Locomotiva diesel electrica de 2500 CP cu protectie climatica de tip THA.

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.108
2.721
Iași
LOCATION
Iași
Locomotiva diesel electrica de 2500 CP cu protectie climatica de tip THA.
La uzina Electroputere din Craiova, in anul 1971, s-au executat in colaborare cu Uzina constructoare de masini din Resita, doua locomotive diesel-electrice prototip de 2500 CP cu protectie climatica de tip THA.

Locomotivele au fost destinate sa functioneze in regiuni caracterizate prin temperaturi ridicate ale aerului, radiatii solare puternice, continut ridicat de nisip si praf in aer si umiditate relativ mica.
Documentatia de executie a fost intocmita de Uzina " Electroputere" din Craiova si de U.C.M. Resita, dupa un proiect tehnic elaborat de firmele Sulzer si SLM din Elvetia.

Caracteristicile locomotivei:
formula osiilor - Co-Co
ecartamentul - 1435 mm
raza minima a curbei - 100 m
lungimea totala intre fetele tampoanelor - 19000 mm
ampatamentul total - 14100 mm
ampatamentul unui boghiu - 4100 mm
distanta intre pivotii boghiurilor - 10800 mm
diametrul rotilor de rulare in stare noua - 4100 mm
sarcina pe osie - 20 tf
greutatea maxima in stare de serviciu - 12 tf
inaltimea maxima peste suprafata sinei de rulare - 4200 mm
latimea maxima - 3000 m
viteza maxima - 100 km/h

Instalatia de filtrare si presurizare aer.
Functionarea locomotivelor in zone cu praf si nisip ridica probleme deosebite in ceea ce priveste filtrarea aerului necesar agregatelor. Filtrele clasice cu tesataura din sarma nu mai sunt corespunzatoare, intrucat se infunda repede si trebuie sa fie curatate la intervale mici de timp.

Pe aceasta locomotiva s-a folosit sistemul de filtrare a aerului cu ajutorul unui filtru inertial cu autocuratire. Filtrarea aerului se produce prin traversarea bateriei de filtrare. Aerul aspirat este supus la o accelerare si o schimbare brusca de directie, astfel ca particulele de praf se separa prin inertie. O parte din aerul aspirat este utilizat pentru transportul prafului ce s-a separat.

Pentru cele 2 locomotive prototip, rotorul ventilatorului a fost procurat de la firma Sulzer din Elvetia,iar filtrul inertial a fost procurat de la firma SAB din Suedia, care l-a executat dupa conceptia firmei FARR Company, Los Angeles, SUA.
Rotorul ventilatorului a fost prevazut din constructie cu posibilitatile de reglare a unghiului de inclinare a paletelor, spre a se putea interveni la prototip asupra gradului de presurizare a locomotivei.

Probele efectuate la instalatia de filtrare si presurizare aer.
Probele s-au efectuat in perioada 31 august- 4 septembrie 1971, la Uzina Electroputere din Craiova, pe stand si in parcurs, pe traseul Craiova-Turnu Severin si retur, cu participarea a doi delegati de la firma Sulzer si a unui delegat de la U.C.M. Resita.

Pe standul reostatic de probe pentru locomotive de la Uzina Electroputere s-au efectuat urmatoarele masuratori:
-presiunea aerului in sala masinilor
-debitul aerului aspirat
-debitul aerului care autocurata filtrul
-temperatura aerului in sala masinilor, langa agregatele generatoare de caldura
-temperatura uleiului angrenajului conic de transmisie dintre arborele orizontal si cel vertical
Tot aici s-au efectuat si probe cu praf si nisip, spre a verifica gradul de curatire al filtrului inertial.
Pe standul de ploaie artificiala s-a executat proba de ploaie a instalatiei de filtrare.

Locomotiva%20diesel%20electrica%20de%202500%20CP%202016-11-21_zps8it6k9fw.jpg
 
Care este motivul pentru care aceasta locomotiva a ramas la stadiul de prototip ( 2 buc existente si azi) tinand cont ca erau destinate unor tari "prietene" ( in speta Iran) ?
 
Stiu ca unitatile functioneaza separat la CET Isalnita, dar au posibilitatea de a fi conduse si din capatul unde era intercomunicatia?
 
Dan : nu.
Stiu ca poze cu ele sunt destule pe internet, dar ...pentru comoditate....o galerie buna aici:

http://cfr.stfp.net/060DB/
 
Mersi Catalin, am vazut pe undeva un film cu locomotivele multiple din Rusia(URSS) si aveau incropit un post simplificat si pe capatul celalalt probabil pentru orice eventualitate.

Stiam de pozele cu ele, dar cu interiorul nu am vazut, poate imi dadeam seama ca se conduc doar de la un capat cind sint decuplate.

poze mai noi

http://cfr.stfp.net/?class=60&veh=1612&all=Y
 
Nici eu nu am poze dar am fost in 001. Nu e nimic acolo care sa semene cu un post de conducere.
S-au straduit destul de mult cand le-au facut. De aia eram curios de ce Iranul nu le-a mai luat....
 
Pe la inceputul anilor '70 Iranul a cumparat aproximativ 180 EMD GT26CW si 80 GT26CW-2.O ipoteza ar fi ca oferta EMD a fost mai avantajoasa.
 
Mi se pare cam mare diametrul osiei, 1400mm, avand in vedere ca este locomotiva de tractiune marfa, iar diametrul locomotivelor electrice 060 EA este de 1250mm, dar poate asa o fi.