Mecanism de actionare a macazului home made (varianta 2)

Prognosis

Well-Known Member
Trenulist
21 Iulie 2007
1.345
0
Slobozia
trenulete.info
WEBSITE
http://trenulete.info/
LOCATION
Slobozia
YOUTUBE
Prognosis
Mecanism de actionare a macazului home made

Am folosit un micro server de modelism si un montaj electronic de control tip servo driver modificat pentru necesitatile mele. In fapt am inlocuit potentiometrul de 50K cu un grup de doua semireglabile de 100k puse in paralel dar din care am trecut prin comutatie doar firul de pe cursor pentru comanda celor doua pozitii ale macazului. Semireglabilele au rolul de a limita cursa exact acolo unde este nevoie. Mecanismul este fiabil, ieftin, usor si rapid de construit, nu necesita multe piese si miscarea rezultata este realista. In plus nu se mai pune problema ca se da acul macazului peste cap, ca legaturile si contactele nu se fac cum trebuie, ca lamele raman lipite si bobina ia foc. Adio aceste aceste probleme. Plus un sunet placut de mororash la miscarea macazului, mult mai aproape de realitate decat tacanitul unei bobine. Planuiesc sa aduc imbunatatiri prin montarea unor micro-contacti care sa aprinda leduri in functie de pozitia macazului!
Costul final al motorului de actionare este de 30 lei (servo si electronica) plus 2 ore de munca! Dar satisfactia nu are valoare!

 

leynad72

Active Member
Trenulist
28 Decembrie 2008
157
0
Pitesti
LOCATION
Pitesti
Salutare.
Ma intereseaza montajul electronic prin care motorasul se opreste la finalul cursei. As vrea sa vad daca pot sa-l adaptez la motorasul unui potentiometru astfel incat atunci cand ajunge la capatul cursei sa se opreasca.
 

Prognosis

Well-Known Member
Trenulist
21 Iulie 2007
1.345
0
Slobozia
trenulete.info
WEBSITE
http://trenulete.info/
LOCATION
Slobozia
YOUTUBE
Prognosis
Pentru comanda lor am folosit ca baza schema Servo Driver de alaturi.....




...dar la care am operat cateva imbunatatiri si modificari menite sa adapteze montajul la necesitatile mele. Iata schema modificata pentru a lucra cu actionarea.

Cele doua P 1-2 sunt semireglabile cu care se fixeaza limitarea de cursa a servoului.



PS- :idea: Aceeasi schema am folosit-o pentru actionarea unui mecanism de oprire-pornire automata a trenurilor.... despre care spuneam mai demult ca o voi implementa pe diorama... :D La el servo actioneaza un angrenaj cu reductie mai mare pentru a face oprirea-pornirea mai lunga in timp.... montat pe un potentiometrul de la variator! :idea:
 

leynad72

Active Member
Trenulist
28 Decembrie 2008
157
0
Pitesti
LOCATION
Pitesti
Mersi mult...cred ca o sa incerc a doua schema.
Asa cum am mai spus undeva pe-aici pe forum, vreau sa alimentez separat o portiune de circuit printr-un potentiometru cu motoras de la un amplificator audio, pentru a realiza pornirea si oprirea "usoara" in analog. Ce nu reuseam sa fac era cum sa se opreasca potentiometrul cand ajungea la unul din capete...sper sa reusesc acum, o sa te anunt ce-am facut.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.512
286
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
leynad72 a spus:
Salutare.
Ma intereseaza montajul electronic prin care motorasul se opreste la finalul cursei. As vrea sa vad daca pot sa-l adaptez la motorasul unui potentiometru astfel incat atunci cand ajunge la capatul cursei sa se opreasca.
Doua microcontacte + doua diode :D
Diodele sunt conectate in antiserie si sunt montate pe contactele normal-inchise ale microcontactelor, iar intreg grupul este inseriat cu alimentarea motorului. Atunci cand cursorul potentiometrului nu se afla la capete, microcontactele sunt inchise, deci diodele sunt scurtcircuitate si motorul poate fi alimentat in ambele sensuri.
Daca cand motorul este alimentat cu polaritatea plus-minus (sa zicem), atunci el se roteste spre dreapta. Cand ajunge la capatul de cursa dinspre dreapta, el deschide microcontactul care scurtcircuiteaza prima dioda de limitare, astfel plasata incat se blocheaza la polaritatea respectiva a tensiunii. Astfel motorul se opreste fiindca dioda respectiva nu mai permite trecerea curentului, iar repornirea sa nu mai este posibila decat dupa ce polaritatea tensiunii este inversata (minus-plus), ceea ce deschide dioda, deci motorul porneste invers. La celalalt capat de cursa se afla al doilea microcontact care scurtcircuiteaza a doua dioda, care de asemenea va bloca alimentarea motorului odata ce s-a ajuns acolo, prin aceleasi fenomene ca si cele de mai sus.
 

Prognosis

Well-Known Member
Trenulist
21 Iulie 2007
1.345
0
Slobozia
trenulete.info
WEBSITE
http://trenulete.info/
LOCATION
Slobozia
YOUTUBE
Prognosis
Azi am inceput implementarea mecanismului pe diorama. Inainte de montare, ultimul film cu brobele mecanismului:
http://trenulete.info/actionare-macaz-home-made-2/

Si montajul dar si schema electronica modificata sunt aici:
http://trenulete.info/actionare-macaz-cu-servo-prima-varianta/
 

Prognosis

Well-Known Member
Trenulist
21 Iulie 2007
1.345
0
Slobozia
trenulete.info
WEBSITE
http://trenulete.info/
LOCATION
Slobozia
YOUTUBE
Prognosis
Salut! Pentru ca am fost intrebat in privat si pe mail, aduc urmatoarele lamuriri:
Montajul a fost creat pentru a deservi instalatia automata de pe Diorama de la Slobozia. In acest context, butoanele K1 si K2 din schema http://i432.photobucket.com/albums/qq43/PR0GN0ZA/scheme/servo-driver.jpg sunt contacte ale unor relee, care se automentin 1,5 sec, suficient cat sa faca intreaga cursa. Observand schema http://trenulete.info/schema-automatizare-nr-3c-in-circuit-analog-2/
se poate vedea ca in paralel sunt actionate si semafoarele. Pentru implementarea noilor motoare, am separat galvanic alimentarea senzorilor si a semafoarelor de cea a mecanismului.
Fireste ca mecanismul poate fi actionat si prin butoane, conform schemei, acolo unde nu exista automatizare.