Salut,
Desi nu sunt un mare fan al cailor ferate franceze, in ciuda domiciliului meu colectia mea cuprinde si cateva locomotive si cateva zeci de vagoane din aceasta tara, modele cu care am avut ocazia sa circul sau care, desi disparusera din circulatie in momentul in care m-am stabilit in Franta, m-au impresionat prin frumusetea sau istoria lor.
Din aceasta a doua categorie fac parte vagoanele Trans Europ Express ale SNCF din 1969 cunoscute ca Mistral69. Vagoanele tip Mistral 69 sunt o constructie tipica franceza, care respecta la momentul constructiei normele UIC cele mai moderne insa nu se incadreaza in nici una din categoriile standard (aici ar fi vorba de UIC Y cu caracteristici si confort de Z1). Ele reprezinta apogeul serie de vagoane Inox, cu fetele laterale si acoperisurile nervurate, lansate in 1956 (Mistral56), continuate apoi in 1964 cu PBA (Paris-Bruxelles-Amsterdam) si sunt totodata ultimele vagoane de acest tip puse in serviciu la SNCF. Forma lor si organizarea interioara prefigureaza nu mai putin faimoasele Grand Comfort, care le-au urmat la inceputul anilor 1970 si care au marcat reintoarcerea la un design mai traditional. Vagoanele erau toate bineinteles climatizate, echipate cu usi pneumatice automate si cu tot confortul unui tren TEE. Calatorii aveau de asemenea la dispozitie, pe langa clasicul restaurant, un bar, un cabinet de frizerie / coafura si chiar si un mic super-market !
(ca exemplu de design exterior, iata aici un A8u Mistral69)
Aceste vagoane, cuplate in general in rame complete, nu au circulat numai pe faimosul tren care le-a dat numele, ci si pe alte trenuri renumite (Rapides sau TEE), intre care faimosul Cisalpin (Paris-Zürich-Milano) sau l&8217;Arbalete (Paris Est &8211; Mulhouse &8211; Basel - Zürich). In ceea-ce ma priveste, m-am hotarat sa adaug colectiei mele acest din urma tren, care se poate compune usor din cele doua seturi de baza Mistral69 produse de firma LSModels (productie Modern Gala) pe N, care totalizeaza 8 vagoane.
Firma LSModels produce in China la Modern Gala modele de calitate inalta (si la un pret pe masura) Ca exemplu, tot pe scara N, iata cateva din productiile din ultimii ani :
(vagoane frigorifice franceze ale STEF inmatriculate la SNCF, epoca III-IV, modele din 2006)
(vagoanele porte-vitres ale Saint Gobain / Veglia inmatriculate la diferite companii europeene, epoca IV-V, modele din 2008)
LSModels a realizat, dupa modelele de exceptie de pe H0, o serie de Mistral69 pe scara N nu mai putin exceptionala. Gravura exceptional de fina a cutiei, inscriptiile precise, interioarele autentice si in culori diferite, boghiurile diferite corecte la fiecare vagon, toate acestea fac ca seria Mistral69 pe N de la Daniel Piron (LSM) sa fie fara indoiala unul din cele mai bune modele produse vreodata in serie mare pe aceasta scara.
(detaliu gravura si inscriptii, marit de mai multe ori)
(detaliu capat vagon generator)
(detaliu climatizare si agregate de pe sasiul vagonului)
Desi nu sunt un mare fan al cailor ferate franceze, in ciuda domiciliului meu colectia mea cuprinde si cateva locomotive si cateva zeci de vagoane din aceasta tara, modele cu care am avut ocazia sa circul sau care, desi disparusera din circulatie in momentul in care m-am stabilit in Franta, m-au impresionat prin frumusetea sau istoria lor.
Din aceasta a doua categorie fac parte vagoanele Trans Europ Express ale SNCF din 1969 cunoscute ca Mistral69. Vagoanele tip Mistral 69 sunt o constructie tipica franceza, care respecta la momentul constructiei normele UIC cele mai moderne insa nu se incadreaza in nici una din categoriile standard (aici ar fi vorba de UIC Y cu caracteristici si confort de Z1). Ele reprezinta apogeul serie de vagoane Inox, cu fetele laterale si acoperisurile nervurate, lansate in 1956 (Mistral56), continuate apoi in 1964 cu PBA (Paris-Bruxelles-Amsterdam) si sunt totodata ultimele vagoane de acest tip puse in serviciu la SNCF. Forma lor si organizarea interioara prefigureaza nu mai putin faimoasele Grand Comfort, care le-au urmat la inceputul anilor 1970 si care au marcat reintoarcerea la un design mai traditional. Vagoanele erau toate bineinteles climatizate, echipate cu usi pneumatice automate si cu tot confortul unui tren TEE. Calatorii aveau de asemenea la dispozitie, pe langa clasicul restaurant, un bar, un cabinet de frizerie / coafura si chiar si un mic super-market !
(ca exemplu de design exterior, iata aici un A8u Mistral69)
Aceste vagoane, cuplate in general in rame complete, nu au circulat numai pe faimosul tren care le-a dat numele, ci si pe alte trenuri renumite (Rapides sau TEE), intre care faimosul Cisalpin (Paris-Zürich-Milano) sau l&8217;Arbalete (Paris Est &8211; Mulhouse &8211; Basel - Zürich). In ceea-ce ma priveste, m-am hotarat sa adaug colectiei mele acest din urma tren, care se poate compune usor din cele doua seturi de baza Mistral69 produse de firma LSModels (productie Modern Gala) pe N, care totalizeaza 8 vagoane.
Firma LSModels produce in China la Modern Gala modele de calitate inalta (si la un pret pe masura) Ca exemplu, tot pe scara N, iata cateva din productiile din ultimii ani :
(vagoane frigorifice franceze ale STEF inmatriculate la SNCF, epoca III-IV, modele din 2006)
(vagoanele porte-vitres ale Saint Gobain / Veglia inmatriculate la diferite companii europeene, epoca IV-V, modele din 2008)
LSModels a realizat, dupa modelele de exceptie de pe H0, o serie de Mistral69 pe scara N nu mai putin exceptionala. Gravura exceptional de fina a cutiei, inscriptiile precise, interioarele autentice si in culori diferite, boghiurile diferite corecte la fiecare vagon, toate acestea fac ca seria Mistral69 pe N de la Daniel Piron (LSM) sa fie fara indoiala unul din cele mai bune modele produse vreodata in serie mare pe aceasta scara.
(detaliu gravura si inscriptii, marit de mai multe ori)
(detaliu capat vagon generator)
(detaliu climatizare si agregate de pe sasiul vagonului)