Linia 604 Husi -Crasna

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
2.051
87
Dupa cum am scris in alt topic, am execuat o deplasare pe linia Husi -Crasna, dupa ce am renuntat sa ma intorc la Zorleni pe linia de Falciu.

,,La cerinta" mai multor cititori am decis sa pun citeva poze de pe linia 604.

Statia Husi este in curs de renovare in interior dupa ce exteriorul a fost refacut.
In spatele garii este o autogara de unde pleaca microbuze in directia Vaslui, fapt care a facut ca in gara Vaslui sa fie afise care anunta publicul ca exista o sageata pentru Husi.

Cred ca din cauza vacantei scolare unele curse erau anulate.Statia Husi are semnal luminos de iesire cu indicator de linie, exista o remiza cu 2 linii si desigur muuulta vegetatie, semn al lipsei traficului de marfa si desigur environmentally friendly.
Liniile 1-4 au si indicator de linie scris pe o tabla. probabil sa vada mecanicul din iarba pe ce linie este :D

Sageata astepta legata la 220 V de la un stilp.Pina la plecare insa nu au functionat prizele interioare abia dupa plecare am putut sa imi incarc telefonul si acumulatorii, intr-un tren personal pe o linie infundata neinteroperabila.



Imediat dupa plecare linia urca prin curbe strinse(cu contrasina) astfel incit de citeva ori se vede gara Husi.Din cauza vegetatiei, gemurilor care nu se deschid si a faptului ca aveam zoom maxim nu am reusit sa prind gara din fiecare unghi. Imediat dupa aceea am trecut pe linga o casa care e de fapt fosta gara H Podgoria Husi.



Dupa aceste elemente de decor linia intra intr-o padure, apoi trenul incepe sa opreasca in citeva halte pina la Crasna.
Linia 603 Falciu, linia 604 Husi si linia 605 Buhaiesti -Roman sint conduse centralizat, pe parcurs am vazut pe fiecare linie indicatorul respectiv.
Undeva dupa Crasna am zarit la orizont monumentul de la Podul Inalt.

 
Statia Husi este centralizata sau este o combinatie ciudata de macaze cu actionare manuala si "semnalizare electrica"?
Cum arata indicatoarele care iti spun ca linia respectiva este condusa centralizat?

Dane multumim pentru imagini si reportaj!!!
 
Iata si imaginea din satelit din zona Husi. Se observa cateva "serpentine" ale liniei care coboara spre statia terminus Husi

 
am avut ocazia sa merg pana la Husi in weekendul trecut si am facut cateva poze
am sa va explic pe poza lui Florin mai intai:


intrarea in orasul Husi este asemanatoare cu cea din Cluj (Feleac), urci pana la un anumit punct (X-ul galben) dupa care incepi sa cobori

la coborare drumul se intersecteaza de 4 ori cu traseul caii ferate (X-urile rosii) :D
iata si niste poze:
trenul inainte de a intra in oras, trece printr-o padure



prima bariera:


vedere oras:


a 2-a bariera:


a 3-a bariera, de aici am luat-o pe jos pana la a 4-a bariera si pana la gara:






ultima bariera si intrarea in gara:







Gara, remiza si turnul de apa:







intre Husi si Crasna am mai reusit sa fac cateva poze:

linia si terasamentul


turnul cu apa din Crasna


intrarea in Gara Crasna dinspre Barlad
 
Daca nu-i cu suparare, aduc cateva precizari de gara din "orasul dintre vii", locul meu natal!
-tip sina: 45, apoi 49 kg/ml;
-tip traverse: lemn si beton (cele de beton introduse in numar mai mare din 1994, cand este refacuta linia).
-dispozitiv linii: 8 linii in 1989 (dupa extinderea garii din 1986). In prezent, liniile 6,7, si o parte din linia 8 (cea de la rampa de marfuri) au fost desfiintate.
-macaze: mecanice, asigurate cu chei. In 1989 existau si doua macaze duble, unul din ele fiind astazi desfiintat.
-semnale: mecanice, apoi, din 1993, semnale luminoase (statia Husi are 3 semnale: iesire, intrare, prevestitor).
-bariere: mecanice, din 1993 automate (1 instalatie BAT cu semibariere si 4 instalatii SAT).
-biroul de miscare este dotat cu: panou SBV (cu 5 broaste), luminoschema (3 semnale luminoase, 4 linii in bloc, 1 instalatie BAT si 4 instalatii SAT), instalatie de comunicatii prin radio TTR.
-exista sala relee.
Intretinerea sistemelor de semnalizare si de telecomunicatii se face de catre electromecanicul statiei (apartine de sectia CT Barlad), iar intretinerea liniilor de district linii Husi (apartine de Sectia L2 Barlad). Districtul de linii are cladire proprie si linie de garare.

Cladiri:
-gara, cu parter (sala de asteptare, birou miscare, sala relee, casa de bilete si birou sef statie) si etaj (locuinte de serviciu). Initial, nu era tencuita la exterior, dar in anii 90' a fost "modernizata", prin tencuire la exterior.
-magazie de bagaje
-toaleta
-doua cabine de acar.
In 2003 se reuseste modernizarea partiala (tamplarie termopan, refacerea acoperisului), dar proiectul se opreste la jumatate, dupa destituirea contraversatului Mihai Necolaiciuc.

Instalatii de manipulat marfuri:
-rampa de marfa betonata;
-statie containere mici;
-statie cantarire vagoane;
-statie de transvatie petrol (nu mai este functionabila).

Linii industriale:
Doar doua. Una construita in 1960, pentru depozitele CENTROCOOP (de mentionat ca la aceste depozite a fost instalat atunci si primul lift din Husi, un lift de marfa). In 1990 CENTROCOOP renunta la linie, ulterior aceasta fiind desfiintata si complet demontata.
A doua construita ulterior, pentru "CONSTRUCTORUL" si Exploadarea Forestiera. Mai exista, dar este impracticabila (sine ruginite, arbusti crescuti pe linie).
In 1987-1988 apare proiectul de constructie a cai ferate care sa lege gara de zona industriala a Husului, situata la iesirea spre Albita. Urma sa plece din spatele garii (acolo unde se termina liniile acum), sa treaca pe la apus de combinatul de vinificatie, apoi pe dealul din zona cartierului Brosteni, sa ocoleasca dealul Motoc pe la sud, sa treaca peste soseaua Husi-Padureni in dreptul bisericii Sfantul Ioan, sa strabata cartierul Plopeni (prin demolarea unor case), sa treaca pe la SUC (Sectia de Utilaj Complex, actualul Petal), sa treaca peste soseaua Husi-Falciu prin dreptul cooperativei "Zorile", si sa iasa in zona industriala. Dupa spusele unui cunoscut, s-au facut cateva studii pe teren, dar dupa 1990 proiectul este abandonat.

La HUSI mai exista si o remiza de locomotive, cu doua linii de remizare (una nu mai este activa). Remiza este dotata cu: turn de apa, sabot de deraiere, instalatie de avertizare pentru iesire din gabarit, camin de vizitare. Un timp, avea si instalatie de alimentare cu motorina.

In afara de Husi, pe linia 604 mai existau si statiile:
-Podgoria Husi HM, cu doua linii (plus inca 2-3 pentru fosta statie de betoane). A fost desfiintata in 1994.
-Cretesti, care era gara. Avea 4 linii, plus doua linii pentru baza de receptie a cerealelor si rampa de marfa. Initial, este transformata in "punct de oprire in linie curenta", apoi, in 2009, este transformata in hc.
-Oltenesti HM. Avea doua linii (una pentru fosta statie de asfalt). A fost desfiintata prin 1995. In prezent, cladirea este aproape complet demolata.
Curteni si Tarzii sunt h. Starea lor este jalnica (fara geamuri, fara usi, acoperisul spart, grupuri sanitare demolate).
Pana in 1984 mai exista si Dobrina h. Cladirea exista in buna stare si azi, fiind locuinta.
 
Am uitat sa mentionez ca doar doua macaze (nr.1 si cel dublu) mai sunt iluminate noaptea cu felinare cu petrol. Initial, cand s-au introdus semnalele si barierele automate, in 1993, a existat si un proiect de iluminare electrica a macazurilor mecanice, (pe luminoschema era prevazut si butonul "iluminare macaze"), dar nu s-a mai reusit.
Este posibil ca inainte de 1989 sa se fi proiectat si dotarea statiei Husi cu macaze CED.
De remarcat ca in statia Husi nu se poate introduce trenul la sosire pe linia 1 directa, datorita faptului ca in prelungirea acesteia se afla cantarul de vagoane.
Cladirea fostei HM Podgoriile Husului se mai pastreaza, in stare relativ buna.
 
Ce material rulant este in compunerea trenurilor de calatori? Prin 2008 am vazut un desiro. In reportajul lui Dantm este un malaxa. Trenuri clasice nu mai sunt?
 
Adaug si eu aceasta vedere in perspectiva asupra zonei (creata cu Google Earth) in care se poate usor observa diferenta de nivel parcursa de buclele liniei (peste 100m), precum si curbele extrem de stranse cu raze sub 120m:

Cunoaste cineva istoria acestei linii? Ma intreb care or fi fost ratiunile economice pentru care s-a construit cale ferata intr-o zona atat de dificila (am toata stima pentru locuitorii orasului dintre vii).
Altminteri acesta configuratie a traseului poate oricand constitui subiect de inspiratie pentru o diorama foarte draguta ;)
 
Ca material rulant:
-inainte de 1960 nu am informatii foarte exacte (ceferistii care-i cunosc si care au lucrat la HUSI au facut serviciul in anii 70'-80'-90'). Totusi, tinand cont de ce circula inainte de 1960 pe liniile secundare, cel mai probabil s-au folosit vagoane de tipul "Hecht" (pentru clasa 1) sau "Astra Arad" (pentru clasa a doua si a treia). Au circulat si trenuri mixte si posibil chiar automotoare "Malaxa";
-perioada sfarsitul anilor 60'- noiembrie 2007
S-au folosit celebrele "dimitroave", si, locomotivele 040-DHC (in 1974 au circulat ultimile locomotive cu aburi la Husi). In vremurile de "glorie", trenul de Crasna-Husi era compus din 4 "dimitroave"+ un vagon de bagaje si posta (92-47).
De asemenea, mai existau si doua perechi de trenuri pe zi directe Husi-Bucuresti, compuse din 3 vagoane (doua de clasa a doua- seria 20-47 si unul de clasa intai- seria 11-47). Initial, grupa directa de Bucuresti, fiind introdusa pe la inceputul anilor 60', din initiativa lui Mihai Ralea, probabil a avut vagoane tip "Hecht" sau "Breda".
Pentru tractiunea trenurilor de marfa, se utiliza locomotiva 040-DHC (tin minte ca in anii 80' am vazut la Husi o astfel de locomotiva vopsita in rosu complet, fata de griul traditional), iar, de la sfarsitul anilor 80', si locomotiva 060-DA.
Ca vagoane de marfa, la Husi ajungeau in principal tipurile: GGS, GAGS, EACS, EAKKMOS (legat de acest tip de vagon, tin minte faze haioase: cum sistemul pneumatic de basculare se mai defecta, muncitorii "descurcareti" de la "Constructorul" legau bena vagonului de cupa unei "fadrome" si o basculau!), RGS, UCS, UAGPS, IBBH, ZAES. Uneori, pentru transportul utilajelor petroliere agabaritice (produse la Petal SA) pana in statia Cretesti veneau si vagoanele seriei UAAI.

Dupa 1990 traficul de marfa se reduce drastic, apoi disparand complet. Ultimul tren de marfa la Husi a trecut de cel putin 2-3 ani in urma!
La calatori, daca in perioada 1990-1999 situatia era inca acceptabila (desi in 1995 grupa directa Husi-Bucuresti si vagonul de bagaje sunt desfiintate), dupa 2000 incepe dezastrul. Odata cu aparitia microbuzelor, din unele motive (legaturi puse total aiurea; de exemplul, cu trenul de seara, daca doreia sa ajungi de la Iasi la Husi trebuia sa astepti 3 ore legatura in Crasna!, conditiile de confort din ce in ce mai proaste- e drept, ca si din vina calatorilor, desi pe sectia Crasna-Husi nu s-au inregistrat vandalizari masive a vagoanelor, dar si pretul biletelor majorat prea mult- un bilet de tren rapid Husi-Bucuresti ajunge sa fie mai scump decat unul de microbus!) numarul de calatori scade drastic.
Din 1998 sunt introduse "dimitroavele modernizate".
Insa, odata cu scaderea numarului de calatori, de la 4 vagoane se ajunge la 3, apoi la doua si, in ultima vreme, trenul de Crasna-Husi avea un singur vagon!
Cum locomotiva 040-DHC se strica tot mai des (in ultima vreme nici nu mai era introdusa in remiza), pe sectia Crasna-Husi putea fi intalnita imaginea hilara a unei locomotive 060-DA tractand un singur vagon!

-perioada noiembrie 2007- august 2010
Este introdusa "Sageta Albastra". Se incearca diversificarea legaturilor, se introduce ruta directa Husi-Crasna-Vaslui.

Din august 2010, din motive cel putin ciudate, "Sageta Albastra" (care consuma destul de putin, avea costuri de exploadare mai mici, oferea conditii bune de confort si cu niste orarii puse ca lumea si preturi acceptabile, ar fi reusit sa readuca o parte din calatori spre calea ferata) este inlocuita cu doua vagoane ale seriei 20-47 (care astazi circula mai mult goale) tractate de o locomotiva 060-DA modernizata (clasa 62, cu instalatie de incalzire electrica a trenului)!
 
Erata: astazi, pe sectia Crasna-Husi mai circula 4 perechi de trenuri personale (unul din ele circula cu "ordin special" la Vaslui, iar cel de seara circula pana la Iasi) formate din doua vagoane (seriile 20-50 si 20-57), tractate de o locomotiva clasa 62 modernizata (cu instalatie de incalzire electrica a trenului).
 
De la noul mers vor fi mai multe, 3 perechi pina la Crasna, doua la Iasi si una la Vaslui; app,probabil crezi ca numai clasa 62 are instalatie de incalzit trenul,dar nu e asa,am tot observat ca punctezi asta :!: :|
 
andrey a spus:
De la noul mers vor fi mai multe, 3 perechi pina la Crasna, doua la Iasi si una la Vaslui
Adica de la Husi doua merg la Iasi si unul la Vaslui sau trenurile Iasi-Barlad vor avea un automotor pentru Husi? Cel de Vaslui e si anul acesta :D
 
Doua perechi Iasi Husi-Iasi,trenurile Iasi Barlad au in continuare aceeasi compunere iar inainte de plecare lor din Barlad sosesc trenuri AM de la Tecuci,sau dupa sosirea celor de la Iasi pleca Am spre Tecuci.
A existat candva interes pentru aceasta setie,dar nu sa mai concretizat din cauza curbelo cu raze mici ,depoul iasi distrugand 95% din parcul de desirio pe cea sectie :!: :idea: :|
 
Oare niste automotoare ca acele utilizate de Regiotrans ar fi potrivite pentru linia Crasna-Husi?
 
In legatura cu razele in curba a liniei Crasna-Husi:
Asa cum bine ati mentionat, acestea sunt chiar sub 120 m.
Vagoanele "dimitroave" au: 20.784 mm (distanta intre tampoane), 13.780 mm (distanta intre pivoti), iar raza minima de inscriere in curba de 150 m (in linie curenta) si 80 m (in linie de garare). Totusi, tinand cont ca lungimea vagonului "dimitrov" este mai mica decat cea a seriilor "clasice", ar parea logic sa aiba o raza de inscriere in curba mai mica decat a acestora, deci mai mica de 150 m.
Vagoanele sa le zic "clasice" inainte de 1989 (seriile 19-40, 19-47, 19-57, 20-47, 20-57), care au circulat pe linia Crasna-Husi pana in 1995 ca vagoane directe Husi-Bucuresti (doua de clasa a doua si unul de clasa intai), precum si vagonul de bagaje a seriei 92-47, au lungimea intre tampoane de 24.500 mm, distanta intre pivoti de ? si raza minima de inscriere in curba de 150 m (linie curenta) si 80 m (linie de manevra). Inseamna ca aceste vagoane luau cu oarecare dificultate curbele liniei Crasna-Husi si produceau si o uzura a liniei. In 1994-1995, dupa ce linia Crasna-Husi a fost refacuta, la foarte putin timp si grupa directa Husi-Bucuresti a fost desfiintata. Asa cum mi-a spus un acar la aceea vreme, "nu mai bagam vagoanele directe de Bucuresti ca distrug linia si de-abia am refacut-o".