Locomotive ale Danube & Black Sea Railway

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ianuarie 2006
1.549
79
Faversham, UK
voica.uk
Locomotive Manning, Wardle & Company Ltd

Nr. 192 si 193

- Data constructiei: 22.03.1866 si, respectiv, 02.03.1866
- Clasa (MW class) OI;
- Tip 0-6-0ST (Saddle Tank);
- Cilindri Interiori (diametru x cursa): 11" x 17";
- Diametrul rotilor motoare: 3'1½";
- Nume: Christiana si, mai tarziu, Cristopher, nr. 04 si, respectiv, Cheshire, nr. 05;
- Livrate, noi, catre: Brassey & Ballard apoi catre J. Mackay contr. c/1872 si, la urma, catre D&BSR si, respectiv, Brassey & Ogilre apoi catre J. Mackay contr. c/1872 si, la urma, catre D&BSR.

Din pacate, nu avem nicio poza cu niciuna din cele doua locomotive.

Datele au fost extrase din "Manning, Wardle & Company Ltd - Locomotive Worklist" - F. W. Mabboff.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Merci mult de informatii Vali!

Deci ambele locomotive erau de tipul 0-6-0 si cu dimensiuni identice?
Este interesant ca in datele CFR aceste locomotive erau prezentate ca avand cilindri de dimensiuni diferite, ceea ce m-a facut sa presupun la un moment dat ca prima era de fapt 0-4-0.

Esti sigur ca ambele locomotive sunt trecute ca fiind "Saddle tank"? "Corbul" era in mod categoric o locomotiva Pannier tank si nu am motive sa cred ca au schimbat ceva din infatisarea ei pe parcursul carierei ei active. Si este Brassey & Ogilre sau Ogilvie?

Am sa te rog sa aprofundezi putin sistemul "claselor" practicat de M&W. Presupun ca notatia ta inseamna ca ambele locomotive faceau parte din "seria veche I" (Old class I).

Intrucat aceste locomotive erau foarte asemanatoare, daca gasesti cumva in carte desene ale vreunei locomotive din seria veche I putem pe baza acestor desene sa reconstituim cu destula acuratete cele doua locomotive DBSR ajutandu-ne de fotografia unica ce-o reprezinta pe "Corbul" ajuns pe post de caldare auxiliara in Gara de Nord la inceputul secolului trecut.

Cel mai mult m-ar interesa distantele intre osii (wheelbase) si intre acestea si grinda tampoanelor, dar desigur foarte util ar fi un desen complet cu dimensiuni ale boilerului, rezervorului de apa de deasupra, lungimea tampoanelor etc.

Pe baza tuturor acestor elemente am putea schita un desen aproximativ al celor doua locomotive, urmat -de ce nu?- chiar de un model la scara N, pentru ca este o locomotiva destul de simpla, dar interesanta. Oare ce culoare ar fi avut la origine aceste doua locomotive? erau oare gri sau tot verde-oliv, la fel ca si celelalte locomotive DBSR?
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ianuarie 2006
1.549
79
Faversham, UK
voica.uk
Dorin, din pacate, informatia de mai sus este singura informatie referitoare la locmotivele DBSR gasita in carte. De planuri nici nu se pune problema; nu exista pentru nicio locomotiva. Imagineaza-ti ca aceasta carte este un tabel cu aprox. 2.000 de intrari si atat.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Vali,

Revin cu intrebari privind cartea pe care ai consultat-o, sper ca n-ai dat-o deja inapoi la biblioteca. Chiar daca este in fapt nimic mai mult decat o lista cu toate locomotivele facute de Manning & Wardle, tot s-ar putea scoate informatii interesante prin analiza atenta a ceea ce scrie pe acolo.

In primul rand, scrie in carte in mod efectiv despre faptul ca aceste locomotive au ajuns la D & BSR sau asta ai adaugat tu fiindca noi stim ca ele au ajuns la DBSR si in cele din urma la CFR?

Al doilea aspect: studiaza putin te rog cronologia claselor de locomotive practicata de MW: se poate desprinde cumva vreo ordine in felul cum sunt aranjate cronologic locomotivele? Adica, presupun ca ele erau scoase in ordine la fel dupa cum erau scoase in ordine locomotivele bavareze, locomotiva B IX fiind o imbunatatire a locomotivei B VIII, care era la randul ei o imbunatatire a locomotivei B VII etc.

La fel, as presupune ca la MW clasa I era o imbunatatire a clasei H, si dupa clasa I a urmat clasa K etc. dar ma incurca aceste "Old class I" si "New class I". Cum vin aceste "new class I"? sunt o reluare a clasei vechi cativa ani mai tarziu dupa ce s-a facut trecerea la clasa K, sau sunt o sub-clasa a clasei I, respectiv probabil aceeasi wheelbase cu putine modificari?

Din fericire, cu totul intamplator aici:
http://members.iinet.net.au/~david.and.barb/MerimbulaDepot/manning_wardles.htm
am gasit urmatoarea precizare:

".... as this was a fairly early old I class and would have most likely had 11" dia. x 17" stroke cylinders, and the same wheelbase as other Old I Class locos, i.e. 4'10" + 5'5"" deci impreuna cu datele furnizate de tine putem completa imaginea locomotivelor ajunse in cele din urma la CFR suficient ca sa pot face un desen.

Cum se spune in desene animate, "stay tuned, I'll be back soon!"
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ianuarie 2006
1.549
79
Faversham, UK
voica.uk
In carte scrie exact asa:

La nr. 192:

"Brassey & Ballard contr,
To J. Mackay contr c/1872
To C.F.R. Roumania.
Poss. ex Czernavoda - Constanta
Railway."

La nr. 193:

"Brassey & Ogilre contr,
To J. Mackay contr c/1872.
To C.F.R. Roumania
Poss ex Czernavoda - Constanta
Railway."

(am respectat exact pana si punctuatia).

Alt aspect: Numerele 191 si 194 au cu totul alte caracteristici (sunt chiar clase diferite: D si, respectiv, M).

191 este 0-4-0ST, cilindri exteriori 8x14, diametrul rotilor motoare 2'8" si se numea Linthorpe.

PS: Cartea trebuie returnata pe 29 iunie dar gasesc cate vreau sa cumpar de pe Amazon.

Poate mai mult ne-ar ajuta aceasta carte: http://www.amazon.co.uk/Locomotives-Quality-Pictorial-History-Manning/dp/1874498024/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1244977801&sr=8-1
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Ar fi interesanta si acea carte, sigur, poate ca sunt ceva desene mai amanuntite. Eu am gasit deja informatii si poze interesante despre locomotivele MW pe net. Oricum, cartea asta pare sa fie destul de veche, exista cateva greseli evidente dintre care "Ogilre" in loc de "Ogilvie" este pur si simplu una de dactilografiere.

In mod ciudat, dimensiunile precizate de tine nu se potrivesc intocmai cu datele preluate de la CFR. Ma intriga in special diametrul rotilor:

Numarul 192: Cilindru cursa 279/432 mm la CFR fata de 279.40/431.80 in carte
diametru roti 980 mm fata de 952.50 mm in carte!

Numarul 193: Cilindru cursa 305/432 mm la CFR fata de 279.40/431.80 in carte
diametru roti 980 mm fata de 952.50 mm in carte!

Dimensiunile cursa/diametru cilindru sunt prea precise pentru numarul 191 ca sa fie o simpla greseala de masurare. E clar ca 192 avea un diametru diferit al cilindrului, iar rotile sunt categoric mai mari decat este precizat in carte. E posibil sa fi fost schimbate ulterior, insa categoric asta s-a intamplat pe vremea cand erau inca in proprietatea lui Brassey, fiindca poza unica a lui "Corbul" ne arata locomotiva cu rotile acoperite cu niste capace din tabla. Cred ca asta s-a realizat ca sa nu se lipeasca lutul de spite si in mod sigur s-a intamplat inainte ca locomotiva respectiva sa ajunga la manevra la DBSR.

Te rog uita-te ce clasa este locomotiva cu numarul 1198-1890 "Uruguay". Este singura la care am date complete privind dimensiunile.
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
locomotiva 192/1866 ajunge la CFR cu numarul 04
locomotiva 193/1866 ajunge la CFR cu numarul 05 si numele Corbul.

Mentionez asta pentru a fi mai usor de identificat si pentru ca linia CC mai avea doua locomotive cu numere de uzina 192/193 provenind din anul 1861 ...

Interesant este ca in statistica Serviciului Tractiune pe 1898 apare doar mentionata masina 05. In tabelul masinilor care au efectuat kilometrii sau au intrat in revizie nu apare nici 04 nici 05. La 31 decembrie 1898, 04 era radiata din inventar iar 05 era inca inmatriculata CFR dar nu mai efectua serviciu activ.

Dam cativa ani inapoi si cercetam parcul CFR de la inceputul lui 1895.

Interesant este ca locomotivele lipsesc si din parcul CFR din 1 ianuarie 1895 !!!
Acest fapt ma face sa cred ca ambele fusesera retrase din serviciu inca inainte de acest an.
Data retragerii din circulatie, pentru masina 04, trebuie cautata deci intre 1882 si 1895.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
Super, Vali! Asa cum speram, este tot Old I class, insa cu rotile de 3 picioare si sase inci! Uite-o aici pe "sora" locomotivelor noastre:

http://www.trekearth.com/gallery/photo781800.htm

Catalin, merci de lamuriri:

In unele dintre pozele depoului Constanta, realizate intre 1890-1900 apar, pe post de ruine, niste locomotive nu prea bine identificabile din cauza cliseelor de slaba rezolutie care ar putea sa fie MW-urile. Este posibil ca macar una, daca nu chiar amandoua sa fi fost scoase efectiv din circulatie inainte de 1882, data preluarii DBSR de catre CFR.

Probabil ca ele au fost preluate in 1882 pe post de "mobilier" si abia dupa realizarea podului de la Cernavoda si implicit a jonctiunii dintre linia CC si restul retelei CFR se va fi facut un inventar complet in care au fost introduse amandoua, sperandu-se "revitalizarea" lor.

La Arhivele Statului din Constanta exista un dosar intreg DBSR, trebuie doar sa-mi fac timp sa merg sa "sap" pe acolo. Se pare ca exista o lista completa a inventarului preluat de CFR de la DBSR care merge pana la nivelul de unelte, scule etc deci ar trebui sa fie multe elemente inca ne-explorate.

Si fiindca veni vorba, spuneai de alte doua locomotive cu numerele 192/193: este vorba despre locomotivele Beyer & Peacock apartinand seriei comandata cu numarul 429/1860. Nu stiu daca esti la curent de faptul ca, impreuna cu Vali, studiind registrele de iesire ale constructorului am descoperit un numar total de ZECE locomotive construite de Beyer Peacock pentru DBSR, dintre care insa, dupa cum bine stii in mod evident nu toate au ajuns pana la CFR. E vorba despre locomotivele Beyer-Peacock 120, 121, 191, 192, 193, 194, 329, 330, 834, 925.

E posibil ca unele locomotive sa fi fost relocate pe alte cai ferate in timpul razboiului si sa fi ramas acolo, altele sa fi fost chiar distruse in timpul evenimentelor dramatice din 1877, cand portul Constanta, posesiune turceasca, a fost bombardat de canoniere rusesti. Ai vreo idee despre cele trei locomotive lipsa?
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Dorin,

acum ceva ani, sa fie vreo 10, am gasit intr-o lucrare despre caile ferate din Balcani o mentiune despre o locomotiva fosta DBSR ajunsa sa circule in afara spatiului romanesc (Bulgaria !?). La vremea respectiva nu mi-am notat informatiile -vina mea.
Nu ma mir deloc ca CFR a preluat in fapt doar o parte a fostului parc DBSR (acelasi lucru s-a intamplat si in cazul concesiunii LCI).
Voi cauta sa vad daca mai dau de urma materialului cu pricina.

PS: locomotiva 03 a ajuns locomobila la fabrica de spalat lavete din Ploiesti.
 

felippe

Well-Known Member
Trenulist
21 Ianuarie 2006
1.549
79
Faversham, UK
voica.uk
Referitor la toate locomotivele din proprietatea DBSR si mai apoi CFR, am incercat sa sintetizez toate informatiile de mai sus plus multe altele culese din diferite surse (vezi bibliografia) in tabelul ce poate fi descarcat de (fisier PDF).

Am rugamintea ca cei care au si alte informatii sa nu ezite sa le faca publice in acest subiect.
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Vali, fata de ce scriam acum 5 ani au aparut multe informatii. Confirma-mi ca ai primit mailul de la mine referitor la subiect. Din pacate nu mai am timpul sa sistematizez informatia si sa o postez eu aici dar sunt sigur ca la un moment dat o vei face tu.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
In general corecte, dar destul de aproximative, Vali! Intre timp au aparut planurile originale din arhivele firmei Beyer & Peacock. Deci planurile originale plus cunoscuta poza originala din colectia Ilie Popescu in care se vede locomotiva inainte de a fi modificata pot duce la un model de nota 10!

Daca iti aduci aminte, cu ajutorul tau am avut un schimb foarte interesant de informatii cu domnul Harry Jack, istoricul "oficial" al LNWR, firma la care au ajuns patru din cele sase locomotive contractate initial de catre DBSR, si care mi-a spus cateva lucruri interesante despre locomotivele englezesti din epoca respectiva. De fapt, dumnealui a avut ocazia sa scrie un articol bine documentat intr-o revista britanica referitoare la locomotivele DBSR bazandu-se pe o imagine originala locomotivei Ovidiu. In mod interesant, noi aveam mai multe poze si informatii despre locomotivele respective decat ei: singura poza pe care o aveau cu o locomotiva LNWR fosta DBSR era una extrem de tarzie, cu locomotiva transformata extensiv si asigurand tractiunea intr-o cariera de calcar.
 

rooovidiu

Active Member
Trenulist
11 Noiembrie 2008
190
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
felippe poţi te rog s㒠îmi trimiţi planurile, schiţele locomotivei "Ovidiu" mă’car s㒠îmi fac o idee de cum ară’ta locomotiva care are numele ca şi al meu !
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
In desenul domnului Harry Jack apar niste elemente interesante asupra carora dansul mi-a atras atentia dupa ce a vazut pozele originale ale locomotivelor noastre. In plus fata de ce se vede aici, la locomotivele noastre apareau niste tubulaturi pe lateral, care aici lipsesc. El s-a ghidat, pe langa planuri, dupa o poza unica foarte tarzie a locomotivei in care aceasta era deja extensiv modificata.

Tubulaturile de pe lateral, care la el nu apareau si despre care dumnealui era sigur ca sunt originale, reprezinta un injector Giffard.

Vezi: http://en.wikipedia.org/wiki/Injector

Partea interesanta este ca domnul Giffard inventase injectorul care ii poarta numele in 1858, iar aceste locomotive sunt din 1859. Deci, un an mai tarziu, locomotivele "noastre" erau deja dotate cu asa ceva!
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
Si aici o poza cu fratele lui Ovidiu, "Tomis" multi ani mai tarziu, in parcul CFR, cu adaugirile aferente (cea mai evidenta este marchiza) si purtand deja numarul 682 (dupa 1882):



PS: sigur nu erau construite in 1860 (nu 1859) ???
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
4
Constanta
LOCATION
Constanta
@ Catalin:

Multumesc frumos, aceasta era poza din colectia Ilie Popescu la care faceam referire si in care domnul Harry Jack a identificat un injector Giffard.

Ai dreptate Catalin, intr-adevar, unele dintre aceste locomotive au fost construite in 1860, dar povestea de fapt este in felul urmator:

Potrivit comenzii numarul 362 din 1859 s-au facut un numar de sase locomotive pentru DBSR cu numerele de santier 120, 121, 122, 123, 124, 125. Primele doua (120, 121) au ajuns la Constanta in toamna anului 1859 si au devenit DBSR Nr. 1 "Ovidiu" si DBSR Nr. 2 "Tomis" iar urmatoarele patru au ramas la producator asteptand sa fie si ele preluate de client. Dar intrucat lucrarile la calea ferata au intarziat fata de plan (iti reamintesc ca linia s-a inaugurat oficial in 10 octombrie 1860) in decembrie 1859 ele erau in uzina Beyer & Peacock in momentul in care domnul Ramsbottom a facut o vizita fabricii pentru a face o comanda de locomotive pentru LNWR (London & North Western Railway). Vazand cele patru locomotive a intrebat: ce-i cu astea aici? "Pai, le-am facut pentru DBSR dar inca nu le-au luat. Daca le vreti, le puteti lua si noi o sa facem alte patru pentru ei in schimb".

Si astfel s-a intamplat ca patru locomotive identice alor noastre de la DBSR, respectiv cele cu numerele 122-125 au ajuns la LNWR incadrate in clasa "DX goods" iar doua dintre ele, nu se stie care, au ajuns sa fie numerotate Nr. 133 "Ostrich" (Strutul) si Nr. 134 "Castor".

La DBSR, potrivit comenzii numarul 429/1860 au ajuns alte patru locomotive cu numerele de santier 191, 192, 193, 194 din 1860, dintre care se stie doar ca locomotiva cu numarul 192/1860 se numea Nr. 3 "Tighina", celelalte fiind doar numerotate pana la Nr. 6.

In plus fata de datele cunoscute din arhivele CFR, din arhivele Beyer Peacock rezulta ca au mai fost si urmatoarele alte comenzi pentru locomotive DBSR la aceeasi fabrica:

Comanda Nr. 647/1860 in urma careia s-au construit locomotivele 329/1862 si 330/1862, devenind DBSR Nr. 7 - 8.

Comanda Nr. 2236/1868 pentru care s-a construit locomotiva 834/1868 cu formula osiilor 0-3-0 si "saddle tank" devenita DBSR Nr. 9.

Comanda Nr. 2408/1869 in urma careia s-a construit locomotiva 925/1869 identica celorlalte locomotive (se pare ca locomotiva saddle tank nu a dat rezultatele scontate) devenita DBSR Nr. 10.

Locomotivele DBSR 9 si 10 au fost mutate in 1877 de catre turci pe calea ferata Ruse-Varna ajutand la efortul de razboi iar odata cu incheierea ostilitatilor, Dobrogea revenind Romaniei, locomotivele respective au ramas in Bulgaria si si-au incheiat cariera acolo. De aceea ele nu mai apar in protocolul din 1881 cand statul roman a rascumparat calea ferata Cernavoda-Constanta. Un alt amanunt amuzant, unul dintre adversarii declarati ai acestei achizitii a fost... poetul Mihai Eminescu. Acesta, la inceputul anului 1881 scria niste articole fulminante in ziarul Timpul impotriva acestei achizitii "extravagante" a statului roman! :D
 

catalin

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2007
2.885
80
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
victorian a spus:
Un alt amanunt amuzant, unul dintre adversarii declarati ai acestei achizitii a fost... poetul Mihai Eminescu. Acesta, la inceputul anului 1881 scria niste articole fulminante in ziarul Timpul impotriva acestei achizitii "extravagante" a statului roman! :D
pai era redactor sef la "Timpul" oficiosul conservatorilor !
Logic ca pupa mana cui il platea. La vremea respectiva tuna si fulgera impotriva progresului si gandirii liberale ori calea ferata era simbolul modernizarii si liberalismului (atunci) :)

Revenind la locomotive, multumesc pentru lamuriri ! Nu stiam despre acest detaliu. Lucrurile sunt clare. E 1859 nu 1860. Ca au stat in curtea uzinei, nu e vina lor. Anul productiei e 1859 !