N3–404 - "Batranica" din piata garii Sf. Ghe.

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Februarie 2016
896
2
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Pentru început, puţin㒠istorie, povestită’, desigur de Åžerban (Scherbahn) Lacriţeanu:


Locomotiva N3 – 404 a fost construit㒠de fabrica german㒠August Borsig, Berlin – Tegel în anul 1909, numă’r de fabricaţie 7174. Este de tip C-n2t (locomotiv㒠tender, cu trei osii cuplate, 2 cilindri cu sertare plane şi abur saturat), are o greutate de circa 28 t, o capacitate de 3 m3 ap㒠şi 1,5 m3 de că’rbune. Viteza maxim㒠de circulaţie din punct de vedere constructiv este de 35 Km/h iar cea autorizat㒠de 15 Km/h.
Actuala numerotare, N3-404, a fost primit㒠dup㒠infiinţarea Că’ilor Ferate Forestiere (C.F.F.) în anul 1953, şi are urmatoarea semnificaţie: N = ecartament normal, 3 = trei osii cuplare, 4 – putere peste 150 CP şi 04 = numă’rul de ordine în cadrul seriei).
Locomotiva a fost livrat㒠la data de 4 iunie 1909 Societă’ţii Forestiere „Lotru”, care la începutul secolului XX deţinea cea mai mare fabric㒠de cherestea din Europa, în localitatea Brezoi situat㒠la confluenţa râului Lotru cu râul Olt. în anul 1908 fabrica dispunea de 12 gatere şi 7 circulare alimentate electric, un funicular în lungime de 4 Km şi 1344 de lucră’tori.
Locomotiva a fost utilizat㒠pân㒠în anul 1976 la manevr㒠şi pentru tracţiunea trenurilor societă’ţii pe calea ferat㒠cu ecartament normal care asigura legă’tura dintre staţia CFR Lotru şi fabrica de cherestea din Brezoi, apoi a fost transferat㒠la Intreprinderea Forestier㒠de Exploatare şi Transport (IFET) Bă’beni, unde a fost folosit㒠la menvr㒠pe liniile depozitului de cherestea pân㒠în anul 1984. Dup㒠aceast㒠dată’, locomotiva este trimis㒠pentru reparaţie capital㒠la IRUM Reghin. Cu aceast㒠ocazie, sunt înlocuite elemente importante ale cazanului de abur (placi tubulare, virole, camera de fum) şi se monteaz㒠unele elemente standardizate provenite de la locomotivele Reşiţa seria 764.4xx (nisipar, uşă’ camera fum, pompa uns). Dup㒠reparaţie, locomotiva este repartizat㒠în iunie 1986 pentru manevr㒠în depozitul de cherestea din Covasna, unde va funcţiona pân㒠în anul 2002.
Dupa oprirea activitatii în depozitul Covasna, locomotiva a ră’mas nefolosit㒠şi expus㒠intemperiilor şi hoţilor de fier vechi. (nu de locomotive ??? n.r. J )
Datorit㒠importanţei din punct de vedere tehnic cât şi a vechimii şi unicită’ţii acestei locomotive în România, a fost clasat㒠în Patrimoniul Cultural National mobil - categoria tezaur, prin Ordinul Ministerului Culturii şi Cultelor nr. 2020/19.01.2006.
Pentru a preîntâmpina degradarea şi furtul unor piese şi subansamble, în data de 26 august 2008 locomotiva a fost transportat㒠în municipiul Sfântu Gheorghe şi expus㒠în apropierea staţiei CFR.
La iniţiativa Asociaţiei “SICLAU” şi cu sprijinul autorită’ţilor locale, un grup de voluntari a demarat o acţiune de restaurare/completare cu piesele lips㒠şi conservare a locomotivei, având ca obiectiv de viitor repararea şi punerea în funcţiune pentru remorcarea unor trenuri turistice (nostalgice).



Cum arata cand a fost adusa locomotiva "monument" din gara Sfantu Gheorghe, puteţi vedea printre pozele postate aici

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5495&postdays=0&postorder=asc&start=30

…sau in reportajul lui Florinn

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2702

la vremea când înc㒠se afla la depozitul de cherestea Covasna.

Prin stră’dania mai multor iubitori ai trenurilor, cu timpul locomotiva a întinerit, începă’nd s㒠arate, mă’car ca imagine, ca pe vremuri (vremurile bune, desigur)

în ultimul week-end al lunii mai, înc㒠un grup a continuat acţiunea de punere în valoare ca exponat a locomotivei.

Gata de drum, aşteptând „Dacia” – rapidul, nu maşina! (PDI, Mircea Dragomir, Scherbahn)



…asta pentru „bricoleurii” de 060-EA…




…şi asta pentru LDH, restul pozelor contra be-re (bere – bere, nu în accepţiunea MPU )




De la Braşov, ne-am continuat drumul cu „Corona”, tren MAV, cu aspect de tren civilizat…(deh, e din Europa de vest…)







„Parul” ă’sta ce-o fi? Parc㒠l-am mai vă’zut într-o poză’...



Dac㒠pe drum, norii au adus şi ceva ploaie…



…la Sfântu ne-a întâmpinat curcubeul…hai c㒠începe bine!



Am profitat de gazduirea oferit㒠de amicul Andras şi , cât imaginea era înc㒠clar㒠(adic㒠nu se întunericise, ce credeaţi …) am admirat priveliştea …



Dis-de-dimineţă’, ne-am clă’tit gura ce ce mai ră’mă’sese în sticla de whisky (adic㒠ce ne mai lă’sase Dragomir), şi echipaţi de muncă’, ne-am prezentat la datorie.

întâi o mic㒠inspecţie a starii actuale...



...piesele cură’ţate şi revopsite de că’tre Åžerban aşteptând s㒠fie montate dup㒠cură’ţirea şi vopsirea interiorului marchizei.



Pentru început, o trebşoar㒠ceva mai grea, îndreptarea unei table...



.....pare că’...înc㒠puţin...şi se potriveşte....



...da, e bine!



Soseşte si „artileria grea”, adica Daniel Moisa.



...care se şi pune pe treabă’...



…şi toat㒠stră’dania pentru a putea fixa suportul pe care st㒠felinarul da roade…



Pictorul Dragomir, acest Grigorescu al locomotivelor...



...ă’sta nu pare a fi diluant...



...în mod cert nu era diluant!



Cu „plinul” fă’cut, Åžerban se apuc㒠de cură’ţat interiorul....pe el cine o să’-l cureţe...



...în contrast cu imaginea capitalistului...



„Grigorescu” îşi continua opera...



...nemulţumit de „sablarea” fă’cut㒠cu mă’tura...



Hopaaa! Cineva îi fur㒠meseria!



S-a lă’murit şi misterul „parului” – e tija de acţionare a pompei de ulei!



Curios s㒠vad de ce se joac㒠Andras în nisip...



...aflu că’-l îndepă’rta pentru a nu ţine umezeala în nisipar şi profit s㒠iau câteva imagini „de sus” ale pieţei gă’rii...



...şi detalii ale locomotivei



Pentru curioşi, înc㒠un detaliu, al camerei de fum



....şi noua scară’



Acum „Grigorescu” se crede „Leonardo”, dar nu proiecteaza vre-un elicopter ci ia mă’surile pentru îmbră’că’mintea cilindrilor.



Din pă’cate, ziua a trecut prea repede şi Andras nu a apucat s㒠vopseasc㒠decât o parte din interiorul marchizei...



Peste „Bă’trânica” se aştern umbrele înseră’rii



...farurile nu le lă’să’m deocamdat㒠pe locomotivă’...

Faruri cu leduri multicolore, în spate se vad suporţii de colţ pentru fine de convoi...



...e timpul s㒠mergem acasă’...



Cu pă’rere de ră’u ne luă’m larevedere de la frumosul oraşel,...



...pă’cat, am mai fi stat, Dragomir e de vin㒠ca plecă’m!



Prin gara defileaz㒠flota Regiotrans



Doborât de oboseală’, dupa ce mai goleşte câteva pungi cu seminţe, „pictorul” adoarme visând locomotive roz...



Despre recondiţionarea subansambleor de pe locomotivă’, munc㒠fă’cut㒠de Åžerban, în episodul viitor.


PDI

Foto: Åžerban, Andraş, PDI
 
Cum promiteam, iat㒠şi câteva etape „ascunse” ochiului privitorului, prin care locomotiva a ajuns s㒠arate aşa cum o puteţi admira în piaţa gă’rii din Sfântu Gheorghe.

Demontate, luate acasă’, cură’ţate, decapate, revopsite….toate astea pe balconul apartamentului! Noroc cu soţiile noastre atât de înţelegatoare….(oare???)

Cum o imagine spune mai mult decat o mie de cuvinte, comparaţi singuri: înainte şi după’.









…şi altele….



Speră’m ca imaginile prezentate şi munca tuturor celor care au contribuit la renaşterea acestei locomotive, (Bogdan Ioan, Florin Vornicu, Jozsef Szeles, Că’tă’lin Pavel, cei pe care i-aţi vazut mai sus,..s㒠m㒠ierte cei pe care ventual nu i-am citat) s㒠fie o pild㒠pentru aşa-zişii „pă’stră’tori” ai patrimoniului feroviar, în baza că’rora n-ar mai ramâne nimic din istoria noastr㒠feroviară’.

PDI
 
în weekend-ul 17-18 iulie, am dat din nou o fuga la Sfântu Gheorghe, ca s㒠încercă’m sa termină’m de “cosmetizat” bă’trâna Cn2.

S-a început cură’ţarea bielelor pe partea stâng㒠a locomotivei…



….se vede c㒠era necesar!

Cu ră’bdare şi benzină’,
Scap biela de rugină’…



De vrei biela lucioasă’,
Dă’-i cu peria sârmoasă’…



….murdar㒠treabă’….



…dar a meritat!



Acum au putut fi vazute (şi imortalizate în zeci de poze) poansonă’rile de pe biele…



…au fost vopsite roţile….

- Nenea, nu mai da gunoaie !



…asta pentru c㒠în marchiză’, Scherbahn freca de zor rugina de pe tavan….



….mi se pare mie, sau arat㒠la fel ca şi data trecut㒠? (n-o curge apa la el în cartier… ???)

Sigur, acum nu mai ţin nici eu minte ordinea cronologic㒠a lucrurilor, pentru c㒠în paralel, fiecare se ocupa cu câte ceva.

Destul de greu a fost s㒠aranjă’m cât-de-cât ţevile pompei de ungere :



Bogdan şi Florin au constatat c㒠acoperişul trebuie revopsit…



…cu care ocazie s-au mai fă’cut şi alte mici reparaţii…



La un moment dat, a dispă’rut Andris….l-am gă’sit sub locomotivă’, unde a cură’ţat cenuşarul…



Alt㒠viaţ㒠!

Cu roţile vopsite..



…cu marchiza vopsit㒠şi completat㒠(aproape în întregime) cu robineţi, sticl㒠de nivel, manete….



…s㒠te tot joci de-a mecanicu’ !

între timp am primit vizita unui mecanic adevă’rat : D-l Csulak. Dumnealui a lucrat în zon㒠(pe secţia Braşov – Ciceu) pe locomotive 50.000, 150.000 şi desigur ulterior pe diesele.



…sigur, în timp ce noi trudeam, sudoarea curgea pe noi, Scherbahn şi Andris au stat la poveşti cu oaspetele….



în final, stânga locomotivei ară’ta aşa bine, c㒠tot ziceam s-o întoarcem pe partea ailaltă’…şi asta pentru c㒠pentru dreapta nu ne-a mai ajuns benzina ca s-o lustruim la fel de bine….



Dup㒠munc㒠şi ră’splat㒠! Aşa c㒠o bere… se cere !



Am amintit de diversele piese restaurate de Åžerban pentru a completa locomotiva… Iat㒠câteva imagini edificatoare …unele din “ATELIER” (mură’turile din borcan sunt tot de el bricolate!)



La sfârşit, profitând c㒠nu m㒠vede nimeni, Bogdan şi Florin plecaser㒠s㒠termine nişte module, am dat din gros cu valvolin㒠pe biele…nu de alta, da’ s㒠nu se prind㒠o rugin㒠nouă’…



:D

PDI
 
Ce oameni domnule, ce caractere ... :D
Unii 2 care este freaca toata ziua cu peria de sarma, benzina fiecare surubel,bieluta si bulon si vine altu dupa ce plecam si varsa vaselina pe ele :evil:
Lasa ca data aviatoare promit ca nu mai plec sa fac module :( pana nu ma joc si eu cu vaselina pe biela :D :D
Ce sa faci e nasol cand trebuie sa imparti 24 ore 50/50 intre 1:1 si 1:87 . na ca cu asta v-am vaselinat :D
 
Ce sanse sunt ca locomotiva sa functioneze ? Ce sanse sunt sa o revedem acolo unde ii este locul: pe un traseu feroviar ?
 
Sincere felicitari pentru o asemenea munca de restaurare. Imaginile comparative sunt elcovente. Intr-adevar diferentele sunt enorme, inainte si dupa restaurare. Imi dau seama ca este o cantitate de munca considerabila depusa dar rezultatul merita din plin. Bafta in continuare si spor... Respect