- 13 Mai 2008
- 668
- 8
- LOCATION
- Falticeni, Pascani, Bucuresti
1 septembrie 2008 ââŹâ=ââŹâ Excursie FeRoviaRă Dolhasca ââŹâ Paşcani<i></i>
Dacă eşti pasionat de o activitate, ajungi să urmezi uneori cele mai simple sau cele mai complicate cărări pentru a-ţi trăi pasiunea. De data aceasta, dragi cititori, nu mi-am ales un itinerariu foarte lung în timp sau în distanţă, ci o simplă plimbare de la Dolhasca la Paşcani.
Era început de toamnă, iar un număr de 26 de kilometri plus alte aproape două ore de observat vehicule feroviare în Gara Paşcani s-au scurs prin faţa ochilor mei şi prin faţa aparatului de fotografiat. Aveam să fotografiez locomotive electrice, automotoare Desiro ââŹĹžSăgeata AlbastrăââŹÂ, vagoane modernizate sau chiar şi o locomotivă diesel-electrică cu motor Sulzer de 2.100 de CP. Poate sunt lucruri obişnuite pentru un pasionat FeRoviaR, însă prin fiecare element ce compune sistemul de transport FeRoviaR curge sucul atracţiei spre acest domeniu.<i></i>
Automotoare Diesel Desiro în Gara Paşcani<i></i>
17:40<i></i>
Prinsesem în Dolhasca Trenul Personal 5506, Suceava Nord - Paşcani, gonind cu aproape 100 km/h pe ruta Dolhasca ââŹâ Paşcani. Călătoream într-un vagon etajat de unde puteam să admir, în toată splendoarea sa, valea râului Siret.
Ieşire din Gara Dolhasca<i></i>
Curbe multe până la Paşcani<i></i>
17:50<i></i>
După ce trenul mergea voios şi repede pe lângă codrii şi dealurile zonei oraşului Dolhasca, în calea drumului său apărea halta Probota. Aici trenul a oprit câteva zeci de secunde şi a pornit mai departe spre Lespezi, spre Lunca Siretul şi ââŹâ destinaţia finală ââŹâ Paşcani.
Halta Probota sub razele piezişe ale unui soare tomnatic<i></i>
Spre Lespezi<i></i>
Peronul Gării Lespezi<i></i>
Spre Halta Lunca Siret<i></i>
18:00<i></i>
Era 1 septembrie, iar Soarele devenea tot mai zgârcit cu razele lui oferite Pământului. Tot mai atras parcă de noapte sau poate chiar obosit după torida vară, razele lui piezişe creau în imaginile mele mari spaţii de umbre. Nu sunt plăcute ochiului, dar acestea sunt condiţiile toamnei.
Halta Lunca Siretului dotată cu fântână pentru călătorii mai setoşi decât locomotivele cu aburi<i></i>
Valea Siretului<i></i>
Final destination for me ââŹâ Paşcani<i></i>
încă puţin şi ajungeam în Paşcani<i></i>
înainte cu câteva clipe de sosirea în Gara Paşcani, m-am întâlnit cu locomotiva diesel-hidraulică LDH-219, aşteptând semnal permisiv pentru vreo manevră de vagoane de călători. Tot la intrare în Gara Paşcani se află şi uzina de reparat material rulant, Remarul. Se puteau observa vagoane arătoase, de ziceai că sunt nou-nouţe.
Autobuzul vechi pe şosea, iar locomotiva... la fel de veche, pe linia ferată<i></i>
Locomotiva diesel-hidraulică de 1250 de cai putere, omul zilei în Paşcani<i></i>
Material rulant modernizat în curtea Remarul Paşcani<i></i>
Vagoane nou-nouţe de tip E<i></i>
Pasarela din Gara Paşcani<i></i>
în aproximativ 20 de minute de la plecarea din Dolhasca eram în Paşcani. Trenul sosise pe linia 3 şi locomotiva acestuia avea să fie decuplată de la vagoanele de călători. Pe de altă parte, proaspăt venit de la Adjud era Trenul Personal 5421. A fost tractat pe distanţa de 143 de kilometri de locomotiva electrică EA-528.
EA-528 în Gara Paşcani şi sigla Remar Paşcani<i></i>
Două vagoane de călători venite de la Adjud în Gara Paşcani<i></i>
18:10<i></i>
Rămas printre liniile Gării, m-am plimbat de colo-colo aşteptând vreun tren, vreo locomotivă. Pe linia 1, Trenul Personal 5405 / P5402, Iaşi ââŹâ Mărăşeşti, avea la tracţiune pe locomotiva EA1-827. Trei vagoane de călători erau arondate acestui tren, nivelul de încărcare fiind peste 50%.
Trenul Personal Iaşi ââŹâ Mărăşeşti, pregătit de plecare<i></i>
Vedere de pe peronul Gării Paşcani spre direcţia Sud a Magistralei 500<i></i>
Locomotiva electrică EA1-827, pregătită de plecare spre Mărăşeşti<i></i>
Vagoanele puse pe boghiuri Minden-Deutz, pline cu calatori spre direcţia Bacău<i></i>
Locomotiva diesel-hidraulică LDH-219 manevra vagoane de călători în Gara Paşcani<i></i>
18:30<i></i>
De la Iaşi sosea Trenul Personal 6457, Iaşi ââŹâ Paşcani. Compunerea trenului a rămas aceeaşi de mult timp. Intrând în vorbă cu nişte tineri care realizau nişte schiţe cu vagonul etajat, îmi povesteau că veneau în fiecare zi la 18:30 să prindă acest tren şi să poată reprezenta grafic vagonul. Erau studenţi la arhitectură şi lucrau la un proiect de design al unor vehicule FeRoviaRe. M-am bucurat mult când am auzit acest lucru.
Trenul Personal Iaşi - Paşcani sosea în Paşcani cu locomotiva electrică EA-85<i></i>
18:40<i></i>
Un tren mărfar sosea din direcţia Suceava, având la cârlig o locomotivă electrică clasa 40 dedicată transportului de marfă. A staţionat 1 minut şi apoi a mers mai departe către Roman.
Un mărfar tranzita Gara Paşcani tras de o locomotivă electrică în schemă de vopsire clasică<i></i>
19:00<i></i>
Nu m-am mai mirat când am văzut o locomotivă diesel-electrică cu motor Sulzer că manevra înapoi un vagon special pentru transportul de angajaţi ai CFR Marfă. Am mai văzut această mişcare de fiecare dată când mă prindea ora 19 în Gara Paşcani. Locomotiva avea fluier şi uzita de acesta pentru a-şi semnaliza deplasările. Un spectacol, nu alta! Ă Ĺži nu la muzeu, ci în exploatare!
DA-1233 era cu un vagon dedicat angajaţilor CFR<i></i>
Imagine de pe peronul Gării Paşcani<i></i>
19:10<i></i>
Dorind să înregistrez cât mai clar cum toarce motorul locomotivei, m-am apropiat tot mai mult de oasele şi muşchii boliduluiââŹÂŚ
Tot mai aproape de bolidul cu 2100 de cai... <i></i>
Locomotivă electrică venită cu Trenul Personal de la Tîrgu Neamţ, iar în prim-plan: DA-1233<i></i>
în fiecare zi, între orele 19:10 şi 19:22, în Gara Paşcani se întâlnesc două trenuri accelerat. în ultima vreme, erau compuse din automotoare Desiro. Astfel, era momentul să surprind mai multe ââŹĹžexemplareââŹÂ de Săgeată Albastră ce aveau să circule spre Iaşi sau spre Bicaz.
Trenul Accelerat Iaşi - Bicaz, intrând în Paşcani pe linia 1<i></i>
Automotorul Desiro no. 2067<i></i>
Automotorul Desiro nr. 2033<i></i>
Vagonul albastru dedicat transportului de feroviari<i></i>
19:20<i></i>
Sunt frumoase, puternice, economice, ergonomice! Dar decizia ca aceste vehicule feroviare să circule pe distanţe mai mari de 200 de kilometri este una proastă, întrucât confortul şi spaţiul de bagaje lasă de dorit. Dar până una alta, ele circulă pe post de tren accelerat sau personal.
Gara Paşcani, oaspete a Trenului Accelerat Iaşi ââŹâ Bicaz<i></i>
Pe linia 2 sosea de la Vatra Dornei Băi o Săgeată albastră<i></i>
Automotoare Desiro în Gara Paşcani<i></i>
Ambele trenuri aveau verde-galben către destinaţiile lor<i></i>
19:30<i></i>
Probabil că acest tren avea să meargă spre Suceava sau spre Tîrgu Neamţ, însă cu siguranţă locomotiva lui avea să fie deservită de un om al pasiunii şi al sacrificiului. Dumnealui făcea o revizie rapidă la maşină, verificându-i roţile, saboţii de frână, aparatul de legare şi de ciocnire.
Domnul mecanic şi maşina sa... <i></i>
Poate că povestea ar fi mers mai departe, iar drumurile mele aveau să întâlnească în acea seară alte şi alte găriââŹÂŚ Dar despre continuarea acestei plimbări feroviare vă voi anunţa peste ceva timpââŹÂŚ Am trăit şi am încercat să păstrez fiecare clipă ce mi s-a perindat prin faţa ochilor mei, dovadă acest blog la care scriu cu drag. Mulţumesc pentru atenţie, dragi cititori! Pentru viitor, vă rog să vă pregătiţi pentru o plimbare de sute de kilometri pe linia 502, Suceava ââŹâ Ilva Mică şi mai departe pe linia 401 până la Beclean pe Someş.<i></i>
Dacă eşti pasionat de o activitate, ajungi să urmezi uneori cele mai simple sau cele mai complicate cărări pentru a-ţi trăi pasiunea. De data aceasta, dragi cititori, nu mi-am ales un itinerariu foarte lung în timp sau în distanţă, ci o simplă plimbare de la Dolhasca la Paşcani.
Era început de toamnă, iar un număr de 26 de kilometri plus alte aproape două ore de observat vehicule feroviare în Gara Paşcani s-au scurs prin faţa ochilor mei şi prin faţa aparatului de fotografiat. Aveam să fotografiez locomotive electrice, automotoare Desiro ââŹĹžSăgeata AlbastrăââŹÂ, vagoane modernizate sau chiar şi o locomotivă diesel-electrică cu motor Sulzer de 2.100 de CP. Poate sunt lucruri obişnuite pentru un pasionat FeRoviaR, însă prin fiecare element ce compune sistemul de transport FeRoviaR curge sucul atracţiei spre acest domeniu.<i></i>
Automotoare Diesel Desiro în Gara Paşcani<i></i>
17:40<i></i>
Prinsesem în Dolhasca Trenul Personal 5506, Suceava Nord - Paşcani, gonind cu aproape 100 km/h pe ruta Dolhasca ââŹâ Paşcani. Călătoream într-un vagon etajat de unde puteam să admir, în toată splendoarea sa, valea râului Siret.
Ieşire din Gara Dolhasca<i></i>
Curbe multe până la Paşcani<i></i>
17:50<i></i>
După ce trenul mergea voios şi repede pe lângă codrii şi dealurile zonei oraşului Dolhasca, în calea drumului său apărea halta Probota. Aici trenul a oprit câteva zeci de secunde şi a pornit mai departe spre Lespezi, spre Lunca Siretul şi ââŹâ destinaţia finală ââŹâ Paşcani.
Halta Probota sub razele piezişe ale unui soare tomnatic<i></i>
Spre Lespezi<i></i>
Peronul Gării Lespezi<i></i>
Spre Halta Lunca Siret<i></i>
18:00<i></i>
Era 1 septembrie, iar Soarele devenea tot mai zgârcit cu razele lui oferite Pământului. Tot mai atras parcă de noapte sau poate chiar obosit după torida vară, razele lui piezişe creau în imaginile mele mari spaţii de umbre. Nu sunt plăcute ochiului, dar acestea sunt condiţiile toamnei.
Halta Lunca Siretului dotată cu fântână pentru călătorii mai setoşi decât locomotivele cu aburi<i></i>
Valea Siretului<i></i>
Final destination for me ââŹâ Paşcani<i></i>
încă puţin şi ajungeam în Paşcani<i></i>
înainte cu câteva clipe de sosirea în Gara Paşcani, m-am întâlnit cu locomotiva diesel-hidraulică LDH-219, aşteptând semnal permisiv pentru vreo manevră de vagoane de călători. Tot la intrare în Gara Paşcani se află şi uzina de reparat material rulant, Remarul. Se puteau observa vagoane arătoase, de ziceai că sunt nou-nouţe.
Autobuzul vechi pe şosea, iar locomotiva... la fel de veche, pe linia ferată<i></i>
Locomotiva diesel-hidraulică de 1250 de cai putere, omul zilei în Paşcani<i></i>
Material rulant modernizat în curtea Remarul Paşcani<i></i>
Vagoane nou-nouţe de tip E<i></i>
Pasarela din Gara Paşcani<i></i>
în aproximativ 20 de minute de la plecarea din Dolhasca eram în Paşcani. Trenul sosise pe linia 3 şi locomotiva acestuia avea să fie decuplată de la vagoanele de călători. Pe de altă parte, proaspăt venit de la Adjud era Trenul Personal 5421. A fost tractat pe distanţa de 143 de kilometri de locomotiva electrică EA-528.
EA-528 în Gara Paşcani şi sigla Remar Paşcani<i></i>
Două vagoane de călători venite de la Adjud în Gara Paşcani<i></i>
18:10<i></i>
Rămas printre liniile Gării, m-am plimbat de colo-colo aşteptând vreun tren, vreo locomotivă. Pe linia 1, Trenul Personal 5405 / P5402, Iaşi ââŹâ Mărăşeşti, avea la tracţiune pe locomotiva EA1-827. Trei vagoane de călători erau arondate acestui tren, nivelul de încărcare fiind peste 50%.
Trenul Personal Iaşi ââŹâ Mărăşeşti, pregătit de plecare<i></i>
Vedere de pe peronul Gării Paşcani spre direcţia Sud a Magistralei 500<i></i>
Locomotiva electrică EA1-827, pregătită de plecare spre Mărăşeşti<i></i>
Vagoanele puse pe boghiuri Minden-Deutz, pline cu calatori spre direcţia Bacău<i></i>
Locomotiva diesel-hidraulică LDH-219 manevra vagoane de călători în Gara Paşcani<i></i>
18:30<i></i>
De la Iaşi sosea Trenul Personal 6457, Iaşi ââŹâ Paşcani. Compunerea trenului a rămas aceeaşi de mult timp. Intrând în vorbă cu nişte tineri care realizau nişte schiţe cu vagonul etajat, îmi povesteau că veneau în fiecare zi la 18:30 să prindă acest tren şi să poată reprezenta grafic vagonul. Erau studenţi la arhitectură şi lucrau la un proiect de design al unor vehicule FeRoviaRe. M-am bucurat mult când am auzit acest lucru.
Trenul Personal Iaşi - Paşcani sosea în Paşcani cu locomotiva electrică EA-85<i></i>
18:40<i></i>
Un tren mărfar sosea din direcţia Suceava, având la cârlig o locomotivă electrică clasa 40 dedicată transportului de marfă. A staţionat 1 minut şi apoi a mers mai departe către Roman.
Un mărfar tranzita Gara Paşcani tras de o locomotivă electrică în schemă de vopsire clasică<i></i>
19:00<i></i>
Nu m-am mai mirat când am văzut o locomotivă diesel-electrică cu motor Sulzer că manevra înapoi un vagon special pentru transportul de angajaţi ai CFR Marfă. Am mai văzut această mişcare de fiecare dată când mă prindea ora 19 în Gara Paşcani. Locomotiva avea fluier şi uzita de acesta pentru a-şi semnaliza deplasările. Un spectacol, nu alta! Ă Ĺži nu la muzeu, ci în exploatare!
DA-1233 era cu un vagon dedicat angajaţilor CFR<i></i>
Imagine de pe peronul Gării Paşcani<i></i>
19:10<i></i>
Dorind să înregistrez cât mai clar cum toarce motorul locomotivei, m-am apropiat tot mai mult de oasele şi muşchii boliduluiââŹÂŚ
Tot mai aproape de bolidul cu 2100 de cai... <i></i>
Locomotivă electrică venită cu Trenul Personal de la Tîrgu Neamţ, iar în prim-plan: DA-1233<i></i>
în fiecare zi, între orele 19:10 şi 19:22, în Gara Paşcani se întâlnesc două trenuri accelerat. în ultima vreme, erau compuse din automotoare Desiro. Astfel, era momentul să surprind mai multe ââŹĹžexemplareââŹÂ de Săgeată Albastră ce aveau să circule spre Iaşi sau spre Bicaz.
Trenul Accelerat Iaşi - Bicaz, intrând în Paşcani pe linia 1<i></i>
Automotorul Desiro no. 2067<i></i>
Automotorul Desiro nr. 2033<i></i>
Vagonul albastru dedicat transportului de feroviari<i></i>
19:20<i></i>
Sunt frumoase, puternice, economice, ergonomice! Dar decizia ca aceste vehicule feroviare să circule pe distanţe mai mari de 200 de kilometri este una proastă, întrucât confortul şi spaţiul de bagaje lasă de dorit. Dar până una alta, ele circulă pe post de tren accelerat sau personal.
Gara Paşcani, oaspete a Trenului Accelerat Iaşi ââŹâ Bicaz<i></i>
Pe linia 2 sosea de la Vatra Dornei Băi o Săgeată albastră<i></i>
Automotoare Desiro în Gara Paşcani<i></i>
Ambele trenuri aveau verde-galben către destinaţiile lor<i></i>
19:30<i></i>
Probabil că acest tren avea să meargă spre Suceava sau spre Tîrgu Neamţ, însă cu siguranţă locomotiva lui avea să fie deservită de un om al pasiunii şi al sacrificiului. Dumnealui făcea o revizie rapidă la maşină, verificându-i roţile, saboţii de frână, aparatul de legare şi de ciocnire.
Domnul mecanic şi maşina sa... <i></i>
Poate că povestea ar fi mers mai departe, iar drumurile mele aveau să întâlnească în acea seară alte şi alte găriââŹÂŚ Dar despre continuarea acestei plimbări feroviare vă voi anunţa peste ceva timpââŹÂŚ Am trăit şi am încercat să păstrez fiecare clipă ce mi s-a perindat prin faţa ochilor mei, dovadă acest blog la care scriu cu drag. Mulţumesc pentru atenţie, dragi cititori! Pentru viitor, vă rog să vă pregătiţi pentru o plimbare de sute de kilometri pe linia 502, Suceava ââŹâ Ilva Mică şi mai departe pe linia 401 până la Beclean pe Someş.<i></i>