Module la scara N - standard FREMO

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Salutare,

In cele ce urmeaza voi incerca sa va prezint etapele de constructie pentru modulele mele standard FREMO.

Despre standard se poate citi aici : https://www.fremo-net.eu/en/modular-systems/n-scale/n-re/norm-n-re/

Nu voi incepe direct prin prezentarea constructiei modulelor deoarece doresc sa va arat ca au fost necesare intai cateva "improvizatii" in atelier.

Una dintre acestea este realizarea unui fierastrau circular stationar, freza si a unui banc de lucru, este un fel de 3 in 1 si poate chiar mai mult de 3 in functie de necesitati.

Am cumparat urmatorul circular :



Pentru alinierea sa pe material am folosit o rigla de aluminiu :



Realizarea a fost planificata in autocad, insa am transpus pe hartie cotele si o mica schita orientativa . Calculatorul si praful din atelier nu fac casa buna.



Impreuna cu Andrei ne-am apucat sa asamblam masa bancului .



Am lasat doua margini in afara cadrului deoarece aici vor fi fixate diferite elemente de aliniere .



Fierastraul circular fixat in pozitia finala:



Rigle pentru positionarea usoara a liniarului



De exemplu liniarul de aluminiu fixat la suprafata pentru a putea taia drept.




A urmat realizarea unei masti de protectie pentru panza de circular, piesele mici pot cadea intre disc si motor, acest lucru poate cauza probleme mari prin ricosare dar poate bloca motorul circularului ducand la arderea sa. Nu ne dorim asta.

Am inceput prin frezarea in adancime de 4 mm a placajului



Am montat piulite scufundate in placaj



Dupa care am fixat placa de protectie



Fierastraul cirular l-am fixat cu 4 suruburi , in placaj exista 4 piulite scufundate cu filet M4. Pentru ca uneori mai scot circularul de acolo si il folosesc pentru placi mari am mai adaugat trei piese de placaj pentru alinierea mai usoara la remonare.




Dupa ce am realizat circularul asa cum am avut nevoie, am trecut la realizarea pieselor pentru module. O parte din acestea au fost realizate la CNC iar cele simple le-am realizat pe acest circular.

Am folosit placaj de mesteacan de 12 mm.



Laterale si suporti de sina, nefinisate



Placa superioara modul



Aceiasi placa de modul taiata si finisata, taieturile de la unul din capete le-am realizat pentru ca il capatul modulului exista o mica panta cu 4mm diferenta de nivel.



Fetele modulelor au fost realizate pe CNC.



semne pentru gauri



Am realizat si coltare pentru asablarea corecta a modulelor



Unelte electrice utilizate pentru gaurire si insurubare




Am trecut la realizarea primului modul

Fixarea primelor doua laterale e cea mai "grea" etapa .




Dupa care totul curge de la sine



Fixarea ultimei laterale



Primul modul finalizat



Va "mai" urma .
 

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.096
78
galati
LOCATION
galati
Salutare si spor la lucru. Timp sa ai mult ca de idei vad ca nu duci lipsa. Am uitat sa te intreb pe ce tip de linie o sa mergi cu modulele . Cod 55 sau cod 80 ???
Pizza cutter nu se impaca bine cu cod 55 si banui ca tot ce este European are rotile OUT OF SCALE. :D
Dupa ce le pui pe picioare, o sa incerc sa trag o fuga la tine sa rulam impreuna niste garnituri 2 sau cu 4 loco si 8-10 vagoane AT&SF SUPER CHIEF sau EL CAPITAN :p
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Ieri seara am mai asamblat un modul.




Impreuna cele doua module vor fi suportul pentru o gara. Acesta este motivul pentru care am ales sa realizez partea superioara dintr-o placa intreaga.

 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Gamitzu, voi monta linie PECO cod 55. Este singura optiune avand in vedere ca sunt foarte multe carnituri cu roti pizza cutter .
 

gamitzu

Well-Known Member
Trenulist
8 Februarie 2010
1.096
78
galati
LOCATION
galati
Aha, am inteles. Peco cod 55 e linie flexibila permanent, sau este aceea de o indoi si revine inapoi, gen Atlas 55 sau 80 cum am folosit eu? Apropo, Atlas a reluat productia in China, in alta locatie. Asta dupa ce a luat-o in bena serios prima data cu productia de garaj. De aia au si disparut unele repere de pe piata intre 2013-2014 in speta macaze si linie flex. :D :D :D
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Intre timp, ieri seara am montat suportii pentru picioarele modulelor.

Am montat placi distantiere , suportii limitatori ai picioarelor. La alte module acestea joaca un rol foarte important , voi reveni cu detalii la momentul respectiv.



Am folosit rasinoase de 30 x 30 mm. Elementul din dreapta e cel care se fixeaza, cel din stanga joaca rol de distantier urmand ca acolo sa fie fixate picioarele modulelor. Pe parcurs se va intelege despre ce vorbesc.




Am folosit o bucata de carton pe post de distantier , parctic acela reprezinta marja de eroare pentru a permite montarea mai usoara a picioarelor.



Cam asa:



O poza "artistica" ...




Modul in lucru



Modalitate de fixare a pieselor. Menghinele sunt de la Nelu (Elef) , cu aceasta ocazie ii transmit multumiri !



Un modul finalizat din punct de vedere al structurii. Ignorati curbura lateralelor, camera foto a telefonului deformeaza mult si nu am corectat defectul.

 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Am continuat cu asamblarea cadrelor celor doua module care vor fi montate in capetele garii.

Am gasit in magazin niste menghine foarte interesante, m-au scutit de anumite eforturi.



Dupa asalblarea cadrului am fixat coltarele decupate la CNC



Pentru o aliniere perfecta am presat coltarul pe masa de lucru si am fixat cadrul modulului cu ajutorul menghinelor.



Dupa asamblarea completa si corecta , am demontat toate piesele si le-am lipit.



Un cadru de modul complet



Fata de modul



Colatrele



Cele doua cadre finalizate



La final am terminat picioarele



Va urma
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Am avut cateva ore libere , am profitat de ele si am lucrat la modulele ramase.

Am montat suportii picioarelor.



Am pregatit suportul sinei, peste el am montat pluta fina de 2mm



Din lemn de brad am confectionat doi suporti (T-uri intoarse) pentru a preveni deformarea sinei.



Dupa ce am fixat suportii de placajul "suport" pentru sina , am montat intai placajul in capetele modulelor. cate doua suruburi 3.5 x 35 pe fiecare capat.



Fiecare "T" intors este prins cu un surub si cu aracet pe suportul sinei.

Fixarea finala am facut-o doar in momentul in care am aliniat suportul sinei cu un dreptar (un rest de placaj drept).

Se poate observa ca in momentul in care este lasat liber la mijloc acesta are tendinta sa se lase datorita propriei greutati.



Dupa fixarea cu menghine se aliniaza foarte bine astfel incat suportii "T" pot fi fixati definitiv.



Dupa fixare

 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
In continuare am pregatit suportul pentru sine, in gara am acoperit complet cu pluta, acolo unde au fost denivelari (un singur caz) am completat sub pluta cu carton.



Colturile din exterior sunt o adaptare de nivel cu o diferenta de 4mm , am folosit polistiren extrudat.



Am aplicat aracet si ulterior pluta.



Dupa uscare am apelat la Robert si a sa potiune magica pentru a aduce relieful pe "drumul cel bun".





Impreuna cu un ajutor de nadejde, sir Michael in persoana , omul cu pozele galbene s-a prezentat la datorie si bine a facut pentru ca am reusit sa termin picioiarele modulelor destul de repede.

Va rog sa observati cat de serios este :



Am incercat sa ii imit stilul inconfundabil de a face pozele galbene , insa telefonul si aplicatiile de editare refuza vehement sa ii "fure" nuantele originale si balansul de galben !

Va rog sa va uitati cat de siret zambeste in fata camerei care nu a avut nici o sansa in fata lui :




Rezultatul , niste module atat de cocotate incat sir Michael a ramas socat , 1,3m este standardul - il respectam .



Am montat impreuna 3 module



Voi dezvalui "secretul" , gara va fi halta ... ca deh , nu sunt in stare de lucruri marete. Am ales Lipanestiul caci pentru el am toate "piesele" .



Va tin la curent ...
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Salutari !

Fiindca in ultimele doua saptamani am avut timp la dispozitie am decis sa mai fac un pas inainte cu lucrarile la module.

Am reusit sa finalizez adaptarea reliefului la nivelul mai coborat decat cel al garii. Am folosit chit de cutit.



La capete , pentru a evita situatii neplacute am ales sa fixez sinele cu metoda "implant" .







Am folosit holzsuruburi de alama pe care le-am slefuit ulterior pentru a putea mentine o distanta mica intre traverse. Nu mi-a reusit peste tot dar nu este foarte grav.



Am inceput sa montez sinele de la un capat si am continuat pana ce am ajuns la celalalt capat.

Prima data un mic cupon de sina "de sacrificiu" , pe acesta am lipit firele de alimentare si pe el l-am lipit de holzsuruburile "implantate".



Lipituri aproximativ frumoase.



Brusc ma lovesc de prima problema majora. Placajul s-a curbat , marea mea gresala fiind faptul ca am omis sa montez coaste. Am rezolvat cu cateva fasii de carton lipite sub sina si cu foarte multe "dispozitive" de reglaj si aliniere. Deformarea nu este mare insa 1,5mm la aceasta scara conteaza foarte mult.

Liniar pentru a aduce sina dreapta in plan vertical .



Liniar pentru mentine sina dreapta in plan longitudinal.



"Sistemul" de fixare , menghine si lemne pe post de opritoare pentru liniar dar si greutati pentru a tine apasat liniarul de blatul modulelor, altfel intra traversa sub el .









Am fixat primele doua macazuri



Dupa care am continuat cu linia 1







Pana cand am ajuns in centru unde am repetat operatiunea de "implantare" a holzsuruburilor





Am scos traversele si am cositorit ambele suprafete care vor fi lipite intre ele.





Am fixat al treilea macaz



Am ajuns pana in punctul acesta





Dupa care am continuat cu montarea celorlante sine .







Am taiat sinele la imbinarea dintre module





Dupa ce am desfacut modulele am completat cu traversele lipsa. Observati prima eroare de lipire la linia de la rampa. Distanta dintre traverse e putin mai mare insa nu foarte deranjant.







Cam atat .
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
A doua interventie, am pregatit locurile unde voi fixa panourile de comanda .

Am marcat locurile viitoarelor gauri de fixare



Am fixat sablonul cu holzsuruburi pentru ca asta am avut in acel moment diponibil .







Dupa care am trecut la pregatirea frezei.



Piesa neagra este in aceasta situatie ghidul care urmarete muchia sablonului.





Capul de lucru , freza .





Tot "utilajul":




Prima trecere



A doua trecere



A treia



La a patra trecere am obtinut golul dorit.





 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Trebuie sa ma hotarasc in privinta terasamentului, sincer nu am nici o idee ce sa aleg.







1,2,3 ?

Am facut un mic experiment , am incercat sa "brunez" sinele pentru a scapa de luciul de pe margini.

"Inainte"



"Dupa"



Comparatie



Parereri ?
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.982
228
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
In loc sa te chinui cu suruburile alea de la Peco, mai bine foloseai suruburi pentru lemn cu cap ingropat...si plat.



Daca adaugai coastele dupa ce ai constatat ca s-a curbat blatul, nu se indrepta?