M500&502: Plimbare FeRoviaRa in Garile din Suceava

mishu88

Well-Known Member
Trenulist
13 Mai 2008
666
1
Falticeni, Pascani, Bucuresti
trenuriromania.blogspot.com
WEBSITE
http://trenuriromania.blogspot.com
LOCATION
Falticeni, Pascani, Bucuresti
8 iunie 2008 -=- Activitate FeRoviaR㒠în Gă’rile Burdujeni şi Iţcani din Suceava<i></i>

într-o preafrumoas㒠duminic㒠de vară’, dup㒠o să’ptă’mân㒠în care am strâns alt mă’nunchi de emoţii pentru Examenul de Bacalaureat, am ales s㒠vin în Suceava. avea s㒠treac㒠prin Burdujeni cu Trenul Accelerat Iaşi - Timişoara Nord, aşa c㒠mi-am luat camera foto în "spinare" şi bateriile-n blugi şi am pornit dis-de-dimineaţ㒠spre Suceava.

Dimineaţ㒠am fost tentat s㒠înregistrez imaginile motrice şi auditive din peisajul FeRoviaR sucevean, astfel c㒠dup㒠ce musafirul dobrogean a plecat spre direcţia Vatra-Dornei, m-am plimbat câteva ore pe că’ile ferate din zon㒠pentru a face câteva fotografii pe Magistrala 500, Bucureşti Nord - Vicşani (între kilometrul 447 şi kilometrul 450) şi pe linia secundar㒠502, Suceava – Ilva Mic㒠(pân㒠la kilometrul 3). Natura avea s㒠m㒠ajute cu verdele ei lacom, iar SNCFR-ul cu trenurile care mişunau de colo-colo.
<i></i>

Gara Iţcani, simbol al Magistralei 500<i></i>


08:00<i></i>

în Gara Suceava Burdujeni aveau s㒠gareze sau s㒠plece trenuri spre Iaşi, spre Bucureşti, spre Timişoara sau spre Cacica. Câteva dintre aceste trenuri aveau s㒠fie tractate de locomotive electrice performante 060-EA sau 040-EC, în timp ce garniturile spre Cacica, respectiv Câmpulung Moldovenesc, erau rame electrice aduse din Franţa, Z6100.

Ajuns la timp în Gara Burdujeni pentru a m㒠întâlni cu colegul meu pasionat de trenuri, , am surprins într-o plecarea Trenului Rapid 652, Suceava Nord – Bucureşti Nord. Venit de la Timişoara Nord, Acceleratul 1838 era sosit în Gara Suceava înc㒠de la 07:57. Dup㒠un drum de 678 de kilometri, de exemplu acceleratul amintit mai sus, (unele) trenuri româneşti se pot mândri cu eficienţ㒠ridicat㒠şi siguranţ㒠ireproşabil㒠în transport.

Primul contact cu liniile ferate din Suceava<i></i>


Vedere spre direcţia Bucureşti de pe linia de manevră’<i></i>


Trenuri care urmau s㒠plece spre Bucureşti Nord şi Iaşi în Gara Burdujeni<i></i>



08:10<i></i>

Recunoscut în întreaga regiune, dac㒠nu chiar şi în întreaga Românie, Bazarul din Suceava adun㒠comercianţi din tot Nordul Moldovei. Aceştia ofer㒠la vânzare toat㒠gama de bunuri de care o persoan㒠are nevoie: hran㒠(produsele aduse din Ucraina sunt excelente), îmbră’că’minte, electrocasnice, piese auto etc. De aici se explic㒠şi densitatea periculos de mare a pasagerilor care mergeau de-a lungul că’ilor ferate din Gara Burdujeni.<i></i>

între timp, locomotiva electric㒠40-0086-5, care tracta Trenul Accelerat Timişoara Nord – Iaşi, oferea un ecou FeRoviaR tuturor celor care îşi sorbeau cafeaua de dimineaţ㒠din cartierul apropiat, acest semn însemnând plecarea convoiului de 8 vagoane spre Iaşi. Dup㒠ce acest tren a pă’ră’sit linia 3, m-am deplasat pe peronul Gă’rii pentru a-mi întâlni prietenul venit tocmai din Constanţa.

Lumea venit㒠cu Trenul Accelerat Timişoara Nord – Iaşi se îndrepta spre Bazarul din Suceava<i></i>


Trenul Accelerat Timişoara Nord – Iaşi<i></i>


Alex din Constanţa, musafir în Gara Burdujeni<i></i>



08:20<i></i>

în câteva clipe, Trenul Accelerat Iaşi – Timişoara Nord avea s㒠plece spre direcţia Vatra Dornei pe linia 502. Despre „povestea” liniei 502 v㒠invit s㒠citiţi peste câteva „zeci de minute”.

Deocamdată’, frontispiciul central al gă’rii din Burdujeni îndeamn㒠la respect şi mândrie, totodată’. în Suceava exist㒠aceste dou㒠gă’ri – clă’diri maiestuoase cu rol de dirijare şi locaţie pentru aşteptarea trenurilor României şi nu numai: Iţcani şi Burdujeni. Cea din urm㒠a fost construit㒠ca un „ră’spuns” la apariţia mai timpurie a Gă’rii din Iţcani. Åži aceasta, la fel de frumoasă’, dar cu o culoare şi construcţie diferit㒠faţ㒠de Gara Burdujeni, reprezint㒠punct de plecare sau de sosire pentru toţi că’lă’torii suceveni. Nu cred c㒠exist㒠fiinţ㒠de pe teritoriul Bucovinei care s㒠nu fi treacut mă’car o dat㒠prin aceste gă’ri…<i></i>

Burdujeni. O gar㒠de o însemnă’tate istoric㒠deosebită’<i></i>


Alex, bucuros ca are în mân㒠o pă’rticic㒠din rama electric㒠franţuzească’, Z6100<i></i>


Pasionaţi de FeRoviaRe, amândoi<i></i>



Plecarea trenului în care că’lă’torea Alex a fost înregistrat㒠, iar o filmare din tren, din acelaşi moment, o puteţi urmă’ri .

http://www.youtube.com/watch?v=HspW4A6_KW8

http://www.youtube.com/watch?v=B3B336iu7-o


Iat㒠c㒠ora 08:30 înc㒠nu era înc㒠afişat㒠la panourile electronice montate în Burdujeni, c㒠Trenul Accelerat 1751, Braşov – Suceava Nord, sosea în staţie pe linia 3. Deşi a avut o or㒠întârziere, câţiva domni îşi aşteptau ră’bdă’tori soţiile sau fiicele. Mecanicul de locomotivă’, bucuros c㒠a ajuns cu bine aproape de destinaţie, priveşte în oglindă’, şuier㒠şi pleac㒠din Gara Burdujeni spre Gara Iţcani. Venit㒠de la 457 de kilometri depă’rtare, locomotiva electric㒠40-0014-7 ară’ta deosebit cu a sa stem㒠a osiei zbură’toare montat㒠în partea frontală’.

EA 14, venit㒠în Suceava tocmai din Braşov<i></i>


Transformator franţuzesc vs. transformator românesc<i></i>



08:30<i></i>

în Gara Burdujeni, pe linia 1 era gata de plecare spre Cacica Trenul Personal 5733, în timp ce pe linia 3 staţiona tot o ram㒠electric㒠– Trenul Personal 5721, Suceava – Câmpulung Moldovenesc. Pe fundalul acestor trenuri personale, care cândva erau reprezentate de locomotive cu aburi care pufă’iau zgomotos, pe linia 6 staţiona un mă’rfar lung cu vagoane Ibbhs. Åži dac㒠tot am amintit despre acestea, v㒠cer atenţia câteva rânduri s㒠v㒠spun câte ceva despre ele.

Construite la uzina din Dessau, Germania, aceste vagoane refrigerente pe 2 osii sunt izolate eficient de exterior, sunt ră’cite fie prin alimentarea cu gheaţ㒠de apă’, fie cu ză’pad㒠carbonică’. Ofer㒠un volum de încă’rcare de 55 de metri cubi, în timp ce viteza maxim㒠la care pot circula aceste vagoane este de 100 km/h. Convoaie, convoaie, convoaie de astfel de vagoane fac obiectul manevrei unui LDH verde în Gara Floreni pentru a asigura transportul de ap㒠minerală’. Odat㒠ajunse în Suceava, ele iau drumul companiilor care se ocup㒠cu îmbutelierea şi distribuirea apei minerale adus㒠de la poalele munţilor Că’limani.

Rama electrica nr. 6, gata de plecare pentru Cacica<i></i>


Rame electrice în Gara Suceava Burdujeni<i></i>


Ultimul vagon refrigerent al mă’rfarului de pe linia 6<i></i>


Vedere spre Gara Burdujeni din capă’tul Y al staţiei<i></i>



08:40<i></i>

Deşi era duminică’, traficul de marf㒠se anunţa a fi unul activ. Pe linia 5 sosea EA 125 cu o navet㒠de vagoane Gbs venit㒠pe linia 502. Deci tronsonul Suceava – Pă’ltinoasa a fost ocupat, astfel se explic㒠şi întârzierea plecă’rii ramei electrice de pe linia 3 spre Câmpulung Moldovenesc.

Trenuri galbene vă’zute de pe peronul Gă’rii Burdujeni<i></i>


Activitate FeRoviaR㒠în Gara Burdujeni<i></i>


EA 125 opreşte trenul marfar în Gara Burdujeni<i></i>



08:50<i></i>

Cu o întârziere de 30 de minute, Acceleratul 1851, Constanţa – Suceava Nord, sosea în Gara Suceava Burdujeni. Trenul a fost remorcat pe distanţa de 527 de kilometri de locomotiva electric㒠de vitez㒠cu schem㒠de vopsire clasic㒠şi cu dung㒠longitudinal㒠tricoloră’, 41-0465-9.

EA1-465 cu Trenul Accelerat Constanţa – Suceava<i></i>


Trenul Accelerat care leag㒠Dobrogea de Nordul Moldovei pleca spre Suceava Nord<i></i>



Totodată’, în Gara Burdujeni, ramele electrice care circulau pe regim de personal au întârziat plecarea lor că’tre Cacica, respectiv Câmpulung Moldovenesc.

Rame electrice care aveau s㒠plece întârziat că’tre destinaţiile aferente<i></i>


EA 125 CFR Marf㒠în Gara Suceava Burdujeni<i></i>



09:00<i></i>

în Gara Burdujeni era linişte dup㒠plecarea (în final…) a automotoarelor electrice Z6100. M-am hotă’rât s㒠fac o plimbare pân㒠la kilometrul 3 de pe linia 502, aproape de Gara Suceava Vest (Åžcheia). Pân㒠a ajunge la racordul Magistralei 500 cu linia 502, Suceava – Ilva Mică’, am mai surprins câteva cadre din infrastructura FeRoviaR㒠suceveană’.

Mă’rfarele de pe liniile Gă’rii din Burdujeni<i></i>


Vedere că’tre Suceava Nord şi Revizia de Vagoane Suceava<i></i>


Spre direcţia Gă’rii Burdujeni, Gă’rii Paşcani, Gă’rii Bucureşti Nord<i></i>


Cocoaşa de triere<i></i>


Racordul liniei 502 la Magistrala 500<i></i>



09:10<i></i>

Ultima „ţipenie FeRoviaRă’” pe care am vă’zut-o înainte de a începe că’lă’toria pe linia 502, locomotiva diesel-hidraulic㒠dotat㒠cu grup electrogen de încă’lzire electric㒠pentru trenurile de că’lă’tori, 89-0587-9, fugea spre Burdujeni cu cele 2 vagoane venite de la Nisipitu. Imaginea de mai jos este printre ultimele imprimă’ri digitale ale Trenului Personal 5632, Nisipitu – Suceava. Linia Gura Putnei – Nisipitu a fost înecat㒠de inundaţiile verii din 2008.

LDH 587 cu Trenul Personal Nisipitu – Suceava<i></i>


Aproape de destinaţie<i></i>



Ei bine, aşa cum am spus şi la începutul reportajului, pe 8 iunie 2008 aveam de gând s㒠fac o scurt㒠incursiune pe linia 502 (Suceava – Gura Humorului – Vatra Dornei – Ilva Mică’). Prima cale ferat㒠care a legat Transilvania de Moldova, Dă’rmă’neşti – Cacica – Câmpulung Moldovenesc – Vatra Dornei, a fost inaugurată’, pe întregul tronson, la 29 octombrie 1902. Dar eu nu eram la Suceava Nord sau la Dă’rmă’neşti, ci lâng㒠Suceava Vest, Stroieşti şi linia ducea mai departe pân㒠la Pă’ltinoasa.




Aceast㒠variant㒠de cale ferată’, Suceava – Pă’ltinoasa, a fost inaugurat㒠la 23 august 1964. Proiectul a fost propus pentru realizare cu scopul de a elimina traseul greu de pe Cacica, unde declivitatea maxim㒠atinge 25 de mm/m, iar majoritatea curbelor au raza minim㒠de 220 sau chiar 200 de metri. îns㒠pân㒠a fi inaugurată’, istoria construcţiei că’ii ferate pe cei aproape 43 de kilometri s-a întins pe o perioad㒠mai lung㒠de 15 ani. Lucră’rile au demarat la 1 septembrie 1951, au fost sistate din lips㒠de fonduri între 1955 şi 1959, urmând ca la 23 august 1964, şinele s㒠suporte greutatea primului tren care a circulat între Suceava şi Pă’ltinoasa (acum Gara Gura Humorului Hm.). Tot în 1964 a fost dat㒠în funcţiune şi instalaţia de siguranţa circulaţiei de tip Bloc de Linie Automat. Inaugurarea electrifică’rii liniei a fost la 26 mai 1989.

Pe linia 502 am că’lă’torit şi pe , când am ajuns la Moldoviţa, îns㒠pentru mai multe fotografii din zon㒠o s㒠v㒠ră’pesc din ră’bdare pân㒠când voi realiza un reportaj mai amplu despre o că’lă’torie FeRoviaR㒠din 12 septembrie 2008, Suceava – Câmpulung Moldovenesc – Ilva Mic㒠– Beclean pe Someş. Calea ferat㒠care trece printre dealurile care separ㒠afluenţii râului Suceava de cei ai râului Moldova surprinde un tunel lung de 426 de metri de la Lucă’ceşti, precum şi 6 viaducte impună’toare.
<i></i>

în continuare v㒠invit s㒠că’lă’toriţi, odat㒠cu fotografiile prezentate, spre Suceava Vest.

Spre Suceava Vest, pe linia 502<i></i>


Vedere înapoi de unde am venit, spre Suceava Burdujeni<i></i>


Tot înapoi... <i></i>


Åži iat㒠podul FeRoviaR peste Râul Suceava<i></i>


Că’i ferate<i></i>



Podul de 126 de metri de peste râul Suceava, pe care l-am parcurs cu emoţii şi în , are 3 deschideri de 42 de metri, deţine o suprastructur㒠metalic㒠din grinzi cu ză’brele, cu calea jos. Fundaţiile podului au fost executate pe chesoane cu aer comprimat.

Podul FeRoviaR peste râul Suceava<i></i>




Vedere spre Burdujeni<i></i>




Râul Suceava<i></i>




Spre Suceava Vest<i></i>




Vedere spre Burdujeni/Iţcani<i></i>


Staţia de transformare electric㒠în stânga, podul FeRoviaR de pe linia 502, în dreapta<i></i>



09:20<i></i>

Am traversat podul peste apa curgă’toare a Sucevei, pe a că’rui linie un tren nu are voie s㒠circule cu o vitez㒠mai mare de 40 km/h. în continuare, v㒠prezint fotografiile care au ca subiect drumul de fier pân㒠la podul FeRoviaR de peste pârâul Åžcheia.

Curb㒠la dreapta pe linia 502<i></i>




în linie dreapt㒠spre Gara Suceava Vest<i></i>




Pod FeRoviaR peste strada Traian Vuia<i></i>


Linia urc㒠puţin<i></i>


Pe aici se circul㒠cu 70 km/h<i></i>



09:30<i></i>

Ajuns într-un punct unde calea ferat㒠face o curb㒠spre stânga, iar terasamentul este sensibil mai ridicat decât nivelul reliefului din zon㒠(rambleu), am coborât pe o potec㒠şi am continuat s㒠merg paralel cu calea ferată’. Posibilitatea sosirii unui tren din direcţia opus㒠era destul de mare şi nu voiam s㒠risc vreo sperietură’.

Urmeaz㒠o curb㒠la stânga<i></i>


Ce v㒠spuneam... <i></i>


Iat㒠debleul de care aminteam<i></i>


Pă’durea Åžcheia, codrul vecin cu calea ferata Suceava Burdujeni - Suceava Vest<i></i>


A se observa înclinarea stâlpilor susţină’tori ai catenarei<i></i>




Nu mai aveam mult pân㒠la podul peste pârâul Åžcheia<i></i>


în zare se observau duşmanii că’ilor ferate, care circulau pe centura ocolitoare a Sucevei<i></i>


Exemplu de transport poluant<i></i>


Natura... sal㒠de aşteptare pentru că’lă’torii necuvântă’tori<i></i>



09:40<i></i>

Åžtiind c㒠Trenul Rapid 857, Iaşi – Vatra Dornei Bă’i, avea s㒠treac㒠prin aceast㒠zon㒠dup㒠09:40, m-am oprit pe acest dâmb să’-l aştept şi să’-l „taxez” cu o fotografie. în aşteptarea trenului, am ascultat dialogurile pă’să’rilor din ză’voi şi din codru; domnii discutau despre o vână’toare de ţânţari care urmau s㒠o organizeze seara, în timp ce soţiile domnilor prelucrau normele de protecţia muncii pentru copilaşii care erau la cea de-a treia lecţie de zbor.

Rama electric㒠nr. 1003 accelera spre Vatra Dornei Bă’i<i></i>


Design franţuzesc pe pă’mânt latin<i></i>


S㒠aveţi un drum bun, domnule mecanic! <i></i>



09:50<i></i>

Dup㒠momentul întâlnirii cu Trenul Rapid 857, mi-am luat gândurile în minte şi energia în papuci şi am pornit spre Gara Suceava Nord (Iţcani). Drumul FeRoviaRo-rutier pe care l-am parcurs v㒠invit să’-l parcurgeţi, şi dumneavoastră’, în cele ce urmează’…

Semnal luminos de parcurs pe linia 502<i></i>


Spre Suceava Burdujeni sau Iţcani, depinde unde doreşte fiecare<i></i>


Pe valea aceasta motoarele de tracţiune ale locomotivelor se odihnesc niţel<i></i>






Varianta rutier㒠spre Centrul Sucevei<i></i>


Spre Gara Suceava Iţcani<i></i>


Că’tre Suceava<i></i>









10:00<i></i>

Coborât de pe terasamentul că’ii ferate, am ajuns pe strada Traian Vuia. Apoi am mers pe ruta Fabrica de pâine Mopan – Pod rutier Suceava – strada Aurel Vlaicu – Gara Iţcani.

Rambleul că’ii ferate Suceava Vest – Suceava<i></i>




Papaver Rhoeas<i></i>



10:10<i></i>

Tot mergând, ajung şi pe podul rutier al şoselei E85 peste râul Suceava. Apa mi se pă’rea mare, învolburată’, dat fiind ploile care s-au nă’pă’stuit peste judeţ la începutul lunii iunie 2008.

Râul Suceava<i></i>




Un ”BMW ursuleţ” dră’guţ şi cu numă’r interesant de înmatriculare<i></i>



10:20<i></i>

Considerat㒠cândva , Gara Iţcani nu mai joac㒠rolul pe care îl reprezenta înainte. Ultimul segment al magistralei 500, Suceava Nord (Iţcani) – Vicşani, a fost construit între 1867 şi 1869 de Societatea Anonim㒠a Că’ilor Ferate Lemberg – Cernă’uţi – Iaşi. Inaugurarea liniei Cernă’uţi – Iţcani şi a gă’rii, totodată’, a avut loc la 27 octombrie 1869.

Datorit㒠faptului c㒠în acea perioad㒠Bucovina aparţinea Imperiului Habsburgic, Gara Iţcani a reprezentat pân㒠în 1891 staţie de frontier㒠cu Å¢ă’rile Române şi capă’t de linie de pe teritoriul stă’pânit de austrieci pân㒠la 1 iulie 1898. Din cauz㒠c㒠se înregistrau mai multe pagube şi neajunsuri rezultate din exploatarea unei gă’ri comune în Iţcani, Regele Carol I al Å¢ă’rilor Române a deschis un credit de 1.200.000 de lei „pentru construirea unei gă’ri de frontier㒠pe teritoriul român la Burdujeni”.
<i></i>

Dar noi nu eram la Burdujeni, ci eram în faţa Gă’rii Iţcani, moment care poate fi observat şi în fotografia de mai jos.

Gara Iţcani, simbol al Magistralei 500<i></i>



Am ajuns pe peroanele gă’rii, unde am observat o activitate FeRoviaR㒠intensă’. Revizorii de cale se plimbau de la un vagon la altul, mecanicii de locomotiv㒠îşi cumpă’rau câte un sandviş pentru drumurile care aveau s㒠le parcurgă’, iar impiegatul de mişcare discuta diverse cu şefii de tren. în materie de vehicule pentru transport FeRoviaR, v㒠prezint câteva locomotive care aveau s㒠plece la o promenad㒠judeţean㒠sau interjudeţean㒠într-o foarte frumoas㒠duminic㒠de vară’.

EC 101 iese din depoul de locomotive Suceava Nord<i></i>


Rebrusează’... <i></i>


Åži se cupleaz㒠la Trenul de Persoane 5504, Suceava Nord – Iaşi<i></i>



10:30<i></i>

Ce frumoase erau vremurile când m㒠aducea tata cu Oltcitul peste-tot-umblă’tor şi oricând-disponibil (datorit㒠iscusinţei sale de mecanic auto) în Gara de la Iţcani pentru a porni spre munte sau spre mare, dis-de-dimineaţ㒠sau noaptea târziu…

Gara şi liniile Iţcaniului<i></i>



Trenul Personal 5704, Ilva Mic㒠– Suceava Nord, intra în staţie pe linia 2 cu locomotiva electric㒠40-0871-0. La capă’tul trenului era LDH 383, care venea, probabil, de la Câmpulung Moldovenesc. în fine, o alt㒠locomotiv㒠diesel-hidraulică’, de aceast㒠dat㒠80-0141-2, care era „omul zilei”, avea de gând s㒠preia cele 2 vagoane de la Ilva Mic㒠pentru a le manevra spre Revizia de Vagoane Suceava. Nu singure, ci împreun㒠cu cele venite de la Constanţa.

EA 871 sosea în staţie dup㒠un drum de 191 de kilometri<i></i>


LDH 383, în capă’tul Trenului Personal Ilva Mic㒠– Suceava Nord<i></i>


Locomotiva electric㒠venit㒠de la Ilva Mic㒠pleca la odihn㒠în depoul de locomotive Suceava Nord<i></i>


LDH 141, în sarcin㒠cu chestiuni administrative<i></i>



10:40<i></i>

De dimineaţă’, dac㒠ne amintim, Trenul Accelerat Braşov – Suceava Nord a sosit cu locomotiva electric㒠41-0014-7. Ei bine, la linia 3 staţionau aceleaşi vagoane venite tocmai din Transilvania, din oraşul de sub Tâmpa. La 11:10, EA 14 avea s㒠plece cu vagoanele sale pân㒠aproape de Biserica Neagră’, pân㒠aproape de Vârful Cristianu Mare, pân㒠în Braşov…

Este incredibil cum omul a ştiut s㒠construiasc㒠drumuri şi maşini care s㒠parcurg㒠zeci sau sute de kilometri. Poate unii nu îşi dau seama sau nu au mers vreodat㒠în viaţa lor „per pedes” 10 sau 20 de kilometri încontinuu s㒠înţeleag㒠ce înseamn㒠s㒠că’lă’toreşti cu trenul în câteva ore sute de kilometri. Ar trebui, atunci când vedem ochii iubitei/iubitului sau chipul drag al pă’rinţilor care ne aşteapt㒠în gar㒠dup㒠ce-am parcurs sute sau mii de kilometri, s㒠spunem un mare „MULÅ¢UMESC!” tuturor FeRoviaRilor care ne-au adus, în siguranţă’, în braţele celor apropiaţi!!<i></i>

EA 14 se pregă’tea s㒠cupleze la Trenul Accelerat Suceava Nord – Braşov<i></i>


Presează’, domnule mecanic! <i></i>


Vivat Calea Ferata! <i></i>



10:50<i></i>

întrucât în acea duminic㒠se organiza cursa de accelerare din cadrul evenimentului </i>, iar ora 12 se apropia minut cu minut, am plecat de pe peroanele Gă’rii Iţcani spre Gara Burdujeni. Drumul FeRoviaR de 3 kilometri poate fi parcurs şi pe o că’ră’ruşă’ paralel㒠cu calea ferată’. Pe aici am mers şi şi înc㒠mai am de gând s㒠merg de oridecâteori voi avea ocazia. Acum e simplu… nu te întreab㒠nimeni de să’nă’tate dac㒠te vede tranzitând zona, însă’… acum mulţi zeci de ani în urm㒠acest teritoriu era pă’zit şi trecerea nu era chiar atât de facilă’. Dragii mei cititori, pe aici era graniţa Imperiului Austro-Ungar cu Å¢ă’rile Române…

Vedere că’tre Gara Iţcani, de la kilometrul numă’rul... <i></i>


449<i></i>


Plugul de ză’pad㒠din Suceava Nord<i></i>


Rama electric㒠nr. 1006<i></i>


Trenul franţuzesc trecea pe sub Drumul European 85<i></i>


Åži se îndrepta spre Gara Suceava Nord<i></i>



11:00<i></i>

în anul 1965, între staţiile Suceava şi Suceava Nord, a fost dat㒠în funcţiune instalaţia DISPECER DE NOD – în premier㒠naţională’, odat㒠cu BLA între staţiile Suceava Nord – Dă’rmă’neşti. Totodată’, electrificarea segmentului pe care am că’lă’torit între Iţcani şi Burdujeni s-a inaugurat la 11 noiembrie 1982.<i></i>

V㒠spuneam cu puţin timp în urm㒠c㒠LDH 141 avea s㒠vin㒠cu câteva vagoane de că’lă’tori în Revizie. Iat㒠şi dovada mai jos!

Vedere spre Suceava Burdujeni, spre Paşcani, spre Râmnicu Să’rat... spre Bucureşti Nord<i></i>


LDH 141 aducea de lucru la Revizia de Vagoane Suceava<i></i>


Pierdut㒠prin iarba înaltă’, locomotiva nu se speria şi îşi fă’cea meseria cu dârzenie<i></i>



Dup㒠ce motorul H-ului se auzea tot mai încet cum mândru producea lucru mecanic necesar fenomenului de tracţiune, pe cealalt㒠linie venea Trenul Personal 5624, Putna - Suceava. Acesta se îndrepta spre ultima staţie: Suceava.

Trenul Personal Putna – Suceava<i></i>


H-uri care se întâlnesc printre liniile ocupate de o vegetaţie bogat㒠cu iz FeRoviaR<i></i>


Vedere spre Suceava Nord – Iţcani<i></i>


Vedere spre Suceava - Burdujeni<i></i>



11:10<i></i>

Pasul că’lă’torului care circul㒠prin preajma că’ii ferate trebuie s㒠fie pă’zit şi precaut. în timp ce eram atent cu paşii mei şi urechile mi-erau ciulite la vreo mişcare de factur㒠FeRoviaRă’, o goarn㒠superb㒠de locomotiv㒠se auzea din depă’rtare. Era EA 14, braşoveanca datoare cu tracţiunea Acceleratului Suceava Nord – Braşov. Ca fapt divers, pe lâng㒠maşinile venite de la Cluj-Napoca sau Bucureşti, un loc de cinste în cartea oaspeţilor de pe tă’râmul sucevean o au şi locomotivele venite de la Braşov.

Haide, trenule, că’ci te aşteapt㒠că’lă’tori în Suceava Nord<i></i>


Una dintre cele mai frumoase şi mai îngrijite locomotive din România<i></i>


Că’lă’torii trenului aveau s㒠ajung㒠peste 8 ore în Braşov<i></i>



11:20<i></i>

Pe aceeaşi parte cu Gara Burdujeni, între Revizie şi clă’direa gă’rii, se afl㒠o hal㒠de mari dimensiuni în interiorul că’reia se repar㒠vagoane de marfă’. Tot în curtea acestei întreprinderi se gă’seşte şi locomotiva LDH45-239.

Liniile de manevr㒠ale Societă’ţii de întreţinere şi Reparaţii Vagoane Suceava<i></i>



11:30<i></i>

Odat㒠cu Trenul Personal 5504, Suceava Nord – Iaşi, am ajuns şi eu în Gara Suceava Burdujeni. Cu 3 vagoane etajate de că’lă’tori în spate, locomotiva electric㒠Bo Bo 040-EC 101, avea s㒠duc㒠spre Iaşi sute de că’lă’tori care, dup㒠cum vedeţi şi voi, se întorceau acas㒠dup㒠cumpă’ră’turile fă’cute de dimineaţ㒠în târgul Sucevei.

Trenul Personal Suceava Nord – Iaşi, asaltat de că’lă’tori<i></i>


Mă’rfare şi liniştea Gă’rii Burdujeni<i></i>



La ora amintit㒠mai sus, pe tabela Mersului Trenurilor era menţionat㒠sosirea Trenului Personal 5565, Botoşani – Suceava Nord. Neîntârziat, Sulzer-ul 589 intra pe linia 2 din Gara Burdujeni cu 3 vagoane albastre de că’lă’tori legate la cupla-i rezistentă’.

Trenul Personal Botoşani – Suceava<i></i>


O ultim㒠imagine cu liniile Gă’rii Burdujeni<i></i>



11:40<i></i>

în drum spre localitatea Salcea, de unde se poate merge spre Aeroportul Internaţional „Ştefan cel Mare” Suceava, am ză’rit cu privirea nişte vagoane cistern㒠încă’rcate cu produse petroliere. Acestea erau manevrate de operatorul privat feroviar Electrocomp cu ale sale locomotive diesel-hidraulice.

Se pare c㒠Petrom susţine transportul mă’rfurilor pe calea ferată’<i></i>


Boghiu de vagon de marf㒠tip H<i></i>



Dragi cititori, în încheierea relată’rii FeRoviaRe unde v-am povestit despre linia 502 şi despre gă’rile Burdujeni şi Iţcani v㒠mulţumesc pentru atenţie. V㒠invit, totodată’, la urmă’torul foto/videoreportaj despre o zi de manevr㒠din viaţa FeRoviaR㒠fă’lticeneană’, care va apă’rea în curând pe blogul personal.<i></i>


Bibliografie:<i></i>
1. ing. Radu Bellu, „Mica Monografie a Că’ilor Ferate Române – Regionala Iaşi”, Bucureşti, 2001;
2. Dumitru Iordă’nescu, Constantin Georgescu, „Construcţii pentru Transporturi în România – Monografie”, CCCF Bucureşti, Bucureşti, 1986;
3. arh. Maria Mă’nescu, ing. Elena Birşan, arh. Dan Andrian, ing. Radu Bellu, „Enciclopedia Gă’rilor din România”, CDCAS, 2003;
4. Florea Berceanu, „Compendiu de vagoane de marfă’”, Editura ASAB, Bucureşti, 2002;
5. Instrucţia de remorcare şi frânare
 

mishu88

Well-Known Member
Trenulist
13 Mai 2008
666
1
Falticeni, Pascani, Bucuresti
trenuriromania.blogspot.com
WEBSITE
http://trenuriromania.blogspot.com
LOCATION
Falticeni, Pascani, Bucuresti
Prima locomotiv㒠diesel-hidraulic㒠modernizat㒠la Suceava

<r><B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>23 septembrie 2008 – La Șcheia şi Suceava Nord – Iţcani</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="green"><s></s>Toamna se instala pe tă’râmul Sucevei, astfel c㒠am propus o aşa-zis㒠”ultimă’” plimbare pe că’ile ferate din Suceava. însoţit de colegul meu de facultate, Ionuţ, am parcurs la pas un traseu presă’rat cu elemente naturale, feroviare şi urbane. De la Muzeul ”Ion Irimescu” din Fă’lticeni şi pân㒠la Gara Iţcani – Suceava Nord, pe o vreme puţin înnorată’, am fotografiat locuri şi spaţii deschise din judeţul natal. <br/>
<br/>
Din punct de vedere ”FeRoviaR”, merit㒠s㒠amintesc aici despre prima întâlnire cu o locomotiv㒠diesel-hidraulic㒠modernizat㒠la Remarul 16 Februarie. Aspectul ei exterior este fă’r㒠de cusur, capotele sunt construite de la 0, motorul este nou – Caterpillar 3508C - şi furnizeaz㒠1360 CP, este dotat㒠cu grup electrogen de 300 kVA dedicat serviciilor auxiliare. Multe alte moderniză’ri şi avantaje pe care le aduce noua locomotiv㒠le puteţi citi de <URL url="http://remarul.eu/Document_Files/Vehicule-modernizate_List/00000025/pee73_LDH%20Calatori.pdf"><s> </e></URL>.<br/>
<br/>
Aşadar, de la Fă’lticeni la Iţcani şi mai departe că’tre Burdujeni, v㒠invit s㒠urmă’riţi reportajul tomnatic, feroviar, melancolic, natural.</COLOR><e>
</e></B><i></i><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>11:00</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Nu înainte de a pleca din Fă’lticeni, am trecut prin faţa câtorva edificii importante din municipiu. îmi amintesc cu drag de momentele când fă’ceam audiţii de muzic㒠clasic㒠sau contemporan㒠pe scă’rile vechiului muzeu şi din când în când mai trecea şi Maestrul ”Ion Irimescu” şi îşi fă’cea timp s㒠ne povă’ţuiasc㒠lucruri frumoase.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s> Muzeul de Art㒠”Ion Irimescu”, aşa cum ară’ta el în 2008</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/1-MuzeuldeArtaIonIrimescuasacumarataelin2008_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Lucră’ri de reparaţii la Biserica ”Adormirea Maicii Domnului” </COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/2-LucraridereparatiilaBisericaAdormireaMaiciiDomnului_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>11:10</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Mulţi colegi de-ai mei au absolvit la acest prestigios liceu, aşadar pe aceast㒠cale îi salut şi le doresc succes în viaţă’! Sper ca aceast㒠fotografie s㒠le aduc㒠aminte de dimineţile care începeau cu imaginea Colegiului Naţional ”Nicu Gane”.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Faţada renovat㒠a Colegiului National ”Nicu Gane” </COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/3-FatadarenovataaColegiuluiNationalNicuGane_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>11:30</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Pe aceste linii aparent pă’ră’site fă’cea manevr㒠tată’l meu cu locomotiva LDH45-389 pentru mai bine de 10 ani. în prezent (2012), aceste linii sunt parcurse de locomotive 060-DA ale CFR Marf㒠sau GFR care manevreaz㒠vagoane încă’rcate cu mas㒠lemnoas㒠pentru combinatul de la Sebeş.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Liniile ferate industriale ale fostului Combinatul de Lemn Fă’lticeni</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/4-LiniileferateindustrialealeCombinatuluiFalticeni_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vedere că’tre remiza locomotivei</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/5-Vederecatreremizalocomotivei_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>12:40</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Plecat-am din Fă’lticeni cu obişnuita ”ocazie” că’tre Suceava. Maşina ne-a lă’sat în zona centrului şi apoi am urcat per-pedes pân㒠în zona Zamca.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Opel Calibra roşu tunat şi atră’gă’tor, în Suceava</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/6-OpelCalibrarosutunatsiatragatorinSuceava_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Hotel Zamca, loc de relaxare şi odihn㒠</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/7-HotelZamca_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>12:50</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Mă’nă’stirea Zamca are o istorie aparte, aceasta fiind construit㒠înc㒠din secolul XVII de că’tre armenii refugiaţi în Moldova. în prezent (2012), zona din jurul complexului medieval fortificat este locul unui cartier rezidenţial, deşi la data realiză’rii fotografiilor nu era nici urm㒠de construcţii. <br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Mă’nă’stirea Zamca</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/8-ManastireaZamca_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>13:00</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Pe lâng㒠o încă’rcă’tur㒠spirituală’, aceast㒠zon㒠ofer㒠o foarte frumoas㒠privelişte că’tre cartierul Burdujeni, Iţcani şi Șcheia. Ne-am plimbat câteva zeci de minute pe potecile pă’durii Șcheia, ca mai apoi s㒠ajungem pe flancul vestic al dealurilor de la Zamca.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Panorama cartierului Burdujeni şi a complexului Iulius Mall Suceava</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/9-PanoramacartierBurdujenisiIuliusMallSuceava_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Oare m㒠primeşte la revizie cu ea? </COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/10-Oaremaprimestelereviziecuea_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>13:10</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Comuna Șcheia, parte a zonei urbane Suceava, este separat㒠de oraşul – reşedinţ㒠de judeţ de pâră’ul Șcheia şi calea ferat㒠Suceava – Ilva Mic㒠(502). Tot din acelaşi loc se poate observa în zare linia apelor Sucevei.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Panorama comunei Șcheia şi calea ferat㒠502</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/11-PanoramacomunaScheiasicaleaferata502_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Panorama Vă’ii Sucevei</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/12-PanoramaValeaSucevei_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>13:20</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Ei bine, dup㒠ce am admirat panorama nord-vestic㒠a vă’ii Sucevei oferit㒠de piscul dealului Șeptilici (384 metri altitudine), am coborât că’tre linia ferat㒠care leag㒠Ardealul de Moldova în speranţa c㒠vom fotografia câteva trenuri. Despre podul feroviar Șcheia pot spune c㒠este situat la kilometrul 3 şi este format din 3 deschideri a câte 15 metri, are suprastructur㒠metalic㒠alcă’tuit㒠din grinzi cu inim㒠plină’. <br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Viaductul peste pârâul Șcheia</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/13-PodulFeRoviaRpesteparaulScheia_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Calea ferat㒠502, Ilva Mic㒠- Suceava, la podul peste pârâul Șcheia</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/14-Caleaferata502IlvaMica-SuceavalapodulpesteparaulScheia_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Pârâul şi pă’durea Șcheia</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/15-ParaulsipadureaScheia_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>13:30</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Dup㒠ce am traversat apa Șcheii, ne-am că’ţă’rat pe alt deluşor de unde am obţinut o imagine frumoas㒠cu linia 502, Suceava Vest – Suceava Nord (sau Burdujeni). Tot de aici am observat şi viaductul în curb㒠despre care am menţionat anterior, viaduct construit pân㒠în 1955. Traseul Iţcani – Pă’ltinoasa a fost inaugurat la 23 august 1964 ca fiind o variant㒠mult mai eficient㒠din punct de vedere al consumului de combustibil decât Iţcani – Dă’rmă’neşti – Cacica – Gura Humorului.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Toamna in Pă’durea Șcheia</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/16-ToamnainPadureaScheia_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>14:40</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Dup㒠ce am petrecut timpul fotografiind plantele câmpului şi ascunzându-ne de liniorii care supravegheau linia, vă’zând c㒠trenurile nu aveau de gând s㒠ne fac㒠deliciul vreunui cadru feroviar, ne-am îndreptat că’tre staţia Suceava Nord (Iţcani)<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Borna hectometric㒠ce indica distanţa pân㒠în staţia Suceava</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/17-BornahectometricaceindicadistantapanainstatiaSuceava_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>15:00</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
încet-încet am traversat podul rutier peste râul Suceava, încet-încet am trecut pe lâng㒠pă’durea cu arbori plantaţi simetric din Iţcani. Deja se auzeau goarne de locomotive, nu mai era mult şi ajungeam în Iţcani.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Pescari pe râul Suceava</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/18-PescaripeRaulSuceava_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Arborii simetrici de pe malul râului Suceava </COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/19-PadureadinItcanidepemalulrauluiSuceavacurandurisimetricedearbori_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>15:10</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
în gar㒠erau mai multe trenuri, dintre care Personalul de Ilva Mică’, Intercity de Bucureşti sau Personalul de Iaşi.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Trenul Personal 5703, Suceava Nord - Ilva Mică’</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/20-TrenulPersonal5703SuceavaNord-IlvaMica_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Diverse trenuri şi vagoane (etajate 26-26) în Gara Suceava Nord – Iţcani</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/21-Diversetrenurisivagoaneetajate26-26inGaraSuceavaNord-Itcani_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagon Express de Intercity aproape gata de plecare că’tre Bucureşti Nord</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/22-VagonExpressdeIntercityaproapegatadeplecare_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>15:20</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
89-0587-9, o locomotiv㒠capabil㒠de manevr㒠grea, dar deloc fricoas㒠de tractarea trenurilor de că’lă’tori pe distanţe scurte, ieşea din Depoul Suceava Nord şi se îndrepta că’tre Suceava Burdujeni.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>O locomotiv㒠diesel-hidraulic㒠ieşea din Depou pentru efectuarea de manevre</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/23-Olocomotivadiesel-hidraulicaieseadinDepoupentruefectuareademanevre_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>15:30</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Ei bine, la ora sus-menţionat㒠se întâmpl㒠şi o mic㒠mare premieră’. Am vă’zut pentru prima dat㒠o locomotiv㒠diesel-hidraulic㒠modernizat㒠la Remarul 16 Februarie, vopsit㒠într-o schem㒠interesant㒠alb-portocaliu, cu capote noi, cu cabin㒠de conducere nouă’, cu motor nou. Era la tracţiunea Personalului de Putna, iar mecanicul care o conducea pă’rea c㒠e mândru că’, în sfârşit, s-a gândit cineva şi la condiţiile lui de muncă’. Dac㒠ne referim la condiţiile de munc㒠de pe un H vechi sau la un LDE vechi, sunt pur şi simplu ucigă’toare la că’ldurile şi la gerurile din zilele de astă’zi.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Trenul Personal 5602, Putna – Iaşi, sosit în Iţcani cu o locomotiv㒠proaspă’t modernizat㒠la Remarul 16 Februarie</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/24-TrenulPersonal5602Putna-IasisositinItcaniculocomotivamodernizatalaRemarul16Februarie_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>LDH 82-0452-1 cu motor Caterpillar de 1360 CP</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/25-LDH82-0452-1cumotorCatterpillarde1360CP_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Locomotiva electric㒠060-EA de la CFR Marf㒠40-0744-9</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/26-Locomotivaelectrica060-EAdelaCFRMarfa40-0744-9_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>15:40</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Ne-am minunat, am admirat şi… cum că’lă’torului îi st㒠bine cu drumul, am plecat din Gara Iţcani că’tre Burdujeni. Dar, dup㒠cum v-am obişnuit, nu înainte de a realiza o fotografie cu gara şi cu ansamblul liniilor.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Impresie de final din Staţia Suceava Nord – Iţcani</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/27-ImpresiedefinaldinStatiaSuceavaNord-Itcani_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Drezine şi un plug de ză’pad㒠aflate în staţia Suceava Nord</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/28-DrezinesiunplugdezapadaaflateinstatiaSuceavaNord_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>I se mai spune ”portocal㒠hidraulică’”, consum㒠puţin şi e aproape nou-nouţă’</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/29-Isemaispuneportocalasautorpilaconsumaputinsieaproapenou-nouta_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>15:50</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
în imaginile urmă’toare v㒠prezint câteva modele de vagoane de că’lă’tori ”trase la gard”. Priveliştea general㒠este tristă’, îns㒠în aceste imagini apar vagoane care acum (2012) nu mai exist㒠în Revizia de Vagoane Suceava. De la clasa I cu 19-57 şi pân㒠la dimitroave 29-22, aceste vehicule remorcate aveau revizia expirat㒠şi aşteptau ori autogenul, ori mutarea lor într-un centru de reparaţie/recondiţionare.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagon de că’lă’tori clasa I seria 19-57</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/30-Vagondecalatoriclasa1seria19-57_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagon de că’lă’tori clasa a II-a seria 20-47 </COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/31-Vagondecalatori20-47clasaaII-a_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/32-_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Un vagon clasa I 19-57 şi borna kilometrica 448</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/33-UnvagonclasaI19-57sibornakilometrica448_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagoane de că’lă’tori aflate în stare de conservare în încinta Reviziei de Vagoane Suceava</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/34-VagoanedecalatoriaflateinstaredeconservareinincintaRevizieideVagoaneSuceava_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Numă’r de identificare UIC de pe un vagon de că’lă’tori 20-47</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/35-NumardeidentificareUICdepeunvagondecalatori20-47_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>16:00</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Aceste vagoane verzi şi cu o schem㒠de vopsire deloc urât㒠au fost retrase toate din circulaţie din cauza lipsei de piese, tehnologiei foarte dep㒺ite a sistemului de rulare, precum şi din cauza confortului foarte scă’zut (scaunele erau confecţionate din material plastic). Acum transportul feroviar de că’lă’tori a intrat în concurenţ㒠acerb㒠cu autocarul sau cu avionul, aşadar confortul trebuie s㒠reprezinte un factor de prim㒠importanţ㒠în proiectarea unui vagon de că’lă’tori.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagon Dimitrov seria 29-22</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/36-VagonDimitrovseria29-22_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Numar UIC de identificare al unui vagon Dimitrov seria 29-22</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/37-NumarUICdeidentificarealunuivagonDimitrov29-22_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagon de că’lă’tori cu reviziile RTI expirate</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/38-Vagondecalatoricureviziileexpirate_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Un alt vagon Dimitrov, seria 29-22 031</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/39-UnaltvagonDimitrovseria29-22_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Cândva, vagon de prim㒠clasă’. în prezent, primul pe lista de casare</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/40-CandvavagondeprimaclasaInprezentprimulpelistadecasare_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagon 26-16 din curtea Reviziei de Vagoane Suceava</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/41-Vagon26-16dincurteaRevizieideVagoaneSuceava_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagon cu care au că’lă’torit bunicii noştri, bun de fier vechi pentru vagoanele cu care vor circula copiii noştri</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/42-Vagoncucareaucalatoribuniciinostribundefiervechipentruvagoanelecucarevorcirculacopiinostri_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Locomotiva diesel 60-1236-3 pe o cocoaşă’ de triere din Suceava</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/43-60-1236-3peococoasadetrieredinSuceava_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Coada Trenului Personal 5570, Suceava Nord – Botoşani</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/44-CoadaTrenuluiPersonal5570SuceavaNord-Botosani_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s><SIZE size="125"><s></s>16:10</SIZE></COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
Și în fine, dup㒠ce ne-am întâlnit cu o locomotiv㒠diesel-electric㒠aflat㒠în zona cocoaşei de triere din capă’tul Y al staţiei Suceava Burdujeni, am ajuns şi în gară’. Aici era un mă’rfar mixt de la CFR Marf㒠care urma s㒠plece în direcţia Paşcani. Componenţa lui era diversă’, de la Habis-uri, Zaes-uri şi pân㒠la Res sau Rmms.<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagon Rmms cu materiale feroase de construcţie</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/45-VagonRmmscumaterialedeconstructie_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagon Res cu că’ră’mid㒠în staţia Burdujeni</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/46-VagonRescucaramidainstatiaBurdujeni_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Vagon Habis în componenţa unui mă’rfar mixt din Suceava Burdujeni</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/47-VagonHabisincomponentaunuimarfarmixtdinSuceavaBurdujeni_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="red"><s></s>Și s-a dus... mă’rfarul mixt</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<URL url="http://i858.photobucket.com/albums/ab148/mihaitudosa/septembrie%202008/48-Sis-adusmarfarulmixt_resize.jpg"><s> </e></URL><br/>
<br/>
<br/>
<B><s></s><COLOR color="green"><s></s>Nu înainte de a pune punct acestei relată’ri, v㒠invit s㒠urmă’riţi şi un scurt clip FeRoviaR dedicat zilei de 23 septembrie 2008, o zi în care deşi am plă’nuit s㒠fotografiez trenuri în zona Șcheia şi nu am reuşit acest lucru, m-am întâlnit ală’turi de Ionuţ cu locomotiva modernizat㒠de la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca. Interiorul acesteia aveam să’-l cunosc mai îndeaproape în octombrie când urma s㒠aib㒠loc Zilele FeRoviaRe 2008, îns㒠impresia fă’cut㒠de exteriorul acesteia a fost una foarte plă’cută’!</COLOR><e></e></B><i></i><br/>
<br/>
<YOUTUBE id="sKWqxxjQTbI" url="http://www.youtube.com/watch?v=sKWqxxjQTbI"><URL url="http://www.youtube.com/watch?v=sKWqxxjQTbI">http://www.youtube.com/watch?v=sKWqxxjQTbI</URL></YOUTUBE></r>