@ Catalin:
Multumesc frumos, aceasta era poza din colectia Ilie Popescu la care faceam referire si in care domnul Harry Jack a identificat un injector Giffard.
Ai dreptate Catalin, intr-adevar, unele dintre aceste locomotive au fost construite in 1860, dar povestea de fapt este in felul urmator:
Potrivit comenzii numarul 362 din 1859 s-au facut un numar de sase locomotive pentru DBSR cu numerele de santier 120, 121, 122, 123, 124, 125. Primele doua (120, 121) au ajuns la Constanta in toamna anului 1859 si au devenit DBSR Nr. 1 "Ovidiu" si DBSR Nr. 2 "Tomis" iar urmatoarele patru au ramas la producator asteptand sa fie si ele preluate de client. Dar intrucat lucrarile la calea ferata au intarziat fata de plan (iti reamintesc ca linia s-a inaugurat oficial in 10 octombrie 1860) in decembrie 1859 ele erau in uzina Beyer & Peacock in momentul in care domnul Ramsbottom a facut o vizita fabricii pentru a face o comanda de locomotive pentru LNWR (London & North Western Railway). Vazand cele patru locomotive a intrebat: ce-i cu astea aici? "Pai, le-am facut pentru DBSR dar inca nu le-au luat. Daca le vreti, le puteti lua si noi o sa facem alte patru pentru ei in schimb".
Si astfel s-a intamplat ca patru locomotive identice alor noastre de la DBSR, respectiv cele cu numerele 122-125 au ajuns la LNWR incadrate in clasa "DX goods" iar doua dintre ele, nu se stie care, au ajuns sa fie numerotate Nr. 133 "Ostrich" (Strutul) si Nr. 134 "Castor".
La DBSR, potrivit comenzii numarul 429/1860 au ajuns alte patru locomotive cu numerele de santier 191, 192, 193, 194 din 1860, dintre care se stie doar ca locomotiva cu numarul 192/1860 se numea Nr. 3 "Tighina", celelalte fiind doar numerotate pana la Nr. 6.
In plus fata de datele cunoscute din arhivele CFR, din arhivele Beyer Peacock rezulta ca au mai fost si urmatoarele alte comenzi pentru locomotive DBSR la aceeasi fabrica:
Comanda Nr. 647/1860 in urma careia s-au construit locomotivele 329/1862 si 330/1862, devenind DBSR Nr. 7 - 8.
Comanda Nr. 2236/1868 pentru care s-a construit locomotiva 834/1868 cu formula osiilor 0-3-0 si "saddle tank" devenita DBSR Nr. 9.
Comanda Nr. 2408/1869 in urma careia s-a construit locomotiva 925/1869 identica celorlalte locomotive (se pare ca locomotiva saddle tank nu a dat rezultatele scontate) devenita DBSR Nr. 10.
Locomotivele DBSR 9 si 10 au fost mutate in 1877 de catre turci pe calea ferata Ruse-Varna ajutand la efortul de razboi iar odata cu incheierea ostilitatilor, Dobrogea revenind Romaniei, locomotivele respective au ramas in Bulgaria si si-au incheiat cariera acolo. De aceea ele nu mai apar in protocolul din 1881 cand statul roman a rascumparat calea ferata Cernavoda-Constanta. Un alt amanunt amuzant, unul dintre adversarii declarati ai acestei achizitii a fost... poetul Mihai Eminescu. Acesta, la inceputul anului 1881 scria niste articole fulminante in ziarul Timpul impotriva acestei achizitii "extravagante" a statului roman!
