Macheta feroviara CSMFB

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

LDH

Well-Known Member
Trenulist
3 Septembrie 2016
6.938
5
Bucuresti
modelism-feroviar.blogspot.com
WEBSITE
http://modelism-feroviar.blogspot.com/
LOCATION
Bucuresti
Asa cum am spus deschid acest subiect unde o sa fie prezentata pas cu pas realizarea machetei clubului, greutatile si bucuriile pe care le-am avut pe parcursul executiei ei.

Sigur multi dintre voi, care ati vizitat subiectul "Intalniri ale asociatiei in imagini" de la sectiunea "Asociatia Modelistilor Feroviari Bucuresti", sunt deja familiarizati cu ce am facut pana ieri 29 martie 2008.

Cu toate acestea cred ca nu este lipsit de interes sa reluam aici etapele parcurse pana in acest moment deorece poate exista intrebari legate de solutiile alese de noi la realizarea machetei.

Am sa deschid, dupa prima prezentare, sa-i zicem introductiva, un subiect de discutii unde va asteptam in jurul unei cafele virtuale sau a unui pahar de ... ce vreti voi sa stam de vorba. Schimband opinii nu poate fi decat benefic in primul rand pentru noi care, luati de valul muncii, putem neglija anumite aspecte si, poate, pentru cei care acuma fac primii pasi in modelismul feroviar.


Tot ceea ce urmeaza sigur nu ar fi existat daca Radu Sofran, cu stilul lui "heirupist" uneori, nu ar fi pus piciorul in prag si ar fi spus ca este timpul sa infiintam o asociatie, nu ar fi existat, ca realizari, daca Rally nu ar fi pus umarul la propriu si nu ar fi pus la dispozitie spatiul unde astazi ne desfasuram activitatea, nu ar fi existat daca nu se gaseau cativa inimosi care sa aibe o "goanga" sau mai multe la cap, cum ii place prietenului nostru Cosmin78 sa spuna, sau stoluri cum zicem noi, nu ar fi existat daca nu am fi fost animati de aceiasi pasiune comuna, modelismul in general si modelismul feroviar in special, nu ar fi existat fara ajutorul multora dintre voi pe care o sa-i amintim la timpul potrivit ce au avut interventii ce ne-au repus pe sine cand am mai deraiat putin sau putin mai mult.

:cafea:
 
Macheta feroviara AMFB

Initial au fost numai discutii si iar discutii.
Nu eram hotarati daca sa mergem pe module care sa le putem interconecta cum dorim sau sa facem o macheta cu o tematica bine stabilita.

Evident ca discutiile au fost pro si contra, unii erau pentru contra la tot ce se spunea.

Ca sa impacam pe toata lumea si sa-i lasam sa gandeasca pe cei care doreau o tematica de la inceput - nu au facut-o nici pana acuma - am luat hotararea cu unanimitate de voturi pentru sa incepem cu o gara si pe urma mai vedem.

Asa a aparut pe forum desenul de mai jos, desen cu liniile unei statii reale, de la care sa pornim si cu modificarile de rigoare sa transpunem pe macheta.



Poza a stat pe forum pana s-a plictisit si nimeni nu a avut curajul sa isi bage creionul in ea si sa faca ceva mai simplu ce poate fi facut.

Unii au propus sa o lasam asa fara modificari dar cand ne-am apucat sa numaram macazele care ne trebuie ne-a cam luat durerea de cap, durere care, o sa se vada pe parcurs, a ramas.

In tot acest rastimp discutiile nu au lipsit.
Au fost directionate spre rezolvarea infrastructurii machetei, adica planseta.
Aici nu au fost obiectiuni si toata lumea, intr-un acord deplin, am hotarat ca infrastructura sa fie modulata si sa mergem pe normele NEM, varianta franceza care dadea pentru module dimensiunile 1220 x 610 mm.

Avand modulul de baza puteam sa ne desfasuram in toate directiile dar am hotarat ca o latime maxima, in caz ca este nevoie, de maxim 1220 mm este suficienta.

Daca tot au fost stabilite dimensiunile constructive ale modulului de baza al infrastructurii schema a suferit prima modificare importanta si a ajuns in forma de mai jos.



si aceiasi schema cu notatii suplimentare

 
Urmare unor discutii "interne" si mai ales unor interventii externe la obiect, un aport important l-a avut Catalin care a spus ca nu este in regula ca in fata liniilor unei statii sa fie amplasat depoul, am hotarat sa modificam configuratia liniilor, sa rupem depoul de statie si sa gandim pana una alta doar statia.

La o prima corectare a iesit asta



Faceti abstractie de faptul ca liniile sunt paralele cu chenarul dar a fost mai simplu de desenat asa.

Lucrurile au avansat, uneori mai repede decat ne asteptam, si uite asa ne-am trezit cu primul modul construit conform cu NEM



Care au fost chiar slefuite ca sa arate mai fotogenic



Si iata intrarea in statie de la capatul Y incepe sa prinda contur

 
Pana la urma am "desenat" intreaga statie intanzand liniile pe planseta peste care am pus polistiren extrudat de 3 mm grosime.

Am pus liniile si nu reuseam sa facem in asa fel incat liniile 1 si 2 sa fie apropiate, intre liniile 2 si 3 sa putem monta un peron iar liniile 3, 4 si 5 sa fie apropiate, putin mai mult decat gabaritul minim.

Singura solutie, avand in vedere ca intrarea, dupa breteaua de la capatul Y al statiei se face pe curb s-a intervenit asupara componentelor bretelei.

Lok si flexul si-au facut treaba si liniile sau apropiat simtitor iar lungimea intregii bretele s-a scurtat.

Inainte si dupa interventie

 
Intre timp au inceput discutiile legate de epoca, tara si tot ce este legat de tema machetei.

Initial am vrut o statie care pe langa liniile din fata cladirii sa primeasca doua linii in genul celor de la "Peronul Nou" din Timisoara unde sa putem "trage" un automotor la una din ele iar cealalalta sa fie linia de garare de la Magazia de Coletarie.
Era un fel de amestecatura de lucruri frumoase dar pentru care nu am gasit o statie corespunzatoare.
Timisoara, o cladire frumoasa dar greu de facut.
Am trecut pe la Burdujeni si dupa ce am stat si am "cujetat" mai bine am gandit drept ca este o palarie prea mare pentru capul nostru.

Evident ca nu am vorbit noi cu noi si la discutii au participat colegii de forum.

Trebuie sa subliniez acuma ca sa nu ma repet pe parcursul povestirii ca un rol important in luarea deciziei privind tema modulului de gara a avut-o Catalin care ne-a pus la dispozitie informatii, fotografii si ne-a ajutat cu sfaturi.

Framantari si discutii, cautari, intoarceri, reluari de discutii si intr-un final a urmat concluzia:

Modulul de gara va fi o reprezentare la scara a unei statii romanesti, mai putin desenul liniilor care sigur nu vom putea sa-l reprezentam cu exactitate.

Trebuia sa gasim o statie care sa aibe de toate inclusiv depou cu pod rotitor si remiza.

Am decis sa fie Jiblea (actuala Calimanesti).

Radu Sofran, aflat intamplator in zona, face fotografii si le aduce sambata urmatoare la club pentru vizionare.

Nu era suficient asa ca se institue un comando care urmeaza sa plece pe teren sa faca masuratori, sa faca fotografii de ansamblu si de detaliu, intr-un cuvant sa stranga material documentar pentru desene.

Aveam deja si un voluntar pentru executia machetei la scara 1:87, Robert.

Reportajul cu ce si cum a fost AICI

Il gasiti si la Intalnirile ale Asociatiei in imagini dar poate este mai simplu asa.
 
BOGDAN I a spus:
Hop o carcaoteala , aici mi se da ocazia - Linia 1,2,3 incepand de la gara cam simetrice intrarea si iesirea din gara , eu propun sa folositi intr-un capat bretea cu macaze si X iar in celalalt doua abateri de pe 2-3 iar pe linia 3 sa aveti macazele puse cap in cap :D . Arata mai bine :twisted:
Sau una din iesiri sa fie cu macaze curbe R3 puse cap in cap :|

cosmin78 a spus:
@BOGDAN I
este de efect intr-adevar,insa numai daca ei sunt dispusi sa sacrifice spatiu ptr.
asas ceva,nu uita ca doua macaze bot in bot ocupa de doua ori mai mult decat un
X

Cum am spus si la discutii aveti perfecta dreptate.

Am indreptat "carcoteala" lui BOGDAN si am fost "dispusi" sa sacrificam spatiu ca doar nu o faceam de la noi. Camera este a lui Rally :D

Ca sa "spargem" simetria si capetele X si Y ale statiei sa nu semene chiar daca sunt pe curb am ascultat sfatul lui mistretu, colegul nostru de club cunoscut initial ca tchisake, si am modificat in consecinta.
Astfel in locul celor patru macaze si o incrucisare sau a celor doua macaze si doua DKW-uri au aparut patru macaze dispuse in pozitie clasica pentru o bretea.




Statia arata ca mai jos:

O vedere de la capatul X



Dupa cum se vede aveam in plan sa facem la capatul X triajul


si o vedere de la capatul Y



iar la capatul Y se prefigura viitoarea pozitie a depoului si desenul liniilor acestuia.

Nu prea sunt impacat nici acuma cu iesirea spre X tot pe curb. Poate se putea rezolva altfel dar se pare ca o sa ramana asa.
 
In cele din urma am ajuns la o forma finala pentru linile din statie si liniile depoului.

La capatul X al statiei am renuntat la triaj acesta mai mult incurcand situatia si complicand-o decat sa ne foloseasca.

Chiar daca ar fi fost spectaculos avand o cocoasa de triere si mai multe linii faptul ca trebuia sa iasa undeva in linia curenta ca garniturile sa nu fie obligate sa treaca numai pri gara ar fi necesitat mult spatiu pe care nu-l avem orcat de mare pare camera.
O alta cauza ce ne-a determinat sa renuntam la triaj este faptul ca ar cam trebui sa urmeze o curba altfel iesim pe fereastra cu macheta :D


Cu lectiile facute si cu Jiblea ca obiectiv schema finala a statiei este ca in urmatoarea schita




Ramasa aproape definitiva, v-am mai spus ca nu sunt impacat cu iesirea de la capatul X, ne-am pus pe treaba.

Am lipit polistirenul extrudat de 3 mm grosime.
Nu l-am pus pentru a atenua zgomotul produs de rulajul garniturilor. Asa ceva este greu de obtinut si oricum nu asta ne preocupa.

Dupa lipirea polistirenului am repus liniile pe modulele constructive si am indepartat surplusul de polistiren creind astfel posibilitatea realizarii prismei de balast a terasamentului.

Evident ca nu am trecut mai departe pana nu am fixat definitiv liniile cu surubele, nu va sfatuies, si nu am facut probe de parcurs pentru reglaje.
A urmat sectionarea liniilor astfel incat modulele constructive sa poata fi separate si sa primeasca celelate instalatii si accesorii.
A urmat o noua punere cap la cap si ultimele retusuri, zicem noi :D , si ultimele probe de parcurs.

Polistirenul nu a fost scos intre liniile din statie desi ar fi trebuit intre doi si trei unde vine amplasat peronul cum nu a fost scos intre linia de mentenanta si cea de iesire/intrare pe podul rotitor al depoului.

La data asta liniile arata ca mai jos



Pentru discutii, in jurul nelipsitei cafele virtuale, va astept AICI

:cafea:
 
Si ca sa ajungem la zi o ultima completare, cel putin pentru moment, ca sa vedem exact cum stam

Planul liniilor asa cum sunt dispuse si fixate acuma pe modulul de gara



impreuna cu ceva fotografii

Capatul X





Capatul Y




Asa cum am convenit urmatorii pasi sunt realizarea prinderilor si ghidajelor pentru aliniere si nivel a modulelor constructive dupa care urmeaza realizarea actionarilor si, speram, intre timp sa inceapa lucrarile la cladirea statiei, remizei, celorlalte anexe si definitivarea planurilor pentru podul rotitor.

Pentru sugestii si comentarii va asteptam AICI