Pentru început, puţină istorie, povestită, desigur de Ă
Ĺžerban (Scherbahn) Lacriţeanu:
Locomotiva N3 ââŹâ 404 a fost construită de fabrica germană August Borsig, Berlin ââŹâ Tegel în anul 1909, număr de fabricaţie 7174. Este de tip C-n2t (locomotivă tender, cu trei osii cuplate, 2 cilindri cu sertare plane şi abur saturat), are o greutate de circa 28 t, o capacitate de 3 m3 apă şi 1,5 m3 de cărbune. Viteza maximă de circulaţie din punct de vedere constructiv este de 35 Km/h iar cea autorizată de 15 Km/h.
Actuala numerotare, N3-404, a fost primită după infiinţarea Căilor Ferate Forestiere (C.F.F.) în anul 1953, şi are urmatoarea semnificaţie: N = ecartament normal, 3 = trei osii cuplare, 4 ââŹâ putere peste 150 CP şi 04 = numărul de ordine în cadrul seriei).
Locomotiva a fost livrată la data de 4 iunie 1909 Societăţii Forestiere ââŹĹžLotruââŹÂ, care la începutul secolului XX deţinea cea mai mare fabrică de cherestea din Europa, în localitatea Brezoi situată la confluenţa râului Lotru cu râul Olt. în anul 1908 fabrica dispunea de 12 gatere şi 7 circulare alimentate electric, un funicular în lungime de 4 Km şi 1344 de lucrători.
Locomotiva a fost utilizată până în anul 1976 la manevră şi pentru tracţiunea trenurilor societăţii pe calea ferată cu ecartament normal care asigura legătura dintre staţia CFR Lotru şi fabrica de cherestea din Brezoi, apoi a fost transferată la Intreprinderea Forestieră de Exploatare şi Transport (IFET) Băbeni, unde a fost folosită la menvră pe liniile depozitului de cherestea până în anul 1984. După această dată, locomotiva este trimisă pentru reparaţie capitală la IRUM Reghin. Cu această ocazie, sunt înlocuite elemente importante ale cazanului de abur (placi tubulare, virole, camera de fum) şi se montează unele elemente standardizate provenite de la locomotivele Reşiţa seria 764.4xx (nisipar, uşă camera fum, pompa uns). După reparaţie, locomotiva este repartizată în iunie 1986 pentru manevră în depozitul de cherestea din Covasna, unde va funcţiona până în anul 2002.
Dupa oprirea activitatii în depozitul Covasna, locomotiva a rămas nefolosită şi expusă intemperiilor şi hoţilor de fier vechi. (nu de locomotive ??? n.r. J )
Datorită importanţei din punct de vedere tehnic cât şi a vechimii şi unicităţii acestei locomotive în România, a fost clasată în Patrimoniul Cultural National mobil - categoria tezaur, prin Ordinul Ministerului Culturii şi Cultelor nr. 2020/19.01.2006.
Pentru a preîntâmpina degradarea şi furtul unor piese şi subansamble, în data de 26 august 2008 locomotiva a fost transportată în municipiul Sfântu Gheorghe şi expusă în apropierea staţiei CFR.
La iniţiativa Asociaţiei ââŹĹSICLAUââŹÂ şi cu sprijinul autorităţilor locale, un grup de voluntari a demarat o acţiune de restaurare/completare cu piesele lipsă şi conservare a locomotivei, având ca obiectiv de viitor repararea şi punerea în funcţiune pentru remorcarea unor trenuri turistice (nostalgice).
Cum arata cand a fost adusa locomotiva "monument" din gara Sfantu Gheorghe, puteţi vedea printre pozele postate aici
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5495&postdays=0&postorder=asc&start=30
ââŹÂŚsau in reportajul lui Florinn
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2702
la vremea când încă se afla la depozitul de cherestea Covasna.
Prin strădania mai multor iubitori ai trenurilor, cu timpul locomotiva a întinerit, începănd să arate, măcar ca imagine, ca pe vremuri (vremurile bune, desigur)
în ultimul week-end al lunii mai, încă un grup a continuat acţiunea de punere în valoare ca exponat a locomotivei.
Gata de drum, aşteptând ââŹĹžDaciaââŹÂ ââŹâ rapidul, nu maşina! (PDI, Mircea Dragomir, Scherbahn)
ââŹÂŚasta pentru ââŹĹžbricoleuriiââŹÂ de 060-EAââŹÂŚ
ââŹÂŚşi asta pentru LDH, restul pozelor contra be-re (bere ââŹâ bere, nu în accepţiunea MPU )
De la Braşov, ne-am continuat drumul cu ââŹĹžCoronaââŹÂ, tren MAV, cu aspect de tren civilizatââŹÂŚ(deh, e din Europa de vestââŹÂŚ)
ââŹĹžParulââŹÂ ăsta ce-o fi? Parcă l-am mai văzut într-o poză...
Dacă pe drum, norii au adus şi ceva ploaieââŹÂŚ
ââŹÂŚla Sfântu ne-a întâmpinat curcubeulââŹÂŚhai că începe bine!
Am profitat de gazduirea oferită de amicul Andras şi , cât imaginea era încă clară (adică nu se întunericise, ce credeaţi ââŹÂŚ) am admirat priveliştea ââŹÂŚ
Dis-de-dimineţă, ne-am clătit gura ce ce mai rămăsese în sticla de whisky (adică ce ne mai lăsase Dragomir), şi echipaţi de muncă, ne-am prezentat la datorie.
întâi o mică inspecţie a starii actuale...
...piesele curăţate şi revopsite de către Ă Ĺžerban aşteptând să fie montate după curăţirea şi vopsirea interiorului marchizei.
Pentru început, o trebşoară ceva mai grea, îndreptarea unei table...
.....pare că...încă puţin...şi se potriveşte....
...da, e bine!
Soseşte si ââŹĹžartileria greaââŹÂ, adica Daniel Moisa.
...care se şi pune pe treabă...
ââŹÂŚşi toată strădania pentru a putea fixa suportul pe care stă felinarul da roadeââŹÂŚ
Pictorul Dragomir, acest Grigorescu al locomotivelor...
...ăsta nu pare a fi diluant...
...în mod cert nu era diluant!
Cu ââŹĹžplinulââŹÂ făcut, Ă Ĺžerban se apucă de curăţat interiorul....pe el cine o să-l cureţe...
...în contrast cu imaginea capitalistului...
ââŹĹžGrigorescuââŹÂ îşi continua opera...
...nemulţumit de ââŹĹžsablareaââŹÂ făcută cu mătura...
Hopaaa! Cineva îi fură meseria!
S-a lămurit şi misterul ââŹĹžparuluiââŹÂ ââŹâ e tija de acţionare a pompei de ulei!
Curios să vad de ce se joacă Andras în nisip...
...aflu că-l îndepărta pentru a nu ţine umezeala în nisipar şi profit să iau câteva imagini ââŹĹžde susââŹÂ ale pieţei gării...
...şi detalii ale locomotivei
Pentru curioşi, încă un detaliu, al camerei de fum
....şi noua scară
Acum ââŹĹžGrigorescuââŹÂ se crede ââŹĹžLeonardoââŹÂ, dar nu proiecteaza vre-un elicopter ci ia măsurile pentru îmbrăcămintea cilindrilor.
Din păcate, ziua a trecut prea repede şi Andras nu a apucat să vopsească decât o parte din interiorul marchizei...
Peste ââŹĹžBătrânicaââŹÂ se aştern umbrele înserării
...farurile nu le lăsăm deocamdată pe locomotivă...
Faruri cu leduri multicolore, în spate se vad suporţii de colţ pentru fine de convoi...
...e timpul să mergem acasă...
Cu părere de rău ne luăm larevedere de la frumosul oraşel,...
...păcat, am mai fi stat, Dragomir e de vină ca plecăm!
Prin gara defilează flota Regiotrans
Doborât de oboseală, dupa ce mai goleşte câteva pungi cu seminţe, ââŹĹžpictorulââŹÂ adoarme visând locomotive roz...
Despre recondiţionarea subansambleor de pe locomotivă, muncă făcută de Ă Ĺžerban, în episodul viitor.
PDI
Foto: Ă Ĺžerban, Andraş, PDI
Locomotiva N3 ââŹâ 404 a fost construită de fabrica germană August Borsig, Berlin ââŹâ Tegel în anul 1909, număr de fabricaţie 7174. Este de tip C-n2t (locomotivă tender, cu trei osii cuplate, 2 cilindri cu sertare plane şi abur saturat), are o greutate de circa 28 t, o capacitate de 3 m3 apă şi 1,5 m3 de cărbune. Viteza maximă de circulaţie din punct de vedere constructiv este de 35 Km/h iar cea autorizată de 15 Km/h.
Actuala numerotare, N3-404, a fost primită după infiinţarea Căilor Ferate Forestiere (C.F.F.) în anul 1953, şi are urmatoarea semnificaţie: N = ecartament normal, 3 = trei osii cuplare, 4 ââŹâ putere peste 150 CP şi 04 = numărul de ordine în cadrul seriei).
Locomotiva a fost livrată la data de 4 iunie 1909 Societăţii Forestiere ââŹĹžLotruââŹÂ, care la începutul secolului XX deţinea cea mai mare fabrică de cherestea din Europa, în localitatea Brezoi situată la confluenţa râului Lotru cu râul Olt. în anul 1908 fabrica dispunea de 12 gatere şi 7 circulare alimentate electric, un funicular în lungime de 4 Km şi 1344 de lucrători.
Locomotiva a fost utilizată până în anul 1976 la manevră şi pentru tracţiunea trenurilor societăţii pe calea ferată cu ecartament normal care asigura legătura dintre staţia CFR Lotru şi fabrica de cherestea din Brezoi, apoi a fost transferată la Intreprinderea Forestieră de Exploatare şi Transport (IFET) Băbeni, unde a fost folosită la menvră pe liniile depozitului de cherestea până în anul 1984. După această dată, locomotiva este trimisă pentru reparaţie capitală la IRUM Reghin. Cu această ocazie, sunt înlocuite elemente importante ale cazanului de abur (placi tubulare, virole, camera de fum) şi se montează unele elemente standardizate provenite de la locomotivele Reşiţa seria 764.4xx (nisipar, uşă camera fum, pompa uns). După reparaţie, locomotiva este repartizată în iunie 1986 pentru manevră în depozitul de cherestea din Covasna, unde va funcţiona până în anul 2002.
Dupa oprirea activitatii în depozitul Covasna, locomotiva a rămas nefolosită şi expusă intemperiilor şi hoţilor de fier vechi. (nu de locomotive ??? n.r. J )
Datorită importanţei din punct de vedere tehnic cât şi a vechimii şi unicităţii acestei locomotive în România, a fost clasată în Patrimoniul Cultural National mobil - categoria tezaur, prin Ordinul Ministerului Culturii şi Cultelor nr. 2020/19.01.2006.
Pentru a preîntâmpina degradarea şi furtul unor piese şi subansamble, în data de 26 august 2008 locomotiva a fost transportată în municipiul Sfântu Gheorghe şi expusă în apropierea staţiei CFR.
La iniţiativa Asociaţiei ââŹĹSICLAUââŹÂ şi cu sprijinul autorităţilor locale, un grup de voluntari a demarat o acţiune de restaurare/completare cu piesele lipsă şi conservare a locomotivei, având ca obiectiv de viitor repararea şi punerea în funcţiune pentru remorcarea unor trenuri turistice (nostalgice).
Cum arata cand a fost adusa locomotiva "monument" din gara Sfantu Gheorghe, puteţi vedea printre pozele postate aici
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5495&postdays=0&postorder=asc&start=30
ââŹÂŚsau in reportajul lui Florinn
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2702
la vremea când încă se afla la depozitul de cherestea Covasna.
Prin strădania mai multor iubitori ai trenurilor, cu timpul locomotiva a întinerit, începănd să arate, măcar ca imagine, ca pe vremuri (vremurile bune, desigur)
în ultimul week-end al lunii mai, încă un grup a continuat acţiunea de punere în valoare ca exponat a locomotivei.
Gata de drum, aşteptând ââŹĹžDaciaââŹÂ ââŹâ rapidul, nu maşina! (PDI, Mircea Dragomir, Scherbahn)
ââŹÂŚasta pentru ââŹĹžbricoleuriiââŹÂ de 060-EAââŹÂŚ
ââŹÂŚşi asta pentru LDH, restul pozelor contra be-re (bere ââŹâ bere, nu în accepţiunea MPU )
De la Braşov, ne-am continuat drumul cu ââŹĹžCoronaââŹÂ, tren MAV, cu aspect de tren civilizatââŹÂŚ(deh, e din Europa de vestââŹÂŚ)
ââŹĹžParulââŹÂ ăsta ce-o fi? Parcă l-am mai văzut într-o poză...
Dacă pe drum, norii au adus şi ceva ploaieââŹÂŚ
ââŹÂŚla Sfântu ne-a întâmpinat curcubeulââŹÂŚhai că începe bine!
Am profitat de gazduirea oferită de amicul Andras şi , cât imaginea era încă clară (adică nu se întunericise, ce credeaţi ââŹÂŚ) am admirat priveliştea ââŹÂŚ
Dis-de-dimineţă, ne-am clătit gura ce ce mai rămăsese în sticla de whisky (adică ce ne mai lăsase Dragomir), şi echipaţi de muncă, ne-am prezentat la datorie.
întâi o mică inspecţie a starii actuale...
...piesele curăţate şi revopsite de către Ă Ĺžerban aşteptând să fie montate după curăţirea şi vopsirea interiorului marchizei.
Pentru început, o trebşoară ceva mai grea, îndreptarea unei table...
.....pare că...încă puţin...şi se potriveşte....
...da, e bine!
Soseşte si ââŹĹžartileria greaââŹÂ, adica Daniel Moisa.
...care se şi pune pe treabă...
ââŹÂŚşi toată strădania pentru a putea fixa suportul pe care stă felinarul da roadeââŹÂŚ
Pictorul Dragomir, acest Grigorescu al locomotivelor...
...ăsta nu pare a fi diluant...
...în mod cert nu era diluant!
Cu ââŹĹžplinulââŹÂ făcut, Ă Ĺžerban se apucă de curăţat interiorul....pe el cine o să-l cureţe...
...în contrast cu imaginea capitalistului...
ââŹĹžGrigorescuââŹÂ îşi continua opera...
...nemulţumit de ââŹĹžsablareaââŹÂ făcută cu mătura...
Hopaaa! Cineva îi fură meseria!
S-a lămurit şi misterul ââŹĹžparuluiââŹÂ ââŹâ e tija de acţionare a pompei de ulei!
Curios să vad de ce se joacă Andras în nisip...
...aflu că-l îndepărta pentru a nu ţine umezeala în nisipar şi profit să iau câteva imagini ââŹĹžde susââŹÂ ale pieţei gării...
...şi detalii ale locomotivei
Pentru curioşi, încă un detaliu, al camerei de fum
....şi noua scară
Acum ââŹĹžGrigorescuââŹÂ se crede ââŹĹžLeonardoââŹÂ, dar nu proiecteaza vre-un elicopter ci ia măsurile pentru îmbrăcămintea cilindrilor.
Din păcate, ziua a trecut prea repede şi Andras nu a apucat să vopsească decât o parte din interiorul marchizei...
Peste ââŹĹžBătrânicaââŹÂ se aştern umbrele înserării
...farurile nu le lăsăm deocamdată pe locomotivă...
Faruri cu leduri multicolore, în spate se vad suporţii de colţ pentru fine de convoi...
...e timpul să mergem acasă...
Cu părere de rău ne luăm larevedere de la frumosul oraşel,...
...păcat, am mai fi stat, Dragomir e de vină ca plecăm!
Prin gara defilează flota Regiotrans
Doborât de oboseală, dupa ce mai goleşte câteva pungi cu seminţe, ââŹĹžpictorulââŹÂ adoarme visând locomotive roz...
Despre recondiţionarea subansambleor de pe locomotivă, muncă făcută de Ă Ĺžerban, în episodul viitor.
PDI
Foto: Ă Ĺžerban, Andraş, PDI