Stimati cititori forumisti,
Multi dintre voi ati participat la aceasta rubrica semnaland lucrari cu tematica feroviara aparute la diverse edituri.
Eu voi face astazi un demers diferit. Voi incerca sa fac o corectura, unei carti care se aflasi in biblioteca mea din 2003. In 2007, in momentul in care m-am inscris pe acest forum, am vrut sa fac un demers similar, la aceiasi lucrare, insa atunci incercarea mea de corectura a fost intampinata cu multe ââŹĹ epitete ââŹĹ. Nu, nu va ganditi ca am fost laudat de cineva .
Intr-un final, subiectula fost sters dupa ce de acest forum s-a ocupat echipa din Cluj.
La 4 ani distanta de incercarea mea eretica, sper ca exista o comunitate feroviara putin mai matura, care sa poata accepta si o corectura nu doar laude si indraznesc sa readuc in discutie calitatea unui lucrari semnate Radu Bellu, cu atat mai mult cu cat aceasta se mai gaseste inca prin anticariatele bucurestene (posibil si prin alte orase insa nu am cercetat) la un prĂÂŞt ce variaza in jurul sumei de 100 RON.
Recunosc ca in 2003 am platit o suma similara, la aparitia cartii, si nu era o suma de neglijat in acel an. Singura explicatie pe care am gasit-o in ultimii 7 ani pentru pretul cerut atunci (si acum) a fost calitatea hartiei. Cum se spunea intr-un banc vechi: unii spun ca e pacat de hartie, altii ca e pacat de cernealaââŹÂŚ.
Sper ca cei care au lucrarea sa considere cele scrise de mine o erata necesara la aceasta carte, cei care nu o au in biblioteca sa-si puna un semn de intrebare serios inainte de a o cumpara (mai ales ca nu e chiar ieftina) si sper ca pe viitor cumparatorul roman de literature feroviara sa aprecieze si altceva decat hartia lucioasa, coperti cartonate si pozele colorate. Sa aprecieze ceva mai consistent...sa zicem...calitatea informatiei sau ineditul ei !
Visez prea mult ? Nu cred !
Erata la lucrarea: Locomotive cu abur 1854-2003
autor Radu Bellu
aparuta Tipografia Filaret SA, 2003
Pag. 9 ââŹâ
- Fabrica constructoare J. Mayer: corect J.J. Meyer (Jean Jacques Meyer)
- La 24.04.1858 a fost inaugurata calea ferata PuspöklĂÂĄdany ââŹâ Episcopia Bihor ââŹâ Oradea. Bors este punct de frontiera pe sosea. Nu exista cale ferata Bors ââŹâ Oradea !
- La 25.10.1858 s-a inaugurat calea ferata Szajol ââŹâ Curtici ââŹâ Arad si nu Arad ââŹâ Solnok. Oricum, corect se scrie Szolnok si nu nu Solnok.
- Fotografia locomotivei PLANIAN este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 43.
- Numerele de inmatriculare ale locomotivelor au fost copiate din aceeasi lucrare.
Pag. 10: Caracteristici tehnice
- Timbru = 3 kg/cmp. Corect este 6,3 bar. La 3 kg/cmp o locomotiva nici nu poate sa fluiere, dar sa se mai si deplaseze !
Pag. 11
- Fotografia locomotivei HEVES este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 25.
- Numerele de inmatriculare ale locomotivelor au fost copiate din aceeasi lucrare.
- Locomotivele au fost folosite de depoul Timisoara pana la casare si nu au fost transferate ââŹĹpe reteaua cailor ferate din UngariaââŹÂ. In acei ani, in Ungaria nu exista o ââŹĹreteaââŹÂ de cai ferate, ci mai multe linii, care apartineau unor societati diferite si care nu aveau legatura intre ele.
Pag. 12: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva HEVES din anul 1845 !
Pag. 13:
- Locomotiva ââŹĹWARTENBERGââŹÂ ââŹâ Corect este WARTBERG, asa cum se poate observa cu usurinta si din fotografia locomotivei WARTBERG, reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 35.
- Numerele de inmatriculare ale locomotivelor au fost copiate din aceeasi lucrare.
- ââŹĹNu avem date certe privind durata de serviciu si casarea lorââŹÂ; ba da, au fost casate intre anii 1860 ââŹâ 1895 ( Vezi ââŹĹIstoricul Tractiunii Feroviare din Romania, Vol. I, pag.77-78 ).
- Sunt discrepante intre numerele locomotivelor: prezentate in titlu ca fiind 108-117 = 10 locomotive, in realitate au fost doar 8 (108-112 si 115-117), ââŹĹapoiââŹÂ III C 19-25 = 7 locomotive si in final Iir 1281-1282 = 2 locomotive. Care este adevarul ?!?
Pag. 14: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva WARTBERG din anul 1854 !
Pag. 15:
- ââŹĹLocomotiva cu abur tender nr. 133-145 tip Bt2-n2ââŹÂ. Locomotiva tender este o locomotiva care are tenderul incorporat (dintr-o bucata cu locomotiva). La locomotivele tip Engerth tenderul era ââŹĹmotorizatââŹÂ iar osiile acestuia erau articulate cu cele ale locomotivei. De aceea, codificarea corecta a acestui tip de locomotiva este B2-n2e
- Aceste locomotive nu au circulat pe linia Oravita ââŹâ Anina, pentru aceasta linie fiind proiectat si construit un tip special de locomotiva, ââŹĹFink ââŹâ EngerthââŹÂ.
- Fotografia locomotivei nr. 144 HERMANNSTADT este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 40.
- Numerele de inmatriculare ale locomotivelor au fost copiate din aceeasi lucrare.
- Nu au fost casate intre anii 1890-1891 asa cum afirma autorul, ci intre anii 1896 ââŹâ 1912 !
Pag. 16: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva nr. 144 din anul 1856 !
Pag. 17:
- ââŹĹLocomotiva cu abur tender seria 368 tip Ct-n2ââŹÂ: corect este Locomotivele nr. 448 ââŹâ 465, tip C2-n2eââŹÂ . Au fost incadrate in seria MAV 368 abia in anul 1911 si doar 2 locomotive din totalul de 18 locomotive construite de Maffei. De fapt, seria este mai mare, locomotive identice fiind construite si de StEG in acelasi an 1856.
- Nu au circulat niciodata pe linia Oravita ââŹâ Anina.
- Fotografia locomotivei si schita acesteia de la pag. 18 sunt preluate fara autorizatie din cartea MAV VontatĂÂłjarmu Album 1868 ââŹâ 1993, pag.90-91, editata la Budapesta.
Pag. 19:
- ââŹĹLocomotiva cu abur seria 253ââŹÂ ââŹâ corect este ââŹĹLocomotive seria MĂÂV IIf nr. 351 ââŹâ 380, din care doar 4 locomotive au fost renumerotate in anul 1911 ca MĂÂV seria 253.001-004ââŹÂ .
- ââŹĹlinia PuspöklĂÂĄdany ââŹâ Bors ââŹâ OradeaââŹÂ. Bors este punct de frontiera pe sosea. Nu exista cale ferata Bors ââŹâ Oradea.
- ââŹĹSolnokââŹÂ - corect se scrie Szolnok.
- Din acest tip au fost construite 30 de locomotive si nu doar 15 cum se afirma in lucrare.
- Fotografia locomotivei nr. 6 TORDA este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 43.
Pag. 20: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva nr. 6 TORDA din anul 1858 !
Pag. 21:
- Locomotivele au fost incadrate in seria MAV 256.001 ââŹâ 005 in anul 1911 si nu ââŹĹdupa anul 1892ââŹÂ. Corect ar fi fost ââŹĹLocomotivele TVV nr. 73 ââŹâ 77, renumerotate dupa 1911 ca MAV 256.001-005.ââŹÂ
- Denumirea corecta a fabricii constructoare este ââŹĹSiglââŹÂ si nu ââŹĹWiena NeustadtââŹÂ
- Fotografia locomotivei este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 54.
Pag. 22: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva ââŹĹM. SZIGETââŹÂ din anul 1860
Pag. 23:
- ââŹĹLocomotiva cu tender nr. 681 ââŹâ 686ââŹÂ. In realitate, au existat 7 locomotive, numerotate CFR 681 ââŹâ 687 !
- Sir John Trewor (si nu Trevor) Barkley era reprezentantul DBSR si nu ââŹĹconstructorul englezââŹÂ.
- Linia Cernavoda ââŹâ Constanta, inaugurata in 1860, nu a fost construita in ââŹĹultimii ani de stapanire a imperiului OtomanââŹÂ. Dobrogea a fost alipita Romaniei abia dupa 17 ani, in anul 1878 !
- Au fost cumparate 7 locomotive si nu ââŹĹ6 comandateââŹÂ.
- Viteza maxima a locomtivelor era de 81 Km/h si nu 55 Km/h
Pag. 25:
nu au fost niciodata incadrate in seriile noi MAV (care au aparut abia in anul 1911). Seria MAV 373, care in mod eronat a fost atribuita acestor locomotive, apartine unor locomotive tip C-n2, construite in anul 1874, care nu au nici o legatura cu locomotivele Fink-Engerth !
- ââŹĹTip E-tââŹÂ . Corect este tip CB-n2F
- Numerele de fabricatie sunt gresite
In loc de 700/61, 701/64 si 702/64, corect este 619/1862, 701/1864 si 702/1864. Este omis numarul de fabricatie pentru locomotiva nr. 503: 783/1864.
Pag.26: fotografia locomotivei a fost preluata fara autorizatie din cartea MAV VontatĂÂłjarmu Album 1868 ââŹâ 1993, pag.69, editata la Budapesta.
Pag. 28:
- ââŹĹLocomotiva cu abur tender seria 250ââŹÂ. O locomotiva se identifica prin primul numar purtat, deci corect ar fi fost ââŹĹLocomotiva articulata sistem Engerth nr. StEG 178-185, 220-230 si 248-269ââŹÂ. Seria 250 a fost alocata abia incepand cu anul 1911.
- ââŹĹTip E-tââŹÂ . Corect este tip B3-n2e. O locomotiva tip Et inseamna o locomotiva cu tender incorporat, cu 5 osii cuplate prin biele, ceea ce nu este cazul de fata .
- Locomotivele tip Engerth au fost folosite doar in Banat si nu au fost la depourile Cluj sau Simeria, asa cum se afirma in lucrare.
- Fotografia locomotivei si schita de la pag. 29 sunt preluate fara autorizatie din cartea MAV VontatĂÂłjarmu Album 1868 ââŹâ 1993, pag.80-81.
- Desi a copiat textul din cartea MAV VontatĂÂłjarmu Album 1868 ââŹâ 1993, pag. 91, greseste si lungimea locomotivei: 112,71 m cand corect este 11,27 m.
Pag. 30:
- ââŹĹLocomotiva cu abur tender 05, tip C-n2ââŹÂ: in primul rand, corect este ââŹĹlocomotiva-tenderââŹÂ si daca este ââŹĹlocomotiva-tenderââŹÂ, atunci tipul este Ct-n2 si nu C-n2 (C-n2 inseamna locomotiva cu tender separat)
- Fabrica constructoare ââŹĹMANING WARDT-Co LEEDSââŹÂ. De fapt este vorba despre MANNING WARDLE & Co. Ltd., Leeds !
- ââŹĹlocomotiva dotata cu instalatie de incalzire a trenurilor a fost utilizata la remorcarea de trenuri de calatori pe liniile secundareââŹÂ. Total gresit: locomotiva, impreuna cu cea identica nr. CFR 04, a fost achizitionata ââŹĹsecond-handââŹÂ din Anglia si ambele au fost utilizate doar la manevra in porturile Cernavoda, respectiv Constanta.
- In anul 1913 a fost modificata pentru preincalzirea trenurilor de calatori chiar in Gara de Nord si nu ââŹĹinainte de aducerea lor in statia Bucuresti NordââŹÂ.
Pag. 31:
- ââŹĹIn contul datoriilor de razboi ââŹÂŚ au intrat in parcul CFR ââŹÂŚ..locomotive MAVââŹÂ
Total gresit, nu este vorba despre nici un fel de ââŹĹdatorii de razboiââŹÂ, locomotivele in numar de 1206 exemplare au fost capturate si preluate de armata romana in timpul ofensivei din august 1919, cand s-a ajuns pana la Budapesta.
- ââŹĹIntre anii 1918 ââŹâ 1928 au fost distribuite depourilor Simeria, Tg Mures, Brasov si CiceuââŹÂ
Inexact: la CFR au fost utilizate pentru scurt timp la depourile Orsova, Caransebes si Regionala Cluj.
- Fotografia locomotivei de la pag. 32 este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 57.
Pag. 33:
- Fabrica constructoare ââŹĹCanada York BirkenheadââŹÂ. Corect este Canada Works, Birkenhead.
Pag. 34:
- Fabrica constructoare ââŹĹCanada York BirkenheadââŹÂ. Corect este Canada Works, Birkenhead.
Pag. 38:
- Fotografia locomotivei este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 60.
Pag. 40:
- Fotografia locomotivei este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 60.
Pag. 41: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva seria 258 din anul 1868.
Pag. 42:
- Locomotiva-tender CFR nr. 01 a fost de tip Ct-n2 (3 osii), sistem ââŹĹHandysideââŹÂ, construita de Fox Walker Bristol, Anglia, in anul 1876, si a facut parte din parcul de material rulant utilizat in anii 1877 ââŹâ 1878 pe linia militara provizorie Fratesti ââŹâ Zimnicea.
- In lucrare se scrie despre locomotiva nr. 01, de tip Bt-n2 (2 osii), construita de Fox Walker (!) in anul 1868, sosita de la Viena la Giurgiu cu vaporul pe Dunare in anul 1868 si a lucrat pe santierul liniei Bucuresti Giurgiu.ââŹÂ . In continuare se scrie: ââŹĹLocomotiva a stat uitata la Atelierele CFR Bucuresti pana in anul 1944 cand a fost distrusa de o bomba care a cazut direct pe ea !ââŹÂ
Este o eroare si o confuzie totala: Locomotiva 01 a fost adusa in 1877, iar cea despre care se spune ca a fost uitata si distrusa de o bomba in Bucuresti este locomotiva nr. 02, tip Bt-n2, construita de St. Leonard Belgia in 1876 (numar de fabricatie 462) si adusa in tara tot pentru linia militara Fratesti ââŹâ Zimnicea si nicidecum pentru Bucuresti Giurgiu.
va urma....
Multi dintre voi ati participat la aceasta rubrica semnaland lucrari cu tematica feroviara aparute la diverse edituri.
Eu voi face astazi un demers diferit. Voi incerca sa fac o corectura, unei carti care se aflasi in biblioteca mea din 2003. In 2007, in momentul in care m-am inscris pe acest forum, am vrut sa fac un demers similar, la aceiasi lucrare, insa atunci incercarea mea de corectura a fost intampinata cu multe ââŹĹ epitete ââŹĹ. Nu, nu va ganditi ca am fost laudat de cineva .
Intr-un final, subiectula fost sters dupa ce de acest forum s-a ocupat echipa din Cluj.
La 4 ani distanta de incercarea mea eretica, sper ca exista o comunitate feroviara putin mai matura, care sa poata accepta si o corectura nu doar laude si indraznesc sa readuc in discutie calitatea unui lucrari semnate Radu Bellu, cu atat mai mult cu cat aceasta se mai gaseste inca prin anticariatele bucurestene (posibil si prin alte orase insa nu am cercetat) la un prĂÂŞt ce variaza in jurul sumei de 100 RON.
Recunosc ca in 2003 am platit o suma similara, la aparitia cartii, si nu era o suma de neglijat in acel an. Singura explicatie pe care am gasit-o in ultimii 7 ani pentru pretul cerut atunci (si acum) a fost calitatea hartiei. Cum se spunea intr-un banc vechi: unii spun ca e pacat de hartie, altii ca e pacat de cernealaââŹÂŚ.
Sper ca cei care au lucrarea sa considere cele scrise de mine o erata necesara la aceasta carte, cei care nu o au in biblioteca sa-si puna un semn de intrebare serios inainte de a o cumpara (mai ales ca nu e chiar ieftina) si sper ca pe viitor cumparatorul roman de literature feroviara sa aprecieze si altceva decat hartia lucioasa, coperti cartonate si pozele colorate. Sa aprecieze ceva mai consistent...sa zicem...calitatea informatiei sau ineditul ei !
Visez prea mult ? Nu cred !
Erata la lucrarea: Locomotive cu abur 1854-2003
autor Radu Bellu
aparuta Tipografia Filaret SA, 2003
Pag. 9 ââŹâ
- Fabrica constructoare J. Mayer: corect J.J. Meyer (Jean Jacques Meyer)
- La 24.04.1858 a fost inaugurata calea ferata PuspöklĂÂĄdany ââŹâ Episcopia Bihor ââŹâ Oradea. Bors este punct de frontiera pe sosea. Nu exista cale ferata Bors ââŹâ Oradea !
- La 25.10.1858 s-a inaugurat calea ferata Szajol ââŹâ Curtici ââŹâ Arad si nu Arad ââŹâ Solnok. Oricum, corect se scrie Szolnok si nu nu Solnok.
- Fotografia locomotivei PLANIAN este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 43.
- Numerele de inmatriculare ale locomotivelor au fost copiate din aceeasi lucrare.
Pag. 10: Caracteristici tehnice
- Timbru = 3 kg/cmp. Corect este 6,3 bar. La 3 kg/cmp o locomotiva nici nu poate sa fluiere, dar sa se mai si deplaseze !
Pag. 11
- Fotografia locomotivei HEVES este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 25.
- Numerele de inmatriculare ale locomotivelor au fost copiate din aceeasi lucrare.
- Locomotivele au fost folosite de depoul Timisoara pana la casare si nu au fost transferate ââŹĹpe reteaua cailor ferate din UngariaââŹÂ. In acei ani, in Ungaria nu exista o ââŹĹreteaââŹÂ de cai ferate, ci mai multe linii, care apartineau unor societati diferite si care nu aveau legatura intre ele.
Pag. 12: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva HEVES din anul 1845 !
Pag. 13:
- Locomotiva ââŹĹWARTENBERGââŹÂ ââŹâ Corect este WARTBERG, asa cum se poate observa cu usurinta si din fotografia locomotivei WARTBERG, reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 35.
- Numerele de inmatriculare ale locomotivelor au fost copiate din aceeasi lucrare.
- ââŹĹNu avem date certe privind durata de serviciu si casarea lorââŹÂ; ba da, au fost casate intre anii 1860 ââŹâ 1895 ( Vezi ââŹĹIstoricul Tractiunii Feroviare din Romania, Vol. I, pag.77-78 ).
- Sunt discrepante intre numerele locomotivelor: prezentate in titlu ca fiind 108-117 = 10 locomotive, in realitate au fost doar 8 (108-112 si 115-117), ââŹĹapoiââŹÂ III C 19-25 = 7 locomotive si in final Iir 1281-1282 = 2 locomotive. Care este adevarul ?!?
Pag. 14: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva WARTBERG din anul 1854 !
Pag. 15:
- ââŹĹLocomotiva cu abur tender nr. 133-145 tip Bt2-n2ââŹÂ. Locomotiva tender este o locomotiva care are tenderul incorporat (dintr-o bucata cu locomotiva). La locomotivele tip Engerth tenderul era ââŹĹmotorizatââŹÂ iar osiile acestuia erau articulate cu cele ale locomotivei. De aceea, codificarea corecta a acestui tip de locomotiva este B2-n2e
- Aceste locomotive nu au circulat pe linia Oravita ââŹâ Anina, pentru aceasta linie fiind proiectat si construit un tip special de locomotiva, ââŹĹFink ââŹâ EngerthââŹÂ.
- Fotografia locomotivei nr. 144 HERMANNSTADT este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 40.
- Numerele de inmatriculare ale locomotivelor au fost copiate din aceeasi lucrare.
- Nu au fost casate intre anii 1890-1891 asa cum afirma autorul, ci intre anii 1896 ââŹâ 1912 !
Pag. 16: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva nr. 144 din anul 1856 !
Pag. 17:
- ââŹĹLocomotiva cu abur tender seria 368 tip Ct-n2ââŹÂ: corect este Locomotivele nr. 448 ââŹâ 465, tip C2-n2eââŹÂ . Au fost incadrate in seria MAV 368 abia in anul 1911 si doar 2 locomotive din totalul de 18 locomotive construite de Maffei. De fapt, seria este mai mare, locomotive identice fiind construite si de StEG in acelasi an 1856.
- Nu au circulat niciodata pe linia Oravita ââŹâ Anina.
- Fotografia locomotivei si schita acesteia de la pag. 18 sunt preluate fara autorizatie din cartea MAV VontatĂÂłjarmu Album 1868 ââŹâ 1993, pag.90-91, editata la Budapesta.
Pag. 19:
- ââŹĹLocomotiva cu abur seria 253ââŹÂ ââŹâ corect este ââŹĹLocomotive seria MĂÂV IIf nr. 351 ââŹâ 380, din care doar 4 locomotive au fost renumerotate in anul 1911 ca MĂÂV seria 253.001-004ââŹÂ .
- ââŹĹlinia PuspöklĂÂĄdany ââŹâ Bors ââŹâ OradeaââŹÂ. Bors este punct de frontiera pe sosea. Nu exista cale ferata Bors ââŹâ Oradea.
- ââŹĹSolnokââŹÂ - corect se scrie Szolnok.
- Din acest tip au fost construite 30 de locomotive si nu doar 15 cum se afirma in lucrare.
- Fotografia locomotivei nr. 6 TORDA este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 43.
Pag. 20: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva nr. 6 TORDA din anul 1858 !
Pag. 21:
- Locomotivele au fost incadrate in seria MAV 256.001 ââŹâ 005 in anul 1911 si nu ââŹĹdupa anul 1892ââŹÂ. Corect ar fi fost ââŹĹLocomotivele TVV nr. 73 ââŹâ 77, renumerotate dupa 1911 ca MAV 256.001-005.ââŹÂ
- Denumirea corecta a fabricii constructoare este ââŹĹSiglââŹÂ si nu ââŹĹWiena NeustadtââŹÂ
- Fotografia locomotivei este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 54.
Pag. 22: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva ââŹĹM. SZIGETââŹÂ din anul 1860
Pag. 23:
- ââŹĹLocomotiva cu tender nr. 681 ââŹâ 686ââŹÂ. In realitate, au existat 7 locomotive, numerotate CFR 681 ââŹâ 687 !
- Sir John Trewor (si nu Trevor) Barkley era reprezentantul DBSR si nu ââŹĹconstructorul englezââŹÂ.
- Linia Cernavoda ââŹâ Constanta, inaugurata in 1860, nu a fost construita in ââŹĹultimii ani de stapanire a imperiului OtomanââŹÂ. Dobrogea a fost alipita Romaniei abia dupa 17 ani, in anul 1878 !
- Au fost cumparate 7 locomotive si nu ââŹĹ6 comandateââŹÂ.
- Viteza maxima a locomtivelor era de 81 Km/h si nu 55 Km/h
Pag. 25:
nu au fost niciodata incadrate in seriile noi MAV (care au aparut abia in anul 1911). Seria MAV 373, care in mod eronat a fost atribuita acestor locomotive, apartine unor locomotive tip C-n2, construite in anul 1874, care nu au nici o legatura cu locomotivele Fink-Engerth !
- ââŹĹTip E-tââŹÂ . Corect este tip CB-n2F
- Numerele de fabricatie sunt gresite
In loc de 700/61, 701/64 si 702/64, corect este 619/1862, 701/1864 si 702/1864. Este omis numarul de fabricatie pentru locomotiva nr. 503: 783/1864.
Pag.26: fotografia locomotivei a fost preluata fara autorizatie din cartea MAV VontatĂÂłjarmu Album 1868 ââŹâ 1993, pag.69, editata la Budapesta.
Pag. 28:
- ââŹĹLocomotiva cu abur tender seria 250ââŹÂ. O locomotiva se identifica prin primul numar purtat, deci corect ar fi fost ââŹĹLocomotiva articulata sistem Engerth nr. StEG 178-185, 220-230 si 248-269ââŹÂ. Seria 250 a fost alocata abia incepand cu anul 1911.
- ââŹĹTip E-tââŹÂ . Corect este tip B3-n2e. O locomotiva tip Et inseamna o locomotiva cu tender incorporat, cu 5 osii cuplate prin biele, ceea ce nu este cazul de fata .
- Locomotivele tip Engerth au fost folosite doar in Banat si nu au fost la depourile Cluj sau Simeria, asa cum se afirma in lucrare.
- Fotografia locomotivei si schita de la pag. 29 sunt preluate fara autorizatie din cartea MAV VontatĂÂłjarmu Album 1868 ââŹâ 1993, pag.80-81.
- Desi a copiat textul din cartea MAV VontatĂÂłjarmu Album 1868 ââŹâ 1993, pag. 91, greseste si lungimea locomotivei: 112,71 m cand corect este 11,27 m.
Pag. 30:
- ââŹĹLocomotiva cu abur tender 05, tip C-n2ââŹÂ: in primul rand, corect este ââŹĹlocomotiva-tenderââŹÂ si daca este ââŹĹlocomotiva-tenderââŹÂ, atunci tipul este Ct-n2 si nu C-n2 (C-n2 inseamna locomotiva cu tender separat)
- Fabrica constructoare ââŹĹMANING WARDT-Co LEEDSââŹÂ. De fapt este vorba despre MANNING WARDLE & Co. Ltd., Leeds !
- ââŹĹlocomotiva dotata cu instalatie de incalzire a trenurilor a fost utilizata la remorcarea de trenuri de calatori pe liniile secundareââŹÂ. Total gresit: locomotiva, impreuna cu cea identica nr. CFR 04, a fost achizitionata ââŹĹsecond-handââŹÂ din Anglia si ambele au fost utilizate doar la manevra in porturile Cernavoda, respectiv Constanta.
- In anul 1913 a fost modificata pentru preincalzirea trenurilor de calatori chiar in Gara de Nord si nu ââŹĹinainte de aducerea lor in statia Bucuresti NordââŹÂ.
Pag. 31:
- ââŹĹIn contul datoriilor de razboi ââŹÂŚ au intrat in parcul CFR ââŹÂŚ..locomotive MAVââŹÂ
Total gresit, nu este vorba despre nici un fel de ââŹĹdatorii de razboiââŹÂ, locomotivele in numar de 1206 exemplare au fost capturate si preluate de armata romana in timpul ofensivei din august 1919, cand s-a ajuns pana la Budapesta.
- ââŹĹIntre anii 1918 ââŹâ 1928 au fost distribuite depourilor Simeria, Tg Mures, Brasov si CiceuââŹÂ
Inexact: la CFR au fost utilizate pentru scurt timp la depourile Orsova, Caransebes si Regionala Cluj.
- Fotografia locomotivei de la pag. 32 este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 57.
Pag. 33:
- Fabrica constructoare ââŹĹCanada York BirkenheadââŹÂ. Corect este Canada Works, Birkenhead.
Pag. 34:
- Fabrica constructoare ââŹĹCanada York BirkenheadââŹÂ. Corect este Canada Works, Birkenhead.
Pag. 38:
- Fotografia locomotivei este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 60.
Pag. 40:
- Fotografia locomotivei este reprodusa fara autorizatie din cartea ââŹĹNagyvasĂÂşti VontatĂÂłjĂÂĄrmüvek MagyarorszĂÂĄgonââŹÂ editata de Közlekedési MĂÂşseum Budapesta, pag. 60.
Pag. 41: este prezentata o fotografie a unor bucati rezultate din casarea locomotivelor cu abur CFR in perioada 1992 ââŹâ 1999 si care nu are nici o legatura cu locomotiva seria 258 din anul 1868.
Pag. 42:
- Locomotiva-tender CFR nr. 01 a fost de tip Ct-n2 (3 osii), sistem ââŹĹHandysideââŹÂ, construita de Fox Walker Bristol, Anglia, in anul 1876, si a facut parte din parcul de material rulant utilizat in anii 1877 ââŹâ 1878 pe linia militara provizorie Fratesti ââŹâ Zimnicea.
- In lucrare se scrie despre locomotiva nr. 01, de tip Bt-n2 (2 osii), construita de Fox Walker (!) in anul 1868, sosita de la Viena la Giurgiu cu vaporul pe Dunare in anul 1868 si a lucrat pe santierul liniei Bucuresti Giurgiu.ââŹÂ . In continuare se scrie: ââŹĹLocomotiva a stat uitata la Atelierele CFR Bucuresti pana in anul 1944 cand a fost distrusa de o bomba care a cazut direct pe ea !ââŹÂ
Este o eroare si o confuzie totala: Locomotiva 01 a fost adusa in 1877, iar cea despre care se spune ca a fost uitata si distrusa de o bomba in Bucuresti este locomotiva nr. 02, tip Bt-n2, construita de St. Leonard Belgia in 1876 (numar de fabricatie 462) si adusa in tara tot pentru linia militara Fratesti ââŹâ Zimnicea si nicidecum pentru Bucuresti Giurgiu.
va urma....