Lumini de capat vagon Piko dubluetajat

AdyAero

Well-Known Member
Trenulist
9 Septembrie 2008
633
392
43
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Va prezint aici montarea de lumini de capat pe un vagon dubluetajat de la Piko.
Exista lumini de capat produse de catre Tom ( http://www.trains-addicted.ro/ro/producatori/train-o-matic/Shine-FDT-fin-de-train ) dar pentru analog mai este nevoie de o punte redresoare.
Am ales sa le construiesc insa singur pentru a capata ceva experienta pentru diferitele instalatii de iluminat pe care vreau sa le schimb prin locomotive.

Am folosit placa de circuite, LEDuri rosii punctiforme, rezistente de 1,2 kohmi si o punte redresoare.
Dupa demontarea vagonului am taiat o bucata de carton pentru a putea obtine un tipar. Am taiat apoi placa de circuite la dimensiunile potrivite si apoi m-am pus pe treaba. Lipituri nu foarte curate dar sunt incepator, nici pistolul de lipit nu e cel mai bun.
aUIZBLS.jpg
MGOqPbN.jpg

Am prins placuta pe pozitie cu silicon la cald si se vede destul de bine.
5bgyVT9.jpg

Intrucat nu am folosit componente SMD si nici nu am facut conexiunile foarte bine placa este destul de marea pe partea cu circuite asada va trebui sa tai putin din interiorul vagonului adica din zona de toalete.
Lumina se propaga putin si prin geamul vagonului pentru ca cele 2 componente transparente (geamul usilor si stopurile sunt lipite una de alta) dar asta nu ma deranjeaza asa de mult. Poate putina vopsea sa mai impiedice propagarea luminii.

Din cate am vazut rezistentele disipa destul de multa caldura, sper sa nu afecteze plasticul odata ce vagonul este inchis.
 
Mai degraba tai din placa, nu din vagon.
Lipeste foaie de aluminiu pe pereti, sa-i protejezi de caldura. Exista role cu foaie de aluminiu adeziva.
 
Din placa nu am cum sa tai. A iesit destul de groasa, am taiat din zona de toalete dar nu este visibil.
Aseara am inchis vagonul, am lipit lamelele colectoare, am facut teste, merge bine. Nu stiu daca mai reusesc sa montez macar folie de aluminiu alimentara, recunosc ca la asta nu m-am gandit :cafea: Sper sa nu incinga chiar atat de mult interiorul incat sa deformeze carcasa.
Diseara pun si 2-3 poze cu rezultatul final si il pun pe junior sa dea niste ture cu garnitura, astfel verific daca sunt probleme cu disiparea caldurii.
 
Pentru luminile de capat mai simplu e sa folosesti LED-uri de 1,9mm .
Inserieaza cele doua LED-uri si asa folosesti o singura rezistenta , pe care se va disipa mai putina caldura , LED-urile vor avea aceeasi intensitate luminoasa (la legarea serie LED-urile "sug" acelasi curent ) .
Exemple :
https://www.tapatalk.com/groups/caiferatefr/vagoane-tillig-cfr-t5212.html

https://www.tapatalk.com/groups/caiferatefr/vagoane-ic-roco-t4977.html
 
Vezi ca sunt site-uri cu calculator rezistente pentru leduri Ex. mai jos
introduci tensiunea de alimentare, tensiunea la care se aprinde ledul(rosu cca. 2V), curentul prin led(20-35 mA) si nr, de leduri inseriate si iti calculeaza rezistenta.

http://ledcalculator.net/default.aspx?lang=ro-RO
 
Multumesc tuturor pentru raspunsuri. Daca reusesc sa imi gasesc timp voi reface circuitele cu LED-urile in serie si o singura rezistenta. Deocamdata am doar rezistente de 1,2 kohmi, trebuie sa fac aprovizionarea la magazinele de pe maica Domnului ca acolo sigur voi gasi ce iese din clcul.
LEDurile sunt punctiforme de 1,8 mm dar le-am pilit eu motul deoarece mi se parea ca lovesc in carcasa vagonului.
Pun si pozele promise, nu am apucat sa fac teste sa vad cat se incalzeste, juniorul are lectii de facut, o sa testeze probabil in weekend.

Fire trase prin gaurile interioare, banuiesc ca cei de la Piko la asta s-au gandit. Am iesit apoi cu firul pe alta gaura si apoi prin boghiu.
W1k4zbl.jpg

Am mascat geamurile de la toalete unde am amplasat placa cu circuite cu carton alb lipit pe interior cu lipici (aplicat cu pistolul cu lipici).
1OUOQ1Q.jpg

Vagonul pe sine. Lumina care se vede prin geam nu e asa vizibila in realitate.
tbyLLIo.jpg
 
GFN post_id=165222 time=1518638077 user_id=1512 a spus:
curentul prin led(20-35 mA)
Mi se pare mare curentul asta, led-urile mai noi (cum sunt astea SMD, in carcase mici) sunt mai eficiente). Mai bine se uita in foaia de catalog a led-ului si calculeaza pentru ~80% din curentul maxim.
Parerea mea, (R)
Liviu

LE Da, nu-s SMD. M-a pacalit partea cu 1,8 mm.
 
LEDurile noi sint de obicei cam Ultrabright, la curent nominal dau o lumina foarte puternica, eu am incercat LEDuri de 20mA la 2-3 mA si dau o lumina suficienta. Nu trebuie sa lumineze ca o lanterna. Si din cauza ca in acest caz si rezistenta-serie e mai mare, incalzirea e mult mai mica. Desi in practica nu am constatat incalzire si rezistentele erau SMD 1206, dar ma rog, calculele spun asta. La vagon, luminile acelea de fine de tren trebuie sa se vada, nu sa lumineze ca niste faruri. Si scade drastic si lumina din geam. Trebuie proba fizica pana la un rezultat optim, parerea mea. Succes.
 
P=RI².
Cu alte cuvinte, puterea creste liniar cu rezistenta si patratic cu curentul. Asta folosind curentul si rezistenta pentru calcul.
P=U²/R
Cu alte cuvinte, puterea e invers proportionala cu rezistenta. La aceeasi tensiune, daca R creste puterea disipata scade.
Te las pe tine sa calculezi in care caz puterea creste mai repede/mai tare.
 
Mi-a intrat in balarii calculatorul si nu am mai putut edita postul anterior .
Am scris exact invers . Sorry :grin:

R=(U-U[sub]LED[/sub])/I[sub]LED[/sub]
Luăm exemplu pentru un LED de 2v şi alimentare la 12 V :
1 . Pentru un curent de 20mA : R=(12-2)/0,02 R=10/0,02 R= 500Ω
2 . Pentru un curent de 10mA : R=(12-2)/0,01 R=10/0,01 R=1.000Ω
2 . Pentru un curent de 5mA : R=(12-2)/0,005 R=10/0,005 R=2.000Ω

Puterea in rezistor : P= U*I=U[sup]2[/sup]/R=I[sup]2[/sup]*R
1 . Pentru un curent de 20mA : P=0,02[sup]2[/sup]*500 P=0,2W
2 . Pentru un curent de 10mA : P=0,01[sup]2[/sup]*1.000 P=0,1W
3 . Pentru un curent de 5mA : P=0,005[sup]2[/sup]*2.000 P=0,05W

Am editat . :grin: Ceva se intampla cu calculatorul meu
 
De cand cu micile experimente incep sa imi aduc aminte de fizica elemntara si curenti. Cehstii care zici ca nu iti vor folosi in viata de prea multe ori :grin: dar iata surpriza!

In alta ordine de idei, am atestat cam 10 minute vagonul in mers la tensiune maxima de alimentare si nu am observat incalzirea carcasei (cu mana). Cu lumina stinsa insa lumina rosie se observa si prin geamurile de la toaleta, imi voi face timp sa desfac vagonul si sa vad cum fac sa maschez din lumina.
Multumesc tuturor pentru sfaturi!