Noutati in colectia PDI

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Februarie 2016
896
2
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Pân㒠acum nu m-am gândit a-mi prezenta colecţia de trenuri. Am considerat c㒠orice model poate fi gă’sit pe net, pe situ-rile firmelor sau dealerilor. Dar apariţia în umila mea colecţie de Ep.II a unor modele destul de rare astă’zi, m㒠face s㒠doresc să’-mi împart bucuria cu voi. Mai rar s㒠vezi 4 (patru) BR214/BR12 ală’turate! :confused:





Dră’guţe, nu?

BR214 şi BR12 Liliput! Ăla adevă’rat, austriac!

Spre sfârşitul anilor ’20, că’ile ferate austriece (BBÖ ) şi-au dorit o locomotiv㒠puternic㒠pentru tractarea trenurilor de că’lă’tori între Viena şi Salzburg. Au fost realizate dou㒠prototipuri: 114.01 în 1929, o locomotiva cu trei cilindri – 1’D2’h3 şi 214.01 în 1928, cu doi cilindri – 1’D2’h2. Mai uşor de intreţinut, locomotivele cu doi cilindri s-au impus, aşa c㒠uzinele vieneze Florisdorf au livrat primul lot de şase locomotive în 1931 (214.02 á 214.07) şi înc㒠şase în 1936 (214.08 á 214.13). La acea vreme, locomotivele erau cele mai puternice din Europa.



Dup㒠Anschluss locomotivele, preluate de DRB, au fost reînmatriculate în seria BR12; 12.001 á 12.013. La sfârsitul ră’zboiului acestea aveau s㒠pă’streze şi la ÖBB seria 12, dar pierzând un zero – 12.01 á 12.13.
Ca exponat static se mai pastreaz㒠doar 12.10 (Fl 3101/1936) care pân㒠în 1992 a fost expus㒠în aer liber la Muzeul tehnic din Viena iar acum se afl㒠garat㒠la Muzeul locomotivelor Strasshof-Viena.



…într-o stare cam jalnica….

Doar fosta 142.063 CFR (Malaxa – 401/1939) ajuns㒠în administrarea lui ÖGEG (Österreichische Gessellschaft für Eisenbahngeschichte) şi redenumit㒠12.14 (numar fictiv) mai poate fi vă’zut㒠remorcând trenuri nostalgice pe liniile austriece.



Åži acum s㒠revin la modelele Liliput.
214 04 – face parte din primul lot livrat şi nu are carenajul caracteristic celei de a doua serii.











12 006 – tot o reprezentant㒠a primului lot, dar de aceast㒠dat㒠“DRB-izată’”



12 008 – prima din al doilea lot (1936)



Locomotiva a intrat în colecţia mea în feb.2004, înlocuind-o (la un schimb) pe 214 10 (achiziţionat㒠prin 1986, deci o veche liliputană’). 12 008 este din noua producţie Liliput by Bachmann, adaptat㒠pentru “cipizare”. Nu mai are îns㒠suspensie pe toate cele patru osii motoare, cum au cele din producţia Liliput Austria.

12 010 – sau altfel spus, pân㒠la urm㒠214 10 tot a revenit în colecţia mea! :wink:









Sincer, din vechea 214 10 doream s-o fac pe asta;



E deosebit㒠de restul maşinilor, are ecrane mari, Wagnere adevarate, ca la 50 şi, foarte intersant, are pe marchiz㒠atât placa cu numerotarea BBÖ cât şi cea germană’, vopsit㒠cu şablonul. Dar, cineva care-şi dorea spre CFR-izare un 214 mi-a propus schimbul. îmi cer scuze pentru calitatea imaginii, fă’cut㒠dupa o copie a paginii de carte (pe un Xerox nu prea bun…)


Cu noile intrate aş putea să’-mi alcă’tuiesc o mini-colecţie, “LOCOMOTIVELE ANSCHLUSS-ului” ală’turi de E94.001 (RBD München – Bw Innsbruck);





E98.1, ex. BBÖ 1198;



şi 93.1355, ex. BBÖ 378.55.



în “ceata” de locomotive ale Reich-ului a mai intrat, pe lâng㒠cele de mai sus şi una pe care mi-o doream taaaaare de mult! BR05! DRB! Adic㒠ecrane mari (Wagner), vulturi,….









Maşina nu numai arat㒠dar se şi mişc㒠superb. La 2V ruleaz㒠încet şi lin, se comport㒠bine în curbe, deşi auzisem c㒠noul model cu fum, zgomot, cip (astea erau nişte bombone, nu?) are probleme. Posibil, vechitura mea are o cupl㒠simpl㒠între maşin㒠şi tender, cea nou㒠o plac㒠imprimata cu arcuri, contacte,…..probleeeemeee! Nu am încercat-o pe raze sub 440mm, nici n’are rost, deşi constructorul garanteaz㒠înscrierea în curbe de 360mm :confused: ) ,

Cum se vede şi din poze, locomotivele nu au (toate) accesoriile montate. Deşi SH-uri, zurussteilele erau în plicurile originale, sigilate.



Aoleuuuu! Era s㒠uit şi precis eram întrebat! Da, Mircea, TOATE au manivela distribuţiei montat㒠CORECT!





Un singur defect aveau TOATE!

Legă’tura între motor şi angrenaj se face printr-un cuplaj, astfel încât motorul e uşor detaşabil şi universal utilizabil: toate au acelaşi motor, pe angrenaj având îns㒠spre exemplu BR05 are un alt volant, mult mai mare faţ㒠e BR12. Axul volantului are lagare de bronz, zdravene, şi datorit㒠acestui cuplaj nu st㒠ca o greutate pe axul motorului.



Daaaar, ca intotdeauna exist㒠un dar! Piesa de cuplare e din aluminiu iar motorul are un ax dintr-un oţel lucios ca oglinda! Evident ca aceasta va aluneca cu timpul pe ax. :( Noroc c㒠niemtzii nu prea pun mâna la reparat, c㒠nu mai pupam eu trei 214/12! La preţ de una!
Reparaţia dureaza 10 min, asta pentru c㒠sunt de desfă’cut şi strâns la loc şase şuruburi: dou㒠care ţin carcasa pe şasiu, dou㒠ce fixeaz㒠placa de circuit imprimat desupra motorului şi în fine, cele dou㒠ce susţin motorul.
Dac㒠axul motorului ar fi fost randalinat, defectul nu ar mai fi apă’rut. Aşa c㒠frezarea axului pentru a crea o şican㒠între cele dou㒠piese şi o piiiiică’tura de raşin㒠sau superglue care s㒠umple frezarea fă’cută’, va crea legă’tura indisolubil㒠dintre partid şi clasa.. (pardon, iar am visat urât :( )... ax şi cuplaj.







Susţinerea carcasei, metalice, în dou㒠puncte prin cele dou㒠şuruburi, face ca aceasta s㒠se comporte ca o cutie de rezonanţă’. Zomotul cuplajului (metal pe metal) este amplificat, aşa c㒠vechea 214/12 Liliput nu e prea silenţioasă’. Dar şi pentru asta gasesc eu o soluţie!
Aşa că’, la bun㒠“recitire”!

PDI
 
asa da tematica! Trebuie sa fiu sincer: br 12 Fotoanstrich m-a dat pe spate... Poate o sa-mi revin vreodata, sper sa o am si eu in colectie.
Mai vrem, nu te opri, stim ca ai un depou generos. :aplauze: :aplauze: :aplauze: :aplauze: :aplauze:
 
Draga PDI,
M-ar interesa si pe mine acel plan al locomotivei cu abur BR 214, daca il ai in format mai mare.
Multumesc anticipat.
 
colorado71 a spus:
Draga PDI,
M-ar interesa si pe mine acel plan al locomotivei cu abur BR 214, daca il ai in format mai mare.
Multumesc anticipat.

Daca "bantuiai" putin pe forum gaseai planurile care nu sunt aceleasi dar sunt cam acelasi lucru

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3160

:cafea:
 
PDI, scoate de la cutii colectia, pune poze ca stim ca ne dai pe spate cu masinariile.
le tii doar pentru tine?
sunt un bun al intregului popor! :D
 
Multumesc mult, LDH. Sunt grozave planurile. As fi bantuit eu, insa nici prin cap nu-mi trecea ca astfel de planuri pot fi gasite.
Toate cele bune.
 
Susţinerea carcasei, metalice, în dou㒠puncte prin cele dou㒠şuruburi, face ca aceasta s㒠se comporte ca o cutie de rezonanţă’. Zomotul cuplajului (metal pe metal) este amplificat, aşa c㒠vechea 214/12 Liliput nu e prea silenţioasă’. Dar şi pentru asta gasesc eu o soluţie!
....scriam eu candva..
Dupa o lunga convorbire telefonica (de vreo doua ore) cu amiel, am ajuns la concluzia ca zgomotul metalic ce apare la locomotivele Liliput care au acest gen de cuplaj intre motor si angrenje, este darorat necoaxialitatii dintre axul motorului si axul volantului. Aceasta cauzeaza batai intre piesa fixata pe axul motorului si piesa mama de pe axul volantului. Suruburile ce fixeaza motorul, au, evident, un mic joc in gaurile din sasiu. Din acest joc se poate regla un pic pozitia motorului. Niscai silicon bagat in cuplaj, va reduce zgomotul. Amiel a introdus intre piesele cuplajului pur si simplu o bucata de expandat din acela subtire care protejaza vagoanele Liliput in cutie. Deci a a lucrat cu materialul lor! :lol:
Eu nu am avut inca timp sa experimentez, asa ca va tin la curent (cu poze, desigur!)

PDI
 
Interesant si curios in acelas timp.

BR18.4 Liliput nu face nici un fel de zgomot in timp ce BR12 Liliput da.

Verificam, evident cand estem timp, si iti spun concluziile.

Si ca tot se spunea undeva ca doar 18 FLM are reprezentata antrenarea primei osii motoare iote ca lucrurile nu stau chiar asa.

BR18.4 a lui je estem la fel.
 
"NOUTATI IN COLECTIA DE VECHITURI" ...as fi putut intitula un nou topic.

Pe langa colectia mea axata acum pe Ep.II, mai am si tot felul de vechituri, care tin de istoria modelelor feroviare.
Cum PIKO ne-a bucurat cu multi ani in urma copilaria, desigur o buna parte a artefactelor ilustraza istoria acestei firme.
M-am bucurat zilele trecute ca mi-am putut completa colectia cu doua "NOUTATI". Dar s-o luam pe rand, cu cele mai vechi exemplare.

Un pseudo E18, model produs de...PICO. pe vreamea cand Kassel se scria Cassel, adica in 1949 :confused:
Din pacate sasiul din zamac e distrus de timp. Zamacul, des utilizat in acea vreme era un material cu mari probleme de rezistenta in timp, devenind friabil cu trecerea anilor. Probabil nimeni nu se gandea la longevitatea unei biete jucarii.
Cum se observa, prin prezenta releului de inversare a sensului de mers, locomotiva era de curent alternativ, dar pe sistem cu doua sine.




Un model din aceeasi perioada, dar in mai buna stare e un ME 101, adica o locomotiva no-name, imitand o masina carenata arodinamic. Din pacate a mea nu are tender, cel din imagine fiind al prietenului Szeles Joszef din Sf.Gheorghe, care zace la mine ce ceva ani in speranta "clonarii" lui din rasina.



...si tot contemporane cu cele de sus, dar de data asta alimentata in CC, un fel de BR81, care pe usa camerei de fum are insa o placa cu ..BR64! Daca e sa analizam modelul cu trei domuri, el cu adevarat e mai degraba un BR64. (produs si el cam tot in acea epoca). Desi carcasa metalica e caractaristica modelului din '49, alimentarea in CC ma duce cu gandul la o combinatie cu modelul din '55.



Vopseaua originala ajunsese sa arate cam ca in poza de mai jos, de pe site-ul http://www.harald-johns.com/SAMMLUNG/0-f.htm



M-am gandit initial la revopsirea modelului, dar apoi am hotarat sa-l las asa cum se vede, "Fotoanstricht"!

O noutate din 1955 e acest BR50, care mai degraba seamana cu un BR44 ca dimensiuni (unii chiar asta au facut din el). Are fata de original o singura modificare, osia alergatoare inlocuita cu una cu roti cu baza la bandaj, cea originala fiind fara si atarnand undeva deasupra sinei. (dar am pastrat-o si pe aia in sertarasul X/Y cu roti cu spite :wink: ) Sasiul articulat e o adevarata opera de arta de mecanica fina.



Modelul a fost produs si in varianta cu doua motaore :confused: , unul in locomotiva si unul in tender! Tari astia de la PIKO! (ca intre timp devenisara PIKO!)


Ca sa ramanem la capitolul abur, iata una din "noutati"! BR80 (1955), cu trei osii, nu ca in trusele START din ziua de azi.



A trebuit sa-i aranjez un pic rotile, care aveau angrenajul de roti dintate un pic defazat fata de biele si legatura la becurile frontale si modelul e ca...nou! Ce e interesant la ea, este cupla "automata" din spate, care decupleaza cand locomotiva da inapoi. (aici nu putem zice "cu tenderul inainte" ca e tenderlok!)

O alta "noutate" intrata in colectie e un E44. In aceasta varianta a inlocuit modelul di 1952 si a fost produsa pana in 1966, fiind apoi inlocuita de cea pe care a cunoscut-o toata lumea (modelistica, evident :D )



Are becuri numai in farurile din capatul V (vorn - fatza). Interesnat sasiul articulat, osiile centrale fixe, iar cele extreme mobile cu "boghiurile".

Ea se altura surorii E46 (1954), locomotiva proiectata dar care nu a fost niciodata realizata in realitate.



Asta e moderna de'a dreptul! Are cate un bec la fiecare capat si prisme - WAW! In rest aceeasi mecanica ca E44.

La atatea locomotive nu puteau lipsi niscai vagoane, de marfa...




....si de calatori





Postalul asteapta vremuri mai bune, cand m-oi invrednici sa-i vopsesc boghiurile clonate din rasina si sa-i montez rotile....lene mareeee...

Tot asta astepta si un vagon identic cu cel de calatori dar vopsit in rosu...si vagoanele lui Dodi... cum zisei, lene mare!

Ati observat sper ca pozele sunt facute pe sine tot din epoca...



Unii faceau sina pe carton, PICO/PIKO, nimic, BETUNG, BETUNG!...in '52!



Cam asta (deocamdata) si sa auzim de bine peste inca atati ani cat au modele astea!

PDI
 
.....eee, p'asta daca as avea-o.....



...dovada ca si in anii'40 se faceau modele adevarate!


PDI
 
Moş Cră’ciun mi-a facut o surpriz㒠anul ă’sta, îmbogă’ţind colecţia mea de “vechituri” cu un set la care râvneam cu mulţi ani în urmă’.



Prin ’83 eram în Weimar. Schiller, Goethe, …mă’runţişuri d’astea! Pe Frauenplan, muzeul Goethe, casa lui Goethe… ă’sta îl luase pe nă’stase la numă’rul de case! într-o piaţet㒠dră’guţă’, vis-à-vis de casa sus-numitului, (Goethe, nu nă’stase!) mi-a atras atenţia o vitrină’. MINUNEEE – trenuri!
în vitrin㒠setul-cadou cu G81 şi trei vagoane de marf㒠KPEV, Ep.I.




M㒠dusesem în DDR special pentru trenuri. Evident nu gă’sisem nimic, ă’ia exportau totul! Acum m㒠uitam ca milogul în vitrin㒠la, în fine ceva ineresant, dar ce folos, magazinul era închis! ORRRRIIIIBIL, adică’, DE LOC JOLI! ;-)
Setul costa 102 DEM, deci numai 250 lei-tramvai! în RO un 55 era 190 lei, iar un vagon 25-30 lei, deci cam tot pe acolo, doar c㒠nu prea le mai gă’seai.



Magazinul din Weimar exist㒠şi azi, “Modelleisenbahn Löbel” – Frauenplan 14, 99423-Weimar, dar setul l-am gă’sit la un dealer din RO, la 240 LEI, adic㒠chiar mai ieftin decât în ’83! Am fă’cut o afacere!

Dar, s㒠las poveştile…

Setul era noutate în catalogul PIKO ‘80



E surprinză’tor, ca un produs din acea vreme să’-l gă’seşti azi, de cumpă’rat m㒠refer, ca nou. Nerulat (roţile sunt absolut curate) cu setul de zurüsteile în plic!



La acea vreme BR55 era produs de PIKO în 7 (şapte!) variante diferite: DR, DB, CSD, PKP, SJ, B, SNCF. …evident, NU CFR!

La cele 7 s-a adaugat în 1980 asadar a opta, KPEV.

Locomotiva din set difer㒠îns㒠de cele “ de serie”.



..uşa camerei de fum, felinarele, traversa frontală’, tampoanele, … Se vede ca a fost folosit alt sertar frontal la matriţa carcasei.
în rest, matriţa e aceeaşi, ră’mânând vizibile gă’urile de fixare a rezervorului de aer şi a generatorului electric.



Åži la tender s-a folosit alt㒠matriţă’, felinarele nemaifiind în basorelief pe carcasă’, ci având nişte suporţi de fixare pe traversă’.



Tenderul avea fixate felinarele, dar datorit㒠unui defect la unul din ele, le-am desfacut pentru remedieri – unul din felinare era desprins şi rupt în trei bucă’ţi (poate la transport) noroc c㒠erau în cutie!



Acum m㒠roade o mare dilemă’: dup㒠ce setul a stră’bă’tut aproape trei decenii în starea în care a ieşit din fabrică’…ce s㒠fac, să’-i fixez teilele sau nu!?





Ca obiect de colecţie, d㒠bine s㒠ră’mân㒠aşa cum e.

Sigur, se poate face şi aşa ceva…



……..furtune de frân㒠(nu cele din poză’, c㒠avea frân㒠cu vacuum), cupla cu şurub – a se observa c㒠locomotiva are cupla identic㒠cu cea de la 01.5 (model din 1977), bare de mân㒠( în setul de teile sunt pentru uşile tenderului), cupl㒠NEM …….alte detalii…

….LED-uri multicolore, cipizare, :lol: :lol: :lol:

Aoleu! Bielele, cum sunt bielele, BIELELEEEE! :shock:

..aştept şi pă’rerea voastră’!

PDI
 
Deci inca o data se demonstreaza ca produsele vechi sunt mai bune si mai complete decat cele noi :aplauze: :aplauze: :aplauze:
Deci nu prea sunt fan al epocii I, trebuie sa remarc calitatea deosebita a realizarii acestei locomotive, dotata cu elemente de detaliere :confused:, dar si rotile cu spite ale vagoanelor 8).
Oare chiar conteaza ca acest foarte simpatic set nu are cuple NEM interschimbabile?! :)
Butoanele rotilor motoare sunt reprezentate de suruburi, deci este posibila remedierea foarte rapida a unor eventuale neconcordante cu realitatea, daca acestea chiar exista :D
Imi place tare mult faptul ca rotile acestei locomotive sunt vopsite rosu chiar pana la margini :aplauze:
Sa rulezi sanatos acest frumos tren de marfa, DIP! 8)
 
Nu-i bai Sandy, o piesa de colectie nu strica din cand in cand! Asta insemnand oarece raritati definitorii pentru o firma (modele editate o singura data spre exemplu)

PDI
 
Hai sa va zic ceva si despre vagoane.

Dou㒠G10 şi un Om, ca s㒠fiu concis.

Ce m-a mirat la cele dou㒠vagoane acoperite, a fost lipsa suporţilor de felinare, prezente la modelul similar din Ep.II,III. produs de PIKO.



Se vede clar c㒠nu au fost tă’iate ci c㒠şi aici vorbim de alt㒠matriţă’. Asta m-a fă’cut s㒠caut instrucţia de semnalizare din acea epocă’….
Aşa că’, iau cartea cu pricina din bibliotecă’…



…şi caut la perioada 1907-1935…şi..surpriză’, felinarele sau semnele fine de convoi se puneau sus pe colturile cutiei şi agă’ţate de tampon, deci nu existau suporţi la jumă’tatea cutiei.



Asta e! Pân㒠şi aici s-au gândit s㒠fac㒠ceva ca modelul s㒠se apropie de realitate. Dac㒠fă’ceau şi suporţii în partea de sus a cutiei… nu ar mai fi strigat nimeni ROCO, ROCO!

Destul de proaste îns㒠inscripţiile. Cei care au modele est din acea perioad㒠ştiu c㒠asta era boala lor.
Ca s㒠nu mai zic c㒠inscripţiile sunt identice pe cele dou㒠G10….





...ambele sunt Berlin 11430!

Vagonul descoperit are aceleaşi pă’rţi bune sau rele ca suratele acoperite.



N-am avut un vagon similar, aşa ca e pus lâng㒠un Om model 1924.

De remarcat scâdura cu imitaţie de fibră’.



Toate vagoanele au roţi cu spiţe identice cu cele ale tenderului 3T16,5 care echipeaz㒠locomotiva (şi toat㒠seria PIKO BR55), sigura deosebire ca sunt montate pe osii cu vârfuri.

Åžasiul e identic cu al tuturor vagoanelor de 105mm din producţia PIKO, tampoanele fiind îns㒠diferite.



înc㒠o remarc㒠pozitivă’, apar inscripţiile pe şasiu, ceea ce la vagoanele PIKO contemporane cu ele, lipseau.

Pentru anii ’80, gă’sesc c㒠jucă’ria e reuşit㒠şi merit㒠un loc într-o colecţie.

PDI