Locomotive cu abur - pufaituri

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Intrebare:
Cate pufaituri se aud la o rotatie completa a rotilor motoare ale unei locomotive cu abur ?
N sau 2N (unde N este nr de cilindri) ?
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Cate crezi, daca pistoanele sunt cu dublu efect? "Pufaiturile" sunt aburul care se destinde in drumul lui prin cos, inca una dintre inventiile a lui Stephenson, ultima treaba a aburului in drumul lui spre atmosfera fiind sa imbunatateasca tirajul. Are loc cate o evacuare in fiecare moment in care un piston ajunge la un capat de cursa, fie ca este capatul dinainte sau capatul dinapoi al cilindrului, deci evident 2n!
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Naspa !
Asta inseamna ca la viteza maxima locomotiva o sa faca precum - vorba cuiva - iepurasul duracell. (P) [publicitate mascata]

Am eu o banuiala ca la mine pistoanele sunt cu "simplu efect". :D
 
A

Anonymous

Guest
2N, intr-adevar. Acum nu stiu daca spun prostii, dar din cate stiam ESU Loksound limiteaza pufaiturile dupa o anumita viteza, tocmai ca sa nu devina gafaitul deranjant. :D O sa verific in manual.
 
A

Anonymous

Guest

în gar㒠în BV
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.506
265
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
O parte a farmecului locomotivelor cu abur const㒠tocmai în pufă’itul acestora.
în cazul locomotivelor cu doi cilindri, sunt emise 4atru pufă’ituri la o rotaţie complet㒠a roţilor motoare principale, deoarece decalajul dintre cele dou㒠mecanisme este de 90grade; astfel, atunci când un mecanism se afl㒠la punct mort, celă’lalt se afl㒠la cuadratură’, ceea ce asigur㒠pornirea locomotivei din orice poziţie a mecanismelor.
Dup㒠ştiinţa mea, locomotivele cu 4atru cilindri au mecanismele exterioare decalate tot cu 90 grade, iar mecanismele interioare sunt decalate cu 180 grade faţ㒠de cele exterioare adiacente, deci emit tot 4atru pufă’ituri / rotaţie.
Locomotivele cu 3rei cilindri au mecanismele decalate cu 120 grade între ele, deci emit 6ase pufă’ituri / rotaţie completă’.
O locomotiv㒠cu abur real㒠care se deplaseaz㒠cu vitez㒠mare pufă’ie foarte rapid şi pe un alt "ton" decât la viteze mici. Aceast㒠situaţie devine cam dificil㒠în cazul mini-locomotivelor cu abur, ale că’ror module de sunet s-ar putea s㒠nu ştie s㒠o reproducă’, ceea ce face ca sunetul s㒠devin㒠sacadat şi ne-natural.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Uite exemplul meu: locomotiva cu 3 cilindri / 6 pufaituri per rotatie. http://www.youtube.com/watch?v=hfcdFeBfde0

Eu zic ca ESU face o treaba buna cu reproducerea pufaiturilor in diferite regimuri de viteza. :aplauze:
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Nu. Nu am senzor Hall pt. sincronizare. Am reglat insa CV-urile in asa fel incat la orice viteza sa fie 6 pufaituri pe rotatie.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Metoda e empirica si 'time-consuming':

1. Se seteaza centrala in 28 trepte de viteza.
2. Se regleaza prin tatonare valoarea CV57 in asa fel incat sa ai nr. de pufaituri necesar per rotatie in treapta 1 de viteza.
Valoarea x 0,064 = intervalul de timp dintre 2 pufaituri (in secunde).
3. Se tatoneaza apoi CV58 pt. a avea acelasi nr. de pufaituri per rotatie in treapta a-2a de viteza.
4. Se re-seteaza centrala la 128 trepte de viteza.

Reglajele se fac dupa cele de viteza, acceleratie, BEMF, PWM.

Se obtine o buna liniaritate chiar fara senzor Hall in treptele mici de viteza (in cele mai mari nu se mai percepe sincronizarea oricum).
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Uite aici CV-uri bine reglate la exact 6 pufaituri / rotatie (min 0:55)
http://www.youtube.com/watch?v=671uWBn1Bm8