Servus Rudi,
Urmaresc cu mare interes modelele tale si-mi place ce iese. Am totusi cateva nemultumiri legate de navele astea DeAgostini, e valabil mai ales pentru corabia "Sfantul Ioan Botezatorul" care a inceput sa apara in Romania de doua saptamani, insa vad ca e la fel in principiu si la "Victory" al tau: puntile sunt modelate absolut plat, fara nici o curbura. Imi aduce aminte de injuratura aia frantuzeasca haioasa, in care frantuzul spune: "sora-ta aia e asa de plata, ca ar putea fi trimisa pe fax"!
In realitate puntile au intotdeauna o curbura, pe care neamtul o denumeste balkenbucht, fara de care apa nu s-ar putea scurge firesc spre marginile puntii si apoi afara din nava.
Acuma desigur, la o nava mare precum Victory curbura respectiva nu mai este atat de semnificativa, mai ales la scara 1:84, cata vreme la "Sfantul Ioan Botezatorul" care este la scara 1:50 si din secolul respectiv, niste punti plate si desenate cu creionul, asa cum spun ei, nu sunt o rezolvare prea "cusera"
Ce ti-as sugera este ca inainte sa lipesti scandurile, sa incerci sa vopsesti cu vopsea cantul fasiutei respective de lemn. Puntile corabiilor erau de regula calafatuite, adica intre scanduri se infigea cu o scula speciala o suvita de fire de canepa impletita imbibata in gudron, care pe urma era acoperita cu gudron sau cu smoala topita. Deci intre scanduri ramanea un spatiu de circa 5 mm de culoare maronie sau chiar neagra. Modelistii cu experienta imita acest straif prin diverse mijloace, de exemplu o fasie subtire de hartie neagra din acelea de la filmele foto medicale, o fasie taiata dintr-o banda de caseta sau chiar, cum spuneam mai sus, pur si simplu vopsit cantul la fiecare scandura. Incearca sa folosesti un email gen Model Master sau similar, o vopsea un pic mai groasa care nu se dilueaza cu apa, ca sa nu se imbibe in material ci sa ramana doar la suprafata lui. Iar pentru capetele cuielor, daca ai curaj sa "ataci" un tubusor fin din otel inoxidabil (atentie la prelucrare, pot sa "sara" aschii) se foloseste un ac de siringa taiat drept si cu marginile ascutite pe urma astfel incat sa fie transformat intr-un fel de preducea in miniatura. Cu ajutorul acestui instrument poti pe urma sa apesi cu grija pe capetele scandurilor, lasand o urma circulara care arata exact ca dopul de lemn care acopera cuiele. Scandurile nu se dau in nici un caz cu lac lucios, trebuie sa ramana de culoarea si textura lemnului natural, dar uneori se poate inchide putin culoarea prea deschisa a lemnului imbibandu-l cu ulei de rapita (folosit de artistii plastici) sau poti incerca cu un lac sintetic mat, sa vezi daca-ti place ce culoare iese. Incearca intai pe niste bucatele de lemn de punte si abia dupa ce esti sigur de rezultat poti sa dai si pe model!
De asemenea, mai trebuie sa stii ca la nave mari precum este Victory, puntea este facuta din scanduri ceva mai lungi decat le-ai pus acolo (cam x1.5) si nu este alternata la 2 randuri, ci de regula la 3, adica doar la treia scandura daca mai apare cate o imbinare, si nici imbinarile astea nu sunt facute "matematic" ci doar in functie de cum s-au nimerit scandurile, adica nu este un desen atat de regulat, ci are unele neregularitati. Uite aici:
http://www.stvincent.ac.uk/Heritage/1797/Victory/images/gundeck.jpg
http://www.stvincent.ac.uk/Heritage/1797/Victory/images/gun32.jpg
de pe site-ul http://www.stvincent.ac.uk/Heritage/1797/Victory/guns.html
Spor!