Plugul din Craiova si cel din Sibiu prezentat in poze sunt pluguri de zapada sistem Rotary. Cel din pozele de mai sus este insa unul construit in Suedia, dupa planurile unui celebru plug american in vreme ce exemplarul din Craiova face parte din seria germana construita de Henchel 3 decenii mai tarziu.
Plugul din Craiova face parte dintr-un lot de 4 astfel de pluguri (3 dintre ele inca mai exista) care au ajuns la CFR in timpul celui de al doilea razboi mondial, pentru a mari capacitatea liniilor de transport, din motive pe care nu le mai detaliez (nevoi de razboi). Este un alt vehicul feroviar usor de ceferizat, modelul fiind realizat si de producatorii de HO si de N.
Seria MAV 375 este, ca si in cazul seriei 324, un produs al scolii maghiare, care si-a dovedit fiabilitatea in timp. Locomotivele 375 au ajuns la CFR in aceleasi conditii in care au ajuns si seriile MAV 324, acest ultim exemplar find salvat de la casare si exemplar reconditionat de ing. Serban Lacriteanu. Din pacate, dupa ce a ajuns in muzeu, masina nu a mai fost ingrijita.
Seria 375 si sora mai "usoara" 376 au fost preferate pe liniile secundare infundate, datorita usurintei de a circula in ambele sensuri. La CFR au fost folosite in toate regiunile geografice, desi numarul cel mai important a facut serviciul in zona lor traditionala, Ardeal.
Daca ne referim numai la 375.032 ea a fost construita la Budapesta in 1911 si are numarul de fabricatie 2648. Din cartea de evidenta reiese ca a trecut prin depourile din Basarabia, in 1940 a fost luata de rusi, in 1945 a fost repatriata si trimisa la dep. Timisoara, apoi a trecut prin depourile: Arad, Dornesti, Dolhasca, Itcani, Bacau, Adjud, santierul Urechesti, inapoi la Itcani, Oradea si din 1964 intra in patrimoniul unor unitati industriale, de la IFET Stana de Vale a fost salvata de Serban si reconditionata ptr. muzeu.
O istorie intreaga....
Despre seria CFR 1400 gasiti cateva randuri tot aici:
http://www.railwayfan.ro/liniavinului/html/locomotive.html
Seria CFR 131 a fost gandita ca un model original CFR care sa inlocuiasca mai batranele MAV/CFR 375 (vezi cele scrise mai sus). Este unul din putinele proiecte originale de locomotive CFR. Din pacate in exploatare s-a dovedita ca era mai "gurmanda" decat sora ei maghiara. Razboiul si tot ce a urmat a impiedicat dezvoltarea proiectului, astfel ca locomotiva care ar fi trebuit sa inlocuiasca seriile ungare a circulat in paralele cu acestea. Au circulat pe liniile secundare, preferate au fost liniile infundate, fara placa de intoarcere, si aceasta serie putand fi folosita fara probleme in ambele sensuri de circulatie. Si-au incheiat serviciul pe liniile din Ardeal.