M606,M500: Excursie FeRoviaRa Iasi - Pascani - Suceava[2008]

mishu88

Well-Known Member
Trenulist
13 Mai 2008
666
1
Falticeni, Pascani, Bucuresti
trenuriromania.blogspot.com
WEBSITE
http://trenuriromania.blogspot.com
LOCATION
Falticeni, Pascani, Bucuresti
10 august 2008 -=- Excursie FeRoviaR㒠Iaşi – Paşcani – Suceava<i></i>

Iat㒠c㒠am ajuns în faţa Trenului Personal 6457, Iaşi – Paşcani, dup㒠câteva ore de plimbare pe că’ile ferate ieşene, ore pe care le-am transpus într-un . Mai departe de Paşcani spre Suceava aveam s㒠m㒠urc în Trenul Personal 5511, Paşcani – Suceava. Pân㒠în Suceava, calea FeRoviaR㒠veche de 138, respectiv 139 de ani purta trenul prin urmă’toarele staţii: Iaşi, Leţcani, Podu Iloaiei, Budă’i, Sârca, Târgu Frumos, Pietrişu, Costeşti Iaşi, Ruginoasa, Paşcani, Lunca Siretului, Lespezi, Probota, Dolhasca, Corni, Liteni, Bă’neşti Suceava, Vereşti, Vă’ratec şi Suceava.

Astfel, în acea după’-amiaz㒠am parcurs 137 de kilometri în 2 ore şi 36 de minute, deci o vitez㒠comercial㒠de 53 de km/h. Infrastructura de cale ferat㒠a Regionalei Iaşi poate primi un calificativ foarte bun, având în vedere dificultatea traseelor şi vitezele sporite cu care circul㒠trenurile. Viteza maxim㒠stabilit㒠pe porţiunile de cale ferat㒠Iaşi – Paşcani şi Paşcani – Suceava este de 120 km/h. Acum, c㒠tot am luat la cunoştinţ㒠statisticile acestei că’lă’torii, v㒠invit s㒠vizionaţi fotografiile de pe traseu. Dintre aspectele cele mai interesante pe care v㒠propun s㒠le urmă’riţi sunt: esplanada şi scă’rile din Paşcani, trenul cu etaj „Acvila” al Remar Paşcani şi apusul de soare de pe Magistrala 500.
<i></i>

Dupa 8 ore, m㒠întorceam pe Valea Feeric㒠înapoi spre Paşcani<i></i>



16:50<i></i>

Spre Paşcani aveam la dispoziţie Trenul Personal 6457, Iaşi – Paşcani. Era garat pe linia 2A şi avea ca locomotiv㒠de tracţiune pe EA1-720. Este una dintre cele dou㒠locomotive ale Depoului Iaşi „dotate” cu stema „Roata cu aripi”, ce semnific㒠unul dintre simbolurile CFR-ului. Cât despre vagoane – erau de tipul 36-17 şi 16-17, cu etaj, cu culoar central de trecere dintr-un vagon într-altul.

Trenul Personal Iaşi – Paşcani<i></i>


Locomotiva de vitez㒠a Depoului Iaşi, EA1-720<i></i>



17:00<i></i>

La ora menţionat㒠eram instalat în vagon cu punguţa de alune lâng㒠mine, urmă’rind pe geamurile rabatabile activitatea de pe peron. Că’lă’torii se îndreptau şi ei că’tre uşile de acces ale vagoanelor, în timp ce impiegatul de mişcare mergea spre mecanicul de locomotiv㒠pentru a-i da plecarea.

Mişcare in Gara Iaşi<i></i>


Impiegatul dispozitor de mişcare se pregă’tea să’-i dea plecarea mecanicului<i></i>



17:10<i></i>

Trenul a plecat din Gara Iaşi la ora stabilit㒠– 17:10 – accelerând la 100 km/h pân㒠la Leţcani.

Trenul a plecat din Gara Iaşi<i></i>


Trenul lua vitez㒠spre Paşcani<i></i>




Peisajul Iaşilor îl lă’sam în urma... <i></i>





17:20<i></i>

Dup㒠14 kilometri parcurşi în 14 minute, trenul cu etaj ajunge în Gara Leţcani. Clă’direa de aici are o istorie aparte. Construit㒠la sfârşitul secolului al XIX-lea de Concesiunea inginerului Ioan G. Cantacuzino dup㒠studiile şi proiectele elaborate sub conducerea inginerului Elie Radu, clă’direa gă’rii se descrie prin masivitatea volumului unic parter şi etaj. Totodată’, că’ră’mida de Ciurea îşi dovedeşte, mai bine de 110 ani, calită’ţile fizice de material de construcţie ideal pentru scopul în care a fost produs.

Gara Leţcani reprezint㒠nodul de legă’tur㒠dintre linia 606, Iaşi – Paşcani, şi linia 608, Dorohoi – Leţcani. în 1896 s-a inaugurat linia care fă’cea legă’tura dintre Nordul Moldovei (Dorohoi) şi Iaşi.

Peronul Gă’rii Leţcani<i></i>


Liniile Gă’rii Leţcani, cele folosite şi cele înverzite, deopotrivă’<i></i>


La etaj, banchetele confortabile primesc cu încredere că’lă’torii<i></i>


Spre Podu Iloaiei<i></i>



17:30<i></i>

Trenul Personal Iaşi – Paşcani a ajuns dup㒠alţi 9 kilometri în Podu Iloaiei. Aici exist㒠şi câteva linii industriale dedicate transportului de marfă’. Astfel, la câţiva zeci de metri de gar㒠se afl㒠curtea unui centru de colectare şi depozitare a fierului vechi. Se puteau observa câteva vagoane Eacs încă’rcate cu fier vechi, iar printre acestea chiar şi o locomotiv㒠de manevr㒠Malaxa cu seria 20.164. Câteva date caracteristice despre acest tip de locomotivă’: vitez㒠maxim㒠- 55 km/h, motor Ganz cu 6 cilindri capabil de 120 CP, lungime – 8,2 metri. Pentru alte detalii şi fotografii despre aceast㒠locomotiv㒠v㒠invit s㒠urmaţi acest .

Tot despre Podu Iloaiei v㒠pot spune c㒠este un mic nod feroviar. De aici, trenurile pot s㒠circule că’tre Hârlă’u, iar dac㒠exista voinţ㒠şi fonduri financiare şi sociale, Botoşaniul putea fi legat feroviar cu Iaşiul.

O locomotiv㒠Malaxa de manevr㒠in curtea Remat Podu Iloaiei<i></i>


Spre Budă’i<i></i>


Prin satul Budă’i<i></i>


Peronul Haltei Budă’i<i></i>



17:40<i></i>

Trecând de halta Budă’i şi satul cu acelaşi nume, trenul înainta cu o vitez㒠apropiat㒠de 100 km/h printre curbele şi pe declivită’ţile specifice acestei linii.

Spre Sârca<i></i>


în apropierea Gă’rii Sârca<i></i>


Trenul intra în Gara Sârca<i></i>


Semnalele luminoase de ieşire din Gara Sârca spre direcţia Iaşi<i></i>



Oprind în Gara Sârca, trenul cu care circulam s-a întâlnit cu Trenul Personal 5602, Putna – Iaşi. Acesta era tractat de o locomotiv㒠electric㒠vopsit㒠în schem㒠clasică’. Mi s-a pă’rut foarte interesant la aceasta (am accentuat aceast㒠observaţie prin fotografia de mai jos) nuanţele diferite de gri care au rezistat zeci de ani pe cutia locomotivei.

Trenul Personal Putna - Iaşi tractat de locomotiva EA1-305<i></i>


Locomotiva electric㒠EA1-305<i></i>


Vopsea autentic㒠rezistentă’<i></i>



17:50<i></i>

Fiind puţin obosit, nu am mai fotografiat fiecare gar㒠prin care treceam. M㒠lă’sam în voia curentului şi a peisajului înconjură’tor.

Spre Târgu Frumos<i></i>





18:10<i></i>

Trenul a parcurs aproape 50 de kilometri de când a plecat din Iaşi, ajungând la 18:10 în dreptul Vă’ii Feerice. Aceast㒠form㒠de relief era foarte bine evidenţiat㒠datorit㒠razelor de soare. Aceast㒠pră’pastie că’pă’ta caracter de canion în ochii mei. De aceea, consider aceast㒠zon㒠unul dintre cele mai pitoreşti peisaje oferite de pe calea ferată’.

Dupa 8 ore, m㒠întorceam pe Valea Feeric㒠înapoi spre Paşcani<i></i>


Viţ㒠de vie cultivat㒠de moldovenii din judeţul Iaşi<i></i>


Valea Ferică’<i></i>





18:20<i></i>

Celebrele dealuri de la Ruginoasa au fost abordate de constructorii acestei linii printr-o succesiune de curbe cu declivită’ţi destul de însemnate (între 10 şi 20 de mm/m). Åži tot aşa, trenul se lă’sa purtat pe că’ile ferate moldoveneşti pân㒠aproape de Paşcani…

Spre Paşcani, pe dealurile de la Ruginoasa<i></i>




Spre Paşcani, ultima staţie a trenului<i></i>










18:30<i></i>

La intrarea în Paşcani am surprins o operaţiune interesant㒠ce se desf㒺ura în curtea Reviziei de Vagoane Paşcani. O locomotiv㒠diesel-hidraulic㒠manevra cu vitez㒠de ~5 km/h câteva vagoane de că’lă’tori. Asupra lor erau îndreptate jeturi de ap㒠şi detergent (probabil) cu rol binecunoscut de igienizare.

în apropiere de Gara Paşcani<i></i>


Obeliscul de la intrarea în Paşcani din direcţia Iaşi<i></i>


O garnitur㒠de vagoane de persoane efectua o spă’lare exterioară’<i></i>


Vagoanele etajate 26-26 erau stră’lucitoare şi proaspă’t ieşite de sub jeturile revigorante cu ap㒠şi să’pun<i></i>


Instalaţia de cură’ţare exterioar㒠a vagoanelor<i></i>


Liniile Reviziei de vagoane Paşcani<i></i>



Trenul se apropia de punctul în care mecanicul de locomotiv㒠avea s㒠apese de trei ori pe butonul de semnalizare acustică’: Gara Paşcani. Pe linia 1 se afla locomotiva diesel-electric㒠de 2100 de cai putere, DA-1220. Avea la cupl㒠un vagon pe 2 osii care semă’na cu un vagon de marf㒠Gbs. Din câte am observat şi în alte dă’ţi când am admirat activitatea FeRoviaR㒠din Paşcani, în acel vagon urcau angajaţi ai CFR-ului care trebuiau s㒠ajung㒠la locul de muncă’, fie el Triajul de Marfă’, Depoul sau Revizia de Vagoane.

Vedere FeRoviaR㒠cu Magistrala 500 că’tre direcţia Bucureşti<i></i>


Trenul intra pe teritoriul staţiei Paşcani<i></i>


Tot mai aproape de peronul Gă’rii Paşcani<i></i>




DA-1220 cu un vagon de calatori dedicat lucră’torilor CFR<i></i>


Gara Paşcani<i></i>


Trenul Personal Iaşi - Paşcani, sosit pe linia 5<i></i>



18:40<i></i>

Intrigat de imaginile neclare de dimineaţ㒠pe care le-am fă’cut cu vagoanele de la Remarul Paşcani, mi-am luat inima în dinţi şi am urcat pe o pasarel㒠din apropiere pentru a fotografia mai clar rama de vagoane „Acvila”. Rezultatul îl puteţi observa mai jos.

EA1-720 rebrusa pentru a se deplasa că’tre Depoul de Locomotive Paşcani<i></i>


Liniile Gă’rii Paşcani, vă’zute dinspre direcţia Suceava<i></i>


O pasarel㒠numai bun㒠pentru a traversa Magistrala 500<i></i>


Rama de tren etajat ACVILA modernizat㒠de Remarul Paşcani<i></i>


Curtea Remar Paşcani<i></i>


Boghiuri şi osii motoare pe un vagon platformă’<i></i>



18:50<i></i>

Mulţumit de „captura” câştigată’, m-am îndreptat spre Gara Paşcani. Surprins㒠din partea oraşului, Gara se descrie ca printr-un edificiu de construcţie clasicist㒠cu elemente neogotice.

Gara Paşcani - vedere dinspre oraş<i></i>



19:00<i></i>

Era abia ora 19, iar Trenul meu că’tre Suceava avea s㒠plece la 20:10. Pân㒠atunci am ieşit de pe teritoriul gă’rii şi am purces la o plimbare pe esplanadă’. Acest bulevard este cochet şi avea scuaruri în care creşteau flori naturale şi arbuşti. Mi-a fost lă’sat㒠o impresie şi mai frumoas㒠dup㒠ce am urcat scă’rile din Paşcani… Se putea vedea chiar şi sigla CFR-ului de pe o hal㒠a societă’ţii Remar Paşcani.

LDH-165 în Gara Paşcani<i></i>


Esplanada municipiului Paşcani<i></i>


Celebrele scă’ri p㒺că’nene<i></i>


Peste 50 de scă’ri aşteptau s㒠fie urcate<i></i>


Esplanada din Paşcani<i></i>





19:20<i></i>

Aşa cum v-am mai obişnuit şi în blogurile anterioare când v㒠relatam despre momentul 19:22, când se întâlneau trenurile Iaşi – Bicaz şi Vatra Dornei – Iaşi, v㒠prezint acum câteva fotografii tot cu acelaşi moment, îns㒠cu personaje diferite. Dac㒠în trecut Trenul Accelerat 10858 Vatra Dornei – Iaşi era deservit de o ram㒠electrică’, iat㒠c㒠în data de 10 august 2008 trenul era un automotor Desiro. Pe lâng㒠aceste dou㒠trenuri, pe linia 4 sosise Trenul Personal 5526, Târgu Neamţ – Paşcani, tractat de locomotiva electric㒠EA1-708.

O locomotiv㒠diesel-hidraulic㒠manevra trenul cu etaj în Revizia Tehnică’<i></i>


Liniile Gă’rii Paşcani ocupate cu locomotive şi automotoare<i></i>


Trenul abia sosit din Târgu Neamţ versus Automotorul care avea sa plece spre Iaşi<i></i>


Automotorul Desiro pleca spre Piatra Neamţ<i></i>


Cele dou㒠automotoare Desiro gata de plecare spre Piatra Neamţ/Bicaz<i></i>



19:30<i></i>

Iat㒠c㒠locomotiva EA1-708 despre care v㒠spuneam c㒠sosise cu un tren de la Târgu Neamţ, s-a cuplat la Trenul Personal 5511, Paşcani – Suceava, care staţiona pe linia 4. Aici trebuie s㒠remarcă’m operativitatea angajaţilor CFR de a pregă’ti de dinainte trenul la drum. Åži c㒠tot veni vorba de operativitate, Trenul Rapid 651, Bucureşti Nord – Suceava Nord, sosea în Gara Paşcani cu câteva minute mai devreme.

EA1-708 la cupla Trenului Personal Paşcani – Suceava<i></i>


EA1-148 cu Trenul Rapid Bucureşti Nord - Suceava Nord<i></i>


Coloana hidraulic㒠nu se potrivea mai deloc cu cele dou㒠locomotive electrice de viteză’<i></i>



19:40<i></i>

Dup㒠ce că’lă’torii veniţi de la Bucureşti au coborât pe peronul Gă’rii Paşcani, Trenul Rapid 651 pleca mai departe spre Suceava Nord.

Repetitorul semnalului luminos cu indicaţie permisiv㒠pentru Rapidul de Bucureşti<i></i>



19:50<i></i>

Ultimul tren care pleac㒠din Fă’lticeni la 18:35 are ca staţie de capă’t Paşcaniul, urmând ca trenul s㒠fie remizat în Depoul Paşcani. Dac㒠acum câţiva ani trenul ce fă’cea serviciu pe linia 510, Dolhasca – Fă’lticeni, era deservit de o locomotiv㒠şi câteva vagoane, iat㒠c㒠în 2008 pe aceast㒠linie au circulat automotoare diesel „Să’geata albastră’”. Astfel, la 19:50 oprea pe linia 4 din Gara Paşcani Trenul Personal 5532, Fă’lticeni – Paşcani.

Trenul Personal Fă’lticeni – Paşcani<i></i>





Åži cum tot mai drage îmi erau trenurile compuse din locomotiv㒠şi vagoane, de la Mă’r㒺eşti oprea în Paşcani Trenul Personal 5411, Mă’r㒺eşti – Paşcani, tractat de locomotiva EA1-313. Dup㒠alte câteva minute, sosea din direcţia Suceava Trenul Personal 5508, Suceava – Iaşi. La cupla acestuia era EA1-755, cea de-a doua locomotiv㒠cu stem㒠care fă’cea serviciu pe teritoriul Regionalei Iaşi.

EA1-313 cu Trenul Personal Mă’r㒺eşti – Paşcani<i></i>


Că’lă’torii care au sosit cu Trenul Personal de Mă’r㒺eşti<i></i>


Atenţie la Trenul Personal Suceava – Iaşi! <i></i>


EA1-755, cea de-a doua locomotiv㒠cu stem㒠a Depoului Iaşi<i></i>


Trenuri in Gara Paşcani<i></i>


Locomotiva electric㒠EA1-313 venit㒠tocmai de la Mă’r㒺eşti<i></i>



20:00<i></i>

Ora de plecare a trenului de Suceava era 20:10, astfel c㒠am stat prin preajma vagoanelor albastre care aveau s㒠m㒠aduc㒠aproape de casă’. Urma s㒠parcurg ultimii kilometri din excursia FeRoviaR㒠din acea zi.

Cele 3 vagoane ale Trenului Personal Paşcani – Suceava<i></i>



20:10<i></i>

Åži uite aşa, IDM-ul ridic㒠paleta verde, locomotiva şuier㒠şi trenul pleca din Gara Paşcani. Că’tre Suceava mai erau 60 de kilometri, nu-mi mai ră’mâne decât s㒠v㒠expun fotografiile aferente traseului Paşcani – Dolhasca – Vereşti – Suceava.

Vagoanele albastre venite de la Mă’r㒺eşti<i></i>


IDM-ul ridicând paleta verde spre mecanicul trenului de Suceava<i></i>


Soarele şi calea ferat㒠spre Târgu Neamţ<i></i>


Apus de soare pe Magistrala 500<i></i>




Halta Lunca Siretului şi că’lă’torul ei vesel<i></i>


Ultimii nori din acea zi frumoas㒠de vară’<i></i>


Åži uite aşa îi spuneam „Noapte bună’!” Soarelui! <i></i>



20:20<i></i>

în acea zi de 10 august 2008 am vă’zut cum , am vă’zut şi cum a apus tot de pe calea ferată’…

Gara Lespezi<i></i>


Amurgul unei zi de var㒠pe calea ferată’<i></i>


Cuiva îi era frig…<i></i>


Imagini mişcă’toare într-un tren la fel de mişcă’tor<i></i>





20:30<i></i>

Trenul Personal Paşcani – Suceava Nord oprea în Dolhasca, localitate situat㒠la 26 de kilometri de Fă’lticeni. De ce nu am coborât aici? Pentru c㒠nu aveam legă’tur㒠la vreun tren spre casa mea, iar calea rutier㒠nu îmi fă’cea cu ochiul, aşa c㒠am continuat s㒠merg că’tre Suceava.

în apropiere de Gara Dolhasca<i></i>


Gara Dolhasca<i></i>


Semnal luminos de parcurs cu indicaţie permisiv㒠galben-galben<i></i>


Liber spre Suceava<i></i>


Ultimii kilometri pe care aveam s㒠îi parcurg în acea zi frumoas㒠de vară’<i></i>



20:40<i></i>

Halta Corni<i></i>



20:50<i></i>

Podurile feroviare peste Râul Suceava<i></i>


Un că’lă’tor în amurg de vară’<i></i>


Spre Suceava<i></i>



21:20<i></i>

Dup㒠259 de kilometri de mers cu trenul pe calea ferat㒠in acea zi, am coborât din Trenul Personal cu care am venit de la Paşcani în Gara Suceava Burdujeni. Comparabil㒠ca amploare doar cu marile gă’ri din Transilvania şi Banat, gara Burdujeni este cea mai mare gar㒠din fostele Principate şi se poate mândri c㒠a ră’mas nealterat㒠pân㒠în zilele de astă’zi. Dar misiunea feroviarilor nu se termina aici… Un alt tren compus dintr-o locomotiv㒠diesel-hidraulic㒠şi un vagon Dimitrov – Personalul 5625, Suceava Burdujeni – Gura Putnei, avea s㒠plece spre direcţia Dorneşti la ora-i stabilit㒠în Mersul Trenurilor.

EA1-708 în Gara Suceava Burdujeni<i></i>


Vagonul Dimitrov al Trenului Personal Suceava - Gura Putnei<i></i>


Locomotiva Trenului Personal de Gura Putnei<i></i>


Gara Suceava Burdujeni vă’zut㒠de la nivelul ierbii<i></i>



Dar pă’rinţii m㒠aşteptau acas㒠s㒠le povestesc cum a fost în că’lă’toria mea feroviară’, aşa c㒠am luat drumul Fă’lticeniului pe E85. Imaginile surprinse mai sus, precum şi cuvintele scrise aici sunt dedicate tuturor celor care iubesc calea ferată’, tuturor celor care trudesc în buna funcţionare a sistemului de transport FeRoviaR. V㒠mulţumesc pentru vizionare şi… fiind sfârşit de an 2010 (data realiză’rii fotoreportajului) v㒠doresc „La mulţi ani!” şi… tot ce v㒠doriţi!<i></i>