Nelamurire!!!

mmkelemen

Well-Known Member
13 Noiembrie 2008
483
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Salutare!
De curand am achizitionat o locomotiva EMD GP 18 Burlington, HO Mehano, T038, la care am incercat sa montez lumini albe/rosii in functie de directia de mers.
Am pus doua LED-uri cositorite in paralel (anod cu catod si invers), le-am alimentat printrun bec de 16V cred (era deja pe locomotiva) si le-am facut proba. Totul a fost OK, la mers inainte se aprindea LED-ul alb iar la mersul inapoi cel rosu. Asta la unul din capete. Am facut acelas lucru si in capatul celalalt. Dupa proba facuta si la acest capat totul era OK.
Marea buba a aparut cand am legat LED-urile din ambele capete impreuna si anume ca abia, aproape invizibil, se mai aprind LED-urile albe. Cele rosii sunt OK, se aprind normal in functie de directie.
Va rog indrumati-ma cum sa pot remedia aceasta problema?
Precizez ca LED-urile sunt lipite de plasticul carcasei si daca exista vreo solutie pentru a nu trebuii sa le demontez.
Multumiri anticipate.
Bafta!
 
LED-ul rosu are o cadere de tensiune de cca 1,8V , cel alb de 3...3,3V , legate in paralel vei avea doar 1,8 si atunci LED-ul alb nu va mai lumina.

Daca ai un bec inseriat cu LED-urile atunci rezistentele din schema au valoarea de 220 Ohm

foloseste aceasta schema:
lled.jpg


mai multe detalii: http://www.info-trenulete.ro/sci.html
 
Pentru o mai mare acuratete, valorile rezistentelor de balast R (ohmi) se calculeaza astfel:

R = (Ualim - ULed) / ILed

unde:

Ualim = tensiunea maxima de alimentare la sine sau la iesirea decodorului digital (volti)
ULed = tensiunea la bornele LED-ului in polarizare directa, de circa 2V la LED-urile rosii, orange, galbene, verzi (usor crescatoare de la rosu spre verde), respectiv circa 3.5V la LED-urile albe
ILed = curentul nominal prin LED, de circa 0.01 - 0.015 - 0.02A pentru marea majoritate a LED-urilor

Se aleg rezistente standardizate de valori putin mai mari sau egale cu cele calculate, iar puterea lor P (W) se alege mai mare sau egala cu valoarea:

P = R x ILed x ILed = (Ualim - ULed) x ILed

unde, bineinteles rezistenta se exprima in ohmi, tensiunile in volti si curentii in amperi :idea:
Deoarece LED-urilor NU le place deloc sa fie polarizate invers, ar fi bine ca la bornele lor sa se conecteze in antiparalel diode simple, daca montajul nu prevede alte modalitati de protejare a lor la inversarea tensiunii de alimentare. In cazul alimentarii lor de la iesirile de lumini ale decodoarelor digitale, inversarea tensiunii nu se produce niciodata, deci diodele de protectie conectate in antiparalel cu LED-urile pot lipsi.
 
@MPU

in schema data nu se pot polariza invers led-urile decat cu tensiunea maxima de 3,5V pentru led-ul rosu , respectiv 2 V pentru cel alb, valori care sunt mult sub tensiunea inversa permisa ( 5V )
 
Cred ca ati uitat ce-o zis omu':
le-am alimentat printrun bec de 16V cred (era deja pe locomotiva)
Schema e folosita pe BR71 Guetzold si in multe alte cazuri cu succes.
NU sunt adeptul schemei cu rezistente:
- disipa caldura
- consuma inutil
- ocupa loc inutil
Problema tine doar de parametrii sau mai bine zis de dispersia parametrilor diferitelor componente electronice, in speta a diodelor folosite.
Si eu care folosesc numai becuri de 1,5v, le selectez inainte de imperechere.

PDI
 
Deci pana la urma nu am nicio sansa sa le las asa alb si rosu.
Am fost azi prin oras si am cautat LED-uri de 3mm bipolare (cu doi pini) galben/rosu si din pacate nu am gasit. O solutie unde pot gasii asa ceva prin Bucuresti?
Pana la urma nu stiu cum o sa fac.
Bafta!
 
LED-ul inseriat cu o rezistenta si atata tot NU este protejat la polarizare inversa! La inversarea tensiunii nu exista cadere de tensiune pe rezistenta inseriata, deoarece prin circuit nu trece curent, deci intreaga tensiune inversata este aplicata LED-ului, ceea ce mai ales LED-urile albe nu suporta.
Din pacate, conectarea in antiparalel a grupurilor LED+rezistenta nu rezolva aceasta situatie, deci... tot la diode conectate in antiparalel cu LED-urile ajungem :fluierat:
LED-urile bipolare galben/rosu rezolva problema protectiei la polarizare inversa prin insasi constructia lor, deoarece acestea contin doua chip-uri gata conectate in antiparalel, dintre care cel galben lumineaza la o anumita polaritate a tensiunii, iar cel rosu la cealalta. Astfel de LED-uri am folosit eu pentru farurile unora dintre locomotivele mele, plus inca destule care au fost in vizita in acest scop :grin:. Totusi... daca intentionezi digitalizarea locomotivei pe mai tarziu, atunci NU folosi LED-uri bipolare, deoarece decodoarele digitale nu stiu sa le puna in valoare, la iesirile lor de lumini fiind tensiune prezenta/absenta si nu pozitiva/negativa.
 
Iti recomand schema nr 5 de aici
Problema este rezolvata simplu chiar si cu bec de 12 volti miniatural in locul rezistorului. Ori becul din locomotiva este foarte bun!
 
Aici gasesti schema si explicatiile aferente, impreuna cu o "dezvoltare" referitoare la prezenta farului central care se aprinde/stinge la schimbarea sensului de deplasare, in timp ce farurile laterale isi schimba culoarea.
 
mpursu a spus:
LED-urile bipolare galben/rosu rezolva problema protectiei la polarizare inversa prin insasi constructia lor, deoarece acestea contin doua chip-uri gata conectate in antiparalel, dintre care cel galben lumineaza la o anumita polaritate a tensiunii, iar cel rosu la cealalta. Astfel de LED-uri am folosit eu pentru farurile unora dintre locomotivele mele, plus inca destule care au fost in vizita in acest scop :grin:. Totusi... daca intentionezi digitalizarea locomotivei pe mai tarziu, atunci NU folosi LED-uri bipolare, deoarece decodoarele digitale nu stiu sa le puna in valoare, la iesirile lor de lumini fiind tensiune prezenta/absenta si nu pozitiva/negativa.


Am vrut de la inceput sa folosesc LED-uri bipolare galben/rosu dar din pacate in "marele" Bucuresti nu am gasit asa ceva.
De digitalizare nu poate fi vorba deoarece este o locomotiva simpla fara mufa pentru decodor. :-(
 
daca cauti 2 culori intr-un chip, de ce nu folosesti LEDuri RGB? Orice culoare poti sa-ti amesteci, in functia curentului!
 
Sa vedem ce putem rezolva aici, la Oradea :grin:
Sau... inseriaza fiecare grup antiparalel alb/rosu cu cate o rezistenta de 50 - 100 ohmi, apoi conecteaza in paralel grupurile LED_uri+rezistente si inseriaza totul cu becul din locomotiva. Rezistentele de mai sus servesc la o oarecare egalizare a tensiunilor si curentilor intre LED-uri, evitandu-se astfel "scurtcircuitarea" LED-urilor albe de catre LED-urile rosii, care au tensiune de deschidere mai mica decat primele.
 
Clouseau a spus:
daca cauti 2 culori intr-un chip, de ce nu folosesti LEDuri RGB? Orice culoare poti sa-ti amesteci, in functia curentului!


Pentru mine e deja de domeniul SF-ului... 8O
 
Bingo! Am reusit!
Am folosit schema propusa de "hgdan", folosind rezistente de 1,2 Kohmi. Acum totul functioneaza OK. Voi pune si poze zilele acestea.
Multumesc tuturor celor care mi-au dat sfaturi sau indrumari. Data viitoare stiu cum trebuie facut.
Respect si bafta!
 
Salutare!
Am promis poze cu ce a iesit. Iata:


Sunt multumit de finalitatea lucrarii avand in vedere ca diametrul gaurii este destul de mic si nu am avut posibilitatea montarii unor LED-uri direct in ele.
Multumesc inca o data pentru ajutorul primit.
Bafta!