Macaraua Mehano - weathering / actionare electrica

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Lasand la o parte stangaciile "macaragistului"... Exceptional !!! :aplauze:

... iar daca vrei abur e abur uite aici
 
Ce mi-a trecut prin cap...sa incerc cu niste servo-uri mai mari...si parca ziceam ceva la inceput de un fel de "modul"...Asa ca am ajuns la varianta 2 care, in sfarsit incepe sa semene...


Servo-urile astea au un raspuns mai bun la viteza mica si un zgomot ceva mai scazut decat primele.In varianta asta si montajul este ceva mai usor. Primul test:

 
Intrebare: stie cineva cum o cheama pe macaraua asta in realitate...sau aveti ceva poze cu ea?
 
Sistemul de ridicare a bratului are oarece probleme la "plastice"- probabil "scripetii" vor trebui facuti functionali sau trebuie umblat cumva in zonele pe unde freaca sfoara, in asa fel incat sa nu mai "agate".Ciudat e ca ingreunarea bratului accentueaza "buba".Cat despre cabina...merge si mai "slow"...da' macaragiu' e inca in probe... :D
 
sal
frumoasa lucrare , felicitari
Eu la brat nu am pus greutate ci un .. arculet de la pix. Acesta tensioneaza tot timpul bratul in jos (este pe boltul de jos si actioneaza prin rasucire , nu presare ca la pix) , avantajul e ca nu trebuie contaechilibrat in partea opusa. Daca pui greutati pe brat, sigur trebuie greutati si in spate si nu vad unde le mai pui ca ai cam umplut spatiul :)
 
...deasupra... :D ...Surprinzator, mai e loc si pt ceva lest.Mai ciudat o sa fie de facut forma pt turnat ceva plumb.Oricum, cred ca varianta finala va fi cu doua servo-uri mici(la carlig si la brat) si unul mare pt cabina.Asta si pt ca e posibil sa rezolv alimentarea electromagnetului direct prin "cablu", si e nevoie de spatiu pt perii pe tambur si pt niste scripeti de-adevaratelea.Deocamdata se fac teste si "cablul" promite...Pana la urma, daca iese ok, o sa fie mai "ciumeaca" ca a nemtilor... :D
 
Buna,

Excelent!!! Se misca natural... :D
Daca gasesti vechile racorduri "flexibile" din plumb 1/2" cu olandeze (mai apar pe la vechituri), taiate pe generatoare si indreptate cu ciocanul (sub o placa de lemn de esenta tare) dau o foaie de plumb de 3 mm.; inaltimi mai mari se obtin prin suprapunere si lipire . Foaia de plumb se poate modela usor cu ciocanul - ingustate, latite etc. Am si turnat plumb dar nu cred ca se merita. E mai simpla metoda "rece".

Toate cele bune si asteptam finalul
 
Salut!

Uite cum am rezolvat eu chestia cu lestul:

Placuta de plumb taiata la dimensiuni intra la fix -ca mascare- sub placa turnanta a macaralei, asigura contrabalansare serioasa si nu ocupa spatiu util.

Cele bune!
 
Incepand de astazi se redeschid oficial lucrarile la macara.Intre timp ,pe ascuns s-au mai facut masuratori, probe , s-au mai testat materiale si s-au mai modificat putin datele problemei. Poate ca , daca ramaneam la varianta la care , aparent , am incetat lucrul, acum proiectul era terminat.Dar ambitia a fost sa echipez macaraua cu un "carlig electric".Pana aici nimic deosebit...Provocarea mare e sa alimentez carligul direct prin "cablul de tractiune" si nu printr-o sarma "atarnata" intre carlig si cabina , ca la varianta "de fabrica".Una din problemele care au tinut in loc lucrarile ceva timp a fost sarma pentru cabluri.In cele din urma am reusit sa gasesc ceva suficient de subtire, elastic, dar si cat de cat rezistent. Asta a dus insa la reluarea de la zero a mecanismului, pentru a fi adaptat la noile cerinte.In paralel , sper sa pot corecta cateva neajunsuri ale partilor care vor fi pastrate.
 
Una din problemele identificate era viteza prea mare de rotire a cabinei.Initial am incercat sa o corectez prin folosirea unor servo-uri mai mari , cu un cuplu mai bun la turatie mica.Rezultatul a afost aproape satisfacator (vezi ultimul film). In consecinta, am hotarat sa mai introduc inca un demultiplicator.In urma cecetarii atente a unor jucarii faramate, am gasit o pereche de roti dintate care par sa fie prezente in aproape toate jucariile "de china" in care exista un motor care invarte ceva...lucru bun - merita dezvoltat ceva pe baza lor.Partea de jos a transmisiei ramane neschimbata ( fulie & curea).


Raportul de demultiplicare al perechii de roti este de cca 2,4/1 , ceea ce sper sa fie suficient pentru a tine motorasul din servo la o turatie la care sa aiba suficient cuplu.
 
Bratul a suferit si el cateva modificari.Sistemul sau de prindere a fost inlocuit cu un ax pe care am montat si un arc (din mecanism de casetofon) pentru a tine bratul in tensiune.Am renuntat la carligul mare, locul lui fiind luat, dupa ceva taieturi prin zona , de un scripete care are rolul de a nu permite "cablului" sa frece pe brat.Am montat si un al doilea scripete, in locul celui simulat, la carligul mobil.A fost necesar sa folosesc un diametru mai mare datorita faptului ca sarma folosita pentru cabluri , spre deosebire de ata originala , nu poate fi curbata la raze mici fara sa "memoreze" curbura.Cei doi scripeti sunt dubli deoarece carligul va fi "agatat" de doua cabluri .Am ales varianta asta deoarece sarma , desi foarte subtire, in varianta cu doua fire "impletite" are tendinta sa devina bat.In plus, izolatia pare fragila...si mi-e cam frica de scantei... :D

 
Azi a sosit si piesa principala pentru mecanismul de tractare a cablului - un mosor dublu caruia i-am adaugat doua colectoare de curent si l-am gaurit in fel si chip pentru a face legaturile electrice la cabluri



A urmat apoi un decupaj in carcasa unui servo pentru angreenarea cu o roata dintata fixata pe axul mosorului



Cam asa ar trebui sa fie amplasate primele doua servomecanisme



Ansamblul nu s-a inaltat foarte mult si pare sa permita montarea celui de-al treilea servo si a decodorului , sper , fara probleme.
 
Una din cele mai dificile faze ale proiectului este amplasarea si realizarea limitatoarelor de cursa.Deocamdata am reusit doar sa adun toate datele problemei.Cam astea par sa fie pozitiile critice ale macaralei:
1. Bratul asezat pe suportul vagonului de sprijin (existent la Roco sau manufacturat la Mehano)- in acest caz limitatorul va trebui sa inhibe toate functiile macaralei, mai putin ridicarea bratului.Din considerente de transmitere a comenzii la decodor, va fi amplasat pe brat.
2. Brat complet ridicat sau complet coborat - limitatoarele vor opri doar coborarea sau ridicarea bratului.Cel mai probabil vor fi amplasate in cabina.
3. Carligul complet ridicat (pana la scripete) - limitatorul va opri ridicarea carligului SI :!: coborarea bratului.Asta pare sa fie cel mai "imputit"...trebuie amplasat pe brat, undeva in zona scripetelui maro si va fi actionat de cablu sau carlig.
4. Carligul complet coborat - limitatorul va opri doar coborarea carligului.Nici asta nu cred ca va fi usor de facut , probabil va "sta" in cabina.
Din motive de siguranta, toate limitatoarele vor fi contacte normal inchise.Peste asta mai adaugam si "aspectul comercial"- vor trebui montate in asa fel incat sa fie cat mai putin vizibile ... :fluierat: ...si uite asa, banalul brat al macaralei pare sa devina una din cele mai elaborate piese...
 
Urmand sfatul lui cosmin78 de a ma indruma dupa lucrarea ta cu macaraua pentru ca si eu vreau sa fac una made home dintr-un sasiu de vagon ti-am furat ideea cu rulmentul la rotire,dar nu o fac atat de complexa ca a ta modelul ar fi EDK10.Am mai cautat pe ici pe colo si am dat de asta Animation an Athearn steam railroad crane in HO scale.Apropo nu am reusit sa accesez filmuletele tale.