Pe 01.09.2011 am făcut o vizită de lucru inopinată pe ââŹÂĂËantierul MoldoviţaââŹÂ, vizită cu care mi-am completat o deplasare făcută prin zonă.
Din diverse surse, am aflat că, din păcate, Georg venea la şanţier ziua următoare, deci ceea ce voi povesti sunt cele văzute şi auzite din surse neoficiale, care pot fi combătute dacă denaturează adevărul.
Intru în gara CFF Moldoviţa, unde am parte de o surpriză plăcută:
Din remiză ieşea un fum gros, semn că se pregăteşte ceva.
Se punea maşina sub presiune, deoarece avea de făcut o probă de traseu cu 2 vagoane.
Iniţial am crezut că fumul era de la:
Am văzut şi un coş de fum vechi:
ĂËi o garnitură gata de plecare:
Un vagon de marfă interesant pe trei osii cu roţi cu spiţe:
De la mecanic, pe care l-am întrebat câte-n lună şi în stele am aflat că în anii de glorie ai sistemului CFF Moldoviţa, când încă nu erau şosele şi autobuze, erau 4 trenuri de călători pe zi.
ĂËeful de tren avea un ceas elveţian cât o pită în buzunar, după care comanda mişcarea trenurilor. Reţeaua avea tot personalul necesar funcţionării ei în condiţii de maximă siguranţă.
Gara CFF avea şi un castel de apă:
pe care un investitor local l-a cumpărat de la Ocolul Silvic şi i-a găsit o altă utilizare (discoteca zonală)
După această vizită la depou/remiză am plecat pe teren.
Pozele sunt făcute de la pct. terminus până la depou.
KM 10, unde va fi capătul liniei, în localitatea Argel:
KM 9
Linia veche mai există pe alocuri, acoperită de buşteni:
KM 8
Tronsoane de linie depozitate în vederea montării lor:
Un podeţ pregătit pentru a fi montat:
KM 7
Până pe aici ajunseră cu montatul:
KM 6
Aici era echipa de terasieri, care faţă de cei de la stat ei chiar lucrau:
KM 4-6
în unele locuri, calea ferată a muşcat puţin din lăţimea şoselei:
Porţiunea pe care urma să se facă probă:
Podul dat în folosinţă zilele trecute:
Linia....
ZĂ END
Acum am câteva întrebări:
1. Cum au reacţionat unii localnici, când după 15 ani de când nu a mai fost folosită CFF Moldoviţa se trezesc că trebuie să nu mai parcheze în faţa casei pe linie? Au fost bucuroşi că se redeschide linia?
1 bis. Am înţeles că pe vremuri, era în datoria localnicilor să cureţe linia în faţa casei. Se mai respecta această îndatorire?
2. Din cele ce a fost refăcut până acum în anii trecuţi au fost furturi de cale? Dacă au fost, poliţia colaborează cu CFF Moldoviţa, sau se răscumpără de la fier vechi elementele furate?
3. Am văzut pe la toate pensiunile şi hotelurile din zonă pliante şi afişe cu MOCĂNIĂĹĄA HUĂĹĄULĂ. Au impact aceste reclame, vin turişti?
Altfel sper că va fi în viitorul nu prea îndepărtat un punct de întâlnire regulat al pasionaţilor de CĂI FERATE şi nu numai.
Felicitări investitorilor şi să o ţină tot aşa.
E.