Dan,
Ideea este extrem de interesanta si binevenita in "seceta" prelungita a modelismului feroviar romanesc, dar trebuie sa va hotarati spre ce gen de constructie vreti sa va orientati. Prespunand ca intentia este de a obtine un kit de gara cu o aplicabilitate cat mai larga, ar trebui sa va orientati catre o gara de marime medie spre mica.
Asta fiindca spre deosebire de garile mari, care erau de regula "unicat", aceste gari au fost oarecum "tipizate" atat la MAV (pentru zona Ardealului) cat si la CFR, pentru zona vechiului Regat.
Pentru zona Ardealului s-au mai pus chiar si aici pe site niste link-uri spre cateva site-uri maghiare care prezinta cateva gari tipice MAV care s-ar potrivi perfect in egala masura unei gari secundare de pe traseul Cluj-Brasov, spre exemplu.
Pentru zona vechiului Regat exista insa acele minunate exemple de gari realizate din caramida de Ciurea, datorate inginerului Elie Radu si echipei sale. Aceste gari, din care exista numeroase exemple, sunt toate niste "proiecte tip" realizate in mai multe exemple cu doar mici variatiuni. Ele sunt atat de interesante, incat ar merita un studiu amanuntit. De asemenea, pe baza studiului prealabil al acestor tipologii ar rezulta pentru voi nu doar un simplu exemplu de gara tipica pentru CFR, ci o intreaga linie de cladiri cu amprenta specifica romaneasca, usor de obtinut prin alaturarea unor corpuri "parter" standard cu unele "P+1".
Printre numeroasele exemple cunoscute exista pentru inceput varianta simetrica "corp central etajat incadrat de doua aripi parter": gara Moinesti, gara Campulung, Banca etc. Daca nu ma insel, gara veche din Targu Jiu era aproape identica; un execelent exemplu pe aceeasi tematica, insa diferit, exista la Fundulea aproape de Bucuresti si ar merita un releveu amanuntit.
Exista varianta simetrica "totul P+1" : garile din Turnu Magurele, Bascov...
Exista varianta simetrica "totul parter": gara din Vulcana-Pandele.
Exista varianta simetrica "doua corpuri etajate care incadreaza un corp central parter", unde un exemplu excelent este gara Basarabi, azi Murfatlar, pe linia Cernavoda-Constanta.
Exista pe urma variantele "asimetrice" obtinute prin disparitia unui corp parter de la cladirile de mai sus. Exemple sunt iarasi numeroase si as insirui aici garile Frunzanesti, Galbinasi, Budesti... Exemplele sunt atat de numeroase incat uneori nici nu le mai observi din drumul trenului... spre exemplu, exista doua asemenea gari "asimetrice", fara indoiala construite cu scopul de a prelua muncitorii agricoli din zona, abandonate pe traseul caii ferate de insula mare a Brailei, intre podul peste bratul Borcea si podul de la Cernavoda.
Exista gari "asimetrice" unde cladirea principala simetrica a fost modificata prin etajarea uneia din aripi: cazul Caracal.
Exista variante "asimetrice" obtinute prin disparitia etajului de la o varianta simetrica doua corpuri etaj legate printr-un corp parter, spre exemplu gara din Targusor Dobrogea, care se mai distinge si prin faptul ca este realizata din zidarie de piatra locala in locul caramizii de Ciurea.
Oricum, daca m-ati intreba, eu as alege in mod categoric una din aceste minunate gari din caramida de Ciurea, pe care le consider cele mai larg raspandite si reprezentative pentru CFR si de asemenea s-ar potrivi fara mari probleme la toate epocile, incepand de la epoca I-a si pana in prezent!
Bafta!