As vrea sa amintesc cateva linii de ecartament normal, care sunt fie inchise, fie pe care circula numai trenuri de marfa:
1.Regionala IASI
-linia Gura Putnei- Nisipitu
Este impracticabila, unele portiuni fiind distruse de inundatii (inclusiv terasamentul), iar in unele zone s-au furat chiar sinele. "Mersul trenurilor" din 2009 este ultimul in care mai sunt trecute trenuri de calatori pe aceasta sectie.
-linia Dornesti- Siret, care mai exista in teren, intr-o stare relativ buna.Ultimul tren de calatori a ajuns la Siret in 2008. Astazi gara Siret este pensiune turistica.
-linia Cacica- Paltinoasa (culmea, si electrificata!) unde circulatia s-a oprit din cauza unei alunecari de teren in zona statiei Varfu Dealului. In 2006 circulatia trenurilor de calatori este oprita pe aceasta sectie.
-Dangeni-Saveni. Constructia ei a inceput inainte de 1989 (facea parte dintr-un proiect mai amplu- urma ca linia sa fie prelungita pana la Darabani. Din cauza politicii de "economie" a sfarsitului anilor 80', s-a preferat un traseu mai scurt prin Vlasinesti, in locul unuia mai lung dar mai stabil prin Hanesti). Linia este inaugurata la 5 iulie 1991 (gara Saveni urma sa fie cea mai moderna din judetul Botosani). Insa, la nici un an de la inaugurare, ca urmare a unor alunecari de teren din zona haltei Vlasinesti, circulatie este intrerupta. Astazi, unele portiuni din linie au fost furate, la fel si macazele de intrare in gara Saveni, iar cladirea garii Saveni este "locuinta sociala" si arata jalnic.
-Bicaz- Bicaz Chei. Mai este folosita pentru traficul de marfa, de catre "HOLCIM".
-Comanesti- Moinesti. Ultimile trenuri de calatori la Moinesti au ajuns in 1997. In prezent linia ar mai fi folosita pentru vagoanele-cisterna.
-Valea Uzului Gara- Rafo Darmanesti. A fost inchisa o data cu rafinaria Darmanesti.
2.Regionala Galati
-Focsani- Odobesti. Ultimul tren de calatori a circulat pe aceasta sectie in 1995 sau 1996. Ulterior, au mai circulat trenuri de marfa. Linia mai exista in teren, dar semnalizarea statiei Odobesti este dezafectata.
3.Regionala Constanta
-Tandarei- Giurgeni
Lunga de 19 km, construita in 1943, avea 3 statii: Chirana, Gura Ialomitii, Lunca Dunarii+ Giurgeni). A fost complet demontata din teren in anii 2000-2001.
-Saligny Grupa Est- Cernavoda Oras
Ultimul tren de calatori a trecut 2000. Linia mai exista in teren, dar intr-o stare destul de proasta.
-Dorobanu- Lumina- Capu Midia si Constanta RAM.1- Lumina.
In 1996 au circulat trenuri automotoare. In prezent linia este in administrarea "ROMPETROL", fiind folosita pentru traficul de marfa.
-Eforie Nord- Techirghiol
Linia exista in teren, dar este impracticabila (arbusti crescuti pe linie, etc)
4.Regionala Bucuresti
-Caciulati- Snagov Plaje
Ultimul tren de calatori a circulat in 2006. In prezent linia mai exista in teren, intr-o stare relativ buna.
-I.L.Caragiale- Moreni/Filipestii de Padure- Gura Palangii
Ultimul tren de calatori la Moreni si Filipestii de Padure a ajuns in 1999-2000. In prezent linia ar mai fi folosita pentru un trafic redus de marfa.
-Campina- Teleaga
5. Regionala Craiova
-Campulung- Argesel
Ultimul tren de calatori a circulat in 2003. In prezent linia ar mai fi folosita de "HOLCIM".
-celebra Valcele- Ramnicu Valcea, cu o adevarata "poveste"
-Turnu Magurele- Turnu Magurele Port
Pana in 1998-1999 circulau si trenuri de calatori.
-Targu Carbunesti- Albeni- Seciurile.
Linia, construita in 1982, facea parte dintr-un proiect mai amplu, vizand realizarea unei legaturi feroviare mai scurte dintre Bucuresti si zona Olteniei (Bucuresti- Titu- Golesti- Pitesti- Valcele- Bujoreni Valcea- Babeni- Alunu- Seciurile- Albeni- Targu Carbunesti- Targu JIU).
Din acest vast proiect s-a reusit constructia partiala a liniei Valcele- Bujoreni Valcea, constructia completa a liniei Alunu-Babeni, si un tunel care urma sa lege statiile Alunu si Seciurile, mai ramand de construit un viaduct.
In perioada 1990-1996 linia Targu Carbunesti- Albeni- Seciurile incepe chiar sa fie electrificata, si pana prin 1996 circuland si trenuri de calatori.
Ulterior insa, trenurile de calatori sunt suspendate, iar, ca urmare a unor alunecari de teren portiunea Albeni- Seciurile este inchisa, dupa care este grav afectata si de furturi.
-Amaradia- Barsesti.
Era folosita pentru platforma industriala Barsesti.
-Turceni-Dragotesti, linie electrificata.
Ultimul tren de calatori a circulat in 2002 sau 2003, dupa care linia este inchiriata catre "Complexul Energetic Turceni", fiind folosita la transportul carbunilor. De la Dragotesti o linie industriala continua pana la mina Matasari.
6.Regionala Timisoara
-Buzias- Buzias Bai
Aici n-as baga mana in foc daca a fost linie normala sau ingusta. Tot ce am putu afla este ca, pana in 1974, era folosita si pentru calatori. Apoi este folosita ca linie industriala (si scurtat traseul) de catre Fabrica de Imbuteliere a Apelor minerale, pana in anii 2000-2001. In prezent ar mai exista pe teren.
-Boutari- Sarmisegetusa
A fost probabil singura linie cu cremaliera din Romania (s-ar putea ca si linia Constanta- Rex sa fi fost cu cremaliera). In 1978 este inchisa circulatiei, sub motivul construirii unui nou traseu, mai putin abrupt. Insa nu s-a mai reusit acest lucru, dupa 1990 inregistrandu-se furturi repetate, alunecari de teren, linia fiind astazi aproape complet distrusa.
-Sarmisegetusa- Hateg- Subcetate
Pana prin 1996 au mai circulat trenuri de calatori la Sarmisegetusa, iar pana in 1999 la Hateg. In prezent linia mai exista pe teren, intr-o stare foarte proasta.
-Mintia- Paulis Lunca Grupa T- Brad
A fost o linie extrem de dificil de construit. In 1997, din cauza unor alunecari de teren in zona haltei Pestenita, care puteau fi usor remediate, circulatia trenurilor se intrerupe intre Paulis Lunca Grupa T si Brad.
Un timp au mai circulat trenuri de calatori de la Deva la Paulis Lunca.
In anul 2007 prin diverse "afaceri" dubioase, linia Paulis Lunca- Brad ajunge in proprietatea unei firme private, care demonteaza traversele si sinele, dupa ce podurile metalice si alte componente "disparusera" deja.
Astazi, mai exista doar segmentul Mintia-Paulis Lunca, intr-o stare de degradare.
7.Regionala Cluj
-Huedin- Calatele
Ultimul tren a circulat pe aici in 1997, iar, zece ani mai tarziu, linia este complet demontata, chiar de catre CFR-Infrastructura.
-Oradea Vest- Cheresig
Ultimul tren de calatori a circulat in 1996-1997. Linia mai exista in teren, intr-un stadiul avansat de degradare.
-Abrami-Popesti
In prezent este demontata.
-Oradea Est- Baile Felix- Rogoz- Holod
In 1994 s-a produs o alunecare de teren, in urma careia segmentul Baile Felix- Rogoz- holod este inchis circulatiei. Un timp au mai circulat trenuri automotoare pana la Baile Felix. In prezent, linia exista in teren, dar dincolo de Baile Felix este impracticabila.
-Rogoz- Dobresti
Si aceasta linie a ajuns, prin "afaceri" dubioase, in proprietatea unei firme private, care in primele zile ale anului 2009 a demontat-o.
-Ulmeni salaj- Cehu Silvaniei
Ultimile trenuri de calatori au circulat in 1996-1997.
-Criseni- Zalau, linie desfiintata dupa 1960, cand s-a construit noua gara Zalau Nord.
-Viseul de Jos- Viseul de Sus- Borsa
Ultimile trenuri de calatori au circulat in 1996-1997. In prezent, linia este grav afectata de alunecarile de teren, fiind impracticabila pe unele portiuni.
-Baia Mare- Baia Mare SUD
Linia mai exista pe teren, fiind insa degradata si putin utilizata.
-Baia Mare SUD- Baia Sprie, desfiintata la 14 iulie 1988
-Baia Mare SUD- Ferneziu, in lungime de 19 km, furata bucata cu bucata.
8.Regionala Brasov
-Campia Turzii- Turda
Linia mai este folosita pentru traficul de marfa.
-Sebes Alba- Petresti
-Sibiu Grupa Selimbar- Cisnadie
In 1996 a circulat un tren de calatori. In prezent, linia mai exista pe teren.
-Chileni-Voslabeni
-Augustin- Capeni
-Ucea- Victoria
Linia este inchiriata catre "Viromet", fiind utilizata pentru traficul de marfa.
In fine, mai exista celebra linie normala suburbana din Brasov (Bartolomeu-Satulung), construita la sfarsitul secolului 19 si aproape complet demontata in 1960. O mica sectiune din actuala linie industriala dintre "Roman" si "Metrom" facea parte din aceasta linie.
La acestea se adauga cele 3 poduri, nici pana azi reparate, care au determinat inchiderea a 3 sectoare importante de cale ferata: Bucuresti-Gradistea (august 2005), Arpas-Porumbacu (in 2009) si Poiana Slanic- Slanic Prahova.
Sunt curios daca actualele inundatii nu vor constitui pretextul pentru inchiderea altor sectoare de linie, pe termen nedefinit.
1.Regionala IASI
-linia Gura Putnei- Nisipitu
Este impracticabila, unele portiuni fiind distruse de inundatii (inclusiv terasamentul), iar in unele zone s-au furat chiar sinele. "Mersul trenurilor" din 2009 este ultimul in care mai sunt trecute trenuri de calatori pe aceasta sectie.
-linia Dornesti- Siret, care mai exista in teren, intr-o stare relativ buna.Ultimul tren de calatori a ajuns la Siret in 2008. Astazi gara Siret este pensiune turistica.
-linia Cacica- Paltinoasa (culmea, si electrificata!) unde circulatia s-a oprit din cauza unei alunecari de teren in zona statiei Varfu Dealului. In 2006 circulatia trenurilor de calatori este oprita pe aceasta sectie.
-Dangeni-Saveni. Constructia ei a inceput inainte de 1989 (facea parte dintr-un proiect mai amplu- urma ca linia sa fie prelungita pana la Darabani. Din cauza politicii de "economie" a sfarsitului anilor 80', s-a preferat un traseu mai scurt prin Vlasinesti, in locul unuia mai lung dar mai stabil prin Hanesti). Linia este inaugurata la 5 iulie 1991 (gara Saveni urma sa fie cea mai moderna din judetul Botosani). Insa, la nici un an de la inaugurare, ca urmare a unor alunecari de teren din zona haltei Vlasinesti, circulatie este intrerupta. Astazi, unele portiuni din linie au fost furate, la fel si macazele de intrare in gara Saveni, iar cladirea garii Saveni este "locuinta sociala" si arata jalnic.
-Bicaz- Bicaz Chei. Mai este folosita pentru traficul de marfa, de catre "HOLCIM".
-Comanesti- Moinesti. Ultimile trenuri de calatori la Moinesti au ajuns in 1997. In prezent linia ar mai fi folosita pentru vagoanele-cisterna.
-Valea Uzului Gara- Rafo Darmanesti. A fost inchisa o data cu rafinaria Darmanesti.
2.Regionala Galati
-Focsani- Odobesti. Ultimul tren de calatori a circulat pe aceasta sectie in 1995 sau 1996. Ulterior, au mai circulat trenuri de marfa. Linia mai exista in teren, dar semnalizarea statiei Odobesti este dezafectata.
3.Regionala Constanta
-Tandarei- Giurgeni
Lunga de 19 km, construita in 1943, avea 3 statii: Chirana, Gura Ialomitii, Lunca Dunarii+ Giurgeni). A fost complet demontata din teren in anii 2000-2001.
-Saligny Grupa Est- Cernavoda Oras
Ultimul tren de calatori a trecut 2000. Linia mai exista in teren, dar intr-o stare destul de proasta.
-Dorobanu- Lumina- Capu Midia si Constanta RAM.1- Lumina.
In 1996 au circulat trenuri automotoare. In prezent linia este in administrarea "ROMPETROL", fiind folosita pentru traficul de marfa.
-Eforie Nord- Techirghiol
Linia exista in teren, dar este impracticabila (arbusti crescuti pe linie, etc)
4.Regionala Bucuresti
-Caciulati- Snagov Plaje
Ultimul tren de calatori a circulat in 2006. In prezent linia mai exista in teren, intr-o stare relativ buna.
-I.L.Caragiale- Moreni/Filipestii de Padure- Gura Palangii
Ultimul tren de calatori la Moreni si Filipestii de Padure a ajuns in 1999-2000. In prezent linia ar mai fi folosita pentru un trafic redus de marfa.
-Campina- Teleaga
5. Regionala Craiova
-Campulung- Argesel
Ultimul tren de calatori a circulat in 2003. In prezent linia ar mai fi folosita de "HOLCIM".
-celebra Valcele- Ramnicu Valcea, cu o adevarata "poveste"
-Turnu Magurele- Turnu Magurele Port
Pana in 1998-1999 circulau si trenuri de calatori.
-Targu Carbunesti- Albeni- Seciurile.
Linia, construita in 1982, facea parte dintr-un proiect mai amplu, vizand realizarea unei legaturi feroviare mai scurte dintre Bucuresti si zona Olteniei (Bucuresti- Titu- Golesti- Pitesti- Valcele- Bujoreni Valcea- Babeni- Alunu- Seciurile- Albeni- Targu Carbunesti- Targu JIU).
Din acest vast proiect s-a reusit constructia partiala a liniei Valcele- Bujoreni Valcea, constructia completa a liniei Alunu-Babeni, si un tunel care urma sa lege statiile Alunu si Seciurile, mai ramand de construit un viaduct.
In perioada 1990-1996 linia Targu Carbunesti- Albeni- Seciurile incepe chiar sa fie electrificata, si pana prin 1996 circuland si trenuri de calatori.
Ulterior insa, trenurile de calatori sunt suspendate, iar, ca urmare a unor alunecari de teren portiunea Albeni- Seciurile este inchisa, dupa care este grav afectata si de furturi.
-Amaradia- Barsesti.
Era folosita pentru platforma industriala Barsesti.
-Turceni-Dragotesti, linie electrificata.
Ultimul tren de calatori a circulat in 2002 sau 2003, dupa care linia este inchiriata catre "Complexul Energetic Turceni", fiind folosita la transportul carbunilor. De la Dragotesti o linie industriala continua pana la mina Matasari.
6.Regionala Timisoara
-Buzias- Buzias Bai
Aici n-as baga mana in foc daca a fost linie normala sau ingusta. Tot ce am putu afla este ca, pana in 1974, era folosita si pentru calatori. Apoi este folosita ca linie industriala (si scurtat traseul) de catre Fabrica de Imbuteliere a Apelor minerale, pana in anii 2000-2001. In prezent ar mai exista pe teren.
-Boutari- Sarmisegetusa
A fost probabil singura linie cu cremaliera din Romania (s-ar putea ca si linia Constanta- Rex sa fi fost cu cremaliera). In 1978 este inchisa circulatiei, sub motivul construirii unui nou traseu, mai putin abrupt. Insa nu s-a mai reusit acest lucru, dupa 1990 inregistrandu-se furturi repetate, alunecari de teren, linia fiind astazi aproape complet distrusa.
-Sarmisegetusa- Hateg- Subcetate
Pana prin 1996 au mai circulat trenuri de calatori la Sarmisegetusa, iar pana in 1999 la Hateg. In prezent linia mai exista pe teren, intr-o stare foarte proasta.
-Mintia- Paulis Lunca Grupa T- Brad
A fost o linie extrem de dificil de construit. In 1997, din cauza unor alunecari de teren in zona haltei Pestenita, care puteau fi usor remediate, circulatia trenurilor se intrerupe intre Paulis Lunca Grupa T si Brad.
Un timp au mai circulat trenuri de calatori de la Deva la Paulis Lunca.
In anul 2007 prin diverse "afaceri" dubioase, linia Paulis Lunca- Brad ajunge in proprietatea unei firme private, care demonteaza traversele si sinele, dupa ce podurile metalice si alte componente "disparusera" deja.
Astazi, mai exista doar segmentul Mintia-Paulis Lunca, intr-o stare de degradare.
7.Regionala Cluj
-Huedin- Calatele
Ultimul tren a circulat pe aici in 1997, iar, zece ani mai tarziu, linia este complet demontata, chiar de catre CFR-Infrastructura.
-Oradea Vest- Cheresig
Ultimul tren de calatori a circulat in 1996-1997. Linia mai exista in teren, intr-un stadiul avansat de degradare.
-Abrami-Popesti
In prezent este demontata.
-Oradea Est- Baile Felix- Rogoz- Holod
In 1994 s-a produs o alunecare de teren, in urma careia segmentul Baile Felix- Rogoz- holod este inchis circulatiei. Un timp au mai circulat trenuri automotoare pana la Baile Felix. In prezent, linia exista in teren, dar dincolo de Baile Felix este impracticabila.
-Rogoz- Dobresti
Si aceasta linie a ajuns, prin "afaceri" dubioase, in proprietatea unei firme private, care in primele zile ale anului 2009 a demontat-o.
-Ulmeni salaj- Cehu Silvaniei
Ultimile trenuri de calatori au circulat in 1996-1997.
-Criseni- Zalau, linie desfiintata dupa 1960, cand s-a construit noua gara Zalau Nord.
-Viseul de Jos- Viseul de Sus- Borsa
Ultimile trenuri de calatori au circulat in 1996-1997. In prezent, linia este grav afectata de alunecarile de teren, fiind impracticabila pe unele portiuni.
-Baia Mare- Baia Mare SUD
Linia mai exista pe teren, fiind insa degradata si putin utilizata.
-Baia Mare SUD- Baia Sprie, desfiintata la 14 iulie 1988
-Baia Mare SUD- Ferneziu, in lungime de 19 km, furata bucata cu bucata.
8.Regionala Brasov
-Campia Turzii- Turda
Linia mai este folosita pentru traficul de marfa.
-Sebes Alba- Petresti
-Sibiu Grupa Selimbar- Cisnadie
In 1996 a circulat un tren de calatori. In prezent, linia mai exista pe teren.
-Chileni-Voslabeni
-Augustin- Capeni
-Ucea- Victoria
Linia este inchiriata catre "Viromet", fiind utilizata pentru traficul de marfa.
In fine, mai exista celebra linie normala suburbana din Brasov (Bartolomeu-Satulung), construita la sfarsitul secolului 19 si aproape complet demontata in 1960. O mica sectiune din actuala linie industriala dintre "Roman" si "Metrom" facea parte din aceasta linie.
La acestea se adauga cele 3 poduri, nici pana azi reparate, care au determinat inchiderea a 3 sectoare importante de cale ferata: Bucuresti-Gradistea (august 2005), Arpas-Porumbacu (in 2009) si Poiana Slanic- Slanic Prahova.
Sunt curios daca actualele inundatii nu vor constitui pretextul pentru inchiderea altor sectoare de linie, pe termen nedefinit.