având însă spre exemplu BR05 are un alt volant, mult mai mare faţă e BR12. Axul volantului are lagare de bronz, zdravene, şi datorită acestui cuplaj nu stă ca o greutate pe axul motorului.
Daaaar, ca intotdeauna există un dar! Piesa de cuplare e din aluminiu iar motorul are un ax dintr-un oţel lucios ca oglinda! Evident ca aceasta va aluneca cu timpul pe ax. Noroc că niemtzii nu prea pun mâna la reparat, că nu mai pupam eu trei 214/12! La preţ de una!
Reparaţia dureaza 10 min, asta pentru că sunt de desfăcut şi strâns la loc şase şuruburi: două care ţin carcasa pe şasiu, două ce fixează placa de circuit imprimat desupra motorului şi în fine, cele două ce susţin motorul.
Dacă axul motorului ar fi fost randalinat, defectul nu ar mai fi apărut. Aşa că frezarea axului pentru a crea o şicană între cele două piese şi o piiiiicătura de raşină sau superglue care să umple frezarea făcută, va crea legătura indisolubilă dintre partid şi clasa.. (pardon, iar am visat urât )... ax şi cuplaj.
Susţinerea carcasei, metalice, în două puncte prin cele două şuruburi, face ca aceasta să se comporte ca o cutie de rezonanţă. Zomotul cuplajului (metal pe metal) este amplificat, aşa că vechea 214/12 Liliput nu e prea silenţioasă. Dar şi pentru asta gasesc eu o soluţie!
Aşa că, la bună ââŹĹrecitireââŹÂ!
PDI