Mersul sacadat si compensarea de sarcina

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Decodoarele Lok Pilot Basic merg foarte bine cu motoare in 5 poli. Pe orice tip de locomotiva cu motor in 3 poli apar probleme. La unele se poate rezolva ,la altele nu. Asa cum s-a spus mai sus , daca nu aveti nevoie de compensare de sarcina , aceasta se decupleaza si problemele s-au rezolvat.
 
@omydee
Apeleaza la Bogdan I pentru modificarea CV54 si CV55 la val 8 sau 4.
Si spune-ne cum merge dupa...

Basic vs. 3.0 : Cred ca din ratiuni care tin mai degraba de marketing, Basicul nu are setarile "default" tocmai optime... :evil:
 
Nu pot decat sa va multumesc pentru toate sfaturile si informatiile utile date. Dar acum am o intrebare.... Ce renteaza mai mult (cum e mai bine), atat din punct de vedere al mersului locomotivei cat si al banilor? Un decodor 3.0 sau un motor in 5 poli adaptat pentru modelul respectiv de locomotiva?
 
Inca nu ne-ai spus ce locomotiva e...

Eu zic sa ii lasi motorul original, sa incerci mai intai diferite reglaje ale Basicului; mai bine investesti intr-o centrala care sa iti permita modificarea CV-urilor (de ex. Roco Multimaus).
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1650

Daca nici asa nu vei fi multumit, poti sa te gandesti apoi la Lokpilot 3.0 sau altele...
 
Neata. Pai de fapt sunt doua locomotive. Un MAV TAURUS de la PIKO si un BOSTON EXPRES de la MEHANO. Cat despre centrala, sunt hotarat sa-mi achizitionez una, din toata saracia. Dar o sa incerc sa iau centrala de la ESU, ~490 ron din cate am inteles de la Rally, deoarece stie sa instaleze si sunete pe decodoarele esu cu sunet, pe langa toti registrii aferenti.
 
@dac a scris:
Acuma serios: "compensarea asta de sarcina" este de fapt un "sistem de control al turatiei prin feed-back", mai precis un sistem de control de tip PID. (proportional-integral-derivat)
Chiar asta si este dar cu o mica completare, cred ca bucla de reglaj la Basic e PI .
Rolul lui este de a asigura o turatie constanta (sic!) atunci cand, din varii motive, apar fluctuatii de viteza. Variatiile de sarcina sunt numai un caz posibil, variatii de viteza apar de ex. si pe sine cu grad de murdarie variabil.

Chiar asta si face mentine turatia constanta, dar nu la variatia de viteza ci de cuplu.Viteza e proportionala cu turatia si chiar printr-o constanta (reductia si circumferinta rotii).
 
omydee a spus:
Neata. Pai de fapt sunt doua locomotive. Un MAV TAURUS de la PIKO si un BOSTON EXPRES de la MEHANO. Cat despre centrala, sunt hotarat sa-mi achizitionez una, din toata saracia. Dar o sa incerc sa iau centrala de la ESU, ~490 ron din cate am inteles de la Rally, deoarece stie sa instaleze si sunete pe decodoarele esu cu sunet, pe langa toti registrii aferenti.

Vezi ca ceea ce vrei tu nu este o centrala ci un programator...:) centrala Esu este ECOS 50000 si este putin mai scumpa .... Lokprogramarul de la Esu pe care il astept si eu este intradevar foarte bun pentru joca cu Cv-urile si in special cu sunetele dar nu iti permite si manipularea locomotiovelor...
Cu stima
 
Elef a spus:
Chiar asta si este dar cu o mica completare, cred ca bucla de reglaj la Basic e PI .

Nu numai Basicul, toate decodoarele de la ESU si cred ca dealtfel toate decodoarele dcc folosesc bucle de reglaj simplificate de tip PI. Componenta D (derivata) are impact f mic asupra reglarii buclei si in plus este afectata de prezenta zgomotului la masurare (situatia extrem de prezenta in dcc) si atunci este ignorata.

La ESU componenta P este denumita K si este proportionala cu eroarea dintre viteza dorita si cea masurata. Cu alte cuvinte, cu cat fluctuatiile de viteza ale locomotivei sunt mai mari, cu atar K trebuie sa fie mai mare pt a le putea compensa. Problema este ca, daca acest K este prea mare atunci va compensa mai mult decat este cazul si va produce la randul lui oscilatii.

Componenta I integreaza eroarea in timp si simuleaza prezenta unei volante virtuale. Se recomanda ca in cazul motoarelor cu volanta I=K/2, iar la cele fara I=K.

Unele decodoare mai au un parametru (de referinta). Intr-un singur loc pe net am gasit ceva despre el; se pare ca rolul lui este de a crea o tensiune de referinta pt circuitul de bucla in asa fel incat indiferent de tensiunea dcc de la sine, la treapta x locomotiva sa aibe aceeasi viteza. (de ex. pe diorame diferite)
 
omydee, problema ta e simpla si ti-am mai spus, nu te arunca la cheltuieli mari si inutile. cu un decodor LOC PILOT 3.0 rezolvi problema. spui ca ai doar 2 locomotive. crezi ca renteaza sa cumperi o statie digitala cu care sa programezi decodoarele???????????? UNDE E EFICIENTA????? si de ce sa le programezi sau reprogramezi daca ele merg bine si fara sa umbli la ele? totul e sa alegi modelul de decodor potrivit. pentru locomotiva de la MEHANO merge excelent un LOC PILOT 3.0. pentru locomotiva de la PICO merge bine si LOC PILOT BAZIC. eu am pe locomotivele mele de la ROCO decodoare LOC PILOT BAZIC si acestea merg excelent. pe cele de la MEHANO si IHC noi si PICO vechi, am decodoare LOC PILOT 3.0 si sunt foarte multumit.
SUCCES!
 
DORIN a spus:
omydee, problema ta e simpla si ti-am mai spus, nu te arunca la cheltuieli mari si inutile. cu un decodor LOC PILOT 3.0 rezolvi problema. spui ca ai doar 2 locomotive. crezi ca renteaza sa cumperi o statie digitala cu care sa programezi decodoarele???????????? UNDE E EFICIENTA????? si de ce sa le programezi sau reprogramezi daca ele merg bine si fara sa umbli la ele? totul e sa alegi modelul de decodor potrivit. pentru locomotiva de la MEHANO merge excelent un LOC PILOT 3.0. pentru locomotiva de la PICO merge bine si LOC PILOT BAZIC. eu am pe locomotivele mele de la ROCO decodoare LOC PILOT BAZIC si acestea merg excelent. pe cele de la MEHANO si IHC noi si PICO vechi, am decodoare LOC PILOT 3.0 si sunt foarte multumit.
SUCCES!

Ceea ce spui tu este corect Dorin dar acum nu-l descuraja.... :( e drept la 2 locomotive o investitie de 2-300 de Euro intr-o centrala digitala nu se justifica) insa eu il felcit pe Omydee pentru alegerea facuta in ceea ce priveste lok Programmarul ESU mai ales daca intentioneaza sa isi sporeasca parcul si sa introduca si sunetul in viitoarele locomotive din colectie....
 
He he, de data asta nu m-ati prins :-? . Sunt si mandrul posesor al unei complet si de mine modificate 4-8-2 Mountain, :D , realizare 100% "made by me", ;-) , de care sunt tare mandru. Dar, dupa cum am mai postat, am un pardalnic de fir violet (AUX2) la decodorul instalat pe ea, pe care, cu sculele posedate pana acu nu reusesc sa-l conving sa-si arate "calitatie". Prin urmare, generatorul de fum functioneaza numai cu faruri.
Cu permisiunea dumneavoastra domnilor, cam asta-i opera mea.. :roll:
 
pii da, asta e una din cele 2 locomotive, nu? e cea de la MEHANO!
pune pe ea un LOC PILOT 3.0. si toate durerile de cap vor dispare! :D
 
Deci dupa cum ai vazut ca merge locomotiva, tu ma sfatuiesti sa dau jos de pe ea decodorul esu cu sunet si sa pun un 3.0? ;-)
Nu, asta-i cea de-a treia loco din dotare, dar care a fost modificata si merge bine. Si mai am doua, un Mav Taurus de la piko si un Boston expres
(nu stiu cum se numeste locomotiva) de la mehano. Super mica colectia :( , dar ince incet "crestem mari". Sper..... :D
 
As putea spune ca sunt un fan al decodoarelor ESU LokPilot Basic ! (din pacate au devenit raritati :( ) Merg perfect - dupa cateva reglaje - cu locomotivele Roco BR 218, BR 290, V80 si Piko Hercules.

Nu pot sa spun insa acelasi lucru in privinta locomotivei Piko Taurus (una dintre cele mai frumoase locomotive electrice): oricat am "frecat" valorile compensarii de sarcina, la viteze mici locomotiva avea un mers "nesigur", cu mici poticneli.

Cum am auzit mai multa lume plangandu-sa de Taurus, banuiesc ca exista ceva deficiente la partea de proiectare, undeva la nivelul transmisiei; este posibil ca si diametrul mai mare al rotilor sa aiba un rol in fluctuatiile de viteza.

Iata de ce am incercat sa testez aceasta locomotiva si impreuna cu alt decodor: ESU LokPilot V3.0 DCC (specificatiile acestuia sunt mai generoase iar posibilitatile de reglaj mult mai ample decat ale Basicului).

Desi ai de "umblat" la mai multe CV-uri, reglajele sunt mai intuitive si per total mai usor de facut; cu toate acestea dupa cateva ore bune de modificari, comportamentul locomotivei era in continuare chiar mai rau decat in cazul Basicului... :(

Asta pana cand, intr-un final, am apelat la o setare care lipseste la Basic: este vorba de frecventa PWM (adica a pulsurilor cu care decodorul "bombardeaza" motorul locomotivei). La ESU V3.0 poti sa alegi intre 15kHz si 30kHz. Cu cat aceasta frecventa este mai mare cu atat este mai putin audibila dar cu atat scade si "torque" - eficienta transformarii curentului electric in camp magnetic.

Cum 15kHz este oricum o frecventa greu de auzit, am setat decodorul sa o foloseasca (CV49, bitul 1) si, dupa cateva reglaje fine, locomotiva se misca "natural" :!: :!: :!: De retinut asadar ideea reducerii frecventei PWM acolo unde motoarele locomotivelor "fac fitze".

Cartea tehnica a decodorului V3.0 este - evident - in germana, gasiti insa aici versiunea in engleza (care se si potriveste mai bine cu valorile default ale CV-urilor decat cartea originala) In documentul pdf cele 2 frecvente PWM sunt 20 respectiv 40 kHz :!: greu de spus care este realitatea...
 
@dac

am umblat de am innebunit dupa varianta in engleza a manualului
si culmea....imi dai un link de la un magazin unde sunt client de ani de zile :D
niciodata nu i-am intrebat de manualul in engleza :p
 
Cu placere!
Manualul este o traducere recenta din germana - decembrie 2007 - de J. Pinho
 
Salutare,
mare rugaminte,... poate cineva din posesorii de BR93 (Roco 63256) digitizata cu ESU LokPilot V3.0 sa impartaseasca setarile sau fisierul th_.esu cu setarile CV-urilor pentru o locomotiva functionala. Eu am una care sacadeaza cu/si fara sarcina pe sina si in aer la viteza mica sau mare si am incercat toate variantele discutate aici pe forum.
Va multumesc pentru sprijin.
 
Verifica pt. inceput functionarea in regim analog: daca mersul sacadat persista, problema poate fi de natura mecanica. Verifica asadar lubrefierea, legaturile electrice, fa-i un rodaj de 30 + 30 min in ambele sensuri cu viteza medie, fara sarcina.

Dupa ce in analog functioneaza ireprosabil, se poate trece la optimizarea valorilor CV-urilor.