Kit gara din Romania

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

hgdan

Well-Known Member
Trenulist
14 Martie 2008
929
0
Cluj Napoca
www.hgd.ro
WEBSITE
http://www.hgd.ro
LOCATION
Cluj Napoca
Impreuna cu un colaborator specializat in realizarea de machete de arhitectura dorim sa realizam un Kit din PVC a unei gari specifice din Romania.

Am deschis acest topic deoarece asteptam parerea specialistilor... :idea:
Care credeti ca este gara cea mai reprezentativa pentru Romania ? [ preferabil o gara cu dimensiuni reduse :D ]

Va multumesc anticipat,
 
Dan,

Ideea este extrem de interesanta si binevenita in "seceta" prelungita a modelismului feroviar romanesc, dar trebuie sa va hotarati spre ce gen de constructie vreti sa va orientati. Prespunand ca intentia este de a obtine un kit de gara cu o aplicabilitate cat mai larga, ar trebui sa va orientati catre o gara de marime medie spre mica.

Asta fiindca spre deosebire de garile mari, care erau de regula "unicat", aceste gari au fost oarecum "tipizate" atat la MAV (pentru zona Ardealului) cat si la CFR, pentru zona vechiului Regat.

Pentru zona Ardealului s-au mai pus chiar si aici pe site niste link-uri spre cateva site-uri maghiare care prezinta cateva gari tipice MAV care s-ar potrivi perfect in egala masura unei gari secundare de pe traseul Cluj-Brasov, spre exemplu.

Pentru zona vechiului Regat exista insa acele minunate exemple de gari realizate din caramida de Ciurea, datorate inginerului Elie Radu si echipei sale. Aceste gari, din care exista numeroase exemple, sunt toate niste "proiecte tip" realizate in mai multe exemple cu doar mici variatiuni. Ele sunt atat de interesante, incat ar merita un studiu amanuntit. De asemenea, pe baza studiului prealabil al acestor tipologii ar rezulta pentru voi nu doar un simplu exemplu de gara tipica pentru CFR, ci o intreaga linie de cladiri cu amprenta specifica romaneasca, usor de obtinut prin alaturarea unor corpuri "parter" standard cu unele "P+1".

Printre numeroasele exemple cunoscute exista pentru inceput varianta simetrica "corp central etajat incadrat de doua aripi parter": gara Moinesti, gara Campulung, Banca etc. Daca nu ma insel, gara veche din Targu Jiu era aproape identica; un execelent exemplu pe aceeasi tematica, insa diferit, exista la Fundulea aproape de Bucuresti si ar merita un releveu amanuntit.

Exista varianta simetrica "totul P+1" : garile din Turnu Magurele, Bascov...

Exista varianta simetrica "totul parter": gara din Vulcana-Pandele.

Exista varianta simetrica "doua corpuri etajate care incadreaza un corp central parter", unde un exemplu excelent este gara Basarabi, azi Murfatlar, pe linia Cernavoda-Constanta.

Exista pe urma variantele "asimetrice" obtinute prin disparitia unui corp parter de la cladirile de mai sus. Exemple sunt iarasi numeroase si as insirui aici garile Frunzanesti, Galbinasi, Budesti... Exemplele sunt atat de numeroase incat uneori nici nu le mai observi din drumul trenului... spre exemplu, exista doua asemenea gari "asimetrice", fara indoiala construite cu scopul de a prelua muncitorii agricoli din zona, abandonate pe traseul caii ferate de insula mare a Brailei, intre podul peste bratul Borcea si podul de la Cernavoda.

Exista gari "asimetrice" unde cladirea principala simetrica a fost modificata prin etajarea uneia din aripi: cazul Caracal.

Exista variante "asimetrice" obtinute prin disparitia etajului de la o varianta simetrica doua corpuri etaj legate printr-un corp parter, spre exemplu gara din Targusor Dobrogea, care se mai distinge si prin faptul ca este realizata din zidarie de piatra locala in locul caramizii de Ciurea.

Oricum, daca m-ati intreba, eu as alege in mod categoric una din aceste minunate gari din caramida de Ciurea, pe care le consider cele mai larg raspandite si reprezentative pentru CFR si de asemenea s-ar potrivi fara mari probleme la toate epocile, incepand de la epoca I-a si pana in prezent!

Bafta!
 
  • Like
Reacții: cosmin78
@ Victorian

Multumesc.
Stii cumva care gara este cea mai apropiata de Transilvania ? Pt. noi este cam departe sa mergem in documentare...

Daca detii cumva ceva fotografii detaliate cu asemea gara...cred ca este mult prea mult sa sper la planuri.
 
hgdan,Incearca o gara de pe magistrala 300,de exemplu Tunel,Boju,Apahida.
Sunt simple si destul de comune.
 
...Un exemplu pot sa vad dau si eu...pentru Ardeal, o gara frumoasa si reprezentativa ar fi gara din Vintu de Jos, totodata si gara din Ciucea...care poate e mai frumoasa.

De asemena sa nu uitam si garile de pe linia Arad-Brad.

Iar o gara care se mentine la fel de frumoasa ca la inceput este gara din Buzias.

Cat despre regat, Eu as opta pentru gara din Busteni, Curtea de Arges...




PS...Daca te ajuta cu ceva am deschis un topic cu Gara din Hateg
 
:D Ce spui Dane de gara care implineste pe 15 dec., 140 de ani si care se vrea copie la scara redusa a garii din Freiburg: Burdujeni-Suceava ?
 
buna,

Freiburg, adica Fribourg (oficial cantonul din 1978 vorbeste franceza), a nu se confunda cu Freiburg-im-Breisgau... o gara frumoasa, insa enorma, care nu se justifica sub nici o forma in kit serie mica! :(

Vintu de Jos este o gara tipica maghiara si aici colegii din tara vecina ne-au pus de ani de zile la dispozitie kituri de serie mica si medie din cele mai diferite materiale... daca doriti ceva ce nu a mai existat sunt de parere ca va trebui sa va orientati spre Regat, si aici Dorin are perfecta dreptate cand vorbeste de realizarile lui Elie Radu din caramida rosie de Ciurea...

aproape de voi (in fine, exemplul cel mai reprezentativ cel mai aproape) ar fi Jiblea (Calimanesti) pe Valea Oltului, intre Sibiu si Valcea; s-a mai discutat de ea pe forum, este una din garile mici/medii cele mai reprezentative pentru vechiul CFR!
 
Din pacate acum nu pot sa merg intr-o excursie de documentare asa departe, asa ca voi alege o gara nu prea departe de Cluj. Doresc sa fie destul de mica pentru ca sa fie realizat prototipul cat se poate de rapid :D
 
Dar gara din Calimanesti nu este deja in lucru?
Ca, vorba aia, este pe undeva pe aici un reportaj fain despre aceasta gara care a fost masurata de un corp expeditionar.La fel ca si gara Calafat.
 
Doua din numele prezentate aici sunt si pe gustul meu.
Deci o parere subiectiva: gara din Calafat si gara din Suceava Burdujeni.
Ar mai fi gara din Arad, cea din Sinaia.

Daca proiectul reuseste, deci prima macheta are succes, probabil ca se vor putea realiza si alte modele.
Succes si felicitari pentru initiativa.
 
Sunt de acord cu Radu 161.

Doresc pentru inceput sa ofer o gara romaneasca care sa aiba loc pe orice diorama...In plus doresc sa incep cu un model de dimensiuni reduse, si asta din mai multe motive
 
Salutare din nou baieti,

Suceava-Burdujeni, la fel ca si Arad sau Sinaia sunt niste gari mari, care nu merg in nici un caz facute in mai multe exemplare. Exact cum spune si Radu, putine diorame isi pot permite o gara unde numai cladirea are peste 1 metru lungime.

Asa cum v-am spus deja, ideea de a face o gara din Regat, genul "caramida de Ciurea" ar fi o idee excelenta pentru ca ar fi genul de cladire care s-ar potrivi pentru foarte multe gari tipic romanesti.

Vedeti ca tocmai a pus Dan TM pe forum cateva poze foarte reusite ale statiei CORABIA. Este un exemplu superb de cladire simetrica avand un corp P+1 incadrat de corpuri parter. Practic pozele respective sunt suficiente pentru a desena planurile cladirii, fiindca nu trebuie decat numarate caramizile care se vad in poze si pus totul la scara. Eventual daca are Dan niste poze cu rezolutie mai mare... Acum depinde si de cat de mult va grabiti. Mie nu mi-ar veni greu sa va ajut desenandu-va niste planuri dupa pozele alea, insa pentru moment sunt prea prins in multe proiecte si mi-ar fi greu sa va promit ajutor rapid.


In cazul in care vreti sa mergeti totusi pe o gara ardeleneasca, exista
un exemplu care mie-mi place foarte mult, cu toate ca este o cladire mai degraba "seaca", insa asa seaca cum este, are niste fineturi interesante, si mai are alaturi si o magazie superba: gara din Aiud!
 
Am expus o parere, de aceea am si scris ca este vorba despre o opinie subiectiva, nu am dat cu parul.
Depinde cui se adreseaza produsul.
 
felicit ideea unui kit. nu imi dau seama exact ce fel de material va fi folosit si ce procedee tehnologice de realizare a detaliilor de textura/culoare. dar notiunea de kit sugereaza posibilitatea unor parti interschimbabile, eventual posibilitatea de a cumpara pe bucati si cu posibilitati de extindere. de exemplu sa cumperi un perete cu o fereastra sau doua, sau cu usa, bordate cu caramida sau piatra, parti de acoperis, peroane, treceri pavate, balustrade de peron, etc, si sa asambleze fiecare ce doreste.-ramane de stabilit solutia tehnica pentru asamblari modulare. arhitectura garilor are elemente comune, asa cum se mentioneaza in unele postari de mai sus, si de aceea se preteaza la asemenea abordare modulara.
 
Off-topic: la starea actual㒠a C.F.R.-ului, poate ar fi mai util㒠o gar㒠precum , pă’cat că’-i departe de Cluj :evil:

O gar㒠mic㒠şi relativ apropiat㒠de Cluj e Stâna, dar nu cred c㒠are cine ştie ce semnificaţie istorică’:

Chestia e c㒠majoritatea gă’rilor reprezentative pentru C.F.R. sunt gă’ri mari care, vorba lui Radu 161, vor ocupa 1m pe dioramă’. Mai ră’mân gă’rile lui Elie Radu gen Merişani (AG), dar şi astea sunt departe de Cluj.
 
Or fi ele mari dar o sa arate destul de frumos sa ai macar in casa o gara romaneasca si apropo de gara lui Elie Radu cea din poza postata de tine Dr2005 am vazut-o in realitate si arata super