Noi carti feroviare

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

romrail

Active Member
Trenulist
11 Aprilie 2016
183
2
Bucuresti
YAHOO
romrail
LOCATION
Bucuresti
Imi face mare placere sa va anunt recenta aparitie a doua noi lucrari cu tematica feroviara, scrise de Dl. Radu Bellu.

Ca si in cazul celorlalte lucrari ale acestui autor, tirajul celor doua carti este destul de limitat (500 de exemplare).

Prima lucrare - "Mica monografie a tunelelor C.F.R." - contine 472 de pagini, in care sunt prezentate, pe scurt, date despre fiecare dintre tunelele feroviare construite in Romania, intre anii 1854 - 2003.

Cea de-a doua lucrare - "Catastrofe, atentate si sabotaje la C.F.R." - prezinta, in 160 de pagini, o tematica destul de putin cercetata: catastrofele feroviare. In cuprinsul acestei carti, sunt prezentate date despre 383 de accidente feroviare grave, multe dintre ele ramase aproape necunoscute pana astazi.
 
Andrei...de ce nu zici "how much and where?...sau Wie viel und wo?....Combien et ou?....????? :-x
 
da, de negasit.... se pare ca dl. Radu Bellu colabora in trecut cu Editura Feroviara. Aveti idee daca mai exista aceasta editura?
 
Parca am mai scris undeva la topicul liniilor inguste, unde iar se prezenta o carte aparuta in 700 de exemplare.

Ma si mir ca sintem informati despre aceste ,,aparitii".
500 de exemplare nu ajung pentru protocol sa aiba toata sefimea din CFR una in birou.

Uite, eu as fi interesat de cartea despre tunele.Promit sa o studiez atent si sa extrag greselile la fel ca in monografii.

Parerea mea este ca pentru Radu Bellu nici nu e greu sa scrie o carte despre ceva de la CFR, fie tunele, fie catastrofe, fie locomotive cu abur si asta dintr-un motiv foaaaarte simplu: secretomania CFR.

Dl. Bellu are acces ,,in situ" la informatii pe care alt autor (de exemplu Horia Radulescu) nu le-ar obtine decit dupa multe cereri si eventual interventii, poate si atunci trunchiate.

Aceasta poate si pentru ca CFR nu are un serviciu specializat in relatia cu publicul si in promovarea anumitor evenimente.

Se pot vedea toate actiunile organizate la diverse ocazii cu participarea domnului Bellu, la care publicul larg a fost ,,tolerat" fara sa existe o deschidere reala spre informare.
Pot exemplifica actiunea de la Jimbolia, la care a fost trenul prezidential, citeva cuvinte schimbate de insotitorii vagonului tehnic cu presa au stirnit minia si amenintarile acestui domn, la acestea adaugindu-se diverse interdictii, fapte criticate virulent in presa locala.

Exemplele pot continua.

cred ca daca a aparut o carte si romrail ne informeaza despre ea, ar trebui sa scrie si cum putem intra in posesie ei.S-ar cumula comenzile si s-ar putea vedea daca e necesara o noua sarja.
 
Nu pot sa nu apreciez titlul excelent gasit: "Catastrofe, atentate si sabotaje la C.F.R."
Ma intreb in ce categorie se cuprinde spre exemplu "episodul" Nicolaiciuc? :roll:
 
  • Like
Reacții: Seba
Catastrofele feroviare cred ca au fost foarte putine.Pentru ca nu ar fi putut fi tinute secrete.

Un accident de munca de genul unor deraieri sau ciocniri de vagoane nu pot fi incadrate la catastrofe chiar daca sa spunem in 1965 intr-o ghereta de frina a murit un ceferist.

Dar cine stie ce am mai putea afla...
 
dantm a spus:
Catastrofele feroviare cred ca au fost foarte putine.Pentru ca nu ar fi putut fi tinute secrete.

Dar cine stie ce am mai putea afla...

Nu cunosc lucrarea, nu comentez modul cum e tiparita sau distribuita, insa, Dane, poate e cazul sa stim ca suntem "fericitii" posesori al celui mai grav accident de cale ferata din Europa, de neglijenta criminala transformata apoi in legenda socialista a acarului Paun, de teribilul accident din 1967, etc...

E bine de citit mai ales de catre cei care se jelesc in mii de comentarii la orice deraiere de vagon.
 
Salut,

Deja offtopic, dar daca nu avem despre ce sa discutam... Am rugamintea sa-mi spuneti o sursa a povestii din 1967. Cautarea Google dupa acarul Paun returneaza doar personificari ale acestuia.
 
E vorba de un accident din gara Vintileasca, acum Sahateni pe linia 500.
Singurul vinovat a fost gasit acarul Ion Paun.

Eu asa am ,,apucat" nu uita ca in anii aceia era o secretomanie a regimului politic la care se mai adauga aceea a CFR, care dupa cum vezi . . .
 
Hai sa lamurim o problema (desi nu vreau sa mai torn "gaz pe foc" si sa deschid o polemica interminabila). N-am dat date despre pret si modul de cumparare al cartilor, pentru a nu se interpreta acest lucru ca o incercare de a folosi forumul in scop comercial si pentru ca nu am considerat ca e necesar sa poluez topicul. Am crezut ca toti cei interseati pot sa dea un PM si sa discutam modul in care poate intra in posesia cartii, in functie de situatia fiecaruia.

Pe de alta parte, vreau sa-i rog pe cei care se limiteaza doar la a critica tirajul si modul de tiparire al cartilor, sa faca un simplu exercitiu de "rezistenta". II invit sa realizeze o mica brosura (pe orice tema feroviara) si apoi sa incerce sa obtina finantare si sa o publice (nu conteaza la ce editura) intr-un tiraj "rezonabil". Numai cand vor simti "pe propria piele" greutatile cu care se confrunta un autor feroviar, vor putea intelege exact cum stau lucrurile si sunt convins ca-si vor schimba radical parerea.

Misha: Dl. Bellu nu are legatura cu editura CFR si nici nu stiu sa existe vreun magazin al acestei edituri. Daca te intereseaza cartea, poti sa-mi scrii un PM si iti dau adresa de contact a autorului, sa vorbesti direct cu el.

Horia Radulescu: La fel, daca te intereseaza cartea, poti lua legatura direct cu autorul ei. Nu pot insa sa ma apuc sa postez pe forum datele sale, fara a-i cere permisiunea, dar pot sa "intermediez" un contact intre pasionatii feroviari si el.

Dane, initial n-am dorit sa intru in polemica cu tine, doar pentru ca traim intr-un stat democartic si pentru ca fiecare are dreptul la parerea sa. Tu vezi lucrurile intr-un fel, iar eu le vad total diferit. Nu stiu ce experiente neplacute ai avut cu Dl. Bellu (desi stiu ca am fost si eu in locurile pe care le mentionezi). Imi recunosc greseala pentru episodul cu aniversarea de la Oravita - Berzovia si sincer regret ca in "nebunia" organizarii ei am scapat din vedere sa va anunt pe fiecare, personal. Am fost convins insa ca pasionatii colaboreaza intre ei si ca daca anunt un singur pasionat din Timisoara, el la randul sau va duce mai departe vestea. Poate am gresit si imi cer scuze pentru asta.
Pe de alta parte, chiar te rog sa extragi greselile din carte si sa iei legatura cu autorul ei pentru a le semnala. Chiar si eu i-am atras deseori atentia la greseli si neconcordante in lucrarile lui si de fiecare data s-a purtat mai mult decat onorabil cu mine. Colaborez de mult cu el si cred ca am ajuns sa-l cunosc mult mai bine decat alti pasionati. Nu te impiedica nimeni sa imi ceri datele lui de contact si sa vorbesti direct cu omul.

Daca vei avea curiozitatea sa rasfoiesti cartea despre catastrofele feroviare, vei vedea ca in ea nu sunt date accidente "banale" asa cum crezi tu (deraierea catorva vagoane, cate o osie deraiata, etc.). Insa cand intr-un accident se ciocnesc doua trenuri automotoare (asa cum s-a intamplat la Timisoara, in 1937), iar intre fiarele contorsionate, 37 de oameni sunt grav raniti, ori cand sub doua bombardamente (asa cum s-a intamplat tot la Timisoara, in 1944), o inreaga statie si un depou C.F.R. sunt distruse, iar pagubele depasesc 2.000.000.000 de Lei (o suma imensa pentru acea vreme), nu cred ca nu se pot numi catastrofe feroviare. Exemplele pot continua, dar nu cred ca ne permite spatiul sa prezint tot ceea ce se regaseste in carte.

Misha: Povestea acarului Paun si accidentul din 1967 (cred ca te referi la ciocnirea de la Craciunel) sunt doua lucruri diferite. Iti stau oricand la dispozitie cu lamuriri despre aceste evenimente, iar daca consideri necesar, putem chiar deschide un topic pe tema asta (daca nu-i deja deschis).
 
Buna ziua,

Nu ne-o luati in nume de rau... stateam si noi ca pensionarii la coada fara sa stim exact ce se da si daca deschide... si mai schimbam o vorba... cine-a mai murit, cine s-a mai maritat...:D :evil:

Cred ca nu este nevoie de PM pentru informatia care intereseaza pe toata lumea in primul rand: Cat costa cele doua volume?
 
misha a spus:
Cred ca nu este nevoie de PM pentru informatia care intereseaza pe toata lumea in primul rand: Cat costa cele doua volume?

Chiar azi l-am intrebat si eu pe autor pretul cartilor.

Istoria Tunelelor e 125 de RON, iar volumul despre catastrofe e 100 de RON.

Accidentul de la Craciunel nu e tratat in lucrare, dar e descris in amanunt in volumul 1 al Istoricului Tractiunii Feroviare, scris de Dl. Serban Lacriteanu si in cartea scrisa de Dl. Ivanescu.
 
Accidentul din 1967 este cel de la Frunzeasca si nu este o ciocnire. Despre o ciocnire -expediere tren contra tren- mai multe in Nostalgii Feroviare la lui Vali Ivanescu.

Dan: Acarul Paun are o istorie foarte interesanta, nescrisa inca in adevarata ei dimensiune. Omul asta a semnalizat ca realizata o schimbare de macaz care de fapt nu se efectuase. A expediat un tren accelerat pe o linie ocupata de un marfar. Apoi a plecat sa pazeasca vaca sefului de gara, sa nu intre in porumb...

Ulterior, neglijenta lui a fost transformata in martiriul clasei muncitoare. E o poveste interesanta, eu am documentat-o la fata locului. Poate merita spusa cumva.

Restul, lectura placuta !
 
Si uite cum de la o carte, ajungem sa vorbim despre 3 accidente diferite!

Povestea acarului Ion Paun a avut loc in statia Vintileanca, in ziua de 2 Iulie 1923. In acea tragica zi de luni, in jurul orelor 11, trenul accelerat Nr. 701, remorcat de locomotiva 231.070, ce urma sa treaca fara oprire pe linia III a statiei s-a ciocnit violent cu trenul de marfa Nr. 4103, ce se afla garat pe linia IV. Impiegatul de miscare i-a ordonat acarului ca dupa gararea completa a trenului de marfa sa efectueze parcursul pentru trecerea trenului accelerat, acesta a indeplinit ordinele, fara insa a se convinge daca trenul de marfa se afla garat intre marcile de siguranta. Din cauza faptului ca ultimul vagon al trenului de marfa a ramas pe macaz, iar la incercarea de schimbare a lui, un bulon s-a rupt, schimbatorul de cale a ramas in pozitie de acces catre linia IV, iar mecanicul trenului accelerat, vazand semnalul de distanta pe "liber" a intrat cu viteza normala in statie, unde s-a ciocnit violent cu trenul de marfa. Ultimele 6 vagoane ale marfarului au fost sfaramate, locomotiva, vagonul de posta si cel de bagaje, din compunerea acceleratului au scapat cu avarii usoare, iar restul vagoanelor au deraiat si s-au rasturnat.
Cei 75 de morti au fost ingropati, cu onoruri militare, in cimitirul din Vintileanca, iar ranitii au fost internati in spitalele din Ploiesti, Buzau, Galati si Bucuresti.
Vinovati pentru acest tragic accident au fost gasiti seful statiei, ce-si parasise fara aprobare postul, plecand intr-o vizita, la Mizil si acarul Ion Paun.
In acelasi an, el a fost condamnat, fiind eliberat din inchisoare abia in anul 1934, iar la scurt timp dupa acest moment s-a stins din viata.
Prin anul 1974, un ziarist insotit de seful de gara din acei ani l-au intervievat pe acarul ce era de serviciu in ziua tragediei, in cabina 2 a statiei Vintileanca. Acesta a exclamat, cu tristete: "De ce nu m-ati chemat atunci? Aveam atatea sa spun..."
Incercand sa lamureasca actiunile acarului Paun, cei doi "investigatori" au ramas stupefiati sa afle ca in momentul accidentului, acarul Paun nici macar nu se afla in cabina, ci se gasea pe camp, la pascut, cu vaca sefului garii.

Accidentul din 12 Martie 1967 a avut loc in statia Frunzeasca, unde trenul accelerat Nr. 612 (Iasi - Bucuresti), remorcat de locomotiva 231.067 a intrat pe linie abatuta si s-a rasturnat, tragand dupa ea urmatoarele 4 vagoane si producand deraierea celorlalte 2 vagoane din compunerea garniturii. Intre fiarele contorsionate si-au pierdut viata 10 persoane, iar alti 24 de pasageri ai trenului au fost grav raniti. Pentru ca un astfel de accident sa nu se mai repete, s-a decis introducerea celei de-a treia semnificatii, la semnalele mecanice prevestitoare. Astfel a aparut "sageata" ce avea rolul de a-l avertiza pe mecanic ca urmeaza sa intre pe linie abatuta.

Ultimul accident, cel de la Craciunel a avut loc in ziua de 7 Octombrie 1968, cand intre statiile Craciunel si Cistei s-au ciocnit violent trenul accelerat Nr. 303, remorcat de o LDE din depoul Brasov si trenul cursa C 3340, remorcat de locomotiva 324.724. In momentul impactului, acceleratul avea viteza de 90 de km/h, iar trenul cursa circula cu 60 de km/h.
Cauza acestei tragedii, in care si-au pierdut viata 28 de victime si au fost cateva zeci de raniti (desi martorii oculari povestesc de cifre mult mai mari), a fost ceata deasa si indisciplina grava a impiegatului de miscare din statia Craciunel, ce se afla in stare de ebrietate.

Iata cum coroborand munca mai multor pasionati (datele de mai sus provin din cartile scrise de Radu Bellu, Serban Lacriteanu si Ilie Popescu, si Valentin Ivansecu), se pot lamuri aspecte ale istoriei feroviare.
 
O carte buna de Radu Bellu ROMANIA LOCOMOTIVE cu ABUR 1854-2003 am si eu si are poze si date tehnice pe ce rute a circulat ,unde a facut prima proba in Romania locomotivele cu abur care au circulat pe caile ferate de pe la noi,daca are cineva nevoie despre datele unei anumite locomotive cu abur care a circulat la noi ii stau la dispozitie cu multa placere.